[542]. Nosi.

I.

Nosi. w sobie zdania, które układają świat, pomiędzy śniadaniem, a kolacją deserem a abstrakcją. Kolejną racją, mniejszą większą obligacją. Nosi w sobie spojrzenia, które nie boją się wejrzenia wrzenia, zdziwienia, ani milczenia. Nosi w sobie cienie i kolory, kolarze i wzory, na grawitAkcję, na kolejną relacje, na rozkład pekape i rozkład zajęć, na obraz nad wyraz wyraz, na zaćmienie, na okamgnienie. Na umeblowane wszechświaty na życie kupowane na raty. Milczenie. Nie cicha noc rozlewa się nad geografią miast i wsi. Śnieg, spaghetti, i impresjonizm zastygłej nad oddechem traw nuty, która spada dźwiękiem Bolera.

II.

Rana postrzałowa pomysłu, przeszła ścieżkami neurohoryzontaliów prosto do umysłu. Wiara i fakty- uchylone drzwi. Nostalgia i akty. Znak i tekst. Zimno, chodźmy już, nikt nie woła. Zmłodniały nam starodruki. Zdruczyły się aforyzmy kryjąc swoje afra pod grubą czapą przeczytanych zdań. Dni podlane są mgłą. Alef. Jak geografia miast niebyłych. Krajobraz nieuczynionych gestów, niepoczynionych dat. Wyrwa. Zastygłe trzewia szumów.

Noein. To nie serial sf z 2005 roku. Przynajmniej nie tylko.

III.

To gar auto noein te kai enain. Bowiem tym samym jest myśleć i być. Tak więc Kartezjusz, nie był pierwszym. A Parmenides z Elei (nie, nie chodzi o jednego z klientów francuskiej sieci supermarketów w niedzielę handlową w Polsce w grudniowe przedpołudnie…). Nie wiadomo dokładnie co chce powiedzieć Elata ponieważ jego traktat O naturze nie przetrwał do naszych czasów w całości, a też przez pióra i słowa autorów innych. Filozof zostawił po sobie kilkadziesiąt zdań, których znaczenia do tej pory nie potrafimy zrozumieć. W połowie XIX wieku Eduard Zeller zasugerował, że Parmenides nie utożsamia bycia i myślenia. A raczej, że możemy myśleć to samo, co może być. I to wszystko wysnute na podstawie gramatycznych konstrukcji. Do dzisiaj sprawy nie rozstrzygnięto, oczywiście, nie tego, czy pomyślane może istnieć, ale to, które z przytoczonych tłumaczeń jest prawdy bliższe. Einai —być. Charles Kahn w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku dokonał analizy tego greckiego czasownika, wzorując się na homeryckich tekstach. Był zdania, że -przynajmniej na początku, gdy kształtowała się filozofia jako dziedzina opisania i pozwalająca świat zrozumieć, być to nie to samo co istnieć. Pełnił funkcję łącznika między podmiotem a orzeczeniem (Parmenides jest filozofem) i orzeczeniem co jest prawdą (Jest tak, że Parmenides jest filozofem). Jest to wyrażenie, stwierdzenie jakieś cechy, w wyżej wymienionym przykładzie, o Parmenidesie. Byt per se (w sensie właściwym) można odróżnić od per accidens (przez przypadek). Dyskusja Parmenidesa, ucznia jego Zenona i Sokratesa, trwa przez wieki. Wiem, że nic nie wiem. Tyle, że bardziej nieprawdopodobne by razem ucztowali, przerywali sobie w zdania pół, albo ćwierć, raczej przez wieki przekładane księgi, noszone zdania, znoszone orzeczenia przekładane przedmioty i podmioty.

Każda, każdy z nas, stanie kiedyś przed owym stwierdzeniem, i udzieli odpowiedzi, który może i nie będzie zapisany w annałach historii. Chyba, że historii prywatnej, a może i tę pochłonie czas i zdarzenia tak w formie, a może i treści aktualnych, nagłych, błahych (przynajmniej zanim urosną). Może historia zostanie w kilkunastu zdaniach, i didaskaliach pewności niedopowiedzeń, i pewnień, zapewnień, twierdzeń.

Bowiem tym samym jest myśleć i być. Powiadają ci, które, którzy wyznaczają myśl psychologii poznawczo behawioralnej. Jednakże sami i same możemy, a może i musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, nie jedno, czy myśleć i być jest tożsame, albo: ważniej co myśleć, i jak być, by myśleć i być jak się chce, a nie jak można, i czy to nie jest twierdzenie z gwiazdką (taką, którą napotykamy podpisując umowy). Mniej szczęśliwą.

Zapraszam do dyskusji :):

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s