(12/30). Higiena snu (#iskierki).

Po pierwsze chciałam Was przepościć, że we wtorek nie było #iskierki. Rozłożyła mnie na części pierwsze, do ostatniej, nie pozostawiwszy suchej nitki grypa.

 

[żarówka ze szklaną bańką, źródło zdjęcia] #BoŚwiatJestCiekawy!
Co ciekawe jest w funkcjonowaniu wywilżnej karłowatej,czyli muszce owocówce?

Prawie każde zwierze, i roślina, nie wspomniawszy o człowieku, działa w cyklu dwudziestocztero/pięciogodzinnym. Nawet te, które nie mają na wyposażeniu w standardzie jądra nadskrzyżowaniowe, a jednak hula wszystko. Jak to możliwe? Otóż, zwierzęta te mają specjalistyczne komórki zarządzające czasem w podobny sposób do jądra nadskrzyżowaniowego. Ale jeśli przyjrzeć się niektórym zwierzętom, w jaki sposób żyją w cyklu dobowym, to okaże się, że występuje mnóstwo różnic, Panthera leo i ich bracia mniejsi i tak wiejscy jak i  miejscy- koty domowe, przesypia lwią część doby.

Gazele dla odmiany nie śpią wiele, kilka godzin na dobę, a i te sobie dawkując ledwie po kilka minut. Dla zwierzyny łownej sen jest niebezpieczny, bo może przemienić się w sen wieczny. Ale istnieje też drugi powód, dieta, jeśli odżywiałbyś/ odżywiałabyś się tylko trawą zieloną i innymi roślinami to jakim zapasem energii byś dysponował(a)? Delfiny mogą działać jako combo z jednej strony i to dosłownie (sic!) spać z drugiej cały czas obserwować przestrzeń, bo śpią połową mózgu. Niektórzy naukowcy tak jak Jerry Siegel łączą poczucie bezpieczeństwa z jakością snu, także i u człowieka. Wystarczy nie dosypiać przez kilka nocy z rzędu by wpaść w dług snu, wtedy to mózg człowieka domaga się rekompensaty, chili próbuje sobie powetować stratę, odsypiając w dzień. I dotyczy to nie snu jako całości, ale poszczególnych jego etapów. zadania dla osób chętnych, Krótkotrwałe niedobory snu mogą prowadzić do problemów z koncentracją, wydłużenia czasu reakcji, koordynacji ruchów, obniżenia nastroju. Jeśli czas niedoboru snu się zwiększa to zmienia się także gospodarka hormonalna, poziom greliny w Twoim organizmie wzrasta, a leptyny obniża, poziom tego ostatniego związany jest z łaknieniem, a w konsekwencji z przybieraniem na wadze. Podwyższony zostaje poziom kortyzolu, a zwięsza się odporność na insulinę. Co także sprzyja temu, że powiększa się obwód w pasie i przybiera się na masie. I nie chodzi tu wcale o nieprzespanie całych nocy, ale o komfort snu. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, jeśli szukasz to zapraszam do lektury wpisu [344].(kwestie wypunktowane). Zapraszam.

Jeśli chcesz wiedzieć, czy zachowujesz higienę snu, z jednej strony zachęcam Cię do lektury wspomnianego już wpisu całościowo. Jest taki jeden ze sposobów. Przyjrzenie się, jak szybko zasypiam. Jeśli śpimy dobrze, to żeby zasnąć potrzeba około kwadrans, zanurzamy się powoli w tę (nie)rzeczywistość, a jeśli brakuje nam snu, to około minuty. W jaki sposób zasypiasz? Jaki masz patent na dobry, zdrowy sen?

Zapraszam do dyskusji :):

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s