(2/30). Jak dobrze wstać (niekoniecznie) skoro świt.

[żarówka ze szklaną bańką, źródło zdjęcia] #BoŚwiatJestCiekawy!
Któż/ która nie pamięta o tej radosnej pieśni p(ersf)a(s)zyjnej, o znamiennym tytule ran ku ratunku? Nie, nie tak to leciało:Radość o poranku? Otóż oksymoron w postaci czystej. Niezależnie, o której nam wybije dzwon(ek) budzika. Dziś będzie, krótko o jednej z moich praktyk.

Po pierwsze dobry sen, to błogosławieństwo, ale tym, nie będziemy się dzisiaj zajmować. I bądźmy szczere (szczerzy, nie zawsze się udaje, no dobrze, jest takie miejsce gdzie wy(godnie) się śpi: baśnie, bajki, i inne podania, opowiadania i nawet długo: podanie o Śniącej, i to jeszcze, królewnie!)

Żeby dobrze wstać, to po pierwsze warto się rozciągnąć, i nie chodzi mi tutaj o jakieś specjalne geometryczno-nie statyczne, styczne figury geometryczne. Wystarczy leżąc na plecach iść do siadu na pięty wyciągając ręce w przód. Chwila. Moment. Już.

I po drugie, wziąć łagodny, pełny oddech (o którym już wspominałam:1,2). Gdzieś kołacze mi się cytat, ale nie znam autor-a/ki (wie ktosia?):

Oddychanie jest gwarantem stabilizacji, stabilizacja jest gwarantem postawy, postawa jest gwarantem ruchu.

Dla mnie osobiście oddech jest coraz ważniejszy. Dzisiejsza inspiracja ma swoje źródło z jednej strony, z chęci podzielenia się okruchami użytecznej wiedzy, a z drugiej strony, to takie wyruszenie w fascynującą podróż, i gorące zaproszenie do towarzyszenia w niej. Odkrywanie tego, w jak wprowadzenie praktycznej różnicy w zachowaniu robi miejsce na większą zmianę, i to, pozytywną. No to jedziemy!

#iskierki

Oddech. Można porównać do wytrychu, czy też kluczu wiolinowego, do autonomicznej gałęzi układu nerwowego. Tak jak klucz wiolinowy otwiera zapis muzyczny, tak oddech otwiera przestrzenie w nas, np świadomy wdech i wydech pozwala na rozluźnienie, albo na przywrócenie uważności. Układ nerwowy człowieka dzieli się na dwie gałęzi. Na część somatyczną, czyli na to co możemy kontrolować (np. ruchy rąk żeby po coś sięgnąć) jest też część autonomiczna, która jest niezależna od naszej woli.(np. nad trawieniem treści żołądka). Niezwykłość oddechu polega na tym, że przynależy do tych dwóch gałęzi, a nie tylko do jednej z nich. Sposób naszego świadomego oddechu może wpłynąć na prace jelit, dlatego, że jesteśmy zrelaksowani i zrelaksowane.

 

Pamiętasz, kiedy ostatnio jechałaś, jechałeś pociągiem? Czy zdarzyło Ci się zapatrzeć i wpaść mimowolnie w zamyślenie? Rodzaj refleksji. rozluźnienie, które można osiągnąć również poprzez praktykowanie poniższego ćwiczenia. Na początku może to być wzięcie świadomych trzech oddechów, a jeśli będzie nam to odpowiadało, to możemy czas wydłużyć do trzech minut. (Uprzednio nastawiając budzik na 3:30′).

 

Praktyczne ćwiczenie (dla osób chętnych):

Przerwij to, co właśnie robisz. Poważnie. Łagodnie się wyprostuj, szczególnie gdy czujesz się spięty, albo przygarbiona, ściągnij łopatki unieś głowę, ale tak by się nie napiąć. Weź łagodny oddech, ale puść go to znaczy, pozwól swobodnie mu przepłynąć przez ciało. Pozwól mu przepływać. Odczuwaj tylko tyle. I, aż tyle. Poczuj jak powietrze przechodzi przez nos, do gardła i dalej. Jak rusza się Twoja klatka piersiowa i brzuch. Poczuj ten rytm. Jak ciało staje się całością.

To normalne, że uwaga ucieka do rzeczywistości, spraw zaplanowanych. Oddech to odniesienie. Pozwala na to, by powrócić do uważności, do rytmu. Spokojnie. Do świadomości swojego ciała.

Potem łagodnie wstań. I idź do dnia, który właśnie się rozpoczyna. I nagli obłożonymi obowiązkami. Powinnościami, spotkaniami, przyjemnościami i zapachami.

 

Jeśli chcecie więcej o oddychaniu, to dajcie znać (w komentarzach). To, czy pójdziemy tym tropem, zależy od Ciebie.

2 myśli na temat “(2/30). Jak dobrze wstać (niekoniecznie) skoro świt.

    1. Cześć Reny’u miło Cię czytać.
      Dla mnie też wstawanie było trudne, dlatego napisałam ten artykuł bo może osób, które mają taki problem. A ponieważ listopad jest szaro-bury i trudny do przetrwania (dla niektórych) to zdecydowałam się na #iskierki, do lektury, których (i całego blogu) serdecznie zapraszam. Myślę, że ten artykuł także może Cię zainteresować. Pozdrawiam,

Odpowiedz na renya Anuluj pisanie odpowiedzi

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s