Listy i [inne] brewerie.

"Plus ratio quam vis".

[429+1]. PS. Równania (sprzeczne) albo o rodzaju napięcia.

(…)Nauczył mnie tego, że sprzeczność, jest często najlepszą drogą do prawdy.

 

[Poniedziałkowe dzieci, Just Kinds,
Patti Smith, Czarne, Wołowiec, 2012].

***

 

T y l k o, co to jest s p r z e c z n o ś ć ? Co zwłaszcza zawłaszcza a co tylko zawiera? Ma w sobie rzeczown(c)ik rzecz, co— jest więc w rzeczy samej—-a co poza nią? Rodzaj nie tyle, albo chociaż nie tylko— pewnej granicy, ale i napięcia… Aby mówić do rzeczy (nawet o sprzeczności, nie będąc  sprzecznym wewnętrznie), zwracając się do ludzi, tak po prostu” i „po ludzku”. Nie sadząc (za często, za gęsto oksymoronów).

Sprzeczność. Zawiera w sobie także rodzaj grzeczności (lepiej niż grzeszności) przytaknięcia,zgody, no, albo: no, no, (tu już niekoniecznie)a jakże! Co j e s t , a co (nie) (leży, rozpiera się, albo [najczęściej]stoi w sprzeczności)? W, czyli już w(e) wnętrzu, w czymś, a dokładnie , ładnie w t y m co zawarte, chociaż otwarte czyli niedokończone, to może być (chociaż czasami) niedokończone, co jest, a co nie jest, i nie może być  sprzecznością, nie stoi w, nawet nie leży i nie na leży (się za długo gimnastykować (na przykład) ład, czy porządek? Który? Dlaczego ten, a nie inny, a może mnożę, ten i inny, ten, który jest innym przez sprzeczność właśnie…

Czym w swej istocie jest? [sprzeczność] Nośnością, znaczeń, czyli tego c o (s i ę)   z n a,   t e g o  c o   m oż e  b y ć  obiecane, ale i bardziej obmacane, oswojone. Nasze, wspólne, odnosi się (sprzeczność) do rzeczy lub pojęć. A pojęcie o tym mamy, choćby mierne, albo bardziej: marne, choćby blade, (z)gorzej niźli zielone. Cholera jasna, byle nie wpaść w czarną dziurę, albo rozpacz  rozpatrując ów dylemat  to ten czarny humor wolę (i nie chodzi o średniowieczne określenie płynów ustrojowych).

Sprzeczność stoi dalej, albo i bliżej,  w całej swej okazałości, i oka żałości a równocześnie złożoności procesu patrzenia, widzenia i dostrzegania. Czy to kwestia perspektyw(y) (i czy jedynie)tej, a co jeśli tam, tam, tamtej, albo i tej i tamtej tu i tam?

 

Nie tylko gdzie, ale równie(ż) Czym więc ona  jest? Tym co  co nie jest nazwane? W ogóle, czy w szczególe czy imieniem właściwym i własnym, i kto za to poręczy,i czy to konieczność kontekstu? Tu i tu i jeszcze…

Noś, noś, noś Sprzeczność. (Nosił wilk razy kilka ponieśli i… Sprzeczność, ot mi nowość)…

Sprzecznć, rodzaj ruchu, oś, i ość którą w sobie zawiera, pochłania i połyka i stoi ością w znaczeniu. To co nie jest obłaskawione, a już zauważone (może i ledwie)? I co wymaga nie tylko nazwania, czyli zauważenia (i czy li tylko tego) ale i działania, nowego w charakterze i myśleniu, a więc ów ruch może/  i drażni pewność w której jesteśmy zanurzeni sensu largo?

Sprzeczność. 
Do której brak pajęczynowych nitek ścieżek?

A wobec pra pra pra prawdy, jakkolwiek ją pojmować, nadgryzać i nią żyć,
nie wystarczą zwykłe drogi, a czasami nawet objazdy?
Muszą być drogi najlepsze? Dlaczego nie wystarczą chociażby dobre? Albo nienazwane? A niech i będą wertepy, ale niech będą, drugorzędne, a obecne, brukowane, tylko nie dobrymi chęciami…

 

Sprzeczność, wobec czego, jakiego ładu –Oś, czy –Ość? Układ (w)[s]pół—, czy rzędnych? Czego, a może wobec czego?(Od)(z)niesienia, czy od noszenia, gorzej jak od- znoszenia. Zmęczyć można łachmany. Matematyka syka zmęczeń i zmąceń otoczka, światło i cień, a może tylko sprzeczne równania, po linii pochyłej, „po linii najmniejszego oporu” (już lepiej podporu, albo -w ostateczności odoru) coś mi tu śmierdzi, coś zgrzyta, sprzeczność? Czy to to?

I w jakich rach-ciach-ciach konfiguracjach, kontekst_ach znajduję (się) do pra-pra- prawdy? Obroty spraw, ciał, rzeczy, klej kalejdoskopu, mandala z dialogu i przestrzeni, czy to nie jest ruch, który nie wchłania, a obejmuje synergiczną energią? Tylko wtedy jeśli umiejętnie poprowadzimy ów ruch, wyposażone i wyposażeni w narzędzia, które dopiero stworzymy, jeśli będziemy chcieli. Ale czy wtedy występuje sprzeczność, czy nie traci swojego charakteru, zyskując (do)pełnie(nie?) I czy nasp pewno, albo chociaż na tymczasowość? czy przeciwnie wręcz? A może i jedno i drugie, i trzecie?

A sprzężenie (zwrotne)?  Czy  na dal i nadal istnieje? A może mnożę to nie sprzeczność, a odrębność? I całość.

Czy znaczenie sprzeczności nie określa prawdy? A jeśli tak to co to znaczy droga? I która? Dlaczego ta? Dlaczego, właśnie ta?  Jeśli musi być tylko jedna, wyłuskana z pozostałych nitek. Nitek, które prowadzą do kłębka.

Krąży nie wiadomo, czy po osi, czy nie taka o to legenda: Słowo „sprzeczność”, zapisane w języku chińskim  składa ma spajać ze sobą dwa znaki. Pierwszy  to oznaczenie włóczni 矛 máo,  drugi – tarcze 盾 dùn. Co ma włócznia do wiatraka… Do tarczy znaczy …

Dawno, dawno temu… Wczoraj ledwie (żartuje)  podobno był sobie  człowiek (i to nie jeden, ale wspomnę o jednym, a nie o jedynym) człowiek, który trudnił się sprzedażą włóczni, mówił o nich, że  przebiją każdą tarczę, i nie stało by to w sprzeczności, gdyby także nie próbował sprzedać tarcz , których nie przebije żadna rządna włócznia… Jaki był skutek starcia (na proch?) obu sprzętów, nie wiadomo. Znaczenie jest strzałem, nie w kolano, albo w brzuch, ale w dziesiątkę. Tyle(ż) anegdot.

To zaś, co pewne, choć pewność niepewna, a jako rzecze Heraklit, jedyną pewną rzeczą jest zmiana, czyli metaforyczna oś i sprzeczność…. To co pewne, to to, że przodkowie (i przodkinie) (nas_i/e)  bez sprzeciwu łączyli sprzeczność ze sprzeczką, sprzeczaniem( się) nie tylko znaczeń, ale i ludzi,a tego co lubi się sprzeciwiać, a raczej sprzeczać nazywano  sprzecznikiem.

Czym jest zatem sprzeczność, w cytacie, który otwiera artykuł, nie wiem, czy nie równaniem sprzecznym, może równaniem (z co najmniej) z jedną (nie)wiadomą?

A tak już bardziej poważnie:  (bo refleksja zmierza q końcowi) i —ważnie, bo po(d)rzucając żartobliwy ton, myślę…. (więc jestem i/… Z(a)nikam), Myślę, że owa sprzeczność zawarta w tym cytacie jest jak najbardziej otwartą drogą, drogą na poznawanie, na próbę objęcia rzeczy w całości, na: p r o c e s   uczenia (się), poznawania, do– i znawania, na doświadczenie i doświadczania różnych: perspektyw, czasów, wygód i nie wygód.

Uczenie i— zaraz (zaraz teraz, czy: zaraz- potem:bakcyl? Bo o celu już było, o: drodze (także tej) do celu) zarazem, zaraz em, en, i cały alfa bet, znaczy się,  nauczanie i uczenie i to, to sprzeczność nie stoi  (dobrze, że nie na baczność) choć baczenie ma w sprzeczności, a w gotowości i otwarciu  na przykład i na przekład na ów proces. Takie to równanie. Równanie w górę. Oczywista (!) Sprzecz sprzecz noś noś oś w sprzeczności. A! Więc i ruch. I oto biega i o to ch(ł)odzi! Uff…

 

Miniatura: [Artist at work (1884) G.Seurat Źródło zdjęcia: Wikipedia].

Reklamy

14 comments on “[429+1]. PS. Równania (sprzeczne) albo o rodzaju napięcia.

  1. xpil
    17/05/2018

    Sprzeczności (oraz nieuchronnie związane z nimi paradoksy) pomagają w rozwijaniu logicznego myślenia. Te ciekawsze są jak perły, można się nimi napawać dożywotnio.

    Nie mam swojej „ulubionej” sprzeczności, ale pierwsze, co przychodzi mi do głowy to definicja zera podniesionego do zerowej potęgi. Z jednej strony cokolwiek podniesione do zerowej potegi daje jeden, a z drugiej zero podniesione do dowolnej potęgi daje zero. I co? I zipa dumna, czyli sprzeczność właśnie.

    • 5000lib
      17/05/2018

      Otóż to, tylko przy poziomie naszej edukacji matematycznej… To paradoks, para i kropka, a jest coś takiego jak logika dla opornych (bardzo). A jeszcze mi coś przyszło do głowy, przyszło i zostało, że filozofii bardzo blisko do logiki właśnie, zresztą, i bez reszty logice wszędzie blisko, dzięki za przykład. 🙂 Pyszny. Smakowało.

      • xpil
        17/05/2018

        Filozofii do logiki blisko, a zarazem daleko. Moje rozumienie filozofii (być może kompletnie niewłaściwe) jest takie, że próbuje ona objaśnić te elementy świata, które są dla nas niejasne (innymi słowy: nienadgryzione zębem jajogłowych), w sposób areligijny. Efekt jest… przegadany, z braku lepszego słowa. Dlatego za filozofią nie przepadam.

        Logika natomiast to dla mnie taka trochę „binarna matematyka”, czyli bardzo wąsko wyspecjalizowana, ale niezmiernie ważna gałąź nauki dotycząca sposobów konkludowania gwarantujących wyciąganie poprawnych wniosków (są takie kury: wnioski, a może mi się pomyliło?) na podstawie znanych przesłanek.

        Trochę się więc logika (jakby) łączy z filozofią. Na upartego można by powiedzieć, że gdyby nie to, że filozofowie lubią używać logiki, byliby tylko bandą starych gadułów 😉

  2. 5000lib
    17/05/2018

    Nie wiem, czy w temacie będzie anegdota, ale opowiem, po zajęciach wdałam się w dyskusję z osobą je prowadzącą jej konkluzja była takowa, że ja od filozofii wymagam postępu. No z jednej strony, gdyby się nad tym zastanowić, to tak, w uprawianie nauki wymagany jest postęp. Czyż nie? Pytam Cię, poważnie.
    Tak sobie myślę, w 1543 roku Andreas Wesaliusz wydał siedmiotomowe dzieło De humani corporis fabrica libri septem (Budowa ludzkiego ciała w siedmiu tomach) i tak, nie wspominam np Edwarda Jennera, albo też Antoniego van Leeuwenhoeka, Roberta Kocha, Louis Pasteura, idąc tropem bakterii, czy antybiotyków: Aleksander Fleming, Howard Florey, czy Ernst Chain, niezależnie, czy będąc osobą która zajmuje się teorią, czy praktyką, czy łącząc jedno z drugim, postęp jest ważny, a w filozofii?
    Trudno (acz jest to możliwe) oddzielić gadulstwo od refleksji, która może być zaczątkiem, iskrą do zmiany. Takim przykładem, popularnym są dla mnie konkluzje Ludwiga Josefa Johanna— uff— Wittgensteina (dla przykładu): ” Świat to ogół faktów, nie rzeczy” i chyba najbardziej znany: „Granice mojego języka są granicami mojego świata”. Filozofia i etyka to alternatywa (przynajmniej dla niektórych) alternatywa dla innych praktyk, dla mnie raczej podstawa dla oglądu świata. Tak jak czytanie, czy myślenie, nie chodzi o to, by się zgadzać z jakimś nurtem, ale umieć używać tego organu, tego organu, tego no między… Uszami… Przydatny jest ten no, nos! O i oczy, żeby podążać, za tymi no, wnioskami. Tak, tak, te Q i ry ja widziałam, na własne oczęta. I to dwa, a nie dwoiło mi się w nich, „przesięgam” 🙂
    I co Ty na to?

    • xpil
      18/05/2018

      Ludwiga Josefa Johanna— uff— Wittgensteina nie znam, nie czytałem. O Leuwenhoeku słyszałem, podobnie jak o Kochu czy Pasteurze (podstawówka, zdaje się…).

      Jeżeli uznamy, że filozofia jest nauką (a takie jest, zdaje się, ku memu ubolewaniu, powszechne rozumienie), to należałoby się *spodziewać* od niej jakiegoś postępu, tak. Czy *wymagać*? Hm.

      Filozofia – według mnie – oddaje pole „prawdziwej” nauce, a więc jeżeli jakieś zagadnienie, o którym filozofowie rozprawiali od tysiącleci, zostanie w końcu raz a dobrze zbadane doświadczalnie, kiedy już wiadomo na sto procent, że jest tak-i-tak, koniec, kropka, wtedy filozofia nie ma już w tej kwestii nic do roboty. Niezaprzeczalną wadą filozofii jest bowiem opieranie się prawie wyłącznie na języku (wiem, powtarzam się). W odróżnieniu od facetów z LHC, którzy te swoje giga- czy teraelektronowolty zaprzęgają do rozpędzania (i zderzania) prawdziwych cząstek, jedyne cząstki, które rozpędzają filozofowie, to cząstki powietrza drgającego od ich ligamenta vocalia (a czasem też sphincter ani, jak się przeżrą bigosem).

      Z drugiej strony, skoro „Granice mojego języka są granicami mojego świata” (coś w tym jest!), to znaczy, że cholernie ciężko jest rozumować abstrakcyjnie w sposób pozajęzykowy, więc język jest ważny w poznaniu (i w Poznaniu też), bo bez niego jak bez ręki (a nawet gorzej, bo bez ręki można sobie pogadać, a bez języka już nie za bardzo – z drugiej strony ręką można się podrapać w tyłek i nie potrzeba do tego sonetów, więc chyba remis). Nie wymienisz idei z inną małpą bez jakiegoś wspólnego systemu wymiany informacji. Nie zbudujesz tego cholernego LHC, jeżeli parędziesiąt tysięcy lat wcześniej nie wyjaśnisz drugiej małpie jak za pomocą kawałka brudnego patyka sięgać bananów położonych poza zasięgiem rąk. Od języka się nie ucieknie. Od filozofii zatem – też nie.

      A skoro jest filozofia i abstrakcyjne myślenie, to będą też sprzeczności i paradoksy.

      Nota bene sprzeczność czy paradoks są *zawsze* abstrakcyjne, nigdy rzeczywiste. Jeżeli wydaje nam się, że coś jest sprzeczne, jest tak tylko za sprawą naszego sposobu postrzegania rzeczywistości.

      Bóg może stworzyć kamień tak ciężki, żeby nie móc go podnieść, a potem podniesie go bez wysiłku, nie tworząc przy tym paradoksu.

      • 5000lib
        18/05/2018

        Ludwig Josef Johann— uff— Wittgenstein był austriackim filozofem. Ujęła mnie ta sentencja o języku, czyż nie ma w niej krzty prawdy?
        Filozofia była kiedyś, dawno to kiedyś bywało, sposobem poznawania świata, innym od religii, potem nastały czasy nowożytne, i nauka, no ale przecież nam siedzącym za biurkami w wieku XIX łatwo postrzegać historię (nauk/i) w sposób linearny, i tylko tak, a przecież daty są tylko/ albo aż znacznikami.

        Dlaczego *spodziewać*, a nie *wymagać*? Czy chodzi o nastawienie? O perspektywę? Przecież, czyż nie dzięki tym wymaganiom odróżnia się naukę od magii, czy myślenia życzeniowego?
        Czy logika nie jest narzędziem myślenia? Nawet w języku potocznym? Bo Dahlborn mówi: ” Nie możesz zajmować się poważnie stolarką, gołymi rękami i nie możesz zajmować się poważnie myśleniem gołym mózgiem”. A sławna już brzytwa? Narzędzie myślenia,a jakże, nie mylić z narzędziem mydlenia, przypisywane Williamowi z Ockham (lub Ooccam), XIV-wiecznemu angielskiemu logikowi i (jakże by inaczej) filozofowi, ale to nie on ją „wynalazł” znana już wcześniej, opisana po łacinie: lex parsimoniae, jako „prawo oszczędności”. Polega ona na tym, zapewne wiesz, ale i tak napiszę, że „istnień nie należy mnożyć ponad potrzebę”. Czyli jeśli filozofia i logika razem, to nie gadulstwo, i mierzwienie neuronaliów niepotrzebną gadaniną.
        Nie potrzeba, a raczej nie można tworzyć skomplikowanej,teorii, a uprościć i tak wyjaśnia dane zjawisko, po co więc komplikować dla samego komplikowania.

        Tyleż że świat,nauki, nie istnieje w próżni, i podlega różnym wpływom, a także sama nauka nie jest czymś stałym (jako proces myślenia i widzenia świata). Newton, ten sam któremu miał owoc spaść na czaszkę, zajmować miał się nie tylko prawami światła (jego rozczepienia) ale również… Alchemią, zanim straciła glin w nazwy.

        Piszesz: pozwól, że zacytuję:Filozofia – według mnie – oddaje pole „prawdziwej” nauce, a więc jeżeli jakieś zagadnienie, o którym filozofowie rozprawiali od tysiącleci, zostanie w końcu raz a dobrze zbadane doświadczalnie, kiedy już wiadomo na sto procent, że jest tak-i-tak, koniec, kropka, wtedy filozofia nie ma już w tej kwestii nic do roboty.
        I ja tak myślę, z tym zastrzeżeniem, że filozofia, czyli owa myśl filozoficzna może się przekształcić w historię filozofii. W pewien rys, pamiątkę o tym, w jaki sposób dwunożni przed nami rozumieli świat, pojmowali i w nim żyli. A także w jaki sposób to rozumienie wpływało na sposób bycia w świecie.

        Dalej piszesz: *”Niezaprzeczalną wadą filozofii jest bowiem opieranie się prawie wyłącznie na języku (wiem, powtarzam się). *

        Nie zauważyłam żebyś się powtarzał. Uczyniłabym gwiazdkę.
        * A na czym się opiera każda nauka? To znaczy, zależy co rozumiesz/ rozumiemy pod pojęciem „język” czy chodzi a) o warstwę tylko i wyłącznie teoretyczną? Przecież nawet matematyka ma swój język, a z drugiej strony, teorie nie matematycznie wyrażone, wpływają, określają nasz ogląd świata? czyż nie? Nawet jeśli zejdziemy, nie tłukąc za bardzo swoich członków z katedr akademickim, czy mówienie o świecie nie doprowadziło do konfliktów zbrojnych? Czy sposób mówienia o świecie nie określa status Quo? (albo je próbuje przekształcić?)
        A tak już zupełnie użytkowo, czy znajomość języków, które stają się mniej obce, a bardziej, obmacane, nie może przyczynić się do poszerzenia horyzontów? Specjalnie piszę „może” a nie zakładam, że tak jest, owszem czasami bywa, ta reguła ma także odbicie w językach ojczystych, wraz z transformacją słownictwa, szły zmiany społeczne, A raczej zmiany społeczne uwidaczniają się w języku, w tym kierunku, a zatem i tu powiedzenie ma swe zastosowanie.

        Czy rozumując abstrakcyjnie rozumujemy w sposób poza językowy? Czy tylko używamy innej odmiany języka?
        * Bez ręki sobie nie pogadasz, jeśli jesteś osobą Głuchą, to znaczy dzięki technologii, można próbować tę przeszkodę jakoś o b e j ś ć, I tak jak piszesz, zależy co uważamy za język, a to co za narzędzie stosujemy (zbiór pojęć, czy badyl to już inna kwestia, nie wiem czy drugorzędna).

        Nie tylko paradoks omnipotencji jest ciekawy, właśnie paradoks, właśnie owa sprzeczność, a raczej proces jej tworzenia, i zmiany mnie ciekawi i mnie mierzi, bo tu jest jedna z krawędzi tego, co nazywamy, albo co możemy nazywać zmianą, myślenia i sposobu życia, wiem, że brzmi szumnie i pompatycznie, dlatego myślę, że owe paradoksy, czy będą to problemy postrzegane jako filozoficznej, czy matematycznej, czy prozaicznej natury są rzeczywiste, no chyba, że się mydlę, mylę znaczy się… Teraz akurat, chociaż może „teraz- zaraz”, albo: „zaraz-potem”? (Nie mylić z potem).

        • xpil
          18/05/2018

          Brzytwę Ochhama znałem wyłącznie w wersji z bytami: „Nie należy mnożyć bytów nad potrzebę”. Ale byty mogą się zaraz skojarzyć z Bytowem, a tu już spirala humoru każe przytoczyć słynną wypowiedź pana Tadzia (imię zmienione), kierowcy TIR-a jadącego swego czasu kaszubskimi dróżkami. Pan Tadziu (imię zmienione) powiedział był: „Droga od Bytowa czysta”, czym wzbudził niekłamaną (i dożywotnią) radość wśród słuchającej go przez CB radio okolicznej braci 🙂

          W omnipotencji nie ma paradoksu, bo omnipotencji nie ma, i będę się tego trzymał dopóty, dopóki ktoś mi nie pokaże (doświadczalnie), że jest inaczej. Jest tylko eksperyment myślowy, czyli trening muzgółów – i za to paradoksy lubię, uwielbiam wręcz.

          Piszesz, że nawet matematyka ma swój język. Owszem. Ale akurat Królowa Nauk ma ów język oparty na bardzo, ale to bardzo solidnych podstawach, a poza tym jest to język stuprocentowo abstrakcyjny i nienegocjowalny. Języki ludzkie natomiast… wiadomo.

          Chodziło mi bardziej o to, że w „prawdziwej” nauce oprócz języka dobrze byłoby mieć jakieś dowody doświadczalne. Hadrony się zderzają niezaleznie od tego, czy nazwiemy je po francusku czy po niemiecku. A w filozofii eksperymentu brak – może poza myślowym.

          Język wpływa na nasz ogląd świata, bez wątpienia. Dlatego naukowcy winni używać języka neutralnego oraz zgodnego z wymienioną już wyżej Brzytwą.

          Kiedyś już, zdaje się, cytowałem tu Wieszcza, który pokazał prosty przykład jak dwa różne opisy tej samej sceny wpływają na jej odbiór:

          „Jan, ująwszy dłoń Marii, powiódł ją w szumiącą leszczynę.”

          „Jasiek wciągnął Mańkę w krzaki.”

          Znajomość (coraz mniej) obcych języków z pewnością pomaga w tworzeniu nowych połączeń w głowiźnie, co z kolei usprawnia mechanizmy wnioskujące i logiczne. Kolejny argument za językiem!

          Po co jest język? Na dzień dobry chyba głównie po to, żeby opowiadać innym małpom na których drzewach rosną bardziej soczyste banany i gdzie jest mniej tygrysów. Docelowo – nie wiadomo, bestia ciągle ewoluuje.

          Dysputa zrobiła się jakby kilkuwątkowa w tym jednym wątku, nie wiem czy by tego nie rozbić na podwątki dla lepszego uporządkowania.

          • 5000lib
            18/05/2018

            Byt, od,ot,-hmmh- byt. Cóż świat stoi przed nami otworem? Ale, czy tym, którem byśmy sobie życzyli? :-). Co do eksperymentów myślowych, są one ważne, i zwoje ćwiczyć umożliwiają. I nie chłodzi tylko o logiczne zagadywanki (chociaż logicznie, czyli do rzeczy mówić, mówiąc do ludzi to sztuka), o czym wspominałam chociażby przy tej okazji. Swojego czasu, cytowałam taką oto (znaną) zagadkę:
            „Ojciec i syn mieli wypadek samochodowy, obaj w wyniku odniesionych obrażeń znaleźli się w szpitalu. Ojciec niestety zmarł w wyniku odniesionych obrażeń, a syn musiał przejść skomplikowaną operację. Gdy chirurg go zobaczył krzyknął: „Nie mogę operować tego chłopca, on jest moim synem!” Jak to możliwe?” Jeśli ją znasz, to rozwiązanie jest proste i (nomen, omen) logiczne.
            Tak, język jest polami bitwy (nie mylić z bitami, bliżej batów, choć nie bajtUff).
            Matematyka ma swój język, to, że nie negocjowalny nie zmienia faktu, że język, tak samo jak język znaków drogowych.

            Piszesz: „Chodziło mi bardziej o to, że w „prawdziwej” nauce oprócz języka dobrze byłoby mieć jakieś dowody doświadczalne. Hadrony się zderzają niezaleznie od tego, czy nazwiemy je po francusku czy po niemiecku. A w filozofii eksperymentu brak – może poza myślowym.” I tu się zgadzamy, nie żeby szukać pól, w których ta [zgoda zgoła] nie następuje.
            Dodam jeszcze, że może (hipotetycznie) filozofia może być ujęta jako narzędzie służące zmianie pojedynczego życia, ale po pierwsze nie wiem, czy to już/ czy jeszcze -nauka, a na pewno (?) nie nauka uprawiana w rozumieniu akademickim. tylko się głośno zastanawiam.
            Chyba, poza matematyką, która choć Królową Nauk jest bez wątpienia, a może i z wątpieniem, nie istnieje język neutralny, może dlatego, matematyka nie kryje w sobie tego, co skrywają języki naturalne? Język, i dysputa o nim zawsze, na szczęście będzie wielowątkową. Dlatego jestem za rozbiciem na poszczególne wątki, tym bardziej, że „drzewko” się kończy… Liczę na dalszą dyskusje, nie wiem, czy rozwinięcie, z mojej strony, Cię usatysfakcjonowało…

  3. 5000lib
    18/05/2018

    PS. Interesuje mnie, tak jak napisałam kilka zdań powyżej, proces rodzenia, postrzegania, i bycia (w) sprzeczności. Niezależnie od tego, co pojmujemy za filozofię, czy jest ona nauką, czy nie.

    Poruszyłeś też ciekawą kwestię, przeciwstawienie języka matematyki i innych nauk (humanistycznych) a co jeśli owe sprzeczności są (nie wiem, czy to ujmę tak celnie) tylko/aż błędem przyjętych założeń (nie zawsze świadomie) tak w bebechach i krzaczkach matematycznych, a tym bardziej, w naukach humanistycznych, są owocem tylko przyjętych perspektyw, w sposób nieświadomy, (w wyniku rozwoju, kultury, błędów poznawczych, etc) albo… W sposób świadomy? Kwestia komunikacji, przynajmniej w matematyce, fizyce, informatyce, i innej tyce sprowadzona do znaków matematycznych i innych stycznych, jest zniwelowana do minimum (jeśli w ogóle występuje) a w naukach humanistycznych, albo uważanych za takie, to już nie taka prosta sprawa… No właśnie i tu też mamy klops. Bo nie tylko stopień rozwoju i pojmowania świata nas określa nas, i sposób uprawiania nauki jako takiej, już nie tylko filozofii, a co jeśli sprzeczność jest podtrzymywana sztucznie przy życiu? Nie, nie pisze o teoriach spiskowych… A jeśli sprzeczność jest pozorna? Ale tak realna, że stworzona powołana i utrwalona, że nie sposób jej obalić, albo to się nie opłaca, a co jeśli do tego dojdzie wszystko to, co określa nas jako ludzi? Bo nauka nie uprawiana jest w próżni, owszem, grawitacja dalej będzie działać, czy opiszę ją Newton, czy nie, ale przecież na procesach najwyraźniej ścisłych nauka się ani nie kończy, ani nie zaczyna, na szczęście i na jego, w tym aspekcie brak.
    A co jeśli sprzeczności nie ma, tylko jest ład? Jakie tedy nioski wyciągnąć z kapelusza? A jeśli się zoczy i tam będzie tylko jaj(k)o, albo jajecznika na masełku?
    A może sprzeczność jest nieodzowna w tym aspekcie, że potrzebna jako zadanie rozwojowe, które trzeba pokonać, żeby iść dalej? Tak jak dzieci uczą się chłodzi, chodzić…?

    • xpil
      18/05/2018

      Wedle fizyków (a tych cenię na równi z matematykami, bo babrzą się w faktycznościach, a nie siedzą z głowami w abstrakcyjnych chmurach) ładu – jako takiego – nie ma. Planck, Heisenberg i paru innych niemiecko brzmiących spryciarzy już dawno ustaliło, że świat jest niedeterministyczny, a więc – bałaganiarski. Dowodem na to (pośrednim, ale jednak) jest też obowiązkowy wzrost entropii, który nota bene najlepiej można zaobserwować w pokoju mojej nastoletniej córki.

      Z drugiej strony ład jest potrzebny nam, bezwłosym małpom, do szczęśliwości. Różnym małpom w różnym stopniu i sposobie, ale jakiś tam – zawsze.

      Nauki humanistyczne, jak sama nazwa wskazuje, dotyczą nas, a my jesteśmy z założenia błędni i niedoskonali. Język matematyczny stworzyliśmy być może w pogoni za nieistniejącym ideałem – okazało się, że to był dobry pomysł i udało nam się zaprząc matematykę do większości innych dziedzin.

      Całkiem ciekawe jest to, że w fizyce żadna, ale to żadna wielkość nie jest dokładnie zmierzona. Każdy pomiar obarczony jest błędem, nawet obecność nowych cząstek elementarnych (vide: słynny bozon Higgsa) wyznacza się z jakimś tam prawdopodobieństwem.

      Najbardziej przerażającą sprzecznością naszego bytowania jest to, że istniejemy we Wszechświecie, który jest od nas starszy o osiem rzędów wielkości, czego żaden umysł nie jest w stanie ogarnąć, a także większy o kilkanaście rzędów wielkości, w dodatku spierdziela przed nami w tempie podświeltnym, przez co nasze praprapra(powtórzyć milion razy)prawnuki nie będą widzieć gwiazd, tylko czarne niebo…

      • 5000lib
        18/05/2018

        Hmmm…
        Ciekawe, czyli szybko biegające, jest to skąd ten błąd wynika, a może błąd jest buforem, przynajmniej w naukach ścisłych, a nie w ” prawdziwym tyciu, życiu”?

        A dlaczego to (tu cytat: Najbardziej przerażającą sprzecznością naszego bytowania jest to, że istniejemy we Wszechświecie, który jest od nas starszy o osiem rzędów wielkości, czego żaden umysł nie jest w stanie ogarnąć, a także większy o kilkanaście rzędów wielkości, w dodatku spierdziela przed nami w tempie podświeltnym, przez co nasze praprapra(powtórzyć milion razy)prawnuki nie będą widzieć gwiazd, tylko czarne niebo…) ma być przerażające, i to jeszcze, najbardziej?

        • 5000lib
          19/05/2018

          PS. Jest taki stary kawał (ad vocem dokładności osób zajmujących się fizyką):
          – Ile to dwa razy dwa?
          – Fil[ozof]: Zanim odpowiemy na to pytanie, zacznijmy od wyłożenia założeń o istnieniu prawdy obiektywnej…
          – Psy[cholog]: Zastanówmy się, czym tak naprawdę jest 2? Do czego dąży? Czy mnożenie ma wpływ na te dążenia?
          – Fiz[yk]: Po paru pomiarach jestem pewien, że liczba ta jest pomiędzy 3.81 a 4.13.

          (Po chwili namysłu) Mat[ematyk]: jestem w stanie udowodnić, że rozwiązanie istnieje.

          Inż[ynier]: Oczywiście, że cztery, ale na wszelki wypadek przyjmijmy pięć.

        • xpil
          19/05/2018

          No bo jakże to tak, bez gwajdolnic?

          • 5000lib
            19/05/2018

            Czyżby poLEMizowanie? A wiesz, że w którymś momencie przyszedł mi do głowy Lem połączenie spojrzenia filozofologicznohumorystycznego, stycznego z wieloma sycznymi mackami… No teraz, to już wiesz.

Zapraszam do dyskusji :):

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

Informacja

This entry was posted on 17/05/2018 by in List Polecony and tagged , , , , , , , , .

Podaj adres e-mail w celu obserwowania tego bloga i otrzymywania powiadomień o dodaniu nowych wpisów.

Dołącz do 130 obserwujących.

Statystyki blogu

  • 76,382 odwiedzin. Zapraszam i dziękuję! :-)
Follow Listy i [inne] brewerie. on WordPress.com

Tagi

"At home" 2013 "Lewa ręka ciemności" "Miasto złudzeń" "Planeta wygnania" "Wydziedziczeni" oraz "Słowo las znaczy świat" #...Bo Świat jest ciekawy! #...I wiesz[cz] #...I wiesz[cz] co jest grane. Absu[ra]da(va)lium #12 poniedziałków #a ja lubię poniedziałki! #czytanie_świata #Dwanaście poniedziałków #InspirAkcja #iskierki #Jeden krok #najkrótsze #Pytanie w piątek #Pytaniewpiątek #Selekcja 52/20/15 #Szczelin w szczegółach ciąg dalszy #szczelin w szczegółach dalszy ciag #XII poniedziałków .[Saturday Pianist jazz]I Hiromi Uehara I Move 1 Movement 1: Poetry Of Wheels (George Gruntz) 3:05; 2 Movement 2: Poetry Of Lights (George Gruntz) 3:54; 3 Movement 3: Poetry Of Links (George Gruntz) 5:28; - 4 ILL Used ILLusions (George Gruntz) 5:1 01. Austin (Wasilewski) - 7:07 02. Sudovian Dance (Wasilewski) - 6:28 03. Spark of Life (Wasilewski) - 6:34 04. Do rycerzy 01. Requiem for Willy Loman 3:58; 02. Eternity Theme 1:58; 03. Closed Roads 5:36; 04. Waiting 2:07; 05. Voyage 2:10; 06. Invocation 2:26; 07. Tango of Love 1:41; 08. Tom’s Theme 1:35; 09. Laura’s 2 plus 1 7 widoków w drodze do Krakowa 7 widoków w drodze do Krakowa Grzegorz Turnau 9 Dead Alive 10 Easy Pieces for Piano 30 na 30 1997 2009 2012 2015 A Aagfe van der Voegh ach ach, kobiety i o kobietach Achille Adrien Proust ACT Adama Bremensis Adam Bałdych Adam Czartoryski Adam Ferency Adam Golec Adam Hurst Adam Jerzy Czartoryski Adam Nowak Adam Pasternakiewicz Adam Pendelton Adam Strug Adam Włodek Adam Zagajewski Adam Zagajewski Obrona żarliwości Adele Bloch-Bauer I Adolf Sax Adriana Sokołowska-Ostapko adrygał Agata Kulesza Agata Młynarska Agata Tuszyńska Aga Zaryan Aga Zaryan śpiew Agnieszka Chrzanowska Agnieszka Osiecka Agnieszka Sylwanowicz Agora SA Agostin Tassi Aguste Rodin Aiora Akademia Nauk akordeon Akurat Alan Dawson Alan Pasqua Albert Camus Albert Camusa i Franza Kafki. Albert Einstein Alberto Giacometti albo Kobieta przy oknie Albrecht Dürer album: ‎The Musical Voyages Of Marco Polo albumy albumy recenzje Alchemik Alchemik (Alchemik Acoustic Jazz Sextet) alef Spinoza Aleksander Głowacki Aleksander Lesman Aleksander Macedoński Aleksandr Moczulski ales from Earthsea Alexandera Lonquicha Alexander Scriabine Alexandre Desplat Alexandre Seon Alexey Kruglov Alex Rovira Celma & Fernando Trias de Bes Alfa Alfabet Alfred Lion Alfred Nobel Alfred Szklarski Alice Sara Ott Alicja po drugiej stronie lustra Alicja w Krainie Czarów Alicję Gawlikowską ---Świerczyńską Alma Mahler A long Story 2007 alpinizm alto saxophone altówka Alvernia Studios Amon. Mój dziadek by mnie zastrzelił. recenzja Amon Göth Anaksymanes Anat Fort Anatole Francis anatomia Anawa Anda Rottenberg Andersen Andre Debierne Andriej Skhurhan Bożena Zawiślak-Dolny Andrzej Andre Krzywicki Andrzej Bachleda Andrzej Ferenc Andrzej Jagodziński Andrzej Jakimowski Andrzej Jakubowicz Andrzej Krzywicki Andrzej Panufnik Andrzej Sapkowski Andrzej Sikorowski Andrzej Trzaskowski Andrzej Wajda Andrzej Zaucha Andrzej Zaucha i Anawa André Tempel Andy McSmith Andy Sheppard Angela Davis Anglia animacja Animisiewasz Startt anim_akcja przeciw sterotypom Anja Lechner - Her First Dance (2008) Anja Lechner wiolączela Anna Austiaczka Anna Bikont Anna Chęćka -Gotkowicz Anna Maria Jopek Anna Maria Jopek - śpiew Anna Maria Jopek Licho Anna Maria Jopek ustami Annaputna Anna Rusowicz Anna Saraniecka Anna Seniuk Anna Treter Anna Wojtowicz Annette Paul Anouar Brahem Anthony de Mello Anthony Jackson Anthony Jackson - Bas Anthony Wilson Antoine’ de Saint-Exupéry Anton Dworak Antoni Buchner Antoni Dvořák Antonio de Pereda y Salgado Antonio Vivaldi Antoni Witt Antoni Łukasz Podkowiński Antonín Dvořák Antoon van Dyck antyk antysteresownik Anyone With a Heart recenzja Apelles apetyt na życie Apollo obdziera Marsjasza ze skóry Apple Apus apus Aris Kindta Arkady Shilkloper Arlene Blum Armet de Lisle Arseny Tarasewicz- Nikolajev Arthura Millera Artur Andrus Artur Hajzer Artur Szczęsny Artur Żmijewski Artysta: Adam Hurst Tytuł albumu: Obscura Czas realizacji Marzec 2012 roku Wytwórnia: Ash Records Arvo Pärt Arystoteles astma astma znane osoby chore na astmę Astrid Lindgen Astrid Lindgren astronomia Asurbanipala ateizm Ateny A time for everything atrament Atul Gawende audiobok audiobook audiobook Swietłana Aleksiejewicz Audioteka Auguścik Austin (Wasilewski) - 7:07; Sudovian Dance (Wasilewski) - 6:28; Spark of Life (Wasilewski) - 6:34; Do rycerzy autobiografia autyzm A w Krakowie na Brackiej awokado B Bach bajka bajka o życiu Bajor Ballada o filiżance Ballady i romanse ballata Bandwagon Barbara Baczyńska Baritone Vocals – Gordon Jones Countertenor Vocals – David Gould barok Baron de Saint-Julien Bartosz Chajdecki Bogowie Basia Trzetrzelewska bas Phil Donkin Bass bass saxophone Bass – Jimmy Haslip Bazylea baśnie Beatrice d'Este Beethoven bele-tele-tryska-tyka Bema Pamięci żałobny rapsod Bergamini Bernadette Mcdonald Bernard Machiavelli Bernard Sève beznadzieja. Biała Legenda Królowej Bony Biblioteka Akustyczna bieda bieda jako towar Big Cyc Bill Gates Billie Holliday Billy Holiday Billy Joel Bily Joel 1973 biografia Biografia Wisławy Szymborskiej Birds Requiem Bisquit b jak breweria Bliss blog blogostan Blogotony recenzja blogowanie Blue Note Blue Ribbon blues Bobby McFerrin Bob Dylan Bob Franceschini Bob Mintzer Bodø Domkor Boecjusz Bogdan Łazuka Bogiem a prawdą Bogusław Kaczmarczyk i Dominik Kwaśniewski Bogusław Mec Bogusław Wołoszański Kafka bohaterka polska Bolesław Leśmian Bolesław Prus Bona Bona Sforza Bona sprowadziła włoszczyznę do Polski? to mit Bonifacy IV Bosch Botticellego Boy Breweria Brewerie Bronisław Kaper Bronisław Maj Bronisław Maj Horacy (przekład Zygmunt Kubiak): Maciej Sarbiniewski (przekład Julian Ejsmond); Grzegorz Turnau (słowa: Grodzisko- Czym jest sen?- aranżacje Bronisław Malinowski Bronisław Pawlik Brunona Schulza Brzechwa budżet budżet błędy Bugge Wesseltoft Bunksy bunt Buzu Squat by pamiętać być dobrym nauczycielem być dobrą nauczycielką Być jak Ron Clark Był sobie król ból Bębny – William Kennedy Błażej Domański Bługaria błędy C caccia Camile Claudel Cannonball Adderley - Mercy Mercy Mercy Caravaggio Caravvaggio Carla Bley Carla Bly Tros2013 Carla Gesualdo Carlo Gozzi Carlye Carolyn Davidson Carravaggio Casanova Caspara Davida Friedricha Cassandra Wilson Catherine Dickens Catherine Hogarth Całaż filozfiaż Cecil Taylor Cecylia Gallerani (1473-1536) Cecylia Kukuczka Celan Celina Kukuczka celtyckie opowieści Centrum Onkologii w Warszawie Cesare Catà chanson de geste Charlesa Lloyda Charles Bouchard Charles Byrne Chiarmonte Chicago Symphony Orchestra Chick Corea chodzenie Choeurs de Lyon Chopin na jazzowo chorał chorał ambrozjański choroba choroba alkoholowa choroby serca Christian McBride Christoph Roßner Chris Tordini - double bass Churchill Chylice Chłopecki ciało ciało człowieka ciało ludzkie ciekawostki ciekawostki ciekawostki językowe ciekawostki na temat cukru ciekawostki o ciele człowieka ciekawostki o czekoladzie ciekawostki o jazzie Ciekawostki o kawie ciekawostki o książkach ciekawostki o ludzkim ciele ciekawostki o oczach ciekawostki ornitologiczne ciekawostki o ósmym marca ciekawostki o średniowieczu ciekawostki układ oddechowy ciekawość cisza City of Illusions clarinet Claude François Claude Lorrain Claude Monet Claus Pieterszoon co dzieje się z ciałem po śmierci co jest grane. Absu[ra]da(va)lium co jest grane. Absu[ra]da(va)lium...I wiesz[cz] Cole Colin Vallon Colin Vallon Trio Coltrain Coltranie Come Away With Me recenzja Conlon Nascarrow co przyjemnego przeczytać? co to jest sapka co to są Listy i inne Brewerie co warto czytać co warto czytać z fantastyki? Co warto czytać z fantasy co warto przeczytać? co zrobić jeśli mam słomiany zapał co zrobić z rozczarowaniem? co z tym budżetem cukier cykl cykl You can listen jazz cykl Ziemiomorze cytat cytat na dziś cytat na teraz cytaty cytaty Jana Kaczkowskiego Cytaty z Jana Kaczkowskiego Czajkowski Czarne czarne złoto Czarnobyl Czarnobylska Modlitwa czas czas świąt czekasz na wiosnę Czerony Tulipan Czerwony Tulipan Czesława Korzeniowska Czesław Miłosz Czesław Niemen Cztery Pory Roku czy dama z gronostajem z czym dama staję? czy jaskółki odlatują na zimę? czyli]. Prawo do... czy między bogiem a prawdą? Jak poprawnie powiedzieć czym skutkuje uszkodzenie rdzenia kręgowego czy osoby niewidome widzą sny? czy smarkać czyta Andrzej Ferenc czytaj Listy i inne Brewerie Czytam więc jestem Czytanie szkodzi :) czytelniczki czy to prawda Czyści jak łza Człowiek człowiek w kosmosie córka Bzdurka D DagaDana Dama z... Dama z gronistajem Dama z Gronostajem Dama z łasiczką Danae Danaus plexippus Daniel Barenboim piano Daniel Kapustka Daniel Kapustka – perkusja Daniel Nilsson Danielsson Palle Daniel Tamment Daniel Tammet Daniel Tiamment Daniel Waples Danny Cudd Danuta Grechuta Danuta Stenka Danuta Szaflarska Danuta Szaflarska nie żyje Darek Oleszkiewicz Dariusz Kortko Dariusz Zboch Leszek Sojka Jakub Kołodziejczyk Joanna Zagajewska Michał Kowalczyk Dark Crayon Dark Crayon/Piotr Cieślicki Dave Holland Dave Koz David Brubeck David Chesky David Chesky / Fundação Orquestra Estúdio / Rui Massena David Chesky: The Zephyrtine - A Ballet Story recenzja David James Soprano Vocals – Monika Mauch Tenor Vocals David James Soprano Vocals – Monika Mauch Tenor Vocals – Rogers Covey-Crump David Kikoski David Lynch David McClelland Da Vinci Dawid Bowie dawni mistrzowie Dean DeBloisChris Sanders Dean DeBloisChris SandersWilliam Davies Deborah Tannen de Falla de gustibus non est disputandum deneidy depresja Dezyderata Dhafer Youssef Diabelski młyn Diana Krall Diana Krall - When I look in your eyes Diares of Hope Diego Velázque Diego Velázquez dieta Dino Saluzzi dlaczego dlaczego 8 marca dlaczego bekamy? dlaczego człowiek się wierci? Dlaczego Dickens byłby youtuberem? Dlaczego karku nie można złamać dlaczego ludzki kręgosłup ma kształt podwójnej litery s dlaczego malejemy? dlaczego mamy gęsią skórkę dlaczego mówimy nie zasypiaj gruszek w popiele dlaczego nie dyskutujemy dlaczego się czerwienimy dlaczego warto nie biegać Dlaczego warto zobaczyć film o Stephanie Hawkingu dlaczego wypda nam dysk Dlaczego zacięcie się papierem bardziej boli dla dzieci Dlaubert Dobrawa do czego służt stół? Do czego służy stół? do diabła z tym budżetem dojarzość Do Marka Aureliusza Domenic Buonvicini i Silvestr Maruffi do mieszczan (Katarzyna Nosowska Dominik Bukowski Dominik Kwaśniewski Dominik Wania Dom o Zielonych Progach Dora Diamant Dorota Górska Dorota Kędzierzawska Dorota Miśkiewicz Dorota Osińska Dorota Warakomska Dostojewski do szlachty Dotknięcie pustki DoZP doświadczenie niepełnej sprawności Driekoningenroud Droga 66 Drugi dziennik recenzja drums duc de la Rochefoucauld Dudziak Dugosz Duke Duke Ellington Duke recenzja dur radość Dwadzieścia pięć lat temu zginęła Wanda Rutkiewicz dwuznaczność leksykalna dyg_resje Dymitr Szyszkin dynamit dysk dyskusja dyskusja o nudzie dyskusje o sztuce dysleksja. dystans Dziady Dzieciństwo Marii Skłodowskiej Curie dziennik Dziesiąta rocznica śmierci Jana Pawła II Dzień Dziecka Dzień Języka Ojczystego Dzień Książki dla Dzieci Dzień Książki i Praw Autorskich obchodzimy 23 kwietnia od 1996 roku Dzień Matki Dzień ojca. Dżem E e.e. cummings e.s.t ECM ECM. Eicher ECM wytwórnia Edgar Degas Edmund Semil edukacja Edwarda Albee Edward Grieg Edward Hopper Edward Janner Edward John Phelps Edward Kłosiński Edward Walter Fryer Eivind Aarset ekonomia elektronika [Electronic Wind Instrument ] Elektryczne Gitary Eleni Karaindou Eleni Karaindrou Eleni Karaindrou - fortepian; Kim Kashkashian - altówka; Jan Garbarek - saksofon tenorowy; Vangelis Christopoulos - obój; Camerata Orchestra pod batutą Alexandrosa Myrata Eleonora Akwitańska Eleonora Aragońska Eli eli Elijah Bossenbroek Elijah Bossenbroek - Carpe Lumen Elina Duni Quartet Eliota Elisabeth Kübler-Ross Elizabeth Barrow Eliza Orzeszkowa Elkhonon Goldberg Ellen Key Elliot Mason Elmo Elwira Kamińska Elżbieta Towarnicka Emil Zola En Chordais Ensemble Constantinople Epikur epowerment Ercole d’Este Eric Clapton Eric Clapton autobiografia Eric Clapton kończy karierę nie będzie koncertował Eric Zener Ermelino Ermellino Ernest Rutherford erudycja esej eseje etno Eugeniusz Makówka Eugène Henri Paul Gauguin Ewaa Lipska Ewa Demarczyk Ewa Lipska Extended Circle F Fabrizio Bosso Fantasie C-Dur; Rondo h-Moll; Sonate A-Dur - Carolin Widmann Fantasty fantastyka fantasy fasolowy król Felicja Bauer Fender Rhodes – Paul Nagel Ferdynand Magellan Feynamann Fibonacci figura matki w sztuce filharmonia Filharmonicy Berlińscy Filip IV Filipowicz Quintet film film polski filozofia filozofia chodzenia Fiodor Dostojewski Fiovanniego Battisty de Lazzari fizjologia fizjoterapia ciekawostki Flaubert flet Flora Celestyna Teresa Henrietta Tristan y Moscoso Flora Tristan folk folk jazz Follow The White Rabbit (Herman/Tordini/Crane) [3:21]; Saturn Returns [7:43]; Trylon [5:09]; Heart Shaped Box (Kurt Cabain) [4:38]; Ein Gedi (D.Aharoni) [6:01]; The Mountain In G Minor [6:20]; Cadenza Fonopolis Formacja Nieżywych Schabuff - Dadada forte(i)pian(o) fortepian fortepian; Henning Kraggerud fortepian ciekawostki fotepian fraktal Francis Danby Francis de La Rochefoucauld Francis Wolff Franciszek Jerzy Kulczycki Franciszka i Stefan Themersonowie Francja Francoisa Couturiera Franja Frank Zappa Frans van Mieris the Elder (Starszy) Franz Kafka François Boucher François VI frazeologizm Fred Oldenburg fretles Freud Fryderyk Chopin Fundacja terytoria książki Fusell i Krauss Fête de la Musique G Gabriela Anders Waiting Gabriela Muskała Gabriel Lippmann Gala Dali Galileusz Gang Marcela Gary Burton Gazeta Wyborcza Gałczyński Gdańsk Gdańsk 2015 gdy kwitnie żonkil gdy mózg się starzeje Geetali Norah Jones Shankar Georgea Russella George Gershwin George Martin Georges de La Tour Georges Seurat Georges Urbain Georges_Seurat Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte Gerald Cleaver Gershwin gerzegorz turnau Giedroić Gilles Thibault Gintrowski Giorgio de Chirico Giorgione Giovanniego Moroni Giovanni Paola de Feminis gitara gitara basowa Cezary Konrad - perkusja gitary Gitary– Paul Jackson Giuseppe Torelli glejak Glenem Gouldem Glen Gould God Only Knows Goethe Golec uOrkiestra Gottland goły jak święty turecki Gra o tron Grass nie żyje Grażyna Draheim Grażyny Bacewicz Grechuta Gregoire Chamayou Grimm GrubSon grunt to zdrowie Grzech Piotrowski Grzegorz Ciechowski Grzegorz III Grzegorz Kwiecień Grzegorz Piotrowski – saksofonMarcin Masecki Grzegorz Tomczak Grzegorz Turnau Grzegorz Turnau – śpiew Grzegorz Wełnicki Gunter von Hagens Guro Nordengen Guro Nordengen tłumaczenie: Milena Skoczko Gustava Klimt Gustav Theodore von Holst Gustaw Mahler Gwendolyn Bradley Gérard Genette Géricault Górny Śląsk górski oskar góry Głowy piwniczne H Habakuk feat. Muniek Hagar's Song recenzja Halina Wyrodek Halloween Hamburg) Hang Massive Hanna Banaszak Benefis Hans Andersen Hans Frank Hans Zimmer Harapollon Nilus harmonijka Robert Kubiszyn – kontrabas Harrisa Eisenstadta Septembera Harry Potter Harry Potter i Harry Potter i Kamień Filozoficzny Hector Berioz Helena Deutsch Helena Diakonova Helena Modrzejewska Helen Hunt Hendrix Henri Becquerel Henri Bergson Henri de Toulouse-Lautrec Henri Dominici Henryk II Henryk Majewski - trumpet Henryk Sienkiewicz Henry Marsh Henry Murray Hermione Lee Hernando Cortes Herofiloz z Aleksandrii Hertha Ayrton Hieronim Bosch Hieronymus Anthoniszoon van Aken Hilarego z Poitiers Hildegarda z Bingen Hili Plitmann himalaizm himalaizm zimowy to sztuka cierpienia Hiob Hipokrates Historia historia kobiet historia liczb Hogward Hokusai Katsushika Holandia Holland Baroque Holmfrida Holst planety Homo twist Miasto Kraków Horacio Lavandera Horowitz How to Train Your Dragon Hugo Steinhaus hulusi humanizm humor Huśtawki Hymn do Świętej Trójcy Ibrahim Maalouf i czytelnicy idiopatyczna odma opłucnowa Idres Shah Ignacy Jan Paderewski Igor Omulecki II Koncert fortepianowyB-dur op. 83 Johannesa Brahmsa Iiro Rantala Iiro Rantala - fortepian Adam Baldych - Skrzypce Asja Valcic - Wiolonczela Iiro Rantala New Trio Iiro Rantala String Trio II Wojna II Wojna Światowa IKD Ildefons Gałczyński ile waży skóra przeciętnego człowieka Imagine recenza i Marek Grechuta Immanuel Kant impresja Impresje i komenty impresonizm Imágenes (Music For Piano) Inga Iwasiów inspiracja Inspirujące książki instrumenty klawiszowe instrumenty klawiszowe; Krzysztof Pająk ---instrumenty klawiszowe instrumenty perkusyjne Instytut Radowy International Jazz Day Internetowy Klub Internetowy Klub Dyskusyjny Internetowy Klub Dyskusyjny Dyskusyjny [IKD+0] Internetowy Klub Dyskusyjny Dyskusyjny [IKD+2] Internetowy Klub Dyskusyjny [IKD+0] i Orkiestra na Zdrowie Irak. Piekło w raju recenzja Irena Curie Irena Curie na wojnie Irena Krzywicka Irena Santor Irene Joliot- Curie Irene Russo Irene Schweizer Iring Berlin irlandzkie whistle iskierki by 5000lib Istebna I Symfonia D-dur "Tytan" I Ty możesz słuchać muzyki klasycznej Iwaszkiewicz i wiedza I Wojna Światowa IX wiek Izabela Czartoryska Izabela Kastylijska Jacek Bończyk Jacek Dukaj Jacek Dukaj Lód Jacek Kaczmarski Jacek Kleyff Jacek Kozerski Jacek Malczewski Jacek Ostaszewski Jacek Wójcicki Jack DeJohnette Jack Lang Jackowski i Jopek Deszcz Jacob Karlzon 3 Jacques-Louis David Jacques Attali Jadwiga Helena Misel Jadwigi Sikorskiej jak inspirować jak mądrze czytać książki? O czytaniu jakość snu jak racjonalnie kupować książki jak się wyspać Jakub Lange Jakub Łysik Monika Krzysztofik Marta Grzebielucha Karol Kamiński jak umiera człowiek Jak umysł rośnie w siłę jak wytresować smoka jak wzmacniać wolę James Joyce James Slevin Jana II Doskonałego Jan Breughel (młodszy) Jan Brzechwa Jan Czocharski Jan Dantyszek Janek Gwizdala - bass Alan Pasqua - piano Peter Erskine - perkusja Jan Garbarek Jan Gondowicz Jan Gunnar Hoff Janina Wanda Grechuta Jan Kaczkowski Jan Kaczkowski cytaty Jan Kanty Pawluśkiewicz Jan Kanty Pawluśkiewicz Zbigniew Wodecki Anna Wojtowicz Jan Kochanowski Janne Clemence Wail Jan Ptaszyn Wróblewski Jan Sebastian Bach Jan Smoczyński Janusz Gajos i Magda Umer z najnowszej płyty Duety Janusz Gniadkowski Janusz Korczak Janusz Kozłowski Janusz Limon Janusz Mackiewicz Janusz Majewski Janusz Radek Janusz Zabiegliński Jan van Eyck Jan Vermeer Jan Vermeer van Delft Jan Wildens Jan z Czarnolasu Jan Zych Jar Chojnacki Jarema Stępowski Jarle Vespestad: drums Jarosław Iwaszkiewicz Jarrett Jarret w Kolonii 1975 rok jaskułke jaskółka Jasona Morana Jason Moran jazz jazz finski jazz jest jazz norweski jazz pianist jazz polski Jazz Sebastian Bach Jazz Tribute To Michael Jackson jazz w Finlandii jazz zagraniczny Jean-Édouard Vuillard Jeana Désiréa Gustavea Courbeta? Jeana Paula Jean de La Fontaine Jean de Roquetaille Jean Galbert Savage jedna jaskółka wiosny nie czyni Jeff Hamilton Jeff Tain Watts Jennifer Teege Jeremi Protas Jeremi Przybora Jeroen van Veen Jeroen van Veen – Pärt - Für Anna Maria Jeroen van Veen – Pärt - Für Anna Maria (2013) Jerzego Zawieyskiego i Tadeusza Gajcego Jerzy Bartz Jerzy Czech Jerzy III Jerzyk zwyczajny Jerzy Limon Jerzy Maksymiuk Jerzy Pilch Jerzy Stempowski Jerzy Sthur i Olgierd Łukasiewicz Jerzy Stępowski Jerzy Wasowski jest najważniejsza. Jezus Chrystus Joachim Kuhn Joakim Milder - tenor saksofon tenorowy Joanna Garycka Joanna Pollakówna Joanna Porazińska Joanna Sałyga--- Chustka. Joanna Szczęsna Joanna Szczęsna i Anna Szczęsna Joe Morello Joe Morrello Joey Baron Johana Necka Johann Christian Bach Johannes Brahms Johann Maria Farina John Clayton John Coltranie John Gage John Hawkes John Lennon John Lewis John Mandela John McLaughlin John Porter John Surman John Urry John Williams John Zorn Jon Christiensen Joni Mitchell Jon Schmidt Jopek Jorrain Lorrain Joseph Conrad Josiah Wedgwood Jowisz Joëlle Léandre Juian Tuwim Julia Hartwig Julian Maszyński Julian Sypniewski Julian Tuwim Juliusz Cezar Juliusz II Juliusz Machulski Juliusz P. Szeniawski Jung Jusepe de Ribera Just Kinds Justyna Steczkowska Jóhann Jóhannsson Józef Czapski Józef Czechowicz Józef Epifani Minasowicz Józef Pankiewicz Józef Peszka Józef Wokulski to Stanisław Wokulski? języczek u wagi języczek uwagi albo języczek u wagi język język a zawody język migowy językowo język polski język polski ciekawostki kabaret Kabaret OT.TO Kabaret Potem Kabaret Starszych Panów Kacper Stolarczyk Kacper Stolarczyk – gitary Kaczmarczyk Kaczmarski Kafka Kaja Nordengen Kaldi Kalina Jędrusik Kamil Łanuszka kampanie społeczne kanał kręgowy kanon kanon fantasy kanon jazzu kanon lektur polskich Karakter Karol Chłapowski Karol Dickens Karol Szymanowski Karol Wielki kaszleć czy kasłać Katarzyna Biedrowska; Marek Szymaszek; Paulina Grondys; Katarzyna Boni Katarzyna II Katarzyna Kolędy –-Zalewskiej Katarzyna Rokicka Katarzyna Rosicka--- Jaczyńska katastrofa w Czarnobylu Katowice Kawa Kayach Kayah Kazimierz Mikulski Keats Keith Jarret Keith Tester Kenny Drew - fortepian Paul Chambers - kontrabas Philly Joe Jonnes - perkusja Lee Morgan - trąbka Curtis Fuller - puzon Ketil Bjornstad Kevin Maurer kiedy skóra ma orgazm Kieślowski Kinga Prais Klarnet klarnet basowy Klasyczna klasyczne korepetyce -w dobrym tonie. klasyka klawisze kltura Klub Pickwicka kląć jak szewc kobieta Kobieta z dzbanem Kobieta z Wagą kobiety kobiety i o kobietach kobiety w fantasy kobiety w nauce kod kulturowy Kod Leonarda da Vinci koktajl Kolia Piotrowski Komeda Komplikacje. Zapiski chirurga o niedoskonałej nauce koncepcje dzieciństwa koncert Koncert pamięci Agnieszki Osieckiej w Opolu kondycja muzyki Kongres futurologiczny konik polny Konkurs Chopinowski KOnrad Mastyło konsekwencja w działaniu Konstanty Andrzej Kulka Konstanty Ildefons Gałczyński Konstantynopol kontrabas Kordowicz Kornel Filipowicz Kornel Makuszyński Kortarbiński Kosarzyska kosmos Koszula Śliwak Kot z Cheshire Kraków Kraszewski Krew Elfów Kristjan Randalu Kroke Kronika Theitmara Krupnicza 22 Krystian Zimerman Krystyna Czubówna Krystyna Janda Krystyna Janda Wariatka Tańczy Krywult Krzysztof Antkowiak Krzysztof Cezary Buszman Krzysztof Chodorowski. Krzysztof Herdzin - fortepian Krzysztof Kamil Baczyński Krzysztof Kiersznowski Krzysztof Komeda Krzysztof Korzeń; Krzysztof Kraska Krzysztof Kubiesa Krzysztof Napiórkowski Krzysztof Napiórkowski w Trójce Krzysztof Rutkowski Królowa Wiktoria Królowa Śniegu krążek międzykręgowy Ks. Jan Kaczkowski śmierć książka książka 2014 książka jako towar książka mówiona książka papierowa czy ebook co wybrać? książki książki fantasy książki o górach księcia Buckingham KSU kształtowanie nawyków która otrzymała członkostwo amerykańskiej Akademii Medycyny których doświadczeniem były stany depresyjne którzy chorują na astmę Kukuczka kula Kulikowska kultura Kurta Cabaina Kurylewicz Kvieta Legatowa Kyriakos Kalaitzidis L LA Lalka Bolesława Prusa Lao Tzu Larry Coryell Laurent Lemire L czyli 50 Lech Janerka Lech Jęczmyk legendy lekcje anatomii lekcje u Ophera Brayera lektury Leonard Cohen Leonardo da Vinci Leonardo Rauwulfa Leonard Slatkin Leon Fistek Leonid Shupik Le Radeau de la Méduse Leszek Aleksander Moczulski Leszek Kołakowski Leszek Możdże Leszek Możdżer LESŁAW i ADMINISTRATORR Let Her Go Leurent Lemiere Lew Soloff – trumpet Wolfgang Puschnig – saksofon altowy Andy Sheppard – saksofon tenorowy Gary Valente – puzon Carla Bley – piano Larry Goldings – organy Steve Swallow – bass Victor Lew Leśmian liczby Lifecycle Light Made Lighter Lisa Gerarrd list Listy Listy i inne Brewerie Listy i inne brewerie blog Liszt Literacka Nagroda Nobla literatura literatura górska literatura na popołudnie Live. Największe przeboje Lizzy Loeb l jak listy Lombard Londyn Lorentz Louis Armstrong L Turnau Lublin LUC Lucas van Uden. Ludovico il Moro Ludovico Sforza Ludwig Wittgenstein Ludwika VI Grubego Ludwik Filip Ludwik Pasteur Ludwik VII Ludwik XIII Ludwik XV ludzie ciało ludzi organizm ludzki organizm Lugwig Wittgensein Lukrecja Borgia Lukrecjusz Lula i Mariusz Pędziałkowie Lutosławski Lód Maaanam Kora Mac Maciej Garbowski Maciej Inglot--- akordeon; Błażej Chororowski---gitara basowa Maciej Kukuczka Maciej Magnuski – bas Maciej Maleńczuk Maciej Manguski Maciej Szczepański Maciej Słomczyński Maciej Zębaty madrygał Magdalena Kumorek Magnum Mahatma Gandhi Mahler Majewski -fortepian Majewski Robert Malajkat malarstwo malarstwo europejskie malarstwo holenderskie Malcolm Budd Malczewski Malwina Kulikowska Manet Manfred Eicher Manuel de Falla Nights in Spanish Gardens Mapplethorpe Marc Chagall Marcel Landowski Marcel Proust Marcin Dorociński Marcin Masecki Marcin Murawski kontrabas Marcin Pietraszewski Marcin Wasilew Marcin Wasilewski Marcin Wasilewski - fortepian Marcin Wasilewski - piano Slawomir Kurkiewicz - kontrabas Michal Miskiewicz - perkusja Joakim Milder - tenor saksofon tenorowy Marcin Wyrostek Marcin Zabrocki Marc O'Brien Marcus Miller Marek Bliziński - guitar Marek Grech Marek Grechuta Marek Grechuta i Band Marek Grehuta Marek Jackowski Marek Konrad Marek Moś Marek Napiórkowski Marek Napiórkowski - gitara Marek Niedziwiecki Marginesy Maria Antonia Josefa Johanna von Österreich Maria Antonina Maria Beiser Maria Bogucka Maria Curie Maria Curie emigrantka Maria Curie jako kochanka Maria Dębska Maria Farantouri Maria Magdalena pokutująca Marian Eile Marian Eile- Kwaśniewski Maria Orwid Maria Peszek Maria Peszek i Foks Maria Peszek i Foks Był sobie król Maria Salomea Skłodowska - Curie Maria Skłodowska Curie Maria Skłodowska Curie na wojnie Maria Szyszkowska Marie Mordingrer Mariusz Szczygieł Marjane Satrapi i Vincenta Paronnaud marka markizy de Pompadour Mark Owen Markowie Czuryłło i Grechuta Marsjasz i Apollo Marszałek Marta Górnicka Martha Argerich MARTIN TINGVALL Mary Corinna Jacobi z domu Putnam Maryna Barfuss Maryna Barfuss- Turnau Marzena Michałowska Massner Mateen Matejkę Mats Eilertsen: double bass Matt Brewer Matt Brewer --- bass Gerald Cleaver --- perkusja Yaron Herman --- piano Maur Maurice Fleuret Maurice Herzog Max Brod mała zmiana mała zmiana powoduje dużą zmianę Małe Curie Małgorzata Górnisiewicz Małgorzata Niemirska Mały Książę Mecz Poetycki 2015 Medyceusze medycyna medytacja Mehoffer melancholia Melisa meloreytacja Melvin B. Tolson miasto Mich & Mitch and Zbig łodeggy Michaela Franksa Michael Benita Michael Foucaut Michael Wollny Michaił Afanasjewicz Bułhakow Michal Miskiewicz Michal Miskiewicz - perkusja Michał Michał Anioł Michała Urbaniak Michał Bajor Michał Karol Szymanowski Michał Kuźmiński MichałLitwiniec Michał Nestorowicz Michał Strąkow Michał Tokaj Michał Urbaniak Michał Zabłocki Michał Łanuszka Michel Foucault Michel Petrucciani - fortepian Michel Serres Microsoft Mieczysław Karłowicz Mieczysław Kosz Miejsce kobiet jest na górze Mieszko I Mike Stern Mike Stern - gitara elektryczna Mikołaj Rej Mikołaj Tulipan Mikołaj z Radomia Mikromusic Milan Kundera Milena Jesenská Miles Davis minimalizm minimalizm w muzyce Mini wykłady o maxi sprawach. Trzy serie.Leszek Kołakowski Mira Zimińska-Sygietyńska Miron Białoszewski Miroslav Vitous Misha Alperin Miskiewicz -perkusja.Zamyślenie recenzja Wojciech Majewski Miss Williams Mitch & Mitch Mit Erigone mity mity na temat pozytywnego myślenia mity rozwoju osobistego Miuosh & Skrzek MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JAZZU./INTERNATIONAL JAZZ DAY Międzynarodowy Dzień Jazzu Międzynarodowy Dzień Kawy Międzynarodowy Dzień Tańca Mme Lemaire Moje córki Krowy moje doświadczenia moje życie bez cukru mol smutek Monika Borzym Moniuszko Monk Montaigne more Morrie Schwartz motywacja motywacje działań Movements In Colour mpd Muchy Munk Munyungo Jackson – Mustafa Pasza muuzyka popularna muz: Zygmunt Konieczny muzyka Muzyka - Grzegorz Turnau muzyka etniczna muzyka filmowa muzyka klasyczna muzyka koncepcyjna muzyka polska muzyka popularna muzyka poważna muzyka rozrywkowa muzyka we Francji muzyka we Włoszek muzyka wielogłosowa muzyka zagraniczna muzyka świata Myslovitz myślenie jednak boli mój budżet mózg mózg człowieka Mózg rządzi. Twój niezastąpiony narząd Kaja Nordengen Młodość na co zmarł Bolesław Prus Na co zmarł Grass na co zmarł Ornette Coleman na co zmarł Stefan Żeromski? nadgryzione jabłuszko nadworny skrzypek Ewy Demarczyk nadzieja Nagroda Nobla Nagroda Nobla 2014 rok Nahuatl najcięższa książka świata najlepszy pojazd XIX wieku największy organ w ludzkim organiźmie najwyższe najważniejsze dokonania na marginesie Na motywach kołysanki Janiny Porazińskiej pod tym samym tytułem.Reżyseria i animacja Tytus Majerski Napoleon Bonaparte Napoleon III Narodowe czytanie Narodowe czytanie Lalki narracja Narrenturm Natasza Czermińska Natasza Czermińska recenzja nauczanie nauczyciel nauczyciele nauczycielka nauka nauka języka co wzmacniać nauka języka popularne błędy nawyk nawyki czytelnicze. Na wyspach Bergamutach Neil Larsen Nelly Ternan neologizm nerw przeponowy New Series NeXT Niccolo Machiavelli Nicola Chiaromonte Nicolaes Eliaszoon Pickenoy Niech Żyje Bal nie każdy potrafi się przewrócić Niemiecka Curie niepełnospraność niepełnosprawni niepełnosprawność niepełnosprawność Prousta niesprawiedliwość Nietzche Nietzsche nie w pełni sprawność Niezależna Oficyna Wydawnicza Nowa niezgoda Niełatwy dzień nie żyje Ginter Grass nigdy mi się nie uda Nighthawks Nike Nikola Sellmair Nikołaj Karamizyn Nils Petter Molvaer Nir Felder No Easy Day Nohawica Norah Jones normy językowe North Cape Notatki notatki na mankietach notatki na marginesie notatki z wykładów nowoczesny marketing nowy album Grzegorza Turnaua nowy cykl Nowy Rok Nowy Ślad Czarnych Stóp nuda nu jazz O.S.T.R obalanie mitów obalanie mitów na temat Marii Skłodowskiej Curie o bibliotece o bieganiu o blogu obraz obrazy Obscura Obwieszczenie obyczaje obój ocannon’s World o chodzeniu o ciszy Octave Feuillet oczekwania o czytaniu Oda do radości Oda Dytrykówna. Odczuwanie architektury Odkrycie NASA odniesienie do baśni odprężenie odznaczenia Office International d'Hygiène Publique. o grzebieniu ogłoszenia Ogłoszenie o głupocie ohn Summerson o jazzie o języku o kleks oko o książce o książkach Olaf Tryggvason Olga Boczar Olga Boznańska Olga Tokarczuk Nike 2015 o mężczyznach o nudzie Opole Opole 1997 opowieści dla dzieci Opowieści o Pilocie Prixie Opowieści z Ziemiomorza opowieść o najsłynniejszym polskim himalaiście o prokrastynacji o przypominaniu opór w rozwoju Orchestre National de Lyon orkiestra orkiestra: BBC Symphony Orchestra z towarzyszeniem chóru kobiecego) Adrian Boult orkiestra AUKSO Orkiestra Dni Naszych Ornette Coleman Ornette Coleman zmarł Orygenes Orzechowski oseph Conrad o siekierze osoby chore na SLA Osoby Głuche Osoby Niedowidzące Osoby Niewidome osoby z niepełnosprawnościami OT.TO Otto Hahn Owidiusz o wyobraźni o władzy o zapominaniu o zmianie Ołówek recenzja pacyfizm palec palimpsest Palle Danielsson - kontrabas Pamiątkowe rupiecie Pamiętniki nadzwyczajnego umysłu z zespołem Aspergera Pan Herbatka Pan Kleks papier Parker Paryż pasja Passaggio Patch Adams paternalizm Patrice Moret Patricia Molly Clapton Patti Smith Paula Cole Paul Anka Paul Appell Paul Auster Paul Celan Paul Desmound Paul Emil Breitenfeld Paulina Braiter Paul Langevin Paul Éluard Pawerewski Paweł Krawczyk) - 4:37 05. Message in a Bottle (Sting) - 7:36 06. Sleep Safe and Warm (Komeda) - 6:55 07. Three Reflections (Wasilewski) - 8:33 08. Still (Milder) - 6:45 09. Actual Proof (Hancock) - Paweł Krawczyk) - 4:37; Message in a Bottle (Sting) - 7:36; Sleep Safe and Warm (Komeda) - 6:55; Three Reflections (Wasilewski) - 8:33; Still (Milder) - 6:45; Actual Proof (Hancock) - 6:06; Largo (Ba Paweł Smoleński Paweł Wszołek Peredy y Salgado Pergolesi perkusja Perkusja– Paulinho Da Costa Piano Perpetuum Persepolis Perły i Łotry Peter Erskine Peter Gabriel Peter Paul Rubens Pete York - perkusja Pewność Philip Zimbardo Phil Knight pianino pianino ciekawostki pianist piano Piano Guys piano Larry Koonse Piano Man 1973 Piano Works II - Ringing The Luminator Picasso Picasso Kobieta niosąca chleb Pieere Bordieu Piere Soderi Pierre Boudieu Pierre Bourdieu Pierre Curie pierwsza kobieta pigułka dzień po pijany jak szewc Pina Bausch Pinelo piosenka finałowa piosenka literacka Piotr Curie Piotr Czajkowski Piotr Fronczewski Piotr Frączewski Piotr i Maria Curie Piotr Millati Piotr Paleczny Piotr Pustelnik Piotr Skrzynecki Piotr Szczepanik Piotr W. Cholewa Piotr Witkowski pismo Breila pisz na berdyczów co to znaczy Pitagoras Pitagoras z Samos Piwnica pod Baranami Pixar piękno piętnaście pianistów pianistek jazzowych Place de la Concorde Planet of Exile pleonazm Pliniusz Starszy Po co czytamy? początki polifonii podania Pod budą Pod budą Sikorowski & Turnau podróż Pod światło poeta poezja pogoda pod psem pokój polityka polon Polska Polska wygrywa Euro 2016 Polskie Radio polski jazz Poniedziałkowe dzieci pop Po pierwsze nie szkodzić. Opowieści o życiu Pora Umierać Porter Porwanie córek Leukippa posiłek postacie kobiet Powiedziała mi Maria Antonina powołanie Powstanie 44 pozytywizm pozytyw na dzisiaj prawa człowieka prawa kobiet prawda ciekawsza od fikcji Prawo do... problemy ze stawem żuchwowo skroniowym proces edukacyjny proces rehablitacji produkcja Program 3 Polskiego Radia programowanie; Tomasz Dominik--- bębny; Maciej Mąka--- gitary; Janusz Baka--- konsoleta; Prust Pruszyński i S-ka Przebudzenie Przejęzyczenie Przejęzyczenie. Rozmowy o przekładzie Przemek Dyakowski - saksofon Przemysław Bluszcz Przemysław Dyakowski Przemysław Raminiak - fortepian Maciej Grabowski - bass Krzysztof Gradziuk - perkusja przepona Przestrzenie Banacha Przestrzenie i zaułki Przyboś przypowieść o stole Przysłowia nie są mądrością narodów Prószyński i S-ka psychologia psy w języku Ptaszyn Pustka w domu pyknodysostoza kto chorował pytaj_ni[c]k pytania pytanie pytanie o myślenie pytanie o niemyślenie Pyteasz płyty Queen Quiet Letters Quinto Libro Di Madrigali- Gesualdo rackę napisałam rad radio radioaktywność Radiohead radość Radziwiłłówna Rafael Santi Rainer Maria Rilke Raj Ralph Greenspan Ralph Towner Randy Brecker Randy Brecker - trąbka Nir Felder - gitara elekryczna Bob Franceschini - saxopfon Sergio Vallin - gitara elekryczna Elliot Mason - puzon Lizzy Loeb - wokal Randy Pausch Raymond Queneau Ray Tomlinson Raz Dwa Trzy realizm recenja recenzja recenzja albumu recenzja filmu recenzja książki recenzja Meditatus recenzja płyty recenzja płyty A miało być tak dobrze Recenzja płyty a miało być tak pięknie recenzja płyty muzka polska recenzja Świat Dysku recenzje recenzje książki recenzje płyty recepta na słomiany zapał reenzja reenzja albumu. reflekcja reguła śrubokręta rehabilitacja funkcjonalna Reinman z Bielawy relaks relaksacja religia Rembrandt Remembrance Rencenzja Rene Laennec Renesans Renesans i krew Renoir reportaż Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta Reynaldo Hamn reż. Piotr Trzaskalski Richarda P.Feynmana Richard Feynman Richard P Feynaman Robert Clark Robert Kasprzycki Robert Luty perkusja Robert Majewski Robert Majewski - trabka Robert Proust rock rocznica blogowania rocznica blogu rocznica śmierci Witkacego Rodolphe Lindt Rodowicz Rodrigo y Gabriela rodzina muzyczna Roentgen Rogers Covey-Crump rok czasu rola lidera rola reportera Roman Jacobson romans Rosja Route 66 rower rower ciekawostki Royal Quartet ROYAL STRING rozkwit gaworzenia rozmowy rozrywka rozważania o diecie rozwój rozwój dziecka rozwój inaczej rozwój mowy rozwój osobisty rożen rożno Rubens ruch ruch to niezależność Rudyard Kipling najmłodszy laureat Nagrody Nobla Running Running Jacob Karlzon Rusell Russell Ferrante Ryczace Dwudziestki Ryczące Drake Ryszard Krynicki Ryszard Lwie Serce rytm rytuał rzecz o Stanisławie Wokulskim rzeźba Rzuć to wszystko co złe równość saga Saga o Wiedźminie Saint Simona saksofon saksofon tenorowy Salvador Dali Sambbor Dudziński samobójcza śmierć samobójstwo samobójstwo Witkacego Samuel Johnson Samuel Rohrer Sandor Maraja Sandra van Veen Santiago de Compostela sapka Sarah Bernahardt Saturday Jazz Pianist Saturday Panist Jazz Saturday Pianist Jazz Saturday Pianist Jazz Michael Petrucciani Savante Arjemius saxofon Scott Elliot Fahlman SDM Sea recenzja Sebastian Erard Sekrety Morza Sekrety Morza recenzja Seksmisja sen sen kawalera z różą sereotypy Sergio Vallin. sfera Sfera Szeptów sfurmato Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band – tytuł płyty zespołu The Beatles Shaikh ash-Shadhilem Shigeru Umebayashi Shoe Dog: A Memoir by the Creator of Nike Siddhartha Hermann Hesse Siedem nowych planet siekiera Sierpiński Sierżant Sigmunt Freud Sigurd Rascher silna wola Silvestri Simone de Beauvoir Simon Marius Simon Phillips Simple Acoustic Trio Siostry Panas sir Wiliam Crookes Siula Grande Skrzek skrzypce skuteczny sposób na prokrastynację skutki katastrofy w Czarnobylu skąd choinka skąd pierniki skąd się wzięło Skłodowska --- Curie SLA Slavenka Drakulić Slawomir Kurkiewicz Slawomir Kurkiewicz - kontrabas smarkaty Smolik smutek Smutna historia Szału smutne życie psa Sofokles Sokrates solar system solo piano. Sonety Sonnige Stube Sopot Sparta spinacz spokój sposoby słuchania muzyki Spotkanie z Marią sprzeczność Stanistaw Witkiewicz Stanisława Celińska Stanisława Ryster Stanisław August Poniatowski Stanisław Baczyński. Stanisław Barańczak Stanisław Barańczak nie żyje Stanisław Barańczak poezja Stanisław Hadyna Stanisław Ignacy Witkiewicz Stanisław Jerzy Lec Stanisław Jopek Stanisław Jopek i Zespół Pieśni i tańca Mazowsze Stanisław Lem Stanisław Przybyszewski Stanisław Soyka Stanisław Strójwąs Stanisław Witkacy Witkiewicz Stanisław Wokulski Stansiław Soyka stan zdrowia Stare Dobre Małżeństwo Starość status kobiet status mężczyzn stawanie się staw żuchwowy skroniowy Steen Eiler Rasmussen Stefan Banach Stefan Garczyński Stefania Baczyńska Stefania Wilczyńska Stefania Zieleńczyk Stefan Kudelski Stendhal Stendhala Stenson Bobo Stephen Hawking Stephen William Hawking Steve Gadd - perkusja Steve Jobs Steven Harrold Steve Swallow Steve Woźniak Storråda Strachy na Lachy Zimne dziady listopady Straight Story RGG recenzja strarta Strzeż się tych miejsc... Klaus Mitffoch Studio Agnieszki Osieckiej styl życia substantia reticularis sufrażystka Super Book Susan Sontag Susie Ibarra Swen Widłobrody Swietłana Aleksiejewicz Swietłana Aleksijewicz Sygryda Storråda Sylvie Courvoisier sylwetki sylwetki kobiet sylwetki mężczyzn symbolizm symbolizm w polskim malarstwie synestezja syntezator – Russell Ferrante Szalony Język Polski szczelanie w szczęce Szczęście czy fart Szereg Fouriera Szewczyk Ola Maurer Piwnica pod Baranami szewska pasja sześciostrunowa altówka Sześć światów Hain szkice Szkoła Notre Dame Sztuczne Fiołki sztuka sztuka absurdu sztuka i absurdy Sztuka kultura sztuka o której można dyskutować sztuka składania życzeń sztuka ulicy Sztuka Wolności Sztuka zwycięstwa sztuki wizualne Szubert szybkie śniadanie Szymanowski Karol Szymborska Szymon Kataszek Szymon Ludwik Kamykowski--sax Szymon Madej Szymon Stochniol Katarzyna Baczewska Aleksandra Urbańska Jarosław Marzec Szymon Zychowicz Szymon Zychowicz 2014 sł. Józef Czechowicz sł: Bolesław Leśmian Słaek Jaskułke Sławek Jaskułke sławne osoby sławni Polacy Sławomir Mrożek słodkie życie Słonimski Słowacki słowiański kołtun słowiańszczyzna Słowo las znaczy świat słowo o termitach Tadeusz (Boy) Żeleński Tadeusz Boy Żeleński i tłumaczenie Marcela Prousta Tadeusz Dziedzic Tadeusz Gajcy Tadeusz Kalinowski Tadeusz Kożuch Tadeusz Mieczkowski Tadeusz Nowak Tadeusz Pruszkowski Tadeusz Sygietyński Tadeusz Zawieyski Tadeusz Łomnicki Tadeusz Śliwiak Tadeusz Żeleński Boy take five Tales z Miletu tantasy Tatarak Tea book tag Tears in Heaven Tea Time Boogie teksty kultury Zachodu Tennesee Williamsa Tenor: Steve Davislim tenor saxophone Teoria Wszystkiego recenzja Teresa Kotlarczyk Terri Lyne Carrington Terry Prachett tey THE the Beatles The Coln Concert The Dispossesed The Girl In The Other Room recenzja The Hilliard Ensemble The Left Hand of Darkness Theloniousa Monka The Old Woman The Penitent Magdalene The Riddle (Nik Kershaw) cover The Swingle Singers The Wisdom Paradox: How Your Mind Can Grow Stronger As Your Brain Grows Older The Word for World is Forest Thich Nnat Hanh Thomasa van der Wilta Thomas Couture Thomas de Keyser Thomas Transtomer Thomas Wyck Thrill Box recenzja Théodore Géricault Tim Burton Tingvall Trio Tischner Tobias Donner i Willem de Gee to co chciałabyś wiedzieć o budżecie to co chciałbyś wiedzieć o planowaniu budżetu to i owo językowo Tokaj tom 6 Tomasz Cichocki Tomasz Cichocki Zew Oceanu Tomasz Mann Tomasz Stanko i New York Quartet Wislawa Tomasz Stanko — trąbka Bobo Stenson — piano Anders Jormin — kontrabas Tony Oxley — perkusja Tomasz Stań Tomasz Stańko Tomasz Stańko trąbka / David Virelles fortepian / Thomas Morgan – kontrabas / Gerald Cleaver – perkusja Tomasz Szukalski - saksofon Tomek Mackiewicz Tomek Sowiński - perkusja To mit Tommy Crane - drums. tom pierwszy Trylogii Husyckiej Tom Waits tonacja Toni Morrison Tord Gustavsen Tord Gustavsen: piano Tord Gustavsen Trio Tore Brunborg: tenor saxophone Tornebladh Touch & go - straight to number one Toulouse lautrec Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych tożsamości tożsamości społeczne Traktat o życiu. Myśli wybrane. Czesław Miłosz traktaty muzyczne trecento trenerstwo trio Trio in Tokio Troosta Trulsa Morka truncus cerebri trzy szybkie Trójka trąbka Trąbka – Scott Wendholt tulipan tulipanologia Turnau Tuwim Twierdza Szyfrów Tycjan typuję zwycięzcę tłumaczenie tłumaczenie: Przemysław Bieliński tłumaczenie: Stanisław Kasprzysiak U.S. Route 66 U. T. Gandhi perkusja ubóstwo uczenie uczenie języka migowego uczenie się udział kobiet w wojnie Ujejski układ słoneczny Ulisses Ulla Lindquist umarł ks. Jan Kaczkowski Umieranie una hirunda non facit ver uniwersalność uniwersum Uno momento mortis Upadek Ikara uprzedzenia URK urodziny Karola Wielkiego urodziny Mikołaja Kopernika urodziny Stanisława Lema Urodziny Wisławy Szymborskiej Urodziny Witkacego Urodziłem się pewnego błękitnego dnia Urodziłem się pewnego błękitnego dnia, Daniel Tammet, Urodziłem się pewnego błękitnego dnia. Pamiętniki nadzwyczajnego umysłu z zespołem Aspergera Ursula K. Le Guin Ursula Le Guin Urszula Dudziak USA ustanowienie Nagrody Nobla Uszkodzenie Rdzenia Kręgowego Valdemar Eiberg Valery var. 4:14; varia Vassilis Tsabropoulos Vassilis Tsabropoulos fortepian Velazquez Vermeer V Hauy Viera Brandes Vijay Iyer Vilhelm Hammershøi Vincent Peirani akordeon Vincent van Gogh Virginia Woolf Virginii Woolf Vladyslav Sendecki Volodos in Vienna Voytek Kurtyka Wacław Krupińsk Wacław Krupiński Waits Walden Pągowski Waleria Maria Gardowska Walter Isaacson Walther von der Vogelweide Wanda Rutkiewicz waria Warszawa Wat Werner Herzog Wesele Wyspiańskiego i Marek Grechuta Whileman Whistlers Mother wiara wiara we własne siły wibrafon wieczko skroniowe wiedza praktyczna wiedźmin Wiedźmin opowiadania Wiedżmikołaj wieki średnie Wiek męski wiek XIX wielbłąd Wielka Gra Wielka Msza h-moll wielogłosowa muzyka Wiersze zebrane Barańczak wierzę w wiedzę wieszać na kimś psy Wiesz może jak to się dzieje Wiesław Dymny Wikingowie Wilhelma VI Orleański Wilhelm Conrad Röntgen Wilhelm IX Trubadur Wilhelm Sasnal Wiliam Harvey William H. Macy William Szekspir Will Rogers Wincentyna Karska Windows Waltz wiolączela Wisława Wisława Szymborska Wisława Szymborska Nobel Wisława Szymborska rocznica śmierci Witkacy Witkiewicz Witold Lutosławski Witold Lutosławski wcale nie jest za trudny Wit Stwosz Wittgenstein w jaki sposób chodzi człowiek w jaki sposób się rzyga w krzywym zwierciadle W malinowym chruśniaku Wocjech Orliński. Lem. Życie nie z tej Ziemi w oczekiwaniu na nowy album Grzegorza Turnaua Wojciech Kamiński Wojciech Kassa Wojciech Kukuczka Wojciech Majewski Wojciech Malajkat Wojciech Młynarski Wojciech Młynarski nie żyje Wojciech Tochman Wojciech Waglewski Wojciech Zabłocki wojna Wojna nie ma w sobie nic z kobiety wokal; Gabor Bolla - saksofon; Andi Kissenbeck - organy Hammonda; Wolfgang Schmid - kontrabas; wokal; Torsten Goods - gitara Wokulski w Paryżu Wolna Grupa Bukowina Wolowiec Woman reading a letter Woz w popiele wrażenia Wskrzeszenie Łazarza wspomnienia Wspomnienia twórcy Nike współczesność Wszystkie kobiety Mateusza recenzja Wybór i układ Joanna Gromek - Illg wychwalanie idei miłości dworskiej wycieraczki samochodowe Wydawnictwo Literackie Wydawnictwo lNaukowe PWN Wydawnictwo Znak Wydziedziczeni wykłady wynalzaki wyobraźnia wypadki w górach wyróźnienie wytwórnia ecm wywiad wyzwania wyzwania blogowe wyścig wyścig z Messnerem Wyśpiewam Wam wszystko wzór wątp wątpliwości wątroby nie omamisz wątroby nie oszukasz Wędrówka Władysław Broniewski Władysław Halik Władysław Reymont władza Włochy Włodek Pawlik Włodzimierz Korcz Xawerego Dunikowski XI XIV wiek Yapa Yaron Herman Yaron Herman - piano (Steinway D Yuan Mei zabawa zabawa blogowa zaburzenia ze spektrum autyzmu Zaczarowana świątynia zadanie zagadki Zakazany owoc Zakopane Zamość Zapatrzenie. Myśląc o malarzach zapowiedź nowego cyklu Zarycki zarządzanie stresem zasypywać gruszki Zawinul Zbigniew Herbert Zbigniew Jaremko Zbigniew Konopczyński - trombone Zbigniew Mikolejko Zbigniew Namysłowski Zbigniew Paleta Zbigniew Preisner Zbigniew Raj Zbigniew Wodecki Zbigniew Wodecki nie żyje Zbigniew WodeckiPiwnica pod Baranami z czego biorą się zakwasy? zdrowie Zdzisław Beksiński Zeeman zejść na psy Zenon Jaskuła Zespół Aspergera Zespół Pieśni i Tańca Śląsk zielono mi Ziemie obiecane recenzja płyta 8.04.2014 r Ziemiomorze Ziemiomorze recenzja Zmarł Stanisław Barańczak zmiana zmiany znane osoby znane osoby chore na dusznicę znani z notatek na marginesie Zofia Ameisenowa Zofia Komedowa Trzcińska Zofia Zaleska z przymróżeniem oka. zrozumieć Franciszka zwątpienie zwątpiwnie Zycha Zygmunt Bauman Zygmunt Freud Zygmunt Freud a Proust Zygmunt Grechuta Zygmunt Konieczny Zygmunt Stary Zygmut Freud Zygmut Konieczny Złota dama złoty czekan [a]Varia [IKD3] [Klasyczne korepetycje-w dobrym tonie]. [Zarys Édouard Manet Ólafur Arnalds ósma część Harrego Pottera ósmy marca Ćwiczenia z utraty ćwiczenia Łanuszka. muzyka Łapiński Łucjan Paprocki Łukasz Małecki Łukasz Nicpan Łukasz Simlat Łukasz Stasiak łumacze ( Stanisław Barańczak Śląska Orkiestra Kameralna Śmierć na pięć Śmierć Witkacego Średniowiecze Świat Dysku Światowy Dzień Jazzu. Światowy Dzień Ksiażki i Praw Autorskich Świat Rocannona" Święto muzyki Świętosława Święty Augustyn śmarczeć śmierci i neurochirurgii śmierć śmierć Anki śmierć w górach śpiew śpiew) Dorota Miśkiewicz: śpiew; Robert Majewski trąbka fluegelhorn Mariusz Pędziałek; Maryna Barfuss; Cezary Konrad -perkusja Robert Kubiszyn: akustyczna gitara basowa śpiew Dorota Miśkiewicz - śpiew Marek Napiórkowski - gitara Kacper Stolarczyk - gitary Maciej Magnuski - bas Daniel Kapustka - perkusja Marek Niedźwiecki - konferansjer śpiki św. Odilon św. Tomasz świadectwo światło niebieskie a sen święty Ambroży biskup mediolanu Żenia Zielińska Życzenia Życzenia wielkanocne żałoba że chodzisz? że ubywa nam wzrostu wraz z wiekiem że wykorzystujemy 10% możliwości swojego mózgu życie życie jako marketing życie z doświadczeniem niepełnej sprawności αυτονομία Михаил Афанасьевич Булгаков

Archi_walium:Ale to już było…

[Komentowanie]

Na tym blogu obowiązuje netykieta.
Zwracamy się do siebie po imieniu.
Autorka nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi współuczestników i współuczestniczek dyskusji, opinie są prywatną kwestią Autorów i Autorek.

Nie liczę godzin i dat.

Maj 2018
Pon W Śr C Pt S N
« Kwi   Czer »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

zBLOGowani

Tu także jestem:
zBLOGowani.pl
%d blogerów lubi to: