[242+1]. Nastąpił. Ciąg dalszy. Trzynaście miejsc zamieszkanych przez melancholiję.

Kiedy stoimy przed obrazem w muzeum, nie mogę wiedzieć co człowiek stojący obok mnie w nim widzi — może zupełnie nie to co ja. Podobnie wobec strony zadrukowanej wierszem.  czy prozą, w niewielkim tylko stopniu można s p r a w d z i ć, jak ją pojmuje i czego się w nim dopatrzy (…) Ale wszystkie różnice w rodzajach odbioru słowa czy linii, czy barwy mnożą się przez siebie, i oto ja i mój bliźni żyjemy w dwóch  różnych światach, udając, że żyjemy w jednym. Niewykluczone, że stosuje si to też do odbioru języka  i całej kultury (…)

[Ogród nauk, Czesław Miłosz,Znak, Kraków, 2013 rok, s 186, rozstrzelenie tekstu, własne].

O języku (o jerzyku tylko jeden raz) pisałam wielokrotnie, i nie chodzi o fizjologie, ale o cielesność i urzeczywistnienie już tak. Wystarczy sprawdzić w treści spisie. W zasadzie, słowa Poety są dla mnie potwierdzeniem, tego, co już dawno i nie przy tej okazji napisałam. W tym fragmencie uderzyło mnie słowo: sprawdzam. Czyni się tak, jeśli nie jest się czegoś pewnym (lub pewną), gdy  jest się przekonanym (lub przekonaną), że jest z goła (i ubrana) zupełnie inaczej niż poświadcza nam to interlokutor[ka]. Ale wpis nie o tym miał być, nawet nie o miedziorycie autorstwa Albrechta Durera z 1514 roku…

Wspomniany już Janusz Limon zaznaczył, że:

Genom człowieka w jednej komórce liczy 3.2 miliarda nukleotydów, które w obrebie genomu mogą stworzyć 192 miliardy kombinacji kodonów. Ta liczba kombinacji nukleotydów tworzących nasze geny, porównywalna jest z szacowaną liczbą 200 miliardów gwiazd we wszechświecie. każdy z nas jest niepowtarzalny.

[Przestrzenie i zaułki, Janusz Limon,Słowo, Obraz, Terytoria, Gdańsk,2015 rok, s.64].

Jak to się dzieje, że przemawiają do nas tylko wielkie kwantyfikatory. A nie zupełnie pojedyncza liczba niezbywalnie pierwsza. Chyba, że dotyczy i dotyka, osobiście nas. Yuan Mei w tłumaczeniu Czesława Miłosza brzmi tak:

Kiedy nadchodzą chmury

Kiedy nadchodzą chmury, góra istnieć przestaje.

A kiedy nadchodzą, pokazuje, czym jest mocne

Górowanie

Jak myślisz?

Czy góra wie?

[Przekłady poetyckie. Wszystkie.Czesław Miłosz,Znak, Kraków, 2015, s534].

Miało być. O trzynastu miejscach, w których rozmierzwiła i zadomowiła się melancholija, i oczywiście, jest. O debiutanckim albumie Torda Gustavsena. Wiem, że niektóre i niektórzy z Was tęsknią za cyklem jazzowym, i nasiąkniętymi nimi sobotami. (Nie mylić z sabotami, ale jak ktos/ia  woli… To, oczy_wiście, można]. Melancholia nie rozumiana jako, czarna żółć, choroba wielkiej zmiany. Pisze tak, bo przecież jej wzmożenie następowało w czasach wielkich prze[z]mian, gdy ludzie w bólach i mąkach rodzili nie zawsze, swoje czasy. Patrz proszę: koniec XIX wieku. Doskonałym stadium przypadku jest chociażby Lalka autorstwa Bolesława Prusa, no, w ostateczności Aleksandra Głowackiego. Krzysztof Rutkowski, który popełnił książkę dotyczącą tegoż dzieła pisze w niej:

Lalka jest arcydziełem symetrii i lustrzanych odbić, podwojeń i powidoków. Arcydziełem — ponieważ symetrie, podwojenia i powidoki nie są nachalne i nie są zupełne, ujawniają się i kryją w mitach przepowiedniach z nadzwyczajną subtelnością.

[Wokulski w Paryżu, Krzysztof Rutkowski, Słowo, Obraz Terytoria, Gdańsk, 2010 cytat zaczerpnięty z rozdziału 4].

Zasiadając w przedsionku melancholii, zanurzam dłonie w myślach. Powracam do Liczb Niezbywalnie Pierwszych. Liże i liczę. Milczę. Szukam, mam nadzieje, że (choć) czasami znajduje.

[Skrócony [od]noś[nick] do tekstu: http://wp.me/p59KuC-Q2%5D.

PS. Mam trochę zaległości, następny wpis pojawi się, gdy nadrobię, to znaczy pozbędę się ich bez znieczulenia. A miało być o Changing Places… Słucham tej płyty w kolorze blue, i nie wiem, dlaczego zyskała aż taką popularność. Owszem, przyjemna (nie napisałam: przyziemna) owszem, gen tęsknoty w sobie ma, ale żeby hit? Zapomniałam, że polski klimat w 80 procentach składa się z melancholii…

Zapraszam do dyskusji :):

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s