Listy i [inne] brewerie.

"Plus ratio quam vis".

194. Zagraj to jeszcze raz, John!

Dziś, dla odmiany— będzie o muzyce.

I zupełnie nie spodziewanie, o jazzie.

Po serii wpisów lekkich, łatwych i przyjemnych, para w świst, wróć, pora (pora na dobranoc, bo już księżyc świeci, a nie, ja jeszcze przed kolacją)a więc jeszcze jest jedna pora (chociaż Vivaldi twierdzi, że jest ich cztery) pora wkroczyć na dawne ścieżki mylenia, myślenia. (Oto kilka przykładów: pierwszy, drugi, i niech będzie… Trzeci).

Mam serię zaległych tematów, tematów, nie tylko muzycznych (kto(sia) by się podziewał/a? które jeszcze nie ostygły, nie rozprostowały czcionki, ale wszystko po woli i powoli. Jeśli macie pytania to zapraszam.

Stało się, wracam.

Wracam do klasyki, gatunku. Ra_tu_n_ku_, nie:ratunku, nie, raczej: ku,czyli: na spotkanie. A nie, na rozstanie. Na rozgoszczenie się, a nie na zaprzeczenie. I najważniejsze, nie na gombrowiczowskie: jak zachwyca jeśli nie zachwyca!? Sytuacja przypomina trochę tą, z układaniem puzzli bez obrazka, nagle wszystko się składa. Można spokojnie odetchnąć. I słuchać. Jak już wielokrotnie pisałam, nie rozumiem, tego pędu do kanonu.Do zaznajomienia, do konieczności, znajomości. Musisz,musisz, musisz, znać kanon, (zresztą nazwa tej inaczej się pisze) i nie chodzi tu o firmę, takie dawanie glejtu, mówienie o tym kto(sia): tak n a p r a w d ę, a kto(sia) tak na kłamstwo.  Oczywiście, kontekstualne to stwierdzenie, trudno by ktoś kto wykłada na uczelni wyższej nie znał podstaw, ba, powiązań, oddziaływań etc.

Lubię dzieła Wilhelma Sasnala (dzisiaj bardziej znany za granicą naszego kraju, niż w Polsce). Tak, kto(sia) może zakrzyknąć, to może było by novum dekadę temu, albo i wcześniej, ale dziś, dziś to przecież klasyka, ręce same składają się do oklasków. A oczy do spoglądania tego co mieści się między geograficznymi kształtami. Oglądam jego dzieła, widzę, nie tylko jak, ale i co maluje, kadruje, bel, szarość, czerń, balans, wyrwane z kontekst_tu. Spostrzegam rys opowieści, z jednej strony,z drugiej- architektoniczność (wszak to  biograficzna logiczność). Palimpsestość. Akademia Sztuk Pięknych nie była jego pierwszym, macierzystym kierunkiem, w tym właśnie upatruje się niezwykłość spojrzenia tego Artysty.

 Kubek mocnej czarnej z kropka spienionego mleka, i dobra muzyka. Albo bardzo dobra. Wsiądźmy zatem do pociągu nie byle jakiego, ale do niebieskiego ale najbardziej doczesnego. Oto nie kolej na kolej, ojej kolej na  kol… ej kolej na cool Coltraniea, a pociąg do jazzu, przez Wielkie radosne Dż.

[John Coltranie i jego Blue train. Blue Note, 1957, oryginalne nagranie, to jest późniejsze, bo sprzed dwunastu lat].

Płyta ukazała się w czasie gdy Louis Armstrong, oświadczył, że nie będzie uczestniczył w zorganizowanym przez rząd USA tournée po ZSRR. Powodem tego oświadczenia były rasistowskie wydarzenia w Little Rock, a austriacka wyprawa weszła po raz pierwszy na wierzchołek ośmiotysięcznika Broad Peak w Karakorum. W Polsce zaczęto wydawać Filipinkę. W Kościół Mariacki znów przywitał ołtarz stworzony przez Wita Stwosza, wywieziony do Niemiec w czasie II Wojny Światowej.

[***]

Świat już zna Johna, tego najzdolniejszego ze zdolnych saksofonistę. Oto on, grał i z Dizzy (i) Gillespiem, a potem z Milesem (i) Davisem. Zestawienie imion i nazwisk nieprzypadkowe.  By wymienić tyko tych dwóch Ów. Uff. Gigantów Jazzu. Gigant steps chciało by się napisać… Gdy jest się wśród utalentowanych i oddycha się tym samym powietrzem i tą samą frazą, nie trudno jest czynić kroki siedmiomilowe kroki. Takie życia uroki. Na przyszłość przepiękne widoki.

Młody (jeszcze wtedy), zdolny (jak zawsze), do  tego: ambitny, z werwą, nutą nonszalancji i bez pretensji do świata wyrosły z ubóstwa stał się bóstwem. Umarł by zmartwychwstać. Z objęć nałogu do zwrócenia się ku Bogu.

A wszystko z muzyką na planie pierwszym.

Trzydziestojednoletni saksofonista, mógłby powiedzieć,że Był już wtedy rozpoznawalny w muzycznym świecie,  grywał z innymi Wielkimi. Zwłaszcza jeśli Kto(sia) zna punkt startu muzyka.

To jednak, co pozwoliło mu się zapisać złotymi zgłoskami w świecie (nie tylko jazzu) miało dopiero nastąpić. Miało, i nastąpiło (nie jednej osobie na odcisk- też).

  To co zaproponował ten muzyk i jemu podobni patrzyło dalej, wyciągało ucho, poza horyzont zdarzeń. Dziś to oczywista, oczywistość, ale wtedy to były Znaki Objawione. Niezgoda na Nudę, zanucić znaczyło zanudzić. Śmiało można powiedzieć, że to co proponowali Koledzy Coltranie’a  to głos przemiany pokoleń. Idzie i brzmi nowe. Pstryk! Zmiana, przemiana.  To już nie swing, do kolacji dla owych i tych bogatych państwa, ale nowa mieszanka wybuchowa. Jazz miał się stać tym, z czym dziś jest nie tyle kojarzony, co więcej- utożsamiany.

Mało kto pamięta początki jazzu, taneczne, wieczory, przy dużych składach, czy orkiestrach, ach, (patrz proszę na przełomie lat 20. i 30 ub. wieku polska Adria -no mniej więcej, bo wtedy Polacy i Polki uczyli się jazzu, zaczynali pojmować, że coś takiego w ogóle- i szczególe- istnieje…) Oczywiście, że są imiona i nazwiska (zestawione razem), które każda entuzjastka, i entuzjasta jazzu pamięta np Miller, Glen Miller, ale to John gra tu pierwsze skrzypce, pierwszy saksofon. Można powiedzieć, że Miles uratował trąbkę (od skojarzeń militarnych i tych związanych z władzą), a John Coltranie saksofon (od tych samych).

Niesamowitość tego albumu nie polega tylko na tym, że i fanka rocka i rock and roll ‚a i jazzu, gry rozbudowanych składów,  odnajdzie coś dla siebie. Zazwyczaj twórcy twórczynie, którzy/które ujarzmili/ujarzmiły historię uchwycili kilka ważnych czynników, poza własnymi niezaprzeczalnymi umiejętnościami pojawili się w TYM momencie historii świata, czyli w szerszym- najszerszym kontekście sojospołecznym, to wszystko razem wymieszane i podane daje efekt urodzenia bestsellera.

[John Coltranie 1963 rok, źródło zdjęcia]

[John ColTranie 1963 rok, źródło zdjęcia].

To takim personom jak Parker, czy Davis, i w końcu John Coltranie przyjdzie nadawać ton. Bon ton. „Dziwnym trafem”, wszyscy troje ze sobą koncertowali, nagrywali, więc pisanie o wzajemnych inspiracjach było by truizmem.

To wtedy zrodził się bebop,i  cool jazz, i pomiędzy tymi dwoma podgatunkami znalazł się młody saksofonista, który dołożył swoje kilka nut  w wersji hard i kilka kluczy i zaproponował to, co dziś zaliczamy do klasyki gatunku kurs niebieskiego pociągu. Nie jedna osoba za tą sprawą poczuła pociąg do jazzu, ale powiedzieć/ napisać, tylko,że John C dołożył kilka akordów, to było y zbyt mało. Mało zbyt.

Tak więc można powiedzieć, albo w tych okolicznościach przyrody napisać, że kanon zaczyna się od zaprzeczenia zaistniałym regułom, istny oksymoron przyłapany na wrzącym uczynku a więc tworząc nowe, rodzi się z niezgody, albo buntu. Ot, wewnętrzna sprzeczność.

No bo jednak nie jest to nowy gatunek, ale chociażby bebop w wersji dla tych, tych, zaawansowanych i  modalne postrzeganie jazzu, czyli takie konstruowanie improwizacji gdzie podstawę tworzy poszczególny akord i jego pochodna, Coltranie to jedynie cząstka całości, jedna, fascynująca, ale takich (na szczęście) jest wiele. I to stanowi o różnorodności, i pięknie (nie tylko) muzyki.

Trzymając analogową, albo cyfrową wersję tego albumu, mamy w ręku kawał historii. Momentu, w którym rodziła się nie tylko kultura różnych grup społecznych, ale owa, przeklinana do dziś popkultura  której nie chciał dożyć Witkacy, upatrując w niej przekleństwo, klątwę największą. I unicestwienie. I koniec Wolności. Koniec Sztuki. Taki kierunek jak free, musiał więc nadejść.

Można powiedzieć, że rodziło się wszystko, ale to by było nadużycie, po pierwsze, nie wszystko, po wtóre, tylko obszerna część tego co dziś poczytujemy, przyjmujemy za oczywistą oczywistość.Pewnie dlatego tak łatwo nam sądzić, że dziś już nie ma nic do odkrycia (a może to i owo do zasłonięcia

Oto wyrosły w biedzie, Czarny chłopak, który zapragnął grać jazz, oczywiście sława, która go oblepiła swoimi pięknymi wiotkimi makami również zapachniała narkotycznym transem, tym, w który skoczył Parker, i tak jak wielu jemu podobnych, tak i dla niego była to droga bez powrotu. Tego losu uniknął zanurzony i wykąpany w naroktyczno- alkoholowej kąpieli Tranie, który po wielu wyboistych wycieczkach osobistych zdecydował się zwrócić ku Bogu.

Dlaczego ten album odniósł sukces?

Poza czynnikami wymienionymi wyżej,  nagrali go ludzie, którzy doskonale się rozumieli, i wiedzieli co chcą osiągnąć, i czemu zaprzeczyć, co przyjąć, zaproponować, a co odrzucić. Czy mogło być inaczej skoro zjedli razem nie jedną partyturę? Znalazło się tu wszystko. Czy mogło być inaczej jeśli funkcje lidera pełnił po raz pierwszy (choć to także jest dyskusyjne) John, mógł zatem zaprosić takich muzyków jakich chciał? Balans między improwizacją i tematem. Płynna podróż bez przesiadek. Raczej nie pendolino, ale kolej transsyberyjską. A może szybka, gibka przejażdżka na diabelskim młynie?

Na tej płycie nie słychać szwów, ale wsiadając do niebieskiego pociągu możemy podziwiać widoki. Mówi się, i wiele czcionki wylewa na temat tego jak(i) jazz jest trudny, ale gdy posłuchać nam przyjdzie bez uprzedzeń i etykietek możemy zobaczyć i usłyszeć i poczuć, jaki on jest piękny. Chociaż czasy grania free, dopiero nadejdą, wraz z natężeniem kultury masowej rośnie –pęcznieje– także kontra:smakowanie free jazzu, płyta ta jest doskonałą forpocztą tegoż.

Wiadomo, muzyka także podlega modom [patrz proszę, a może poczytaj: minimalizm] i to co dziś nazywamy free, jest bardziej, bardziej, bardziej drapieżne, wyrwane z kontekstu, czyli na przód, czyli to co uczynił z bopem niegdyś John, czynią z free entuzjastki i entuzjaści jazzu. Blue train, choć sam zaprzeczał klasyce, sam też się nią stał. Uproszczeniem jest sprowadzenie dwóch słów (John Coltranie) do dwóch słów (Blue train). I choć dodane dwa do dwóch zawsze daje cztery to warto zauważyć, że John dokąd tworzył zawsze był w awangardzie. Wyznaczał szlak. Widział więcej. I słyszał. I czuł. I na szczęście, zostały albumy, do których można sięgnąć. Tak wiem, prawie każda osoba zestawi jego nazwisko, z tymi wspomnianymi powyżej. Tak wiem, wiele osób powie: to geniusz jazzu. Tak wiem, i ja przywołałam imiona i nazwiska nie przypadkowe, znajome i nie nowe, ale samego Coltranie’a dla siebie odkryłam późno, Później, niż później. Co nie zmienia faktu, że pawie pięćdziesiąt dziewięć lat od premiery albumu John ma dalej coś do zaproponowania, coś do przypomnienia, i coś do pożyczenia (Szymborska powiedziała, że wszystko na tym świecie jest pożyczone) Życzę Wam więc dobrego słuchania.

Aaaaaaaa  a Sasnal?

Dlaczego zaczęłam od niego? A dlaczego nie? Wolność skojarzeń. Po prostu.  On czy to w filmie, czy malarstwie zaprzecza kanonom, i to nie jest novum, jeśli patrzymy na Artyst[k]ę, jak również to, że ma COŚ do Przekazania, i nie jest to czek, albo spadek. Dziwi mnie jedynie fakt, że jest tak mało znany w naszym kraju. Tak, zwłaszcza ten ostatni argument.

—-

W zamieszaniu, tj. w podróży niebieskim pociągiem udział wzięli:

John Coltranie- saksofon, Kenny Drew – fortepian
Paul Chambers – kontrabas, Curtis Fuller – puzon
Philly Joe Jonnes – perkusja ,Lee Morgan – trąbka

Reklamy

24 comments on “194. Zagraj to jeszcze raz, John!

  1. alianore
    19/10/2015

    Zaprzeczam jakoby Sasnal nie był znany , względnie mało znany , choć z pewnością moje obserwacje i kategoryczne zaprzeczenie ograniczone jest do pewnej ograniczonej grupy ludzkości . Ograniczonej ? Nieistotne . Wycinkowej . Oważ grupa wręcz snobuje się na Sasnala . Najlepiej jest go mieć , albo czynić starania w tym kierunku , co im dłużej trwa , tym większą siłę napędową dyskusji i spotkań towarzyskich czyni . Poza tym , coś tam się o nim wie i to jest niezaprzeczalny plus .
    Coltrane’m wywołałaś wilka z lasu . Będę typową babą ze wszystkimi typowymi babimi słabostkami i ułomnościami , ale przyznam się , że zgłębiłam temat – onegdaj – dokumentnie , aby zaimponować pierwszemu narzeczonemu , który był owładnięty rzeczonym i pozostałymi wymienionymi . Ale najbardziej Coltrane’m . Nie jest to moja muzyka , którą drążę i za którą podążam , ale motyle w brzuchu zostały .

    • 5000lib
      19/10/2015

      Dzięki za komentarz.
      Tak, teraz modnym jest dyskutować o Sasnalu. W pewnych kręgach, oczywiście. W t y c h kręgach, ach. Dlatego napisałam, że dziesięć lat temu… Ale oczywiście masz rację, Sasnal jest już znany, Chociaż wydaje mi się, że gdzieś obok trąciłaś temat dostępności sztuki.I świadomości.
      Co do J.C.
      Ja także nie przepadałam za nim, ale „Blue train” jakoś pozostawał mi bliski. Może ze względu na uniwersalność? Nie wiem, za to zauważyłam, i to nie jest uwaga osobista pod Twoim adresem, że osoby chcące słuchać jazzu (albo jakiegokolwiek innego gatunku, sięgają do klasyki- natychmiast, a ja osobiście sądzę, że nie zawsze jest to fortunne posunięcie. Nie dlatego, żeby ubliżać inteligencji.Spostrzegam jak w latach zmienia się mój stosunek do muzyki i jej klasycznego rytu.

      To ciekawe jak bardzo jesteśmy zanurzone/ni we wspomnieniach, a jednocześnie niezauważalnie (i zauważalnie) je tworzymy, jesteśmy w rozmowach, smakach, gestach, gustach…
      Czego lubisz słuchać? I co oglądać? Prócz Sasnala.
      PS. Sasnal trochę przypomina mi Rafała Olbińskiego…

  2. alianore
    19/10/2015

    Brewerio , toż to temat na książkę 🙂 O ile pamiętam , gdzieś tam w komentarzach u Ciebie zgodziłyśmy się , że słuchamy dużo i rozmaicie , i tego się będę trzymać . Niemniej , jeśli miałabym wybrać moje , naprawdę moje ulubione dźwięki , takie , których słucham, gdy jestem sama w domu i nikt mi nie zakłóca odbioru , takie które nie przelatują przeze mnie , jak woda przez sito , to byłaby to muzyka Luz Casal , w której jest cudowny jazzik , taki akurat dla mnie , i tango , i flamenco – powalająca mieszanka . Podobnie u Cibelle – miękki jazzik osnuty bossa novą , poza tym jeszcze Yasmin Levy ze swą charakterystyczną i rozpoznawalną muzyką sefardyjską na podszewce z flamenco… No i nie mogę zapomnieć o Nouvelle Vague – zmysłowa , wręcz namacalna bossa nova… Tak że moje klimaty masz tu z grubsza określone
    Co do wizualnie ulubionych – pewnie nie zaskoczę Cię tu żadną ekstrawagancją , ani szczególnym wyrafinowaniem . Mam nabożny stosunek do Nowosielskiego i Czapskiego , doceniam Teresę Pągowską , kontempluję Tamarę Łempicką , która jest dla mnie pograniczem sztuki i kiczu , ale przemawiają do mnie te falistości kontrapunktowane ostrymi kątami , no i ta zmysłowość … 😉 I na koniec oklepany i banalny , a raczej sprowadzony do banału , Modigliani .
    Łącząc zaś wizualną stronę z muzyczną , przepadam za gapieniem się na występy JSO z Andre Rieu – maestria , urok , wdzięk , lekkość i jeszcze raz maestria . I do tego , rzeczony Rieu pięknie się komponujący z powyższymi ocenami i osobistym poczuciem estetyki :))
    To wszystko tak na pierwszy ogień , no bo książki się nie da , sama wiesz , ale dość reprezentatywnie .
    P.S. A Sasnal nie jest z mojej bajki :))

    • 5000lib
      19/10/2015

      Lubię czytać i rozmawiać, i mogę być nawet Brewerią. ;p. Dopytuję bo można się zajemnie zainspirować, wszystkie wymienione są mi znane, ale niektóre warto by sobie odświeżyć… Sole Gimenez znasz?


      Czapskiego wspominał Zagajewski
      w swoich esejach…
      I jakoś od tego momentu to moje pierwsze skojarzenie. Nie graficzne, a czytelnicze.
      Książkę jak najbardziej polecam.

      Rodrigo y Gabriela
      to nie flamenco, ale polecam, może przypadkiem przypadnie Ci do gustu? A może znasz? To bardzo znany ich kawałek (tu z koncertu francuskiego)

      Jeśli chodzi o klasykę jazzu (koherentne z wpisem powyżej), to polecam dłuższą wersję Take five.
      Usiłuję przesłuchać nową płytę Macieja Fortuny ale mi coś nie wychodzi, ot, plany, ale mogę polecić Ibrahima Morana to z tego co jest opisane na blogu. Do pisania o klasyce zbieram się i zbieram… Ostatnio podsłuchuję Arvo Parta… Mało treści na blogu, ale jestem ustawicznie w niedoczasie…
      Z pozdrowieniami…

      Skoro to był pierwszy ogień jak piszesz, to jestem ciekawa drugiego…;)
      PS. Sasnala smakuje powoli, ale lubię też inne bajki, z chęcią pooglądam, posłucham, zapoznam się z Twoją. Dobrego wieczoru.

  3. Sol
    20/10/2015

    Moje miasto (Siedlce) jakoś lubuje się w jazzie. Jesienią odbywa się tu kilka imprez jazzowych, przyjeżdża wielu artystów. Osobiście lubię jazz w małych dawkach, wtedy potrafi mnie zachwycić. Nie umiem go jednak słuchać długo, bo wówczas zaczyna mnie męczyć… To już dla koneserów gatunku… 😉
    Pozdrawiam i dzięki za wizytę u nas! :*
    Sol

    • 5000lib
      20/10/2015

      Witaj Sol (po latach niewidzenia, i nieczytania) dzień dobry na blogu! Dobrego czytania i komentowania. Jak kto woli, każdej osobie podług potrzeb, jazz zmienny jest – ale i dla mnie liczy się różnorodność. 🙂

  4. Fascynuje mnie swoista jednorazowość i niepowtarzalność jazzu. Widać to np. w tym jak Miles Davis nagrywał płyty. Większość utworów nagrywana była za pierwszym podejściem, a Davis miał w głowie tylko ogólny zamysł i parę akordów.

    • 5000lib
      14/12/2015

      Uwielbiam jazz (nie żeby ne było widać tego po zawartości blogu) Czy pisząc o jednorazowości jazzu masz na myśli wpisaną w jazz improwizację? Jeśli tak, to np biorąc pod wzgląd polskie początki jazzu (lata 20 i 30 ub, wieku) hotować osoby zajmujące się jazzem nie umiały. Dużo dobrego zrobiło udźwiękowienie filmów i ekspansja tych amerykańskich. No Davis to jeden z Wielkich (dla niektórych największy)… A ci, wiele potrafią. Urszula Dudziak (w swojej książce: http://wp.me/p59KuC-9T) wspomina jak to supportowała Davisa, i jak to podobało się jej granie, tak, że aż kazał podobno majstrować przy nagłośnieniu… Ale miało być o muzyce.
      Jeśli poszukasz to znajdziesz tu cykl o pianist[k]ach jazzowych….
      Nie mogłabym w takich okolicznościach przyrody nie zapytać o:
      —ulubioną wykonawczynię/ wykonawcę
      —płytę
      —instrument.

      🙂

  5. Hotować? Znaczy grać na gorąco? A jaki wpływ miało udźwiękowienie filmów? Chodzi o akompaniament na żywo przy projekcji? Nie za dużo pytań? Pytasz o twórców jazzowych czy nie tylko?

    • 5000lib
      15/12/2015

      No poniekąd tak. Jeśli improwizację uznamy „graniem na gorąco” to masz rację 🙂 Idziesz dobrym tropem. W uproszczeniu hotowanie, to właśnie umiejętność improwizacji, których osoby grające tzw. jazz w międzywojniu nie mieli oczywiście, nie było tak, że byliśmy zaściankiem Europy, bo muzycy Polscy bardzo często mieli zagraniczne kontrakty (np Petersburski koncertował chociażby we Francji, ale przecież nie tylko).
      Może tak, to nie tylko udźwiękowienie filmów jako takich. Bo to teraz ja poszłam na skróty, ale sytuacja w Stanach Zjednoczonych (przemiany społeczno, gospodarcze, chociażby zażegnanie kryzysu) ale i koniec I Wojny Światowej, kiedy to żołnierki i żołnierze amerykańscy wraz z udziałem w walce prezentowali swoje gusta muzyczne, po prostu się nimi dzieląc. Chociaż w tamtym czasie była to muzyka lekko jazzująca, raczej taneczna niż jazz w stanie czystym, czyli takim jak go dzisiaj postrzegamy. To wtedy narodzić się miało swingowanie, i improwizacja. Często zapominamy,że muzyka także ulega rozwojowi, znaczy, ludzie ją rozwijają,tworzą, dziś już —zdawało by się zastane w rzeczywistości elementy.
      Rozwijało się radio, a to z kolei pociągało za sobą konieczność oprawy muzycznej programu. Muzyka uwolniła się od sal koncertowych (pojawienie się gramofonu).
      I wreszcie piszę, o udźwiękowieniu filmu jako integralnej części obrazu.
      Poza tym,nie należy zapominać, że słuchanie jazzu (czy muzyki jazzującej, a potem jazzu) stało się nie tyle modne (w Polsce na początku miało więcej przeciwniczek i przeciwników niż apologetek i apologetów) było wyrazem buntu przeciw zastanej kulturze stosunkom społecznym etc. Czego pogłos mogliśmy odnaleźć nie tak dawno jeszcze w naszych czasach, bo jazz znajdował się w podziemiu akademii muzycznych, grano go po kryjomu. Teraz oczywiście mamy wydział jazzu i muzyki rozrywkowej (dziwne usytuowanie jazzu przy muzyce rozrywkowej), ale przecież wraz z jego pojawieniem się zaczął konkurować z muzyką klasyczną, podkopywać jej proweniencje…

      Nie za dużo pytań względem mnie? Czy ja Ci zadałam za dużo pytań?

      Tak, pytałam o jazz, bo o nim rozmawialiśmy, ale jeśli masz ochotę, to nie tylko o jazz. 🙂 To zależy tylko od Ciebie, od tego, chcesz się podzielić.

      • Za dużo pytań względem Ciebie, gdyż serią pytań komentarz zacząłem.

        Jeśli chodzi o instrument to ogólnie jest to pianino, ale akurat w jazzie chyba ważniejsza dla mnie jest synergia wszystkich instrumentów, ta improwizacyjna pasja. Z płytą i zespołem jest o tyle gorzej, że moja ograniczona znajomość sprawia, że i wybór mały, i bardzo rozrzucony. Geograficznie i koligacyjnie mam słabość do Contemporary Noise Quintet/Sextet, innymi drogami dochodząc lubię albumy Jazzmatazz, swego czasu mocno bardzo wsiąknąłem w Bitches Brew (wbrew nazwie), oczarował mnie Bill Evans, a kiedyś odsłuchiwałem niezliczonych wykonań My Funny Valentine.

        • 5000lib
          15/12/2015

          E tam, jak widać sobie poradziłam z pytaniami (i mam nadzieję, że mi nic nie umknęło). Za niedługo szykuje się przerwa w blogowaniu, więc będzie można spokojnie komentować i czytać.
          Ja też wolę fortepian jeśli chodzi o instrument.
          Evans to jeden z gigantów jazzu.
          A jeśli chodzi o nie- jazz?

          • Do Evans strafiłem przez Murakamiego – lubię i takie podróże, przeskoki i wpływy. A cóż to za przerwa się szykuje? Inwazja życia w wirtualne bytowanie?

            • 5000lib
              15/12/2015

              No takie w[y]pływy są nieuniknione.
              Murakamiego nie czytałam, jest to dla mnie zbyt europejski pisarz, ale może kiedyś (patrz wątek o beleteletrystyce).
              Przerwa dwutygodniowa z malusieńkim układzikiem, przepraszam, okładzikiem. Okład przyda się na czcionkę, by nie stygła (ale nie za ciepły, by się nie roztopiła).

  6. Nowe drzewko wyrasta.

    Co masz na myśli pod „europejskością” pisarza? I dlaczego jest to odsuwa?

    Może to nieco na wyrost po dniach kilku tylko, chwilach zaledwie, lecz szczerze: tęskno będzie. Postaram się jednak czas spożytkować wędrując wpisami w czas przeszły.

    • 5000lib
      15/12/2015

      Nie wiem, czy potrafię adekwatnie ubrać w słowa, to o co mi chodzi… Nie jest to wada, w rozumieniu powszechnym… Wpisał się w trendy jego pisarstwo jest tak zmiksowane, ni to azjatyckie (azjatyckie w pojęciu dla Europejki, Europejczyka) ale nie za bardzo. Trochę tak, nie ubliżając z pisarzowi, jak z kuchnią azjatycką w Polsce…
      Dlaczego jest co?
      Nie no, jeszcze jestem i wrócę. A poza tym, nie wiem, czy obchodzisz, czy raczej obchodzisz szerokim łukiem, ale Święta będą. ALE będzie mi miło jak będziesz zaglądał, czytał i komentował. 🙂

      • Po pierwsze errata – pytanie brzmieć miało – „dlaczego to odsuwa”? W sensie – dlaczego ta europejskość jest wadą?

        Ja zaś za słabo znam azjatycką literaturę (czy też kulturę w ogóle), by to oceniać. Mnie przyciągnął słowami, słowami, słowami niejako ponad granicami.

        Komentarza część końcowa czysto egoistyczna, gdyż to MI będzie tęskno, a JA sam rozumiem zniknięcia i doceniam. Czasem aż za bardzo. Zresztą sam znikam co weekend. Na Święta też zniknę, ale na czas krótszy.

        • 5000lib
          15/12/2015

          A to teraz rozumiem.
          Rozumiem właściwie.
          To jest, zgodnie z intencją (Twoją).
          Nie wiem, czy to jest wada.
          Dla mnie raczej tak.
          Chociaż na teraz, tak to widzę, co nie znaczy, że przecież dla kogoś może znaczyć zupełnie co innego. Może nie tego szukam w literaturze, albo/ i wiem, że czas mam ograniczony i wszystkich książek w życiu nie przyjdzie mi przeczytać, płyt wysłuchać, ludzi spotkać, życia podotykać… I ta książka, ten pisarz, odchodzi. Chciałam napisać, że Murakami to krzyk mody, więc to budzi też moją nieufność.
          (Bywa na listach najlepszych selerów).
          A jeszcze trza czytać książki, z którymi niekoniecznie mnie po drodze. :-)…Że o innych faktach nie wspomnę.
          Może jakieś wspólne (tj. na głos czytanie by mnie mogło przekonać) furtka zawsze jest uchylona…

          • Nie ma sensu płakać nad rozlanym autorem. Przypadek ten osobniczy może i dotyka mnie osobiści i osobowo, bo za prozą Murakamiego przepadam, ale przepaść niejedna między mną a autorem danym wytworzyła się z przyczyn nieznanych lub nieuświadomionych. Murakamiego poznałem zaś przed modą, dzięki serdecznemu poleceniu.

            Ach, czułą strunę dwukrotnież trąciłaś:
            a. nie znoszę wspominania o niewspominaniu;
            b. na głos wspólne czytanie dla mnie zahacza już o strefy erogenne wręcz.

            • 5000lib
              16/12/2015

              I cóż ja mam napisać… Dobrze, że czcionka się nie spoci, albo nie zaczerwieni, ba! Ona nawet się nie skrzywi, no chyba, że… Użyjemy kursywy, ale wtedy zrobi to sympatycznie (nie chodzi o nie widzialność) symetrycznie…Mniejsza o szczegół. (Chociaż tam podobnież diabeł…Lucyfer to ten co niesie świato… „Światło: nosisz je w sobie”).Ot, takie żarty, ad rem!
              Czy przed modą, czy w trakcie, nie ważne, ważne, że trafia, w sedno.
              A możesz rozwinąć podpunkt a)?
              No śmiało może zahaczać…
              Czytanie jako gra wstępna…
              [PS.]Przecież jest akcja, albo była: „Nie czytasz, nie idę z Tobą do łóżka”. Coś w tym jest, i nie chodzi o czcionkę.

  7. Co do punktu „a” – subiektywne me niechęci wiążą się ze wspomnieniem o czymś i natychmiastowym stwierdzeniu, że nic się nie powie. Nie w reakcji, a z inicjatywy własne. To zarzucenie wędki konwersacyjnej, lecz bez przynęty, i trafienie haczykiem w miejsce czułe.

    Twoje stwierdzenie było od tego dalekie, ale jakiś pogłos wywołało.

    Dobrze? A może szkoda. Czcionka z rumieńcem pokusy to byłby widok ciekawy. W tę grę wstępną wchodzę z pełnym przekonaniem.

    • 5000lib
      16/12/2015

      Nie no może nie znam się, może było by i ciekawie (chociaż ta prowadzi wprost do piekła). Michał Zabłocki pisał, a Grzegorz Turnau zaśpiewał: Lubię duchy coś w tym czytaniu, czy tu, czy tam, jednak jest, i nie chodzi tylko o czcionkę…

      • Czcionka jest niczym ubiór. Potrafi wiele skrywać, wiele odkrywać, ale czasem zrzucić ją trzeba.

        • 5000lib
          16/12/2015

          Też prawda, i nie chodzi tylko (ale również) o skład tekstu, ale i ta sztuka w naszym kraju leży i kwiczy… Pokaż mi swoją czcionkę, a powiem Ci…

Zapraszam do dyskusji :):

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Tagi

"At home" 2013 "Lewa ręka ciemności" "Miasto złudzeń" "Planeta wygnania" "Wydziedziczeni" oraz "Słowo las znaczy świat" #...Bo Świat jest ciekawy! #...I wiesz[cz] #...I wiesz[cz] co jest grane. Absu[ra]da(va)lium #12 poniedziałków #a ja lubię poniedziałki! #Dwanaście poniedziałków #InspirAkcja #iskierki #Jeden krok #najkrótsze #Pytaniewpiątek #Pytanie w piątek #Selekcja 52/20/15 #Szczelin w szczegółach ciąg dalszy #szczelin w szczegółach dalszy ciag #XII poniedziałków .[Saturday Pianist jazz]I Hiromi Uehara I Move 1 Movement 1: Poetry Of Wheels (George Gruntz) 3:05; 2 Movement 2: Poetry Of Lights (George Gruntz) 3:54; 3 Movement 3: Poetry Of Links (George Gruntz) 5:28; - 4 ILL Used ILLusions (George Gruntz) 5:1 01. Austin (Wasilewski) - 7:07 02. Sudovian Dance (Wasilewski) - 6:28 03. Spark of Life (Wasilewski) - 6:34 04. Do rycerzy 01. Requiem for Willy Loman 3:58; 02. Eternity Theme 1:58; 03. Closed Roads 5:36; 04. Waiting 2:07; 05. Voyage 2:10; 06. Invocation 2:26; 07. Tango of Love 1:41; 08. Tom’s Theme 1:35; 09. Laura’s 2 plus 1 7 widoków w drodze do Krakowa 7 widoków w drodze do Krakowa Grzegorz Turnau 9 Dead Alive 10 Easy Pieces for Piano 30 na 30 1997 2009 2012 2015 A Aagfe van der Voegh ach ach, kobiety i o kobietach Achille Adrien Proust ACT Adama Bremensis Adam Bałdych Adam Czartoryski Adam Ferency Adam Golec Adam Hurst Adam Jerzy Czartoryski Adam Nowak Adam Pasternakiewicz Adam Pendelton Adam Strug Adam Włodek Adam Zagajewski Adam Zagajewski Obrona żarliwości Adele Bloch-Bauer I Adolf Sax adrygał Agata Kulesza Agata Młynarska Agata Tuszyńska Aga Zaryan Aga Zaryan śpiew Agnieszka Chrzanowska Agnieszka Osiecka Agnieszka Sylwanowicz Agora SA Agostin Tassi Aguste Rodin Aiora Akademia Nauk akordeon Akurat Alan Dawson Alan Pasqua Albert Camus Albert Camusa i Franza Kafki. Albert Einstein Alberto Giacometti albo Kobieta przy oknie Albrecht Dürer album: ‎The Musical Voyages Of Marco Polo albumy albumy recenzje Alchemik Alchemik (Alchemik Acoustic Jazz Sextet) alef Spinoza Aleksander Lesman Aleksander Macedoński Aleksandr Moczulski ales from Earthsea Alexandera Lonquicha Alexander Scriabine Alexandre Desplat Alexandre Seon Alexey Kruglov Alex Rovira Celma & Fernando Trias de Bes Alfa Alfabet Alfred Lion Alfred Nobel Alfred Szklarski Alice Sara Ott Alicja po drugiej stronie lustra Alicja w Krainie Czarów Alicję Gawlikowską ---Świerczyńską Alma Mahler A long Story 2007 alpinizm alto saxophone altówka Alvernia Studios Amon. Mój dziadek by mnie zastrzelił. recenzja Amon Göth Anaksymanes Anat Fort Anatole Francis anatomia Anawa Anda Rottenberg Andersen Andre Debierne Andriej Skhurhan Bożena Zawiślak-Dolny Andrzej Andre Krzywicki Andrzej Bachleda Andrzej Ferenc Andrzej Jagodziński Andrzej Jakimowski Andrzej Jakubowicz Andrzej Krzywicki Andrzej Panufnik Andrzej Sapkowski Andrzej Sikorowski Andrzej Trzaskowski Andrzej Wajda Andrzej Zaucha Andrzej Zaucha i Anawa André Tempel Andy McSmith Andy Sheppard Angela Davis Anglia animacja Animisiewasz Startt anim_akcja przeciw sterotypom Anja Lechner - Her First Dance (2008) Anja Lechner wiolączela Anna Austiaczka Anna Bikont Anna Chęćka -Gotkowicz Anna Maria Jopek Anna Maria Jopek - śpiew Anna Maria Jopek Licho Anna Maria Jopek ustami Annaputna Anna Rusowicz Anna Saraniecka Anna Seniuk Anna Treter Anna Wojtowicz Annette Paul Anouar Brahem Anthony de Mello Anthony Jackson Anthony Jackson - Bas Anthony Wilson Antoine’ de Saint-Exupéry Anton Dworak Antoni Buchner Antoni Dvořák Antonio de Pereda y Salgado Antonio Vivaldi Antoni Witt Antoni Łukasz Podkowiński Antonín Dvořák Antoon van Dyck antyk antysteresownik Anyone With a Heart recenzja Apelles apetyt na życie Apollo obdziera Marsjasza ze skóry Apple Apus apus Aris Kindta Arkady Shilkloper Arlene Blum Armet de Lisle Arseny Tarasewicz- Nikolajev Arthura Millera Artur Andrus Artur Hajzer Artur Szczęsny Artur Żmijewski Artysta: Adam Hurst Tytuł albumu: Obscura Czas realizacji Marzec 2012 roku Wytwórnia: Ash Records Arvo Pärt Arystoteles astma astma znane osoby chore na astmę Astrid Lindgen Astrid Lindgren Asurbanipala ateizm Ateny A time for everything audiobok audiobook audiobook Swietłana Aleksiejewicz Audioteka Auguścik Austin (Wasilewski) - 7:07; Sudovian Dance (Wasilewski) - 6:28; Spark of Life (Wasilewski) - 6:34; Do rycerzy autobiografia autyzm A w Krakowie na Brackiej B Bach bajka bajka o życiu Bajor Ballada o filiżance Ballady i romanse ballata Bandwagon Barbara Baczyńska Baritone Vocals – Gordon Jones Countertenor Vocals – David Gould barok Baron de Saint-Julien Bartosz Chajdecki Bogowie Basia Trzetrzelewska bas Phil Donkin Bass bass saxophone Bass – Jimmy Haslip Bazylea baśnie Beatrice d'Este Beethoven Bema Pamięci żałobny rapsod Bergamini Bernard Machiavelli Bernard Sève beznadzieja. Biała Legenda Królowej Bony Biblioteka Akustyczna bieda bieda jako towar Big Cyc Bill Gates Billie Holliday Billy Holiday Billy Joel Bily Joel 1973 biografia Biografia Wisławy Szymborskiej Birds Requiem Bisquit b jak breweria Bliss blog blogostan Blogotony recenzja blogowanie Blue Note Blue Ribbon blues Bobby McFerrin Bob Dylan Bob Franceschini Bob Mintzer Bodø Domkor Boecjusz Bogdan Łazuka Bogiem a prawdą Bogusław Kaczmarczyk i Dominik Kwaśniewski Bogusław Mec Bogusław Wołoszański Kafka bohaterka polska Bolesław Leśmian Bolesław Prus Bona Bona Sforza Bona sprowadziła włoszczyznę do Polski? to mit Bonifacy IV Bosch Botticellego Boy Breweria Brewerie Bronisław Kaper Bronisław Maj Bronisław Maj Horacy (przekład Zygmunt Kubiak): Maciej Sarbiniewski (przekład Julian Ejsmond); Grzegorz Turnau (słowa: Grodzisko- Czym jest sen?- aranżacje Bronisław Malinowski Bronisław Pawlik Brunona Schulza Brzechwa Bugge Wesseltoft Bunksy bunt Buzu Squat by pamiętać być dobrym nauczycielem być dobrą nauczycielką Być jak Ron Clark Był sobie król ból Bębny – William Kennedy Błażej Domański Bługaria błędy C caccia Camile Claudel Cannonball Adderley - Mercy Mercy Mercy Caravaggio Caravvaggio Carla Bley Carla Bly Tros2013 Carla Gesualdo Carlo Gozzi Carlye Carolyn Davidson Carravaggio Casanova Caspara Davida Friedricha Cassandra Wilson Catherine Dickens Catherine Hogarth Cecil Taylor Cecylia Gallerani (1473-1536) Cecylia Kukuczka Celan Celina Kukuczka celtyckie opowieści Centrum Onkologii w Warszawie Cesare Catà chanson de geste Charlesa Lloyda Charles Bouchard Charles Byrne Chiarmonte Chicago Symphony Orchestra Chick Corea chodzenie Choeurs de Lyon Chopin na jazzowo chorał chorał ambrozjański choroba choroba alkoholowa choroby serca Christian McBride Christoph Roßner Chris Tordini - double bass Churchill Chylice Chłopecki ciało ciało ludzkie ciekawostki ciekawostki ciekawostki językowe ciekawostki o ciele człowieka ciekawostki o czekoladzie ciekawostki o jazzie Ciekawostki o kawie ciekawostki o książkach ciekawostki o ludzkim ciele ciekawostki ornitologiczne ciekawostki o ósmym marca ciekawostki o średniowieczu ciekawostki układ oddechowy ciekawość cisza City of Illusions clarinet Claude François Claude Lorrain Claude Monet Claus Pieterszoon co dzieje się z ciałem po śmierci co jest grane. Absu[ra]da(va)lium co jest grane. Absu[ra]da(va)lium...I wiesz[cz] Cole Colin Vallon Colin Vallon Trio Coltrain Coltranie Come Away With Me recenzja Conlon Nascarrow co przyjemnego przeczytać? co to jest sapka co to są Listy i inne Brewerie co warto czytać co warto czytać z fantastyki? Co warto czytać z fantasy co warto przeczytać? co zrobić jeśli mam słomiany zapał co zrobić z rozczarowaniem? cykl cykl You can listen jazz cykl Ziemiomorze cytat cytat na teraz cytaty cytaty Jana Kaczkowskiego Cytaty z Jana Kaczkowskiego Czajkowski czarne złoto Czarnobyl Czarnobylska Modlitwa czas czas świąt czekasz na wiosnę Czerony Tulipan Czerwony Tulipan Czesława Korzeniowska Czesław Miłosz Czesław Niemen Cztery Pory Roku czy dama z gronostajem z czym dama staję? czyli]. Prawo do... czy między bogiem a prawdą? Jak poprawnie powiedzieć czym skutkuje uszkodzenie rdzenia kręgowego czy smarkać czyta Andrzej Ferenc czytaj Listy i inne Brewerie Czytam więc jestem Czytanie szkodzi :) czytelniczki czy to prawda Czyści jak łza Człowiek córka Bzdurka D DagaDana Dama z... Dama z gronistajem Dama z Gronostajem Dama z łasiczką Danae Danaus plexippus Daniel Barenboim piano Daniel Kapustka Daniel Kapustka – perkusja Daniel Nilsson Danielsson Palle Daniel Tamment Daniel Tammet Daniel Tiamment Daniel Waples Danny Cudd Danuta Grechuta Danuta Szaflarska Danuta Szaflarska nie żyje Darek Oleszkiewicz Dariusz Kortko Dariusz Zboch Leszek Sojka Jakub Kołodziejczyk Joanna Zagajewska Michał Kowalczyk Dark Crayon Dark Crayon/Piotr Cieślicki Dave Holland Dave Koz David Brubeck David Chesky David Chesky / Fundação Orquestra Estúdio / Rui Massena David Chesky: The Zephyrtine - A Ballet Story recenzja David James Soprano Vocals – Monika Mauch Tenor Vocals David James Soprano Vocals – Monika Mauch Tenor Vocals – Rogers Covey-Crump David Kikoski David Lynch David McClelland Da Vinci Dawid Bowie dawni mistrzowie Dean DeBloisChris Sanders Dean DeBloisChris SandersWilliam Davies Deborah Tannen de Falla de gustibus non est disputandum deneidy depresja Dezyderata Dhafer Youssef Diabelski młyn Diana Krall Diana Krall - When I look in your eyes Diares of Hope Diego Velázque Diego Velázquez Dino Saluzzi dlaczego dlaczego 8 marca dlaczego bekamy? dlaczego człowiek się wierci? Dlaczego Dickens byłby youtuberem? Dlaczego karku nie można złamać dlaczego ludzki kręgosłup ma kształt podwójnej litery s dlaczego malejemy? dlaczego mamy gęsią skórkę dlaczego mówimy nie zasypiaj gruszek w popiele dlaczego nie dyskutujemy dlaczego się czerwienimy dlaczego warto nie biegać Dlaczego warto zobaczyć film o Stephanie Hawkingu dlaczego wypda nam dysk Dlaczego zacięcie się papierem bardziej boli dla dzieci Dlaubert Dobrawa do czego służt stół? Do czego służy stół? dojarzość Do Marka Aureliusza Domenic Buonvicini i Silvestr Maruffi do mieszczan (Katarzyna Nosowska Dominik Bukowski Dominik Kwaśniewski Dominik Wania Dom o Zielonych Progach Dora Diamant Dorota Górska Dorota Kędzierzawska Dorota Miśkiewicz Dorota Osińska Dorota Warakomska Dostojewski do szlachty Dotknięcie pustki DoZP doświadczenie niepełnej sprawności Droga 66 Drugi dziennik recenzja drums duc de la Rochefoucauld Dudziak Dugosz Duke Duke Ellington Duke recenzja dur radość Dwadzieścia pięć lat temu zginęła Wanda Rutkiewicz dwuznaczność leksykalna dyg_resje Dymitr Szyszkin dynamit dysk dyskusja dyskusja o nudzie dyskusje o sztuce dysleksja. dystans Dziady Dzieciństwo Marii Skłodowskiej Curie dziennik Dziesiąta rocznica śmierci Jana Pawła II Dzień Dziecka Dzień Języka Ojczystego Dzień Książki dla Dzieci Dzień Matki Dzień ojca. Dżem E e.e. cummings e.s.t ECM ECM. Eicher ECM wytwórnia Edgar Degas Edmund Semil edukacja Edwarda Albee Edward Grieg Edward Hopper Edward Janner Edward John Phelps Edward Kłosiński Edward Walter Fryer Eivind Aarset elektronika [Electronic Wind Instrument ] Elektryczne Gitary Eleni Karaindou Eleni Karaindrou Eleni Karaindrou - fortepian; Kim Kashkashian - altówka; Jan Garbarek - saksofon tenorowy; Vangelis Christopoulos - obój; Camerata Orchestra pod batutą Alexandrosa Myrata Eleonora Akwitańska Eleonora Aragońska Eli eli Elijah Bossenbroek Elijah Bossenbroek - Carpe Lumen Elina Duni Quartet Eliota Elisabeth Kübler-Ross Elizabeth Barrow Eliza Orzeszkowa Ellen Key Elliot Mason Elmo Elwira Kamińska Elżbieta Towarnicka Emil Zola En Chordais Ensemble Constantinople Epikur epowerment Ercole d’Este Eric Clapton Eric Clapton autobiografia Eric Clapton kończy karierę nie będzie koncertował Eric Zener Ermelino Ermellino Ernest Rutherford erudycja esej eseje etno Eugeniusz Makówka Eugène Henri Paul Gauguin Ewaa Lipska Ewa Demarczyk Ewa Lipska Extended Circle F Fabrizio Bosso Fantasie C-Dur; Rondo h-Moll; Sonate A-Dur - Carolin Widmann Fantasty fantastyka fantasy Felicja Bauer Fender Rhodes – Paul Nagel Ferdynand Magellan Feynamann Fibonacci figura matki w sztuce filharmonia Filharmonicy Berlińscy Filip IV Filipowicz Quintet film film polski filozofia filozofia chodzenia Fiodor Dostojewski Fiovanniego Battisty de Lazzari fizjoterapia ciekawostki Flaubert flet Flora Celestyna Teresa Henrietta Tristan y Moscoso Flora Tristan folk folk jazz Follow The White Rabbit (Herman/Tordini/Crane) [3:21]; Saturn Returns [7:43]; Trylon [5:09]; Heart Shaped Box (Kurt Cabain) [4:38]; Ein Gedi (D.Aharoni) [6:01]; The Mountain In G Minor [6:20]; Cadenza Fonopolis Formacja Nieżywych Schabuff - Dadada forte(i)pian(o) fortepian fortepian; Henning Kraggerud fortepian ciekawostki fotepian Francis Danby Francis de La Rochefoucauld Francis Wolff Franciszek Jerzy Kulczycki Franciszka i Stefan Themersonowie Francja Francoisa Couturiera Franja Frank Zappa Frans van Mieris the Elder (Starszy) Franz Kafka François Boucher François VI frazeologizm Fred Oldenburg fretles Freud Fryderyk Chopin Fundacja terytoria książki Fusell i Krauss Fête de la Musique G Gabriela Anders Waiting Gabriela Muskała Gabriel Lippmann Gala Dali Gang Marcela Gary Burton Gazeta Wyborcza Gałczyński Gdańsk Gdańsk 2015 gdy kwitnie żonkil Geetali Norah Jones Shankar Georgea Russella George Gershwin George Martin Georges de La Tour Georges Seurat Georges Urbain Georges_Seurat Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte Gerald Cleaver Gershwin gerzegorz turnau Giedroić Gilles Thibault Gintrowski Giorgio de Chirico Giorgione Giovanniego Moroni Giovanni Paola de Feminis gitara gitara basowa Cezary Konrad - perkusja gitary Gitary– Paul Jackson Giuseppe Torelli glejak Glenem Gouldem Glen Gould God Only Knows Goethe Golec uOrkiestra Gottland Gra o tron Grass nie żyje Grażyna Draheim Grażyny Bacewicz Grechuta Gregoire Chamayou GrubSon grunt to zdrowie Grzech Piotrowski Grzegorz Ciechowski Grzegorz III Grzegorz Kwiecień Grzegorz Piotrowski – saksofonMarcin Masecki Grzegorz Tomczak Grzegorz Turnau Grzegorz Turnau – śpiew Grzegorz Wełnicki Gunter von Hagens Gustava Klimt Gustav Theodore von Holst Gustaw Mahler Gwendolyn Bradley Gérard Genette Géricault Górny Śląsk Głowy piwniczne H Habakuk feat. Muniek Hagar's Song recenzja Halina Wyrodek Halloween Hamburg) Hang Massive Hanna Banaszak Benefis Hans Andersen Hans Frank Hans Zimmer Harapollon Nilus harmonijka Robert Kubiszyn – kontrabas Harrisa Eisenstadta Septembera Harry Potter Harry Potter i Harry Potter i Kamień Filozoficzny Hector Berioz Helena Deutsch Helena Diakonova Helena Modrzejewska Helen Hunt Hendrix Henri Becquerel Henri Bergson Henri de Toulouse-Lautrec Henri Dominici Henryk II Henryk Majewski - trumpet Henryk Sienkiewicz Henry Marsh Henry Murray Hermione Lee Hernando Cortes Herofiloz z Aleksandrii Hertha Ayrton Hieronim Bosch Hieronymus Anthoniszoon van Aken Hilarego z Poitiers Hildegarda z Bingen Hili Plitmann himalaizm Hiob Hipokrates Historia historia kobiet historia liczb Hogward Hokusai Katsushika Holandia Holland Baroque Holmfrida Holst planety Homo twist Miasto Kraków Horacio Lavandera Horowitz How to Train Your Dragon Hugo Steinhaus hulusi humanizm humor Huśtawki Hymn do Świętej Trójcy Ibrahim Maalouf i czytelnicy idiopatyczna odma opłucnowa Idres Shah Ignacy Jan Paderewski Igor Omulecki II Koncert fortepianowyB-dur op. 83 Johannesa Brahmsa Iiro Rantala Iiro Rantala - fortepian Adam Baldych - Skrzypce Asja Valcic - Wiolonczela Iiro Rantala New Trio Iiro Rantala String Trio II Wojna II Wojna Światowa IKD Ildefons Gałczyński ile waży skóra przeciętnego człowieka Imagine recenza i Marek Grechuta Immanuel Kant impresja Impresje i komenty impresonizm Imágenes (Music For Piano) Inga Iwasiów inspiracja Inspirujące książki instrumenty klawiszowe instrumenty klawiszowe; Krzysztof Pająk ---instrumenty klawiszowe instrumenty perkusyjne Instytut Radowy International Jazz Day Internetowy Klub Internetowy Klub Dyskusyjny Internetowy Klub Dyskusyjny Dyskusyjny [IKD+0] Internetowy Klub Dyskusyjny Dyskusyjny [IKD+2] Internetowy Klub Dyskusyjny [IKD+0] i Orkiestra na Zdrowie Irak. Piekło w raju recenzja Irena Curie Irena Curie na wojnie Irena Krzywicka Irena Santor Irene Joliot- Curie Irene Russo Irene Schweizer Iring Berlin irlandzkie whistle iskierki by 5000lib Istebna I Symfonia D-dur "Tytan" I Ty możesz słuchać muzyki klasycznej Iwaszkiewicz i wiedza I Wojna Światowa IX wiek Izabela Czartoryska Izabela Kastylijska Jacek Bończyk Jacek Dukaj Jacek Dukaj Lód Jacek Kaczmarski Jacek Kleyff Jacek Kozerski Jacek Malczewski Jacek Ostaszewski Jacek Wójcicki Jack Lang Jackowski i Jopek Deszcz Jacob Karlzon 3 Jacques-Louis David Jacques Attali Jadwiga Helena Misel Jadwigi Sikorskiej jak inspirować jak mądrze czytać książki? O czytaniu jakość snu jak się wyspać Jakub Lange Jakub Łysik Monika Krzysztofik Marta Grzebielucha Karol Kamiński jak umiera człowiek jak wytresować smoka jak wzmacniać wolę James Joyce James Slevin Jana II Doskonałego Jan Breughel (młodszy) Jan Brzechwa Jan Dantyszek Janek Gwizdala - bass Alan Pasqua - piano Peter Erskine - perkusja Jan Garbarek Jan Gondowicz Jan Gunnar Hoff Janina Wanda Grechuta Jan Kaczkowski Jan Kaczkowski cytaty Jan Kanty Pawluśkiewicz Jan Kanty Pawluśkiewicz Zbigniew Wodecki Anna Wojtowicz Jan Kochanowski Janne Clemence Wail Jan Ptaszyn Wróblewski Jan Sebastian Bach Jan Smoczyński Janusz Gajos i Magda Umer z najnowszej płyty Duety Janusz Gniadkowski Janusz Korczak Janusz Kozłowski Janusz Limon Janusz Mackiewicz Janusz Majewski Janusz Radek Janusz Zabiegliński Jan van Eyck Jan Vermeer Jan Vermeer van Delft Jan Wildens Jan z Czarnolasu Jan Zych Jar Chojnacki Jarema Stępowski Jarle Vespestad: drums Jarosław Iwaszkiewicz Jarrett Jarret w Kolonii 1975 rok jaskułke Jasona Morana Jason Moran jazz jazz finski jazz jest jazz norweski jazz pianist jazz polski Jazz Sebastian Bach Jazz Tribute To Michael Jackson jazz w Finlandii jazz zagraniczny Jean-Édouard Vuillard Jeana Désiréa Gustavea Courbeta? Jeana Paula Jean de La Fontaine Jean de Roquetaille Jean Galbert Savage Jeff Hamilton Jeff Tain Watts Jennifer Teege Jeremi Protas Jeremi Przybora Jeroen van Veen Jeroen van Veen – Pärt - Für Anna Maria Jeroen van Veen – Pärt - Für Anna Maria (2013) Jerzego Zawieyskiego i Tadeusza Gajcego Jerzy Bartz Jerzy Czech Jerzy III Jerzyk zwyczajny Jerzy Limon Jerzy Maksymiuk Jerzy Pilch Jerzy Stempowski Jerzy Sthur i Olgierd Łukasiewicz Jerzy Stępowski Jerzy Wasowski jest najważniejsza. Jezus Chrystus Joachim Kuhn Joakim Milder - tenor saksofon tenorowy Joanna Garycka Joanna Pollakówna Joanna Porazińska Joanna Sałyga--- Chustka. Joanna Szczęsna Joanna Szczęsna i Anna Szczęsna Joe Morello Joe Morrello Joey Baron Johana Necka Johann Christian Bach Johannes Brahms Johann Maria Farina John Clayton John Coltranie John Gage John Hawkes John Lennon John Lewis John Mandela John Porter John Surman John Urry John Williams John Zorn Jon Christiensen Joni Mitchell Jon Schmidt Jopek Jorrain Lorrain Josiah Wedgwood Joëlle Léandre Juian Tuwim Julia Hartwig Julian Maszyński Julian Sypniewski Julian Tuwim Juliusz II Juliusz Machulski Juliusz P. Szeniawski Jung Jusepe de Ribera Justyna Steczkowska Józef Czapski Józef Czechowicz Józef Epifani Minasowicz Józef Pankiewicz Józef Peszka Józef Wokulski to Stanisław Wokulski? języczek u wagi języczek uwagi albo języczek u wagi język język a zawody język migowy językowo język polski język polski ciekawostki kabaret Kabaret OT.TO Kabaret Potem Kabaret Starszych Panów Kacper Stolarczyk Kacper Stolarczyk – gitary Kaczmarczyk Kaczmarski Kafka Kaldi Kalina Jędrusik Kamil Łanuszka kampanie społeczne kanał kręgowy kanon kanon fantasy kanon jazzu kanon lektur polskich Karakter Karol Chłapowski Karol Dickens Karol Szymanowski Karol Wielki kaszleć czy kasłać Katarzyna Biedrowska; Marek Szymaszek; Paulina Grondys; Katarzyna Boni Katarzyna II Katarzyna Kolędy –-Zalewskiej Katarzyna Rokicka Katarzyna Rosicka--- Jaczyńska katastrofa w Czarnobylu Katowice Kawa Kayach Kayah Kazimierz Mikulski Keats Keith Jarret Keith Tester Kenny Drew - fortepian Paul Chambers - kontrabas Philly Joe Jonnes - perkusja Lee Morgan - trąbka Curtis Fuller - puzon Ketil Bjornstad kiedy skóra ma orgazm Kieślowski Kinga Prais Klarnet klarnet basowy Klasyczna klasyczne korepetyce -w dobrym tonie. klasyka klawisze kltura Klub Pickwicka kląć jak szewc kobieta Kobieta z dzbanem Kobieta z Wagą kobiety kobiety i o kobietach kobiety w fantasy kobiety w nauce kod kulturowy Kod Leonarda da Vinci Kolia Piotrowski Komeda koncepcje dzieciństwa koncert Koncert pamięci Agnieszki Osieckiej w Opolu kondycja muzyki Kongres futurologiczny konik polny Konkurs Chopinowski KOnrad Mastyło konsekwencja w działaniu Konstanty Andrzej Kulka Konstanty Ildefons Gałczyński Konstantynopol kontrabas Kordowicz Kornel Filipowicz Kornel Makuszyński Kortarbiński Kosarzyska kosmos Koszula Śliwak Kot z Cheshire Kraków Krew Elfów Kristjan Randalu Kroke Kronika Theitmara Krupnicza 22 Krystian Zimerman Krystyna Czubówna Krystyna Janda Krystyna Janda Wariatka Tańczy Krywult Krzysztof Antkowiak Krzysztof Cezary Buszman Krzysztof Chodorowski. Krzysztof Herdzin - fortepian Krzysztof Kamil Baczyński Krzysztof Kiersznowski Krzysztof Komeda Krzysztof Korzeń; Krzysztof Kraska Krzysztof Kubiesa Krzysztof Napiórkowski Krzysztof Napiórkowski w Trójce Krzysztof Rutkowski Królowa Wiktoria Królowa Śniegu krążek międzykręgowy Ks. Jan Kaczkowski śmierć książka książka 2014 książka jako towar książka mówiona książka papierowa czy ebook co wybrać? książki książki fantasy książki o górach księcia Buckingham KSU kształtowanie nawyków których doświadczeniem były stany depresyjne którzy chorują na astmę Kukuczka kula Kulikowska kultura Kurta Cabaina Kurylewicz Kvieta Legatowa Kyriakos Kalaitzidis L LA Lalka Bolesława Prusa Lao Tzu Larry Coryell Laurent Lemire L czyli 50 Lech Janerka Lech Jęczmyk legendy lekcje u Ophera Brayera lektury Leonard Cohen Leonardo da Vinci Leonardo Rauwulfa Leonard Slatkin Leon Fistek Leonid Shupik Le Radeau de la Méduse Leszek Aleksander Moczulski Leszek Kołakowski Leszek Możdże Leszek Możdżer LESŁAW i ADMINISTRATORR Let Her Go Leurent Lemiere Lew Soloff – trumpet Wolfgang Puschnig – saksofon altowy Andy Sheppard – saksofon tenorowy Gary Valente – puzon Carla Bley – piano Larry Goldings – organy Steve Swallow – bass Victor Lew Leśmian liczby Light Made Lighter Lisa Gerarrd Listy Listy i inne Brewerie Listy i inne brewerie blog Liszt Literacka Nagroda Nobla literatura literatura górska literatura na popołudnie Live. Największe przeboje Lizzy Loeb l jak listy Lombard Londyn Lorentz Louis Armstrong L Turnau Lublin LUC Lucas van Uden. Ludovico il Moro Ludovico Sforza Ludwig Wittgenstein Ludwika VI Grubego Ludwik Filip Ludwik Pasteur Ludwik VII Ludwik XIII Ludwik XV ludzie ciało ludzi organizm ludzki organizm Lugwig Wittgensein Lukrecja Borgia Lukrecjusz Lula i Mariusz Pędziałkowie Lutosławski Lód Maaanam Kora Mac Maciej Garbowski Maciej Inglot--- akordeon; Błażej Chororowski---gitara basowa Maciej Kukuczka Maciej Magnuski – bas Maciej Maleńczuk Maciej Manguski Maciej Szczepański Maciej Słomczyński Maciej Zębaty madrygał Magdalena Kumorek Mahatma Gandhi Mahler Majewski -fortepian Majewski Robert Malajkat malarstwo malarstwo europejskie Malcolm Budd Malczewski Malwina Kulikowska Manet Manfred Eicher Manuel de Falla Nights in Spanish Gardens Marc Chagall Marcel Landowski Marcel Proust Marcin Dorociński Marcin Masecki Marcin Murawski kontrabas Marcin Pietraszewski Marcin Wasilew Marcin Wasilewski Marcin Wasilewski - fortepian Marcin Wasilewski - piano Slawomir Kurkiewicz - kontrabas Michal Miskiewicz - perkusja Joakim Milder - tenor saksofon tenorowy Marcin Wyrostek Marcin Zabrocki Marc O'Brien Marcus Miller Marek Bliziński - guitar Marek Grech Marek Grechuta Marek Grechuta i Band Marek Grehuta Marek Jackowski Marek Konrad Marek Moś Marek Napiórkowski Marek Napiórkowski - gitara Marek Niedziwiecki Maria Antonia Josefa Johanna von Österreich Maria Antonina Maria Beiser Maria Bogucka Maria Curie Maria Curie emigrantka Maria Curie jako kochanka Maria Dębska Maria Farantouri Maria Magdalena pokutująca Marian Eile Marian Eile- Kwaśniewski Maria Orwid Maria Peszek Maria Peszek i Foks Maria Peszek i Foks Był sobie król Maria Salomea Skłodowska - Curie Maria Skłodowska Curie Maria Skłodowska Curie na wojnie Maria Szyszkowska Marie Mordingrer Mariusz Szczygieł Marjane Satrapi i Vincenta Paronnaud marka markizy de Pompadour Markowie Czuryłło i Grechuta Marsjasz i Apollo Marszałek Marta Górnicka Martha Argerich MARTIN TINGVALL Maryna Barfuss Maryna Barfuss- Turnau Marzena Michałowska Massner Mateen Matejkę Mats Eilertsen: double bass Matt Brewer Matt Brewer --- bass Gerald Cleaver --- perkusja Yaron Herman --- piano Maur Maurice Fleuret Maurice Herzog Max Brod mała zmiana mała zmiana powoduje dużą zmianę Małe Curie Małgorzata Górnisiewicz Małgorzata Niemirska Mały Książę Mecz Poetycki 2015 Medyceusze medycyna medytacja Mehoffer melancholia Melisa meloreytacja Melvin B. Tolson miasto Mich & Mitch and Zbig łodeggy Michaela Franksa Michael Benita Michael Foucaut Michael Wollny Michaił Afanasjewicz Bułhakow Michal Miskiewicz Michal Miskiewicz - perkusja Michał Michał Anioł Michała Urbaniak Michał Bajor Michał Karol Szymanowski Michał Kuźmiński MichałLitwiniec Michał Nestorowicz Michał Strąkow Michał Tokaj Michał Urbaniak Michał Zabłocki Michał Łanuszka Michel Foucault Michel Petrucciani - fortepian Michel Serres Microsoft Mieczysław Karłowicz Mieczysław Kosz Miejsce kobiet jest na górze Mieszko I Mike Stern Mike Stern - gitara elektryczna Mikołaj Rej Mikołaj Tulipan Mikołaj z Radomia Mikromusic Milan Kundera Milena Jesenská Miles Davis minimalizm minimalizm w muzyce Mini wykłady o maxi sprawach. Trzy serie.Leszek Kołakowski Mira Zimińska-Sygietyńska Miron Białoszewski Misha Alperin Miskiewicz -perkusja.Zamyślenie recenzja Wojciech Majewski Miss Williams Mitch & Mitch Mit Erigone mity mity na temat pozytywnego myślenia Miuosh & Skrzek MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JAZZU./INTERNATIONAL JAZZ DAY Międzynarodowy Dzień Jazzu Międzynarodowy Dzień Kawy Międzynarodowy Dzień Tańca Mme Lemaire Moje córki Krowy mol smutek Monika Borzym Moniuszko Monk Montaigne more Morrie Schwartz motywacja motywacje działań Movements In Colour mpd Muchy Munk Munyungo Jackson – Mustafa Pasza muuzyka popularna muz: Zygmunt Konieczny muzyka Muzyka - Grzegorz Turnau muzyka etniczna muzyka filmowa muzyka klasyczna muzyka koncepcyjna muzyka polska muzyka popularna muzyka poważna muzyka rozrywkowa muzyka we Francji muzyka we Włoszek muzyka wielogłosowa muzyka zagraniczna muzyka świata Myslovitz myślenie jednak boli Młodość na co zmarł Bolesław Prus Na co zmarł Grass na co zmarł Ornette Coleman na co zmarł Stefan Żeromski? nadgryzione jabłuszko nadworny skrzypek Ewy Demarczyk nadzieja Nagroda Nobla Nagroda Nobla 2014 rok Nahuatl najcięższa książka świata najlepszy pojazd XIX wieku największy organ w ludzkim organiźmie na marginesie Na motywach kołysanki Janiny Porazińskiej pod tym samym tytułem.Reżyseria i animacja Tytus Majerski Napoleon Bonaparte Napoleon III Narodowe czytanie Narodowe czytanie Lalki narracja Narrenturm Natasza Czermińska Natasza Czermińska recenzja nauczanie nauczyciel nauczyciele nauczycielka nauka nauka języka co wzmacniać nauka języka popularne błędy nawyk nawyki czytelnicze. Na wyspach Bergamutach Neil Larsen Nelly Ternan neologizm nerw przeponowy New Series NeXT Niccolo Machiavelli Nicola Chiaromonte Nicolaes Eliaszoon Pickenoy Niech Żyje Bal nie każdy potrafi się przewrócić Niemiecka Curie niepełnospraność niepełnosprawni niepełnosprawność niepełnosprawność Prousta niesprawiedliwość Nietzche Nietzsche nie w pełni sprawność Niezależna Oficyna Wydawnicza Nowa niezgoda nie żyje Ginter Grass Nighthawks Nike Nikola Sellmair Nikołaj Karamizyn Nils Petter Molvaer Nir Felder Nohawica Norah Jones normy językowe North Cape Notatki notatki na marginesie notatki z wykładów nowoczesny marketing nowy album Grzegorza Turnaua nowy cykl Nowy Rok Nowy Ślad Czarnych Stóp nuda nu jazz O.S.T.R obalanie mitów obalanie mitów na temat Marii Skłodowskiej Curie o bibliotece o bieganiu o blogu obraz obrazy Obscura Obwieszczenie obyczaje obój ocannon’s World o chodzeniu o ciszy Octave Feuillet oczekwania o czytaniu Oda do radości Oda Dytrykówna. Odczuwanie architektury Odkrycie NASA odniesienie do baśni odprężenie odznaczenia Office International d'Hygiène Publique. o grzebieniu ogłoszenia Ogłoszenie o głupocie ohn Summerson o jazzie o języku Olaf Tryggvason Olga Boczar Olga Boznańska Olga Tokarczuk Nike 2015 o mężczyznach o nudzie Opole Opole 1997 opowieści dla dzieci Opowieści o Pilocie Prixie Opowieści z Ziemiomorza opowieść o najsłynniejszym polskim himalaiście o przypominaniu opór w rozwoju Orchestre National de Lyon orkiestra orkiestra: BBC Symphony Orchestra z towarzyszeniem chóru kobiecego) Adrian Boult orkiestra AUKSO Orkiestra Dni Naszych Ornette Coleman Ornette Coleman zmarł Orygenes Orzechowski o siekierze osoby chore na SLA Osoby Głuche Osoby Niedowidzące Osoby Niewidome osoby z niepełnosprawnościami OT.TO Otto Hahn Owidiusz o wyobraźni o władzy o zapominaniu o zmianie Ołówek recenzja pacyfizm palec palimpsest Palle Danielsson - kontrabas Pamiątkowe rupiecie Pamiętniki nadzwyczajnego umysłu z zespołem Aspergera Pan Herbatka Pan Kleks Parker Paryż pasja Passaggio Patch Adams paternalizm Patrice Moret Patricia Molly Clapton Paula Cole Paul Anka Paul Appell Paul Auster Paul Celan Paul Desmound Paul Emil Breitenfeld Paulina Braiter Paul Langevin Paul Éluard Pawerewski Paweł Krawczyk) - 4:37 05. Message in a Bottle (Sting) - 7:36 06. Sleep Safe and Warm (Komeda) - 6:55 07. Three Reflections (Wasilewski) - 8:33 08. Still (Milder) - 6:45 09. Actual Proof (Hancock) - Paweł Krawczyk) - 4:37; Message in a Bottle (Sting) - 7:36; Sleep Safe and Warm (Komeda) - 6:55; Three Reflections (Wasilewski) - 8:33; Still (Milder) - 6:45; Actual Proof (Hancock) - 6:06; Largo (Ba Paweł Smoleński Paweł Wszołek Peredy y Salgado Pergolesi perkusja Perkusja– Paulinho Da Costa Piano Perpetuum Persepolis Peter Erskine Peter Gabriel Peter Paul Rubens Pete York - perkusja Pewność Philip Zimbardo Phil Knight pianino pianino ciekawostki pianist piano Piano Guys piano Larry Koonse Piano Man 1973 Piano Works II - Ringing The Luminator Picasso Picasso Kobieta niosąca chleb Pieere Bordieu Piere Soderi Pierre Boudieu Pierre Bourdieu Pierre Curie pigułka dzień po pijany jak szewc Pina Bausch Pinelo piosenka finałowa piosenka literacka Piotr Curie Piotr Czajkowski Piotr Fronczewski Piotr Frączewski Piotr i Maria Curie Piotr Millati Piotr Paleczny Piotr Skrzynecki Piotr Szczepanik Piotr W. Cholewa Piotr Witkowski pismo Breila pisz na berdyczów co to znaczy Pitagoras Pitagoras z Samos Piwnica pod Baranami Pixar piękno piętnaście pianistów pianistek jazzowych Place de la Concorde Planet of Exile pleonazm Pliniusz Starszy Po co czytamy? początki polifonii podania Pod budą Pod budą Sikorowski & Turnau podróż Pod światło poeta poezja pogoda pod psem pokój polityka polon Polska Polska wygrywa Euro 2016 Polskie Radio polski jazz pop Po pierwsze nie szkodzić. Opowieści o życiu Pora Umierać Porter Porwanie córek Leukippa postacie kobiet Powiedziała mi Maria Antonina powołanie Powstanie 44 pozytywizm pozytyw na dzisiaj prawa człowieka prawa kobiet prawda ciekawsza od fikcji Prawo do... problemy ze stawem żuchwowo skroniowym proces edukacyjny proces rehablitacji produkcja Program 3 Polskiego Radia programowanie; Tomasz Dominik--- bębny; Maciej Mąka--- gitary; Janusz Baka--- konsoleta; Prust Pruszyński i S-ka Przebudzenie Przejęzyczenie Przejęzyczenie. Rozmowy o przekładzie Przemek Dyakowski - saksofon Przemysław Dyakowski Przemysław Raminiak - fortepian Maciej Grabowski - bass Krzysztof Gradziuk - perkusja przepona Przestrzenie Banacha Przestrzenie i zaułki Przyboś przypowieść o stole Przysłowia nie są mądrością narodów Prószyński i S-ka psychologia psy w języku Ptaszyn Pustka w domu pyknodysostoza kto chorował pytaj_ni[c]k pytania pytanie pytanie o myślenie pytanie o niemyślenie Pyteasz płyty Queen Quiet Letters Quinto Libro Di Madrigali- Gesualdo rackę napisałam rad radio radioaktywność Radiohead radość Radziwiłłówna Rafael Santi Rainer Maria Rilke Raj Ralph Greenspan Ralph Towner Randy Brecker Randy Brecker - trąbka Nir Felder - gitara elekryczna Bob Franceschini - saxopfon Sergio Vallin - gitara elekryczna Elliot Mason - puzon Lizzy Loeb - wokal Randy Pausch Raymond Queneau Ray Tomlinson Raz Dwa Trzy realizm recenja recenzja recenzja albumu recenzja filmu recenzja książki recenzja Meditatus recenzja płyty recenzja płyty A miało być tak dobrze Recenzja płyty a miało być tak pięknie recenzja płyty muzka polska recenzja Świat Dysku recenzje recenzje książki recenzje płyty recepta na słomiany zapał reenzja reenzja albumu. reflekcja rehabilitacja funkcjonalna Reinman z Bielawy relaks relaksacja religia Rembrandt Remembrance Rencenzja Rene Laennec Renesans Renesans i krew Renoir reportaż Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta Reynaldo Hamn reż. Piotr Trzaskalski Richarda P.Feynmana Richard Feynman Richard P Feynaman Robert Kasprzycki Robert Luty perkusja Robert Majewski Robert Majewski - trabka Robert Proust rock rocznica blogowania rocznica blogu rocznica śmierci Witkacego Rodolphe Lindt Rodowicz Rodrigo y Gabriela rodzina muzyczna Roentgen Rogers Covey-Crump rok czasu rola lidera rola reportera Roman Jacobson romans Rosja Route 66 rower rower ciekawostki Royal Quartet ROYAL STRING rozkwit gaworzenia rozmowy rozrywka rozwój rozwój dziecka rozwój mowy rozwój osobisty rożen rożno Rubens ruch ruch to niezależność Rudyard Kipling najmłodszy laureat Nagrody Nobla Running Running Jacob Karlzon Rusell Russell Ferrante Ryczace Dwudziestki Ryczące Drake Ryszard Krynicki Ryszard Lwie Serce rytm rytuał rzecz o Stanisławie Wokulskim rzeźba Rzuć to wszystko co złe równość saga Saga o Wiedźminie Saint Simona saksofon saksofon tenorowy Salvador Dali Sambbor Dudziński samobójcza śmierć samobójstwo samobójstwo Witkacego Samuel Johnson Samuel Rohrer Sandor Maraja Sandra van Veen Santiago de Compostela sapka Sarah Bernahardt Saturday Jazz Pianist Saturday Panist Jazz Saturday Pianist Jazz Saturday Pianist Jazz Michael Petrucciani Savante Arjemius saxofon Scott Elliot Fahlman SDM Sea recenzja Sebastian Erard Sekrety Morza Sekrety Morza recenzja Seksmisja sen sen kawalera z różą sereotypy Sergio Vallin. sfera Sfera Szeptów sfurmato Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band – tytuł płyty zespołu The Beatles Shaikh ash-Shadhilem Shoe Dog: A Memoir by the Creator of Nike Siedem nowych planet siekiera Sierżant Sigmunt Freud Sigurd Rascher silna wola Silvestri Simone de Beauvoir Simon Phillips Simple Acoustic Trio Siostry Panas sir Wiliam Crookes Siula Grande Skrzek skrzypce skutki katastrofy w Czarnobylu skąd choinka skąd pierniki Skłodowska --- Curie SLA Slavenka Drakulić Slawomir Kurkiewicz Slawomir Kurkiewicz - kontrabas smarkaty Smolik smutek Smutna historia Szału smutne życie psa Sofokles Sokrates solo piano. Sonety Sonnige Stube Sopot Sparta spinacz spokój sposoby słuchania muzyki Spotkanie z Marią Stanistaw Witkiewicz Stanisława Celińska Stanisława Ryster Stanisław August Poniatowski Stanisław Baczyński. Stanisław Barańczak Stanisław Barańczak nie żyje Stanisław Barańczak poezja Stanisław Hadyna Stanisław Ignacy Witkiewicz Stanisław Jerzy Lec Stanisław Jopek Stanisław Jopek i Zespół Pieśni i tańca Mazowsze Stanisław Lem Stanisław Przybyszewski Stanisław Soyka Stanisław Strójwąs Stanisław Witkacy Witkiewicz Stanisław Wokulski Stansiław Soyka stan zdrowia Stare Dobre Małżeństwo Starość status kobiet status mężczyzn stawanie się staw żuchwowy skroniowy Steen Eiler Rasmussen Stefan Banach Stefan Garczyński Stefania Baczyńska Stefania Wilczyńska Stefania Zieleńczyk Stefan Kudelski Stendhal Stendhala Stenson Bobo Stephen Hawking Steve Gadd - perkusja Steve Jobs Steven Harrold Steve Swallow Steve Woźniak Storråda Strachy na Lachy Zimne dziady listopady Straight Story RGG recenzja strarta Strzeż się tych miejsc... Klaus Mitffoch Studio Agnieszki Osieckiej substantia reticularis Super Book Susan Sontag Susie Ibarra Swen Widłobrody Swietłana Aleksiejewicz Swietłana Aleksijewicz Sygryda Storråda Sylvie Courvoisier sylwetki sylwetki kobiet sylwetki mężczyzn symbolizm symbolizm w polskim malarstwie synestezja syntezator – Russell Ferrante Szalony Język Polski szczelanie w szczęce Szczęście czy fart Szereg Fouriera Szewczyk Ola Maurer Piwnica pod Baranami szewska pasja sześciostrunowa altówka Sześć światów Hain szkice Szkoła Notre Dame Sztuczne Fiołki sztuka sztuka absurdu sztuka i absurdy Sztuka kultura sztuka o której można dyskutować sztuka składania życzeń sztuka ulicy Sztuka zwycięstwa sztuki wizualne Szubert Szymanowski Karol Szymborska Szymon Kataszek Szymon Ludwik Kamykowski--sax Szymon Madej Szymon Stochniol Katarzyna Baczewska Aleksandra Urbańska Jarosław Marzec Szymon Zychowicz Szymon Zychowicz 2014 sł. Józef Czechowicz sł: Bolesław Leśmian Słaek Jaskułke Sławek Jaskułke sławne osoby sławni Polacy Sławomir Mrożek Słonimski Słowacki słowiański kołtun słowiańszczyzna Słowo las znaczy świat słowo o termitach Tadeusz (Boy) Żeleński Tadeusz Boy Żeleński i tłumaczenie Marcela Prousta Tadeusz Dziedzic Tadeusz Gajcy Tadeusz Kalinowski Tadeusz Kożuch Tadeusz Mieczkowski Tadeusz Nowak Tadeusz Pruszkowski Tadeusz Sygietyński Tadeusz Zawieyski Tadeusz Łomnicki Tadeusz Śliwiak Tadeusz Żeleński Boy take five Tales z Miletu tantasy Tatarak Tea book tag Tears in Heaven Tea Time Boogie teksty kultury Zachodu Tennesee Williamsa Tenor: Steve Davislim tenor saxophone Teoria Wszystkiego recenzja Teresa Kotlarczyk Terri Lyne Carrington Terry Prachett tey THE the Beatles The Coln Concert The Dispossesed The Girl In The Other Room recenzja The Hilliard Ensemble The Left Hand of Darkness Theloniousa Monka The Old Woman The Penitent Magdalene The Riddle (Nik Kershaw) cover The Swingle Singers The Word for World is Forest Thich Nnat Hanh Thomasa van der Wilta Thomas Couture Thomas de Keyser Thomas Transtomer Thomas Wyck Thrill Box recenzja Théodore Géricault Tim Burton Tingvall Trio Tischner to i owo językowo Tokaj tom 6 Tomasz Cichocki Tomasz Cichocki Zew Oceanu Tomasz Mann Tomasz Stanko i New York Quartet Wislawa Tomasz Stanko — trąbka Bobo Stenson — piano Anders Jormin — kontrabas Tony Oxley — perkusja Tomasz Stań Tomasz Stańko Tomasz Stańko trąbka / David Virelles fortepian / Thomas Morgan – kontrabas / Gerald Cleaver – perkusja Tomasz Szukalski - saksofon Tomek Sowiński - perkusja To mit Tommy Crane - drums. tom pierwszy Trylogii Husyckiej Tom Waits tonacja Toni Morrison Tord Gustavsen Tord Gustavsen: piano Tord Gustavsen Trio Tore Brunborg: tenor saxophone Tornebladh Touch & go - straight to number one Toulouse lautrec Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych tożsamości tożsamości społeczne Traktat o życiu. Myśli wybrane. Czesław Miłosz traktaty muzyczne trecento trenerstwo trio Trio in Tokio Troosta Trulsa Morka truncus cerebri trzy szybkie Trójka trąbka Trąbka – Scott Wendholt tulipan tulipanologia Turnau Tuwim Twierdza Szyfrów Tycjan typuję zwycięzcę tłumaczenie tłumaczenie: Przemysław Bieliński tłumaczenie: Stanisław Kasprzysiak U.S. Route 66 U. T. Gandhi perkusja ubóstwo uczenie uczenie języka migowego uczenie się udział kobiet w wojnie Ujejski Ulisses Ulla Lindquist umarł ks. Jan Kaczkowski Umieranie uniwersalność uniwersum Uno momento mortis Upadek Ikara uprzedzenia URK urodziny Karola Wielkiego urodziny Stanisława Lema Urodziny Wisławy Szymborskiej Urodziny Witkacego Urodziłem się pewnego błękitnego dnia Urodziłem się pewnego błękitnego dnia, Daniel Tammet, Urodziłem się pewnego błękitnego dnia. Pamiętniki nadzwyczajnego umysłu z zespołem Aspergera Ursula K. Le Guin Ursula Le Guin Urszula Dudziak USA ustanowienie Nagrody Nobla Uszkodzenie Rdzenia Kręgowego Valdemar Eiberg Valery var. 4:14; varia Vassilis Tsabropoulos Vassilis Tsabropoulos fortepian Velazquez Vermeer V Hauy Viera Brandes Vijay Iyer Vilhelm Hammershøi Vincent Peirani akordeon Vincent van Gogh Virginia Woolf Virginii Woolf Vladyslav Sendecki Volodos in Vienna Wacław Krupińsk Wacław Krupiński Waits Walden Pągowski Waleria Maria Gardowska Walter Isaacson Walther von der Vogelweide Wanda Rutkiewicz waria Warszawa Wat Werner Herzog Wesele Wyspiańskiego i Marek Grechuta Whileman Whistlers Mother wiara wiara we własne siły wibrafon wiedźmin Wiedźmin opowiadania Wiedżmikołaj wieki średnie Wiek męski wiek XIX wielbłąd Wielka Gra Wielka Msza h-moll wielogłosowa muzyka Wiersze zebrane Barańczak wierzę w wiedzę wieszać na kimś psy Wiesz może jak to się dzieje Wiesław Dymny Wikingowie Wilhelma VI Orleański Wilhelm Conrad Röntgen Wilhelm IX Trubadur Wilhelm Sasnal Wiliam Harvey William H. Macy William Szekspir Will Rogers Wincentyna Karska Windows Waltz wiolączela Wisława Wisława Szymborska Wisława Szymborska Nobel Wisława Szymborska rocznica śmierci Witkacy Witkiewicz Witold Lutosławski Witold Lutosławski wcale nie jest za trudny Wit Stwosz Wittgenstein w jaki sposób chodzi człowiek w jaki sposób się rzyga w krzywym zwierciadle W malinowym chruśniaku Wocjech Orliński. Lem. Życie nie z tej Ziemi w oczekiwaniu na nowy album Grzegorza Turnaua Wojciech Kamiński Wojciech Kassa Wojciech Kukuczka Wojciech Majewski Wojciech Malajkat Wojciech Młynarski Wojciech Młynarski nie żyje Wojciech Tochman Wojciech Waglewski Wojciech Zabłocki wojna Wojna nie ma w sobie nic z kobiety wokal; Gabor Bolla - saksofon; Andi Kissenbeck - organy Hammonda; Wolfgang Schmid - kontrabas; wokal; Torsten Goods - gitara Wokulski w Paryżu Wolna Grupa Bukowina Woz w popiele wrażenia Wskrzeszenie Łazarza wspomnienia Wspomnienia twórcy Nike współczesność Wszystkie kobiety Mateusza recenzja Wybór i układ Joanna Gromek - Illg wychwalanie idei miłości dworskiej wycieraczki samochodowe Wydawnictwo Literackie Wydawnictwo Znak Wydziedziczeni wykłady wynalzaki wyobraźnia wypadki w górach wyróźnienie wytwórnia ecm wywiad wyzwania wyzwania blogowe wyścig wyścig z Messnerem Wyśpiewam Wam wszystko wzór wątp wątpliwości wątroby nie omamisz wątroby nie oszukasz Wędrówka Władysław Broniewski Władysław Halik Władysław Reymont władza Włochy Włodek Pawlik Włodzimierz Korcz Xawerego Dunikowski XI XIV wiek Yapa Yaron Herman Yaron Herman - piano (Steinway D Yuan Mei zabawa zabawa blogowa zaburzenia ze spektrum autyzmu Zaczarowana świątynia zadanie Zakazany owoc Zakopane Zamość Zapatrzenie. Myśląc o malarzach zapowiedź nowego cyklu Zarycki zarządzanie stresem zasypywać gruszki Zawinul Zbigniew Herbert Zbigniew Jaremko Zbigniew Konopczyński - trombone Zbigniew Mikolejko Zbigniew Namysłowski Zbigniew Paleta Zbigniew Preisner Zbigniew Raj Zbigniew Wodecki Zbigniew Wodecki nie żyje Zbigniew WodeckiPiwnica pod Baranami z czego biorą się zakwasy? zdrowie Zdzisław Beksiński Zeeman zejść na psy Zenon Jaskuła Zespół Aspergera Zespół Pieśni i Tańca Śląsk Ziemie obiecane recenzja płyta 8.04.2014 r Ziemiomorze Ziemiomorze recenzja Zmarł Stanisław Barańczak zmiana zmiany znane osoby znane osoby chore na dusznicę znani z notatek na marginesie Zofia Ameisenowa Zofia Komedowa Trzcińska Zofia Zaleska z przymróżeniem oka. zrozumieć Franciszka zwątpienie zwątpiwnie Zycha Zygmunt Bauman Zygmunt Freud Zygmunt Freud a Proust Zygmunt Grechuta Zygmunt Konieczny Zygmunt Stary Zygmut Freud Zygmut Konieczny Złota dama [a]Varia [IKD3] [Klasyczne korepetycje-w dobrym tonie]. [Zarys Édouard Manet Ólafur Arnalds ósma część Harrego Pottera ósmy marca Ćwiczenia z utraty ćwiczenia Łanuszka. muzyka Łapiński Łucjan Paprocki Łukasz Nicpan Łukasz Simlat Łukasz Stasiak łumacze ( Stanisław Barańczak Śląska Orkiestra Kameralna Śmierć na pięć Śmierć Witkacego Średniowiecze Świat Dysku Światowy Dzień Jazzu. Światowy Dzień Ksiażki i Praw Autorskich Świat Rocannona" Święto muzyki Świętosława Święty Augustyn śmarczeć śmierci i neurochirurgii śmierć śmierć Anki śmierć w górach śpiew śpiew) Dorota Miśkiewicz: śpiew; Robert Majewski trąbka fluegelhorn Mariusz Pędziałek; Maryna Barfuss; Cezary Konrad -perkusja Robert Kubiszyn: akustyczna gitara basowa śpiew Dorota Miśkiewicz - śpiew Marek Napiórkowski - gitara Kacper Stolarczyk - gitary Maciej Magnuski - bas Daniel Kapustka - perkusja Marek Niedźwiecki - konferansjer śpiki św. Odilon św. Tomasz świadectwo światło niebieskie a sen święty Ambroży biskup mediolanu Żenia Zielińska Życzenia Życzenia wielkanocne żałoba że chodzisz? że ubywa nam wzrostu wraz z wiekiem że wykorzystujemy 10% możliwości swojego mózgu życie życie jako marketing życie z doświadczeniem niepełnej sprawności αυτονομία Михаил Афанасьевич Булгаков

Archi_walium:Ale to już było…

[Komentowanie]

Na tym blogu obowiązuje netykieta.
Zwracamy się do siebie po imieniu.
Autorka nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi współuczestników i współuczestniczek dyskusji, opinie są prywatną kwestią Autorów i Autorek.

Nie liczę godzin i dat.

Październik 2015
Pon W Śr C Pt S N
« Wrz   List »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

zBLOGowani

Tu także jestem:
zBLOGowani.pl