Listy i [inne] brewerie.

"Plus ratio quam vis".

190.[Jazz jest]. Sztuka łączenia (wielo)kropek.

Jazz is not dead, it just smells funny.

[Frank Zappa].

Olga Tokarczuk obwołana AntySienkiewiczem została wyróżniona nagrodą Nike 2015 roku. Co ciekawe, i Henryk i Olga piszą na przełomie wieków. I on, i ona zupełnie inaczej rozumieją historię. On kobiety upycha w tradycyjnychrolach niewidocznych, miłych,uległych, kochanek, druga przywołuje kobiety z Zapomnienia i Mgły. Nie czytałam. Jeszcze. Recenzji nie będzie. Zostawiam na zimę, tylko nie wiem, którą. Tomasz Mann, w Czarodziejskiej Górze, pięknie pisze o muzyce. Bezczelnie go podczytuje. Przyzwyczailiśmy się do tego, że wstyd jest nie czytać grubych książek, zwłaszcza tych uznanych. Zupełnie nie wstyd zaś nie znać historii muzyki, albo malarstwa. Tak, oczywiście, nie nawołuje do rzeczy niemożliwych, Znania się Na Wszystkim. To jest nieszczęście, drugim jest to, gdy jesteśmy o tym przekonani. Tak więc zostawmy owe. Jak zacząć? Już trochę pisałam o tym. Ciekawość to pierwszy stopień do wiedzy, ciekawość rozumiana różnie i różnie powodowana. Nie od razu, nie zawsze,”trzeba” zacząć od Bacha (chociaż są i tacy którzy polecają :)). Choć aha jest bardzo pomocne.

Jazz jest nieodwracalnie podszyty buntem, dlatego też,  niebezpieczny jest dla dyktatur. Różne kwestie mogą przywodzić do jazzu, moda, wiadomo, liryzm tak w słowach jak w partyturze im głębiej wchodzimy w filozofię i świadomość dźwięku mamy okazję zobaczyć i doświadczyć więcej, bardziej. Dziś, zostawiam tylko tę uwagę, a album, lekki, liryczny. Nośny. Bez opasłych ksiąg.

Przeglądając, podpatrując i nasłuchując ten blog, można się przekonać, jeśli by ktos/ia tego potrzebował/a, iż zdecydowanie jazz nie umarł, i czasami śmieje się do nas zabawnie. Jak to wieszczą niektórzy ani jedno, ani drugie nie umarło, choć wieszczono to już i muzyce klasycznej i jazzowi, co więcej wspomniane dwa gatunki bardzo często idą w parze, i ta para nie idzie w gwizdek, a jak już się zdarzy to jest to To! (Bo tak się składa co dla jednych jest gwizdkiem, dla drugich jest gwizdkiem…) Jazz, dwa, trzy,  jazz, dwa, trzy  jazz wraca tutaj, gdzie już zdążył się zadomowić.  I nie jest to partaczenie czytatur**, wróć czytanie partytur, bynajmniej, albo by [jak] najmniej, albo przyjemniej przy(_)najmniej , czyli nie tylko.

Przecież skłonność improwizacyjna wpisana w jazz przypisuje się temu, że pierwsze wykonawczynie i wykonawcy nie znali nut! Zatem pytanie jest, czy podbudowa teoretyczna i praktyka szkoły muzycznej, szkodzi, czy pomaga? Nie rozstrzygniemy tego sporu, przypatrując się muzyczkom i muzykom bardzo wielu z nich korzysta z  doświadczeń klasycznych, jest na to zapotrzebowanie na rynku. Przy czym rozgraniczam dwie kwestie: uczestniczenia w szkole muzycznej i czerpania zeń, oczywiście, pewne nawyki zostają, czy tego chcemy, czy nie. Chociażby umiejętność frazowania, czy wspomniana, czytania pary z tur, party tu, znaczy partytur.

Jeśli jesteś osobą, która wiernie (nie mydlić z biernie, albo binarnie) czyta zawartość blogu, to wiesz, że ja chromatycznie i chronicznie nie lubię, nie uznaję, i nie widzę sensu w dzieleniu muzyki na gatunki jeśli się jej słucha. Oczywiście takie postępowanie ma sens, i bywa pomocne np w dostrzeganiu pewnych prawidłowości, wynikowości, w pewnej wnikliwości badaczki dostrzeganiu prądów i mód. Co się tyczy słuchania, tu najważniejsza jest prawdziwość muzyki i szacunek dla osób ją tworzących, czyli do nas wszystkich.

Wiele pytań i odpowiedzi daje nam Jazz. I to tu, to tam, będą nam one wyłazić spod Kantów i rogów i obojów. Oboje, właśnie. Obój to najstarszy instrument w drzewie, to on podaje orkiestrze dźwięk, by mogła „się nastroić”, ale  żeby nie zanudzić, bo zanucić jest tu trudno, to przystąpmy po tej przydługiej introdukcji do prezentacji płyty.  Zastawiałam się, czy aby nie zaproponować coś z kanonu, albo czegoś z nowości, albo jeszcze coś z innego klucza (wiolinowego lub basowego), ale w końcu odłożyłam dywagacje wszelkie na bok i proponuje album Ten. Dlaczego właśnie Ten, a nie inny…

Po części dlatego, że jest to nawiązanie do tego co już się zdarzyło, po części dlatego, że go słucham z przyjemnością- co jest oczywiste, po części dlatego, że nie wahałabym się sprezentować go osobie, która nie słucha jazzu, ale ceni jak to się często mówi: dobrą muzykę i po części zważywszy na konstrukcję albumu. Ten, tego, tej płyty znaczy się. Słucha się…

[Ten,Jason Moran, Blue Note 2010 rok, źródło okładki].

[Ten,Jason Moran, Blue Note 2010 rok].

Jason Moran. I jego zespół. Obchodzą dziesięciolecie, a że nie mijają go z daleka, i manierycznie, ale szanując to co za i przed nimi to wydali płytę. Wszak okazje czynią naszą płyto_tekę bogatszą. Gdyby sądzić ją tylko po okładce, jest niepozorna. Dziesięć czarnych kropek, nie przywodzą na myśl żadnych skojarzeń, bo ani to układ stresyjny sesyjny zespołu, ani pianista przy swym parapecie, próżno nawet szukać nazwy zespołu, albo tytułu albumu. Nic. Nic. Nic. Po powierzchni, wszystko dzieje się w środku.

Chociaż jej treść można śmiało odnieść (byle nie od_nieść) do oszczędnego charakteru okładki zaprojektowanej przez Adama Pendeltona. Zwięzłość i skromność bardzo mi gra. I pasuje i nie psuje. Jest lekkość i radość. I zwarty styl. I rytm. I zabawa. Ludzie, zwłaszcza nie słuchający jazzu na co dzień szukają w nim właśnie cech wymienionych powyżej, które stanowią o jego przystępności. Gdy jednak przysłuchamy się uważniej mrużąc uszy usłyszymy nie tylko nawiązania do tych, którzy już byli, i ode_grali (sic!)ważną rolę w biografii muzycznej Morana. Może ktoś/ia sięgnie po klasykę? Wtedy Monk nie będzie kojarzył się li tylko z detektywem, który ma nie tylko antytalent do rozwiązywania zagadek, ale także wiele fobii, a z pewnym muzykiem (Crepuscule With Nellie),a Holiday z wakacjami,  dyle (i innymi) matami: SPA-ć, czy nie SPA-ć?—-Oto jest pytanie…Ale z Billie Holliday (Pas De DeuxLines Ballet utwór napisany do stawienia, strawienia, przedstawienia baletowego), w Feedback Pt. 2 czuć posmak Hendrixa, w  Gangsterism Over 10 Years — Davisa. W To Bob Vatel Of Paris —Byarda. A w nagraniu wcześniej odnajdziemy tropy: Mala Waldrona i Andrew Hilla (tego ostatniego był uczniem). Jest jeszcze co najmniej jeden ukryty dowód na to, że muzyka  nie jedno ma Imię to pamięć, także Morana o  Conlonie Nancarrowie. Są też tu od(-)nośniki do klasyki…

Ale i bez odnajdywania tych tropów i tripów album jest skondensowany. Stanowi całość (dobrze, że nie całą ość). Opowieść, czyli to co następuje po wieści. Mnie przekonał. Nawet nie musiał, gdyż wystarczy, że dałam się prowadzić dźwiękom zaproponowanym przez Morana,   Waitsa i Mateena.Wystraszy, znaczy wystarczy grać, i nie jest to gra na zwłokę.

W gruncie rzeczy i rzeczy lotnej płynności jazz bywa łączeniem kropek, ale liczy się wszystko to co dzieje się w międzyczasie. Taka to rozgrywka! Bez popisów, ale nie znaczy, że bez [po]lot_ów. Dobry, album na zaprzyjaźnienie, a nie na zadrażnienie się z jazzem. Osoby, których doświadczeniem życiowym, długo trwającym i niemijającym (ani rozmijającym) jest słuchanie zzzuja właśnie także znajdą tu wiele dla siebie, bo to po prostu dobry album jest. Do tego co tworzy Jason Moran na pewno wrócimy.

A może słuchaliście, jakie są Wasze wrażenia?

*można poszukać w treści spisie, tam wszystko jest uporządkowane.

**partaczenie czytatur, zwrot często używany w szkołach muzycznych odnoszący się do sposobu czytania partytur… Tak więc określenie nie jest mojego autorstwa.

Advertisements

26 comments on “190.[Jazz jest]. Sztuka łączenia (wielo)kropek.

  1. pharlap
    9 Paźdź 2015

    Sienkierwicz upycha kobiety w tradycyjnych rolach niewidocznych, miłych, uległych…
    Hmmm, Basia Wołodyjowska – uległa? Albo Oleńka Billewiczówna? A choćby i Nel – toż ona owija sobie Stasia wokół palca. A choćny i Ligia – niewidoczna? na grzbiecie byka na samym środku areny?

    • 5000lib
      9 Paźdź 2015

      Myślisz, że niezależność to cytuję „owijanie sobie mężczyzny wokół palca”? Chyba jednak w inny sposób postrzegam niezależność… No i ten nieszczęsny Piętaszek…

  2. 1. Śmierć wieszczono i literaturze, i autorom. I jedno, i drugi trzyma się dobrze. I dobrze. I.

    2. Bardzo podoba mi się zdanie o bezsensie dzielenia muzyki na gatunki, gdy się jej słucha. Podpisuję się wszystkimi kończynami swemi i użyczonymi. Czasem zresztą nie tylko nie ma w tym sensu, ale i możności.

    • 5000lib
      15 Gru 2015

      Aaaaa może literatura umarła? Rzucam taką tezę, w imię dyskusji.
      Bo przecież jeśli gąsiennica się przeobraża albo jest po przemianie w motyla, ta pierwsza ulega unicestwieniu… Co z tym związane, ciekawe, jak zareagowałyby osoby żyjące w średniowieczu, albo renesansie, czy powiedzieliby, czytając współczesną (albo inacej jakąkolwiek- czyli później powstałą) literaturę, że jest ona nią właśnie.
      I dalej jak zmiany technologiczne wpływają na percepcje i tworzenie tejże?
      Niektórzy krytycy (używam rodzaju męskiego bo spotkałam tylko mężczyzn) uważają ten światopogląd o niedzieleniu muzyki— jako tani, i co gorsza nieprawdziwy, albo mający przykryć braki w wiedzy, chwyt marketingowy.

      • Jeśli umarła, to i ja w zaświatach przebywam, gdyż przy mej bliskości do literatury inaczej by być nie mogło. Teraz śmierci literatury zaś związana była z przekonaniem Rolanda Barthesa o tym, że nic nowego w tym t(h)emacie powiedzieć nie można. Sam ten autor potem pisał, że jednak plotki o śmierci tej przesadzonymi są.

        Pytanie o wsteczne postrzeganie ciekawe i trudne. Myślę, że byłaby to kwestia indywidualna. I dziś sobie zadać można pytanie o własną reakcję na gatunek zupełnie sobie nieznany.

        Zmiany technologiczne zaś na razie nie zaowocowały niczym więcej. Meritum pisarstwa pozostaje takie samo. Wykonawstwo jest prostsze może, ale materia się nie zmieniła. Powieści hipertekstowe żadne jeszcze do powszechnej świadomości się nie przebiły.

        A co do krytyków – na pohybel im. O.

        • 5000lib
          15 Gru 2015

          1.Nie tylko Roland Barthes odegrał tu rolę. Zresztą, i bez reszty, wielokrotnie wieszczono śmierć sztuki, tylko my, nie zwykliśmy patrzeć w sposób holistyczny (ach, polska edukacja…) Oczywiście nie jest to regułą. A jeśli nawet, to bywają wyjątki. Wycie „jątków” jest dokuczliwe, tj słyszalne… I przez to zauważalne.
          Nie zadaję (z reguły) pytań łatwych. I nie oczekuje (sic!) odpowiedzi z gatunku tych natychmiastowych, i innych miast. Owych. 🙂

          2. Piszesz: „Pytanie o wsteczne postrzeganie ciekawe i trudne. Myślę, że byłaby to kwestia indywidualna. I dziś sobie zadać można pytanie o własną reakcję na gatunek zupełnie sobie nieznany. ”
          Myślę, że jednak nie była by to/ nie jest kwestia indywidualna, bo przecież człowiek jest zanużony w kulturze, w realiach, np nasza dyskusja o jazzie, udźwiękowieniu filmów, wojnach, to wszystko ma znaczenie. Nie chodzi tylko o stwierdzenie Aronsona, że człowiek istotą społeczną. A co np z osobami, które są wykluczone technologicznie, albo ekonomicznie? Albo tymi, które nie mogą skorzystać z dóbr kultury, nie czytają kodu kulturowego. Ruch nie odbywa się tylko i wyłącznie na przód, albo ku przeszłości (nie wiem, czy to co piszę jest dostatecznie czytelne).
          3, Moim zdaniem zmiany technologiczne wpływały/ wpływają np na język, na dostępność lub niedostępność kultury,,, To tak na bardzo szybko.

          • 1. Mocno zgadzam się z brakiem holizmu. Ostatnio nawet zastanawiałem się, czemu w liceum nie ma przedmiotu „historia sztuki”. Bardzo chciałbym zyskać taki spójny obraz, bo o ile w zakresie literatury stan mej wiedzy nie budzi trwogi, to w pozostałych wiele, wiele wielce do nadrobienie mam.

            2. Pogłębienie głębokiego spojrzenia. Jeśli chodzi o osoby wykluczone, bez klucza do kulturowego kodu, to ich reakcja na wszelkie formy literatury byłaby ciekawą rzeczą do zaobserwowania – nie tylko na ten z przyszłości pochodzące. Mi na myśl przychodziło jednak studium porównawcze, które wymagałoby znajomości literatury czasów tamtych.

            3. Nie/dostępność rzeczywiście jest kształtowana przez technologię – tu skokiem pierwszym był papier, a drugim (najważniejszych chyba) maszyna drukarska. Chciałem napisać, że sama treść nie ulega przez to zmianie, ale od razu zdałem sobie sprawę z tego, że to nieprawda. Większa dostępność, więcej głosów, diametralnie różne treści.

            • 5000lib
              16 Gru 2015

              1. Uwielbiam historię sztuki! Na przykład malarstwo, jest tak synkretyczne, nie chodzi tylko o zmysłowość, czy przestrach (O Boschu pisałam w jednym z pierwszych wpisów na blogu) słyszałeś może o neurologicznej architekturze? Wiem,wiem, historia wspomnianego malarstwa, rzeźby, i te sprawy, to wiadomo. (Fantastyczne jest czytanie obrazów). Uwielbiam Vermeera, ale przecież nie tylko. (Znajdziesz tutaj echa historii sztuki, wspomnienia/ wzmianki o obrazach). Chociażby pierwszy wpis
              Historia malarstwa jest w dużej mierze historią mężczyzn, niestety, ale to temat na dysputę osobną. (Dostęp kobiet do samodzielnej pozycji społecznej był trudny/ niemożliwy). A np też było tak,że kobietom nie można było pracować ze zwłokami (malować) tak jak czynił to np Caravaggio a powstanie Tratwy meduzy? Uczestnictwo kobiet w sztuce jest tematem fascynującym.Jak i ona sama, tyle co niewidoczna. Zresztą… Tak samo dzieje się z historią (Polski/ świata), no dobrze, można czepiać się (w ostateczności, ale i to chybiony argument), że nie znamy losów Świętosławy ale cóż, o wiele bardziej wiadome jest co robił Bolesław Chrobry (jej brat) a wychowanie, czy też szerzej socjalizacja dziewczynek i chłopców… Ok, ok poszukajmy bliżej, o wiele bliżej. Co wiemy o Orzeszkowej? Hmmm… No właśnie…
              3. Zmienia się zmienia, sam język, sposób komunikacji… Ale przecież nie tylko. [I/ II O języku to dłuższa historia… Ale wraz z nim zmienia się wszystko. Wiele jest skoków, o których piszesz, tyle, że im bliższe nam, tym bardziej niewidoczne. A technologia to tylko jeden aspekt…
              2. Nie chodzi o obserwację, ta zawęża. Ustawia hierarchiczną relację i szkodzi.

  3. 1. Z kobietami w historii to sprawa smutna. Ciekawe gdzie i kiedy doszło do tak drastycznej zmiany, bo w czasach zaprzeszłych były przecież i społeczności matriarchalne. Bardzo ciekawe jest na przykład obserwowanie traktowania kobiet (a zwłaszcza Marii Magdaleny) przez Kościół Katolicki. Tam też było dużo zmian, zawirowań i polityki. Ale historii takich jest pewnie niezliczona ilość.

    Swego czasu na zajęciach jednych oglądałem arcyciekawy program BBC o nazwie „Ways of seeing”. Drugi odcinek (do obejrzenia na YT) dotyczył portretów, aktów kobiecych i tego jak bardzo uprzedmiotowione były. Wychodziło w zasadzie na to, że mimo tego, że na obrazie jest kobieta, to i tak wszystko obracało się wokół patrzącego.

    3. Z tą bliskością utrudniającą dostrzeganie to ciekawa uwaga. Pewne rzeczy rzeczywiście iście z perspektywy jedynie dobrze się dostrzec da. A od siebie oddalić jest trudno.

    2. Jak nie obserwacja to co? Czy obserwacja nie może być hierarchicznie neutralna?

    • 5000lib
      16 Gru 2015

      Z kobietami to sprawa i smutna i krzywdząca i polityczna (choć niechętnie dyskutuję tutaj o polityce, nie chodzi mi przy tym o konkretne stronnictwo- ale szerzej o przemiany społecznopolityczne). Zauważ proszę, też które z kobiet przebiły się przez mur niedostępności i milczenia. Czy były to kobiety z niepełnosprawnością?
      Kobiety doświadczające ubóstwa? Imigrantki/emigrantki? No tych zaliczanych do trzeciej grupy, by się trochę znalazło, ale do pierwszych dwóch…
      No hmm… Jakiś czas temu ukazała się na polskim rynku ciekawa pozycja [Barnesa i Mercera Niepełnosprawność]. Taka socjologiczna książeczka, możesz do niej zajrzeć, jak będziesz tęsknił, gdy mnie nie będzie. [A może mnie nie być od dwóch tygodni, w porywie do prawie miesiąca, ale jeszcze nie wiem, może coś ukaże się na blogu „w międzyczasie”]. Ad rem! Temat ciekawy, i na pewno nie na jeden wpis, i na jeden komentarz, ale bardzo chętnie z Tobą o tym podyskutuję, jeśli wyrazisz chęć i gotowość (i niestety- zważywszy na okoliczności, cierpliwość).
      Maria Magdalena jest ciekawą postacią. Zważ, że kobiety (poza nielicznymi wyjątkami. Naprawdę nielicznymi jeśli wziąć pod uwagę rozmiary księgi) nie mają imion, a są określane przez mężczyznę (konia z rzędem temu kto mi powie jak na imię miała córka Jeftego i nie będzie to koń Trojański). Historia Magdy Magdaleny i innych Marii jest fascynująca i… Mało znana (jeśli w ogóle).

      Dziękuję za wiadomość o dokumencie.
      Kobiety i malarstwo (jakiż fascynujący wątek poruszyłeś. I pozowanie, nawet Dama z gronostajem (o której wspominałam na blogu, przepraszam, nie pomnę linka) jest fascynująca. Przez wieki malowano kobiety trudniące się nierządem. Dlatego gdy zaczęto portretować te, które nie miały z tą dziedziną nic wspólnego, wybuchały skandale.

      A przecież wspomniana Dama to nic, jak tylko zawoalowany portret romansu, romansu zakazanego, oczywiście. Wyrugowno kobiety ze świata artystycznego (twórczyń) przeznaczono im piękne i piękne podrzędne role.
      Niestety.
      Więc problemem nie jest, ani oko patrzącej osoby (niezależnie od płci), chociaż -oczywiście- ono też odgrywa niebagatelną rolę, ani kobieta na obrazie, ale problem natury społecznej.
      3. Z dostrzeganiem jest jak z układaniem puzzli bez obrazka, pewne rzeczy widać dopiero z dystansu. Ale ów dystans nie musi być duży (może być natury fizycznej– dwa kroki w tył, albo psychicznej- holistyczne, inkluzywne myślenie). Piszesz od siebie oddalić się trudno. I tak, i nie. Tak bo tu mamy całą naukę o zmianie, stereotypach, uprzedzeniach, grupach społecznych, nawykach, i nie: bo wiele kwestii można zmienić np poprzez uczenie się i nauczenie się. ALE to kawał pracy, zmian, montowania i rozmontowania, i nie oszukujmy się, trudu i bólu, ale też przyjemności.
      Tak obserwacja nie może/ nie jest ze swojej natury neutralna hierarchicznie, jeśli chodzi o ludzi, oczywiście.

      • Od polityki uciec chyba się nie da. Ale zawsze można pisać o polityce miast politycznie. Choć polityczność wypowiedzi zawsze może ktoś nam zarzucić.

        Od tego muru milczenia były chyba różne stopnie oddalenia. Najbliżej do niego, a więc i do jego przebicia, miały kobiety ze sfer wyższych, uprzywilejowane w swym zdyskryminowaniu. Stratyfikacja dotykała płci obojga, ale kobiety niejako podwójnie. Z zajęć krytyczno-literackich na studiach utrwalił mi się mocno obraz tzw. „angel of the house”, czyli kobiety obecnej, ale niewidocznej. Kobieta miała być dobrym duchem domostwa, ale niczym duch pozostać niewidoczna. Opieram się tu na kręgach anglosaskich (filo ma logia się kłania), ale w listach z wieków poprzednich często wybrzmiewała skarga na takie traktowanie.

        Chęć i gotowość wyrażam. Cierpliwości mi nie brakuje. Zwłaszcza, gdy cel tak intelektualnie kuszący. Zresztą czas akurat tu może sprzyjać przemyśleniom, dociekaniom. A i niejako epistolarna forma komunikacji także dyskursowi pomaga (a przynajmniej tak mi się zdaje). Kobiety nie tylko nie mają imion, ale często nie mają i tożsamość, czy w ogóle bytu. Niby oczywistym jest, że było ich mnóstwo. Niby oczywistym jest, że oddziaływały na świat, ale jakby ich nie było.

        Większość przyjemności wymaga trudu, intelektualnych tym bardziej. Czasem trzeba zaś nie tylko od siebie się oddalić, ale siebie przemienić, przekroczyć.

        • 5000lib
          16 Gru 2015

          Czy ja zgodnie z intencją czytam, to, że studiujesz anglistykę?
          Zarówno Francja jak i Anglia bardzo wiele wniosły do kultury światowej.
          Znasz powiedzenie to co „prywatne jest polityczne”. O niewidzialności kobiet możemy długo i namiętnie rozmawiać.
          Tak, oczywiście, że ludzie mają wiele tożsamości, niektóre z nich są wnoszące, a niektóre sytuują w dole drabiny postrzegania społecznego.
          Malarkami bardzo często /albo tylko- w czasach dawnych/ zostawały kobiety, które miały malarza /ojca,brata w rodzie.
          Nie mogły studiować formalnie, co więcej, nie mogły malować aktów, uczyć się anatomii ludzkiego ciała.
          Rodzaje dyskryminacji są różne, są też krzyżowe (jeśli występuje dyskryminacja ze względu na więcej niż jeden czynnik np kobieta (płeć jak wiadomo) i kolor skóry) i tak dalej.
          Niewidzialność kobiet jest to temat (rzeka,ocean) stare powiedzenie/ przyporządkowanie, stygmat z czasów dawnych (który i dzisiaj ma swe konsekwencje) kobieta przyporządkowana naturze, a mężczyzna sferze kultury, pierwsza odnosi się, do „ogniska domowego” druga- do wszystkiego poza nim.
          Mówi się, że za każdym sukcesem mężczyzn(y) stoi jakaś kobieta.
          Skracam niektóre wątki, a raczej je zaznaczam.
          Oczywiście, że kobiety mają tożsamość, tyle, że nie jest ona tak społecznie ceniona jak męska, (por. proszę tekst o języku). Także są podwójne, albo i potrójne standardy w socjalizacji mężczyzn i kobiet, nawet, niestety dzisiaj.
          Tak, oczywiście, że próbowano uczynić kobiety niewidzialnymi, (HIStorie pisali mężczyźni) i to (niestety) w zadziwiającym stopniu się udało.

          Oczywiście, (nadużywam w tym komentarzu tego słowa) pisać możesz o każdej porze. Po prostu będę potrzebowała więcej czasu…
          A dyskusję, jak zawsze, chętnie podejmę.

          • Skutecznie odczytana akcja, ale nie czas. Studiowałem lat temu kilka.

            Wiele z tego co piszesz o niewidzialności i kształceniu to kwestie oczywiste, gdy tylko przyłożyć do tego rozsądek. Niestety, mało komu się chce. Większość chyba uznaje prosto wyłożoną Historię za coś niepodważalnego i nie podejmuje wysiłku spytania „Dlaczego?”. A czasem to jedno słowo potrafi wywrócić niejedną (pół)prawdę. Zwłaszcza, że to, czego naucza się w szkołach pełne jest uproszczeń, czegoś co Pratchett w „Nauce Świata Dysku” nazwał „lies to children”.

            Z przeszłości w teraźniejszość – standardy rzeczywiście są różne i niesprawiedliwe. Szklane sufity, stygmatyzacje, zamykanie w społecznych kliszach. Zaprzeczanie temu jest dla zaklinaniem rzeczywistości. Krzywdzącym myśleniem życzeniowym. Smutne jest też to, że większość osób nie dostrzega w ogóle, że wszystkie te klisze i stereotypy krzywdy wiele mężczyznom wyrządzają. Kwestia „prawdziwego mężczyzny” to cierń w mym boku od lat wielu.

            • 5000lib
              17 Gru 2015

              Nie wiem dlaczego, ale wydawało mi się, że studiujesz. [Jeszcze]
              Cóż ja mogę napisać… Poza tym, że też jestem tego zdania. (Albo zdań). I że kwestia jest skomplikowana 🙂 Oczywiście, ze równonieuprawnienie jest krzywdzące i dla kobiet i dla mężczyzn. Rozumiem, że można odebrać różne, w tym bardzo konserwatywne wychowanie, to implikuje różne trudności, rozumiem, trudność owej zmiany, (nie usprawiedliwiam mowy nienawiści) że istnieją różne/ inne uwarunkowania… Kłopot jest daleko głęboki niż pytanie Dlaczego, choć, od tego pytnia (albo podobnego) podróż się zaczyna…
              A mnie się tak marzy:
              To o czym śpiewał Lenon…

  4. Chyba pierwszy raz zdarzyło mi się, by ktoś mnie odmłodził. Zazwyczaj, nie, zawsze (wirtualnie oraz osobiście) zawsze jest postarzany percepcyjnie. Co prawda studiowanie nie jest tożsame z wiekiem, ale i tak niesiesz palmę pierwszeństwa.

    Wychowanie to kwestia rzeczywiście ważna, ale jest (jak sama doskonale wiesz) całe morze innych uwarunkowań, wpływów i tym podobnych. I tu znów dochodzimy do pytania/kwestii zasadniczej – ile woli w nas rzeczywiście wolnej, a ile biologii, instynktu i odruchu?

    A co do marzenia… We mnie zbyt dużo mizantropii, by nawet o tym marzyć. Ale jako idea, pięknie.

    • 5000lib
      17 Gru 2015

      Tak, studiowanie nie jest tożsame z wiekiem.
      Ad vocem palmy, ktos(ia) „musi” być pierwsza… Byle nie do odbicia palmy…
      Oczywiście jest morze uwarunkowań, ale dla mnie osobiście argument biologiczny jest bardzo mocno, i wszechstronnie, i często nadużywany.
      Warto robić to co możemy by coś zmienić, nawet jeśli to kropla w morzu…

      • Palmy odbicie? Co prawda geniusz wymaga szaleństwa, ale jeśli chodzi o palmy, to wolę jednak kokosy. Choć, gdy taki na głowę spadnie, to od palmy można się odbić.

        Z tym argumentem biologiczny to chyba jest tak, że jest albo nadużywany, albo negowany. Rzadko złotą drogę ku środkowi się obiera.

        Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo.

        • 5000lib
          17 Gru 2015

          Możemy sobie cytować Owidiusza, i zabawiać się (pod) palmą.
          Możemy też powtórzyć za Cyceronem: „Historia magistra vitae : ale tu kryje się niebezpieczeństwo. Klasyk (inny) powiedział bowiem, że Historia jest jednym z największych kłamstw (nie pomnę imienia, o nazwisku nie wspominając), i tak jest z argumentacją biologiczną, podważana — długo przez pewne środowiska— a teraz przeceniana, bardzo mocno, bardzo często, rzekłabym— nagminnie.

          • Przyganiał klasyk klasykowi. Mi się podobało zawsze rozszerzenie nauczycielskiej sentencji o informację o tym, że uczniów ma niekompetentnych. Historia życia uczy, lubi się powtarzać, a ludzie chyba traktują ją za bardzo jak przedmiot szkolny i korzystają z zasady ZZZ (zakuć, zdać, zapomnieć).

            A igraszki pod palmą to z Owidiuszem czy jednak w oczy cztery?

            • 5000lib
              17 Gru 2015

              No ba, myślisz, że Tylko Ty możesz sypać łacińskimi sentencjami…Errare humanum est… 🙂
              Historia nie jest nauczycielką życia, ot, taką tezę stawiam (i liczę, że nie straci ona równowagi fizycznej- czytaj proszę nie zostanie obalona).

              A o czym pomyślałeś?
              I czy perspektywy się wykluczają?

  5. Est, est, a ja omylnym często jest. Jak pokazuje ma pierwsza próba konkursowa. Historia może być podręcznikiem, a uczyć musimy się samodzielnie.

    Zabawianie się pod palmą ma konotacje zmysłów pełne, a i Owidiusza sztuka tu myśli sprowadza.

    • 5000lib
      17 Gru 2015

      1.Tylko czy podręcznik jest merytorycznie dobrze napisany?
      2. Znaczy, że kropla drąży palmę? Nie łapie aluzji.I może zdarzyć się tak, że upadła (na niepodatny grunt)…

      • 1. Merytorycznie? Chyba nie. Ale zapewne autentycznie.

        2. Inne Owidiuszowe dokonania na myśl przyszły, ale skoro grunt niepodatny, to nie pójdę w ślady kropli i drążyć nie będę. Natręctwa swego nie zniósłbym.

        • 5000lib
          17 Gru 2015

          Nie widzę różnicy między autentycznie, a merytorycznie (z zastrzeżeniem, że merytorycznie równa się w tym znaczeniu zgodnie z prawdą, czyli tak, jak się rzeczywiście zdarzyło).

          • W takim rozumieniu rzeczy, to i owszem. Zwyczajową definicję słowa „merytoryczny” nie bardzo potrafiłem odnieść do Historii.

            • 5000lib
              17 Gru 2015

              Na szczęście (prawie) zawsze można się porozumieć. 🙂

Zapraszam do dyskusji :):

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Tagi

"At home" 2013 "Lewa ręka ciemności" "Miasto złudzeń" "Planeta wygnania" "Wydziedziczeni" oraz "Słowo las znaczy świat" #...Bo Świat jest ciekawy! #...I wiesz[cz] #...I wiesz[cz] co jest grane. Absu[ra]da(va)lium #12 poniedziałków #a ja lubię poniedziałki! #Dwanaście poniedziałków #InspirAkcja #iskierki #Jeden krok #Selekcja 52/20/15 #Szczelin w szczegółach ciąg dalszy #szczelin w szczegółach dalszy ciag #XII poniedziałków .[Saturday Pianist jazz]I Hiromi Uehara I Move 1 Movement 1: Poetry Of Wheels (George Gruntz) 3:05; 2 Movement 2: Poetry Of Lights (George Gruntz) 3:54; 3 Movement 3: Poetry Of Links (George Gruntz) 5:28; - 4 ILL Used ILLusions (George Gruntz) 5:1 01. Austin (Wasilewski) - 7:07 02. Sudovian Dance (Wasilewski) - 6:28 03. Spark of Life (Wasilewski) - 6:34 04. Do rycerzy 01. Requiem for Willy Loman 3:58; 02. Eternity Theme 1:58; 03. Closed Roads 5:36; 04. Waiting 2:07; 05. Voyage 2:10; 06. Invocation 2:26; 07. Tango of Love 1:41; 08. Tom’s Theme 1:35; 09. Laura’s 7 widoków w drodze do Krakowa 7 widoków w drodze do Krakowa Grzegorz Turnau 9 Dead Alive 10 Easy Pieces for Piano 30 na 30 1997 2009 2012 2015 A Aagfe van der Voegh ach ach, kobiety i o kobietach Achille Adrien Proust ACT Adama Bremensis Adam Bałdych Adam Ferency Adam Golec Adam Hurst Adam Jerzy Czartoryski Adam Nowak Adam Pasternakiewicz Adam Pendelton Adam Strug Adam Włodek Adam Zagajewski Adam Zagajewski Obrona żarliwości Adele Bloch-Bauer I Adolf Sax adrygał Agata Kulesza Agata Młynarska Agata Tuszyńska Aga Zaryan Aga Zaryan śpiew Agnieszka Chrzanowska Agnieszka Osiecka Agnieszka Sylwanowicz Agora SA Aiora Akademia Nauk Akurat Alan Dawson Alan Pasqua Albert Camus Albert Camusa i Franza Kafki. Albert Einstein Alberto Giacometti albo Kobieta przy oknie Albrecht Dürer album: ‎The Musical Voyages Of Marco Polo albumy albumy recenzje alef Spinoza Aleksander Lesman Aleksander Macedoński Aleksandr Moczulski ales from Earthsea Alexandera Lonquicha Alexander Scriabine Alexandre Desplat Alexandre Seon Alexey Kruglov Alex Rovira Celma & Fernando Trias de Bes Alfa Alfabet Alfred Lion Alfred Nobel Alfred Szklarski Alice Sara Ott Alicja po drugiej stronie lustra Alicja w Krainie Czarów Alicję Gawlikowską ---Świerczyńską Alma Mahler A long Story 2007 alpinizm altówka Alvernia Studios Amon. Mój dziadek by mnie zastrzelił. recenzja Amon Göth Anaksymanes Anat Fort Anatole Francis anatomia Anawa Anda Rottenberg Andersen Andre Debierne Andriej Skhurhan Bożena Zawiślak-Dolny Andrzej Andre Krzywicki Andrzej Bachleda Andrzej Ferenc Andrzej Jagodziński Andrzej Jakimowski Andrzej Jakubowicz Andrzej Krzywicki Andrzej Panufnik Andrzej Sapkowski Andrzej Sikorowski Andrzej Trzaskowski Andrzej Wajda Andrzej Zaucha i Anawa André Tempel Andy McSmith Andy Sheppard Angela Davis Anglia animacja Animisiewasz Startt anim_akcja przeciw sterotypom Anja Lechner - Her First Dance (2008) Anja Lechner wiolączela Anna Austiaczka Anna Bikont Anna Chęćka -Gotkowicz Anna Maria Jopek Anna Maria Jopek - śpiew Anna Maria Jopek Licho Anna Maria Jopek ustami Annaputna Anna Rusowicz Anna Saraniecka Anna Seniuk Anna Treter Anna Wojtowicz Annette Paul Anouar Brahem Anthony de Mello Anthony Jackson Anthony Jackson - Bas Anthony Wilson Antoine’ de Saint-Exupéry Anton Dworak Antoni Buchner Antoni Dvořák Antonio de Pereda y Salgado Antoni Witt Antoni Łukasz Podkowiński Antonín Dvořák Antoon van Dyck antyk antysteresownik Anyone With a Heart recenzja Apelles apetyt na życie Apollo obdziera Marsjasza ze skóry Apple Apus apus Aris Kindta Arkady Shilkloper Arlene Blum Armet de Lisle Arseny Tarasewicz- Nikolajev Arthura Millera Artur Hajzer Artur Szczęsny Artur Żmijewski Artysta: Adam Hurst Tytuł albumu: Obscura Czas realizacji Marzec 2012 roku Wytwórnia: Ash Records Arvo Pärt Arystoteles astma astma znane osoby chore na astmę Astrid Lindgen Astrid Lindgren Asurbanipala ateizm Ateny A time for everything audiobok audiobook audiobook Swietłana Aleksiejewicz Auguścik Austin (Wasilewski) - 7:07; Sudovian Dance (Wasilewski) - 6:28; Spark of Life (Wasilewski) - 6:34; Do rycerzy autobiografia autyzm A w Krakowie na Brackiej B Bach bajka bajka o życiu Bajor Ballada o filiżance Ballady i romanse ballata Bandwagon Barbara Baczyńska Baritone Vocals – Gordon Jones Countertenor Vocals – David Gould Baron de Saint-Julien Bartosz Chajdecki Bogowie Basia Trzetrzelewska bas Phil Donkin Bass Bass – Jimmy Haslip Bazylea baśnie Beatrice d'Este Beethoven Bema Pamięci żałobny rapsod Bernard Machiavelli Bernard Sève beznadzieja. Biblioteka Akustyczna bieda bieda jako towar Big Cyc Bill Gates Billie Holliday Billy Holiday Billy Joel Bily Joel 1973 biografia Biografia Wisławy Szymborskiej Birds Requiem b jak breweria Bliss blog blogostan Blogotony recenzja blogowanie Blue Note Blue Ribbon blues Bobby McFerrin Bob Dylan Bob Franceschini Bob Mintzer Bodø Domkor Boecjusz Bogdan Łazuka Bogiem a prawdą Bogusław Mec Bogusław Wołoszański Kafka Bolesław Leśmian Bolesław Prus Bona Bona Sforza Bona sprowadziła włoszczyznę do Polski? to mit Bonifacy IV Bosch Botticellego Boy Breweria Brewerie Bronisław Kaper Bronisław Maj Bronisław Maj Horacy (przekład Zygmunt Kubiak): Maciej Sarbiniewski (przekład Julian Ejsmond); Grzegorz Turnau (słowa: Grodzisko- Czym jest sen?- aranżacje Bronisław Malinowski Bronisław Pawlik Brunona Schulza Brzechwa Bugge Wesseltoft Bunksy bunt Buzu Squat by pamiętać być dobrym nauczycielem być dobrą nauczycielką Być jak Ron Clark Był sobie król ból Bębny – William Kennedy Błażej Domański Bługaria błędy C caccia Camile Claudel Cannonball Adderley - Mercy Mercy Mercy Caravaggio Caravvaggio Carla Bley Carla Bly Tros2013 Carla Gesualdo Carlo Gozzi Carlye Carolyn Davidson Carravaggio Casanova Caspara Davida Friedricha Cassandra Wilson Catherine Dickens Catherine Hogarth Cecil Taylor Cecylia Gallerani (1473-1536) Cecylia Kukuczka Celan Celina Kukuczka celtyckie opowieści Centrum Onkologii w Warszawie Cesare Catà chanson de geste Charlesa Lloyda Charles Bouchard Charles Byrne Chiarmonte Chick Corea chodzenie Choeurs de Lyon Chopin na jazzowo chorał chorał ambrozjański choroba choroba alkoholowa choroby serca Christian McBride Christoph Roßner Chris Tordini - double bass Churchill Chylice Chłopecki ciało ciało ludzkie ciekawostki ciekawostki ciekawostki językowe ciekawostki o czekoladzie ciekawostki o jazzie Ciekawostki o kawie ciekawostki o książkach ciekawostki o ludzkim ciele ciekawostki ornitologiczne ciekawostki o ósmym marca ciekawostki o średniowieczu ciekawostki układ oddechowy ciekawość cisza City of Illusions Claude François Claude Monet Claus Pieterszoon co dzieje się z ciałem po śmierci co jest grane. Absu[ra]da(va)lium co jest grane. Absu[ra]da(va)lium...I wiesz[cz] Cole Colin Vallon Colin Vallon Trio Coltrain Coltranie Come Away With Me recenzja Conlon Nascarrow co przyjemnego przeczytać? co to jest sapka co to są Listy i inne Brewerie co warto czytać co warto czytać z fantastyki? Co warto czytać z fantasy co warto przeczytać? co zrobić z rozczarowaniem? cykl cykl You can listen jazz cykl Ziemiomorze cytat cytat na teraz cytaty cytaty Jana Kaczkowskiego Cytaty z Jana Kaczkowskiego Czajkowski czarne złoto Czarnobyl Czarnobylska Modlitwa czas czas świąt czekasz na wiosnę Czerony Tulipan Czerwony Tulipan Czesława Korzeniowska Czesław Miłosz Czesław Niemen czyli]. Prawo do... czy między bogiem a prawdą? Jak poprawnie powiedzieć czym skutkuje uszkodzenie rdzenia kręgowego czy smarkać czyta Andrzej Ferenc czytaj Listy i inne Brewerie Czytam więc jestem Czytanie szkodzi :) czytelniczki czy to prawda Czyści jak łza Człowiek córka Bzdurka D DagaDana Dama z gronistajem Dama z Gronostajem Daniel Kapustka Daniel Kapustka – perkusja Daniel Nilsson Danielsson Palle Daniel Tamment Daniel Tammet Daniel Tiamment Danny Cudd Danuta Grechuta Danuta Szaflarska Danuta Szaflarska nie żyje Darek Oleszkiewicz Dariusz Kortko Dariusz Zboch Leszek Sojka Jakub Kołodziejczyk Joanna Zagajewska Michał Kowalczyk Dark Crayon Dark Crayon/Piotr Cieślicki Dave Holland Dave Koz David Brubeck David Chesky David Chesky / Fundação Orquestra Estúdio / Rui Massena David Chesky: The Zephyrtine - A Ballet Story recenzja David James Soprano Vocals – Monika Mauch Tenor Vocals David James Soprano Vocals – Monika Mauch Tenor Vocals – Rogers Covey-Crump David Kikoski David Lynch David McClelland Da Vinci Dawid Bowie dawni mistrzowie Dean DeBloisChris Sanders Dean DeBloisChris SandersWilliam Davies Deborah Tannen de gustibus non est disputandum depresja Dezyderata Dhafer Youssef Diabelski młyn Diana Krall Diana Krall - When I look in your eyes Diares of Hope Diego Velázque Diego Velázquez Dino Saluzzi dlaczego 8 marca dlaczego bekamy? dlaczego człowiek się wierci? Dlaczego Dickens byłby youtuberem? Dlaczego karku nie można złamać dlaczego ludzki kręgosłup ma kształt podwójnej litery s dlaczego malejemy? dlaczego mówimy nie zasypiaj gruszek w popiele dlaczego nie dyskutujemy dlaczego warto nie biegać Dlaczego warto zobaczyć film o Stephanie Hawkingu dlaczego wypda nam dysk dla dzieci Dlaubert Dobrawa do czego służt stół? Do czego służy stół? dojarzość Do Marka Aureliusza Domenic Buonvicini i Silvestr Maruffi do mieszczan (Katarzyna Nosowska Dominik Bukowski Dominik Kwaśniewski Dominik Wania Dom o Zielonych Progach Dora Diamant Dorota Górska Dorota Kędzierzawska Dorota Miśkiewicz Dorota Osińska Dorota Warakomska Dostojewski do szlachty Dotknięcie pustki DoZP doświadczenie niepełnej sprawności Droga 66 Drugi dziennik recenzja duc de la Rochefoucauld Dudziak Dugosz Duke Duke Ellington Duke recenzja dur radość Dwadzieścia pięć lat temu zginęła Wanda Rutkiewicz dwuznaczność leksykalna dyg_resje Dymitr Szyszkin dynamit dysk dyskusja dyskusja o nudzie dyskusje o sztuce dysleksja. Dziady Dzieciństwo Marii Skłodowskiej Curie dziennik Dziesiąta rocznica śmierci Jana Pawła II Dzień Dziecka Dzień Języka Ojczystego Dzień Książki dla Dzieci Dzień Matki Dzień ojca. Dżem E e.e. cummings e.s.t ECM ECM. Eicher ECM wytwórnia Edgar Degas Edmund Semil edukacja Edwarda Albee Edward Grieg Edward Janner Edward John Phelps Edward Kłosiński Edward Walter Fryer Eivind Aarset elektronika [Electronic Wind Instrument ] Elektryczne Gitary Eleni Karaindou Eleni Karaindrou Eleni Karaindrou - fortepian; Kim Kashkashian - altówka; Jan Garbarek - saksofon tenorowy; Vangelis Christopoulos - obój; Camerata Orchestra pod batutą Alexandrosa Myrata Eleonora Akwitańska Eli eli Elijah Bossenbroek Elijah Bossenbroek - Carpe Lumen Elina Duni Quartet Eliota Elisabeth Kübler-Ross Elizabeth Barrow Eliza Orzeszkowa Ellen Key Elliot Mason Elwira Kamińska Elżbieta Towarnicka Emil Zola En Chordais Ensemble Constantinople Epikur epowerment Eric Clapton Eric Clapton autobiografia Eric Clapton kończy karierę nie będzie koncertował Eric Zener Ermellino Ernest Rutherford erudycja esej eseje etno Eugeniusz Makówka Eugène Henri Paul Gauguin Ewaa Lipska Ewa Demarczyk Ewa Lipska Extended Circle F Fabrizio Bosso Fantasie C-Dur; Rondo h-Moll; Sonate A-Dur - Carolin Widmann Fantasty fantastyka fantasy Felicja Bauer Fender Rhodes – Paul Nagel Ferdynand Magellan Feynamann Fibonacci figura matki w sztuce filharmonia Filharmonicy Berlińscy Filip IV Filipowicz Quintet film film polski filozofia filozofia chodzenia Fiodor Dostojewski Fiovanniego Battisty de Lazzari fizjoterapia ciekawostki Flaubert flet Flora Celestyna Teresa Henrietta Tristan y Moscoso Flora Tristan folk folk jazz Follow The White Rabbit (Herman/Tordini/Crane) [3:21]; Saturn Returns [7:43]; Trylon [5:09]; Heart Shaped Box (Kurt Cabain) [4:38]; Ein Gedi (D.Aharoni) [6:01]; The Mountain In G Minor [6:20]; Cadenza Formacja Nieżywych Schabuff - Dadada forte(i)pian(o) fortepian; Henning Kraggerud fortepian ciekawostki fotepian Francis Danby Francis de La Rochefoucauld Francis Wolff Franciszek Jerzy Kulczycki Franciszka i Stefan Themersonowie Francja Francoisa Couturiera Franja Frank Zappa Frans van Mieris the Elder (Starszy) Franz Kafka François Boucher François VI Fred Oldenburg fretles Freud Fryderyk Chopin Fundacja terytoria książki Fusell i Krauss Fête de la Musique G Gabriela Anders Waiting Gabriela Muskała Gabriel Lippmann Gala Dali Gang Marcela Gary Burton Gazeta Wyborcza Gałczyński Gdańsk Gdańsk 2015 gdy kwitnie żonkil Geetali Norah Jones Shankar Georgea Russella George Gershwin George Martin Georges de La Tour Georges Seurat Georges Urbain Gerald Cleaver Gershwin gerzegorz turnau Giedroić Gilles Thibault Gintrowski Giorgio de Chirico Giorgione Giovanniego Moroni Giovanni Paola de Feminis gitara gitara basowa Cezary Konrad - perkusja gitary Gitary– Paul Jackson Giuseppe Torelli glejak Glenem Gouldem Glen Gould God Only Knows Goethe Golec uOrkiestra Gottland Gra o tron Grass nie żyje Grażyna Draheim Grażyny Bacewicz Grechuta Gregoire Chamayou GrubSon grunt to zdrowie Grzegorz Ciechowski Grzegorz III Grzegorz Kwiecień Grzegorz Tomczak Grzegorz Turnau Grzegorz Turnau – śpiew Grzegorz Wełnicki Gunter von Hagens Gustava Klimt Gustav Theodore von Holst Gustaw Mahler Gwendolyn Bradley Gérard Genette Géricault Górny Śląsk Głowy piwniczne H Habakuk feat. Muniek Hagar's Song recenzja Halina Wyrodek Halloween Hamburg) Hang Massive Hanna Banaszak Benefis Hans Andersen Hans Zimmer harmonijka Robert Kubiszyn – kontrabas Harrisa Eisenstadta Septembera Harry Potter Harry Potter i Harry Potter i Kamień Filozoficzny Hector Berioz Helena Deutsch Helena Diakonova Helena Modrzejewska Helen Hunt Hendrix Henri Becquerel Henri Bergson Henri de Toulouse-Lautrec Henri Dominici Henryk II Henryk Sienkiewicz Henry Marsh Henry Murray Hermione Lee Hernando Cortes Hertha Ayrton Hieronim Bosch Hieronymus Anthoniszoon van Aken Hilarego z Poitiers Hildegarda z Bingen Hili Plitmann himalaizm Hiob Hipokrates Historia historia kobiet historia liczb Hogward Hokusai Katsushika Holmfrida Holst planety Homo twist Miasto Kraków Horacio Lavandera Horowitz How to Train Your Dragon Hugo Steinhaus hulusi humor Huśtawki Hymn do Świętej Trójcy Ibrahim Maalouf i czytelnicy idiopatyczna odma opłucnowa Idres Shah Ignacy Jan Paderewski Igor Omulecki II Koncert fortepianowyB-dur op. 83 Johannesa Brahmsa Iiro Rantala Iiro Rantala - fortepian Adam Baldych - Skrzypce Asja Valcic - Wiolonczela Iiro Rantala String Trio II Wojna II Wojna Światowa IKD Ildefons Gałczyński Imagine recenza i Marek Grechuta Immanuel Kant impresja Impresje i komenty impresonizm Imágenes (Music For Piano) Inga Iwasiów inspiracja Inspirujące książki instrumenty klawiszowe instrumenty klawiszowe; Krzysztof Pająk ---instrumenty klawiszowe instrumenty perkusyjne Instytut Radowy International Jazz Day Internetowy Klub Internetowy Klub Dyskusyjny Internetowy Klub Dyskusyjny Dyskusyjny [IKD+0] Internetowy Klub Dyskusyjny Dyskusyjny [IKD+2] Internetowy Klub Dyskusyjny [IKD+0] i Orkiestra na Zdrowie Irak. Piekło w raju recenzja Irena Curie Irena Curie na wojnie Irena Krzywicka Irena Santor Irene Joliot- Curie Irene Russo Irene Schweizer Iring Berlin irlandzkie whistle iskierki by 5000lib Istebna I Symfonia D-dur "Tytan" I Ty możesz słuchać muzyki klasycznej Iwaszkiewicz i wiedza I Wojna Światowa IX wiek Izabela Kastylijska Jacek Bończyk Jacek Dukaj Jacek Dukaj Lód Jacek Kaczmarski Jacek Kleyff Jacek Kozerski Jacek Malczewski Jacek Ostaszewski Jacek Wójcicki Jack Lang Jackowski i Jopek Deszcz Jacob Karlzon 3 Jacques Attali Jadwiga Helena Misel Jadwigi Sikorskiej jak inspirować jak mądrze czytać książki? O czytaniu jakość snu jak się wyspać Jakub Lange Jakub Łysik Monika Krzysztofik Marta Grzebielucha Karol Kamiński jak umiera człowiek jak wytresować smoka jak wzmacniać wolę James Joyce James Slevin Jana II Doskonałego Jan Breughel (młodszy) Jan Brzechwa Jan Dantyszek Janek Gwizdala - bass Alan Pasqua - piano Peter Erskine - perkusja Jan Garbarek Jan Gondowicz Jan Gunnar Hoff Janina Wanda Grechuta Jan Kaczkowski Jan Kaczkowski cytaty Jan Kanty Pawluśkiewicz Jan Kanty Pawluśkiewicz Zbigniew Wodecki Anna Wojtowicz Jan Kochanowski Janne Clemence Wail Jan Ptaszyn Wróblewski Jan Sebastian Bach Jan Smoczyński Janusz Gajos i Magda Umer z najnowszej płyty Duety Janusz Gniadkowski Janusz Korczak Janusz Limon Janusz Mackiewicz Janusz Majewski Janusz Radek Jan Vermeer Jan Vermeer van Delft Jan Wildens Jan z Czarnolasu Jan Zych Jar Chojnacki Jarema Stępowski Jarle Vespestad: drums Jarosław Iwaszkiewicz Jarrett Jarret w Kolonii 1975 rok jaskułke Jasona Morana Jason Moran jazz jazz jest jazz norweski jazz pianist Jazz Sebastian Bach Jazz Tribute To Michael Jackson jazz w Finlandii jazz zagraniczny Jean-Édouard Vuillard Jeana Désiréa Gustavea Courbeta? Jeana Paula Jean de La Fontaine Jean de Roquetaille Jean Galbert Savage Jeff Hamilton Jeff Tain Watts Jennifer Teege Jeremi Protas Jeremi Przybora Jeroen van Veen Jeroen van Veen – Pärt - Für Anna Maria Jeroen van Veen – Pärt - Für Anna Maria (2013) Jerzego Zawieyskiego i Tadeusza Gajcego Jerzy Czech Jerzy III Jerzyk zwyczajny Jerzy Limon Jerzy Maksymiuk Jerzy Pilch Jerzy Stempowski Jerzy Sthur i Olgierd Łukasiewicz Jerzy Stępowski Jerzy Wasowski jest najważniejsza. Jezus Chrystus Joachim Kuhn Joakim Milder - tenor saksofon tenorowy Joanna Garycka Joanna Pollakówna Joanna Porazińska Joanna Sałyga--- Chustka. Joanna Szczęsna Joanna Szczęsna i Anna Szczęsna Joe Morello Joe Morrello Joey Baron Johana Necka Johann Christian Bach Johannes Brahms Johann Maria Farina John Clayton John Coltranie John Gage John Hawkes John Lennon John Lewis John Mandela John Porter John Surman John Williams John Zorn Jon Christiensen Joni Mitchell Jon Schmidt Jopek Jorrain Lorrain Josiah Wedgwood Joëlle Léandre Juian Tuwim Julia Hartwig Julian Maszyński Julian Sypniewski Julian Tuwim Juliusz II Juliusz Machulski Juliusz P. Szeniawski Jung Jusepe de Ribera Justyna Steczkowska Józef Czapski Józef Czechowicz Józef Epifani Minasowicz Józef Pankiewicz Józef Peszka Józef Wokulski to Stanisław Wokulski? języczek u wagi języczek uwagi albo języczek u wagi język język a zawody język migowy język polski język polski ciekawostki kabaret Kabaret OT.TO Kabaret Potem Kabaret Starszych Panów Kacper Stolarczyk Kacper Stolarczyk – gitary Kaczmarczyk Kaczmarski Kafka Kaldi Kalina Jędrusik Kamil Łanuszka kampanie społeczne kanał kręgowy kanon kanon fantasy kanon jazzu kanon lektur polskich Karakter Karol Chłapowski Karol Dickens Karol Szymanowski Karol Wielki kaszleć czy kasłać Katarzyna Biedrowska; Marek Szymaszek; Paulina Grondys; Katarzyna Boni Katarzyna II Katarzyna Kolędy –-Zalewskiej Katarzyna Rokicka Katarzyna Rosicka--- Jaczyńska katastrofa w Czarnobylu Katowice Kawa Kayach Kayah Kazimierz Mikulski Keats Keith Jarret Keith Tester Kenny Drew - fortepian Paul Chambers - kontrabas Philly Joe Jonnes - perkusja Lee Morgan - trąbka Curtis Fuller - puzon Ketil Bjornstad Kieślowski Kinga Prais Klarnet klarnet basowy Klasyczna klasyczne korepetyce -w dobrym tonie. klasyka klawisze kltura Klub Pickwicka kobieta Kobieta z dzbanem Kobieta z Wagą kobiety kobiety i o kobietach kobiety w fantasy kobiety w nauce kod kulturowy Kod Leonarda da Vinci Kolia Piotrowski Komeda koncepcje dzieciństwa koncert Koncert pamięci Agnieszki Osieckiej w Opolu kondycja muzyki Kongres futurologiczny Konkurs Chopinowski KOnrad Mastyło konsekwencja w działaniu Konstanty Andrzej Kulka Konstanty Ildefons Gałczyński Konstantynopol kontrabas Kordowicz Kornel Filipowicz Kornel Makuszyński Kortarbiński Kosarzyska kosmos Kot z Cheshire Kraków Kristjan Randalu Kroke Kronika Theitmara Krupnicza 22 Krystian Zimerman Krystyna Czubówna Krystyna Janda Krystyna Janda Wariatka Tańczy Krywult Krzysztof Antkowiak Krzysztof Cezary Buszman Krzysztof Chodorowski. Krzysztof Herdzin - fortepian Krzysztof Kamil Baczyński Krzysztof Kiersznowski Krzysztof Komeda Krzysztof Korzeń; Krzysztof Kraska Krzysztof Kubiesa Krzysztof Napiórkowski Krzysztof Napiórkowski w Trójce Krzysztof Rutkowski Królowa Wiktoria krążek międzykręgowy Ks. Jan Kaczkowski śmierć książka książka 2014 książka jako towar książka mówiona książka papierowa czy ebook co wybrać? książki książki fantasy książki o górach księcia Buckingham KSU kształtowanie nawyków których doświadczeniem były stany depresyjne którzy chorują na astmę Kukuczka kula Kulikowska kultura Kurta Cabaina Kurylewicz Kvieta Legatowa Kyriakos Kalaitzidis LA Lalka Bolesława Prusa Lao Tzu Larry Coryell Laurent Lemire Lech Janerka Lech Jęczmyk legendy lekcje u Ophera Brayera lektury Leonard Cohen Leonardo da Vinci Leonardo Rauwulfa Leonard Slatkin Leon Fistek Leonid Shupik Le Radeau de la Méduse Leszek Aleksander Moczulski Leszek Kołakowski Leszek Możdże Leszek Możdżer LESŁAW i ADMINISTRATORR Let Her Go Leurent Lemiere Lew Soloff – trumpet Wolfgang Puschnig – saksofon altowy Andy Sheppard – saksofon tenorowy Gary Valente – puzon Carla Bley – piano Larry Goldings – organy Steve Swallow – bass Victor Lew Leśmian liczby Lisa Gerarrd Listy Listy i inne Brewerie Listy i inne brewerie blog Liszt Literacka Nagroda Nobla literatura literatura górska literatura na popołudnie Live. Największe przeboje Lizzy Loeb l jak listy Lombard Londyn Lorentz Louis Armstrong Lublin LUC Lucas van Uden. Ludovico Sforza Ludwig Wittgenstein Ludwika VI Grubego Ludwik Filip Ludwik Pasteur Ludwik VII Ludwik XIII Ludwik XV ludzie ciało ludzi organizm Lugwig Wittgensein Lukrecja Borgia Lukrecjusz Lula i Mariusz Pędziałkowie Lutosławski Lód Maaanam Kora Mac Maciej Garbowski Maciej Inglot--- akordeon; Błażej Chororowski---gitara basowa Maciej Kukuczka Maciej Magnuski – bas Maciej Maleńczuk Maciej Manguski Maciej Szczepański Maciej Słomczyński Maciej Zębaty madrygał Magdalena Kumorek Mahatma Gandhi Mahler Majewski -fortepian Majewski Robert Malajkat malarstwo Malcolm Budd Malczewski Malwina Kulikowska Manet Manfred Eicher Marc Chagall Marcel Landowski Marcel Proust Marcin Dorociński Marcin Masecki Marcin Pietraszewski Marcin Wasilew Marcin Wasilewski Marcin Wasilewski - fortepian Marcin Wasilewski - piano Slawomir Kurkiewicz - kontrabas Michal Miskiewicz - perkusja Joakim Milder - tenor saksofon tenorowy Marcin Wyrostek Marcin Zabrocki Marc O'Brien Marcus Miller Marek Grech Marek Grechuta Marek Grechuta i Band Marek Grehuta Marek Jackowski Marek Konrad Marek Moś Marek Napiórkowski Marek Napiórkowski - gitara Marek Niedziwiecki Maria Beiser Maria Bogucka Maria Curie Maria Curie emigrantka Maria Curie jako kochanka Maria Dębska Maria Farantouri Maria Magdalena pokutująca Marian Eile Marian Eile- Kwaśniewski Maria Orwid Maria Peszek Maria Peszek i Foks Maria Peszek i Foks Był sobie król Maria Salomea Skłodowska - Curie Maria Skłodowska Curie Maria Skłodowska Curie na wojnie Maria Szyszkowska Marie Mordingrer Mariusz Szczygieł Marjane Satrapi i Vincenta Paronnaud marka markizy de Pompadour Markowie Czuryłło i Grechuta Marsjasz i Apollo Marszałek Marta Górnicka Martha Argerich MARTIN TINGVALL Maryna Barfuss Maryna Barfuss- Turnau Marzena Michałowska Massner Mateen Matejkę Mats Eilertsen: double bass Matt Brewer Matt Brewer --- bass Gerald Cleaver --- perkusja Yaron Herman --- piano Maurice Fleuret Maurice Herzog Max Brod mała zmiana mała zmiana powoduje dużą zmianę Małe Curie Małgorzata Górnisiewicz Małgorzata Niemirska Mały Książę Mecz Poetycki 2015 Medyceusze medycyna medytacja Mehoffer melancholia Melisa meloreytacja Melvin B. Tolson miasto Mich & Mitch and Zbig łodeggy Michaela Franksa Michael Benita Michael Foucaut Michael Wollny Michaił Afanasjewicz Bułhakow Michal Miskiewicz Michal Miskiewicz - perkusja Michał Michał Anioł Michała Urbaniak Michał Bajor Michał Karol Szymanowski Michał Kuźmiński MichałLitwiniec Michał Nestorowicz Michał Strąkow Michał Tokaj Michał Urbaniak Michał Zabłocki Michał Łanuszka Michel Foucault Michel Petrucciani - fortepian Michel Serres Microsoft Mieczysław Karłowicz Mieczysław Kosz Miejsce kobiet jest na górze Mieszko I Mike Stern Mike Stern - gitara elektryczna Mikołaj Rej Mikołaj Tulipan Mikołaj z Radomia Mikromusic Milan Kundera Milena Jesenská Miles Davis minimalizm minimalizm w muzyce Mini wykłady o maxi sprawach. Trzy serie.Leszek Kołakowski Mira Zimińska-Sygietyńska Miron Białoszewski Misha Alperin Miskiewicz -perkusja.Zamyślenie recenzja Wojciech Majewski Miss Williams Mitch & Mitch Mit Erigone mity mity na temat pozytywnego myślenia Miuosh & Skrzek MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JAZZU./INTERNATIONAL JAZZ DAY Międzynarodowy Dzień Jazzu Międzynarodowy Dzień Kawy Międzynarodowy Dzień Tańca Mme Lemaire Moje córki Krowy mol smutek Monika Borzym Moniuszko Monk Montaigne more Morrie Schwartz motywacja motywacje działań Movements In Colour mpd Muchy Munk Munyungo Jackson – Mustafa Pasza muz: Zygmunt Konieczny muzyka muzyka etniczna muzyka filmowa muzyka klasyczna muzyka koncepcyjna muzyka polska muzyka popularna muzyka poważna muzyka rozrywkowa muzyka we Francji muzyka we Włoszek muzyka wielogłosowa muzyka zagraniczna muzyka świata Myslovitz myślenie jednak boli Młodość na co zmarł Bolesław Prus Na co zmarł Grass na co zmarł Ornette Coleman na co zmarł Stefan Żeromski? nadgryzione jabłuszko nadworny skrzypek Ewy Demarczyk nadzieja Nagroda Nobla Nagroda Nobla 2014 rok Nahuatl najcięższa książka świata Na motywach kołysanki Janiny Porazińskiej pod tym samym tytułem.Reżyseria i animacja Tytus Majerski Napoleon Bonaparte Napoleon III Narodowe czytanie Narodowe czytanie Lalki narracja Narrenturm Natasza Czermińska Natasza Czermińska recenzja nauczanie nauczyciel nauczyciele nauczycielka nauka nauka języka co wzmacniać nauka języka popularne błędy nawyk nawyki czytelnicze. Na wyspach Bergamutach Neil Larsen Nelly Ternan neologizm New Series NeXT Niccolo Machiavelli Nicola Chiaromonte Nicolaes Eliaszoon Pickenoy Niech Żyje Bal nie każdy potrafi się przewrócić Niemiecka Curie niepełnospraność niepełnosprawni niepełnosprawność niepełnosprawność Prousta niesprawiedliwość Nietzche Nietzsche nie w pełni sprawność Niezależna Oficyna Wydawnicza Nowa niezgoda nie żyje Ginter Grass Nike Nikola Sellmair Nikołaj Karamizyn Nils Petter Molvaer Nir Felder Nohawica Norah Jones normy językowe North Cape Notatki notatki na marginesie notatki z wykładów nowoczesny marketing nowy cykl Nowy Rok Nowy Ślad Czarnych Stóp nuda nu jazz O.S.T.R obalanie mitów obalanie mitów na temat Marii Skłodowskiej Curie o bibliotece o bieganiu o blogu obraz obrazy Obscura Obwieszczenie obyczaje obój ocannon’s World o chodzeniu o ciszy Octave Feuillet oczekwania o czytaniu Oda do radości Oda Dytrykówna. Odczuwanie architektury Odkrycie NASA odprężenie odznaczenia Office International d'Hygiène Publique. o grzebieniu ogłoszenia Ogłoszenie o głupocie ohn Summerson o jazzie o języku Olaf Tryggvason Olga Boczar Olga Boznańska Olga Tokarczuk Nike 2015 o mężczyznach o nudzie Opole Opole 1997 opowieści dla dzieci Opowieści o Pilocie Prixie Opowieści z Ziemiomorza opowieść o najsłynniejszym polskim himalaiście o przypominaniu opór w rozwoju Orchestre National de Lyon orkiestra orkiestra: BBC Symphony Orchestra z towarzyszeniem chóru kobiecego) Adrian Boult orkiestra AUKSO Orkiestra Dni Naszych Ornette Coleman Ornette Coleman zmarł Orygenes Orzechowski o siekierze osoby chore na SLA Osoby Głuche Osoby Niedowidzące Osoby Niewidome osoby z niepełnosprawnościami OT.TO Otto Hahn Owidiusz o wyobraźni o władzy o zapominaniu o zmianie Ołówek recenzja pacyfizm palec palimpsest Palle Danielsson - kontrabas Pamiątkowe rupiecie Pamiętniki nadzwyczajnego umysłu z zespołem Aspergera Pan Herbatka Pan Kleks Parker Paryż pasja Passaggio Patch Adams paternalizm Patrice Moret Patricia Molly Clapton Paula Cole Paul Anka Paul Appell Paul Auster Paul Celan Paul Desmound Paul Emil Breitenfeld Paulina Braiter Paul Langevin Paul Éluard Pawerewski Paweł Krawczyk) - 4:37 05. Message in a Bottle (Sting) - 7:36 06. Sleep Safe and Warm (Komeda) - 6:55 07. Three Reflections (Wasilewski) - 8:33 08. Still (Milder) - 6:45 09. Actual Proof (Hancock) - Paweł Krawczyk) - 4:37; Message in a Bottle (Sting) - 7:36; Sleep Safe and Warm (Komeda) - 6:55; Three Reflections (Wasilewski) - 8:33; Still (Milder) - 6:45; Actual Proof (Hancock) - 6:06; Largo (Ba Paweł Smoleński Paweł Wszołek Peredy y Salgado Pergolesi perkusja Perkusja– Paulinho Da Costa Piano Perpetuum Persepolis Peter Erskine Peter Gabriel Pete York - perkusja Pewność Philip Zimbardo Phil Knight pianino pianino ciekawostki pianist piano Piano Guys piano Larry Koonse Piano Man 1973 Piano Works II - Ringing The Luminator Picasso Picasso Kobieta niosąca chleb Pieere Bordieu Piere Soderi Pierre Boudieu Pierre Bourdieu Pierre Curie pigułka dzień po Pina Bausch Pinelo piosenka finałowa piosenka literacka Piotr Curie Piotr Czajkowski Piotr Frączewski Piotr i Maria Curie Piotr Millati Piotr Paleczny Piotr Skrzynecki Piotr Szczepanik Piotr W. Cholewa Piotr Witkowski pismo Breila pisz na berdyczów co to znaczy Pitagoras Pitagoras z Samos Piwnica pod Baranami Pixar piękno piętnaście pianistów pianistek jazzowych Place de la Concorde Planet of Exile pleonazm podania Pod budą Pod budą Sikorowski & Turnau Pod światło poeta poezja polityka polon Polska Polska wygrywa Euro 2016 Polskie Radio polski jazz pop Po pierwsze nie szkodzić. Opowieści o życiu Pora Umierać Porter postacie kobiet Powiedziała mi Maria Antonina powołanie Powstanie 44 pozytywizm pozytyw na dzisiaj prawa człowieka prawa kobiet prawda ciekawsza od fikcji Prawo do... problemy ze stawem żuchwowo skroniowym proces edukacyjny proces rehablitacji produkcja Program 3 Polskiego Radia programowanie; Tomasz Dominik--- bębny; Maciej Mąka--- gitary; Janusz Baka--- konsoleta; Prust Pruszyński i S-ka Przebudzenie Przejęzyczenie Przejęzyczenie. Rozmowy o przekładzie Przemek Dyakowski - saksofon Przemysław Dyakowski Przemysław Raminiak - fortepian Maciej Grabowski - bass Krzysztof Gradziuk - perkusja Przestrzenie i zaułki Przyboś przypowieść o stole Przysłowia nie są mądrością narodów Prószyński i S-ka psychologia Ptaszyn Pustka w domu pyknodysostoza kto chorował pytania pytanie pytanie o myślenie pytanie o niemyślenie Pyteasz płyty Quiet Letters Quinto Libro Di Madrigali- Gesualdo rackę napisałam rad radio radioaktywność Radiohead radość Radziwiłłówna Rafael Santi Rainer Maria Rilke Raj Ralph Greenspan Ralph Towner Randy Brecker Randy Brecker - trąbka Nir Felder - gitara elekryczna Bob Franceschini - saxopfon Sergio Vallin - gitara elekryczna Elliot Mason - puzon Lizzy Loeb - wokal Randy Pausch Raymond Queneau Ray Tomlinson Raz Dwa Trzy realizm recenja recenzja recenzja albumu recenzja filmu recenzja książki recenzja Meditatus recenzja płyty recenzja płyty A miało być tak dobrze Recenzja płyty a miało być tak pięknie recenzja płyty muzka polska recenzja Świat Dysku recenzje recenzje książki recenzje płyty reenzja reenzja albumu. reflekcja rehabilitacja funkcjonalna Reinman z Bielawy relaks relaksacja religia Rembrandt Remembrance Renesans Renoir reportaż Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta Reynaldo Hamn reż. Piotr Trzaskalski Richarda P.Feynmana Richard Feynman Richard P Feynaman Robert Majewski Robert Majewski - trabka Robert Proust rock rocznica blogowania rocznica blogu rocznica śmierci Witkacego Rodolphe Lindt Rodowicz Rodrigo y Gabriela rodzina muzyczna Roentgen Rogers Covey-Crump rok czasu rola lidera rola reportera Roman Jacobson romans Rosja Route 66 Royal Quartet ROYAL STRING rozkwit gaworzenia rozmowy rozrywka rozwój rozwój dziecka rozwój mowy rozwój osobisty rożen rożno Rubens ruch ruch to niezależność Rudyard Kipling najmłodszy laureat Nagrody Nobla Running Running Jacob Karlzon Rusell Russell Ferrante Ryczace Dwudziestki Ryczące Drake Ryszard Krynicki Ryszard Lwie Serce rzecz o Stanisławie Wokulskim Rzuć to wszystko co złe równość Saga o Wiedźminie Saint Simona saksofon saksofon tenorowy Salvador Dali Sambbor Dudziński samobójcza śmierć samobójstwo samobójstwo Witkacego Samuel Johnson Samuel Rohrer Sandor Maraja Sandra van Veen Santiago de Compostela sapka Sarah Bernahardt Saturday Jazz Pianist Saturday Panist Jazz Saturday Pianist Jazz Saturday Pianist Jazz Michael Petrucciani Savante Arjemius saxofon Scott Elliot Fahlman SDM Sea recenzja Sebastian Erard Sekrety Morza Sekrety Morza recenzja Seksmisja sen sen kawalera z różą sereotypy Sergio Vallin. sfera Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band – tytuł płyty zespołu The Beatles Shaikh ash-Shadhilem Shoe Dog: A Memoir by the Creator of Nike Siedem nowych planet siekiera Sierżant Sigmunt Freud Sigurd Rascher silna wola Silvestri Simone de Beauvoir Simon Phillips Simple Acoustic Trio Siostry Panas sir Wiliam Crookes Siula Grande Skrzek skrzypce skutki katastrofy w Czarnobylu Skłodowska --- Curie SLA Slavenka Drakulić Slawomir Kurkiewicz Slawomir Kurkiewicz - kontrabas smarkaty Smolik smutek Smutna historia Szału Sofokles Sokrates solo piano. Sonety Sonnige Stube Sopot Sparta spinacz spokój sposoby słuchania muzyki Spotkanie z Marią Stanistaw Witkiewicz Stanisława Celińska Stanisława Ryster Stanisław August Poniatowski Stanisław Baczyński. Stanisław Barańczak Stanisław Barańczak nie żyje Stanisław Barańczak poezja Stanisław Hadyna Stanisław Ignacy Witkiewicz Stanisław Jerzy Lec Stanisław Jopek Stanisław Jopek i Zespół Pieśni i tańca Mazowsze Stanisław Lem Stanisław Przybyszewski Stanisław Soyka Stanisław Strójwąs Stanisław Witkacy Witkiewicz Stanisław Wokulski Stansiław Soyka stan zdrowia Stare Dobre Małżeństwo Starość status kobiet status mężczyzn stawanie się staw żuchwowy skroniowy Steen Eiler Rasmussen Stefan Banach Stefan Garczyński Stefania Baczyńska Stefania Wilczyńska Stefania Zieleńczyk Stefan Kudelski Stendhal Stendhala Stenson Bobo Stephen Hawking Steve Gadd - perkusja Steve Jobs Steven Harrold Steve Swallow Steve Woźniak Storråda Strachy na Lachy Zimne dziady listopady Straight Story RGG recenzja strarta Strzeż się tych miejsc... Klaus Mitffoch Studio Agnieszki Osieckiej substantia reticularis Super Book Susan Sontag Susie Ibarra Swen Widłobrody Swietłana Aleksiejewicz Swietłana Aleksijewicz Sygryda Storråda Sylvie Courvoisier sylwetki sylwetki kobiet sylwetki mężczyzn symbolizm symbolizm w polskim malarstwie synestezja syntezator – Russell Ferrante Szalony Język Polski szczelanie w szczęce Szczęście czy fart Szereg Fouriera Szewczyk Ola Maurer Piwnica pod Baranami sześciostrunowa altówka Sześć światów Hain Szkoła Notre Dame Sztuczne Fiołki sztuka sztuka i absurdy Sztuka kultura sztuka o której można dyskutować sztuka składania życzeń sztuka ulicy Sztuka zwycięstwa sztuki wizualne Szubert Szymanowski Karol Szymborska Szymon Kataszek Szymon Ludwik Kamykowski--sax Szymon Madej Szymon Stochniol Katarzyna Baczewska Aleksandra Urbańska Jarosław Marzec Szymon Zychowicz Szymon Zychowicz 2014 sł. Józef Czechowicz sł: Bolesław Leśmian Słaek Jaskułke Sławek Jaskułke sławne osoby sławni Polacy Sławomir Mrożek Słonimski Słowacki słowiański kołtun Słowo las znaczy świat słowo o termitach Tadeusz (Boy) Żeleński Tadeusz Boy Żeleński i tłumaczenie Marcela Prousta Tadeusz Dziedzic Tadeusz Gajcy Tadeusz Kalinowski Tadeusz Kożuch Tadeusz Mieczkowski Tadeusz Nowak Tadeusz Pruszkowski Tadeusz Sygietyński Tadeusz Zawieyski Tadeusz Łomnicki Tadeusz Śliwiak Tadeusz Żeleński Boy take five Tales z Miletu Tatarak Tea book tag Tears in Heaven Tea Time Boogie teksty kultury Zachodu Tennesee Williamsa Tenor: Steve Davislim Teoria Wszystkiego recenzja Terri Lyne Carrington Terry Prachett tey THE the Beatles The Coln Concert The Dispossesed The Girl In The Other Room recenzja The Hilliard Ensemble The Left Hand of Darkness Theloniousa Monka The Old Woman The Penitent Magdalene The Riddle (Nik Kershaw) cover The Swingle Singers The Word for World is Forest Thich Nnat Hanh Thomasa van der Wilta Thomas Couture Thomas de Keyser Thomas Transtomer Thomas Wyck Thrill Box recenzja Théodore Géricault Tim Burton Tingvall Trio Tischner Tokaj tom 6 Tomasz Cichocki Tomasz Cichocki Zew Oceanu Tomasz Mann Tomasz Stanko i New York Quartet Wislawa Tomasz Stanko — trąbka Bobo Stenson — piano Anders Jormin — kontrabas Tony Oxley — perkusja Tomasz Stań Tomasz Stańko Tomasz Stańko trąbka / David Virelles fortepian / Thomas Morgan – kontrabas / Gerald Cleaver – perkusja Tomasz Szukalski - saksofon Tomek Sowiński - perkusja To mit Tommy Crane - drums. tom pierwszy Trylogii Husyckiej Tom Waits tonacja Toni Morrison Tord Gustavsen Tord Gustavsen: piano Tord Gustavsen Trio Tore Brunborg: tenor saxophone Tornebladh Touch & go - straight to number one Toulouse lautrec Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych tożsamości tożsamości społeczne Traktat o życiu. Myśli wybrane. Czesław Miłosz traktaty muzyczne trecento trenerstwo trio Trio in Tokio Troosta Trulsa Morka truncus cerebri trzy szybkie Trójka trąbka Trąbka – Scott Wendholt tulipan tulipanologia Turnau Tuwim Twierdza Szyfrów Tycjan typuję zwycięzcę tłumaczenie tłumaczenie: Przemysław Bieliński tłumaczenie: Stanisław Kasprzysiak U.S. Route 66 U. T. Gandhi perkusja ubóstwo uczenie uczenie języka migowego uczenie się udział kobiet w wojnie Ujejski Ulisses Ulla Lindquist umarł ks. Jan Kaczkowski Umieranie uniwersalność uniwersum Uno momento mortis Upadek Ikara uprzedzenia URK urodziny Karola Wielkiego Urodziny Wisławy Szymborskiej Urodziłem się pewnego błękitnego dnia Urodziłem się pewnego błękitnego dnia, Daniel Tammet, Urodziłem się pewnego błękitnego dnia. Pamiętniki nadzwyczajnego umysłu z zespołem Aspergera Ursula K. Le Guin Ursula Le Guin Urszula Dudziak USA ustanowienie Nagrody Nobla Uszkodzenie Rdzenia Kręgowego Valdemar Eiberg Valery var. 4:14; varia Vassilis Tsabropoulos Vassilis Tsabropoulos fortepian Velazquez Vermeer V Hauy Viera Brandes Vijay Iyer Vilhelm Hammershøi Vincent Peirani akordeon Vincent van Gogh Virginia Woolf Virginii Woolf Vladyslav Sendecki Volodos in Vienna Wacław Krupińsk Wacław Krupiński Waits Walden Pągowski Waleria Maria Gardowska Walter Isaacson Walther von der Vogelweide Wanda Rutkiewicz waria Warszawa Wat Werner Herzog Wesele Wyspiańskiego i Marek Grechuta Whileman wiara wiara we własne siły wibrafon Wiedżmikołaj wieki średnie Wiek męski wiek XIX wielbłąd Wielka Gra Wielka Msza h-moll wielogłosowa muzyka Wiersze zebrane Barańczak wierzę w wiedzę Wiesz może jak to się dzieje Wiesław Dymny Wikingowie Wilhelma VI Orleański Wilhelm Conrad Röntgen Wilhelm IX Trubadur Wilhelm Sasnal Wiliam Harvey William H. Macy William Szekspir Will Rogers Wincentyna Karska wiolączela Wisława Wisława Szymborska Wisława Szymborska Nobel Wisława Szymborska rocznica śmierci Witkacy Witkiewicz Witold Lutosławski Witold Lutosławski wcale nie jest za trudny Wit Stwosz Wittgenstein w jaki sposób chodzi człowiek w jaki sposób się rzyga w krzywym zwierciadle W malinowym chruśniaku Wojciech Kassa Wojciech Kukuczka Wojciech Majewski Wojciech Malajkat Wojciech Młynarski Wojciech Młynarski nie żyje Wojciech Tochman Wojciech Waglewski Wojciech Zabłocki wojna Wojna nie ma w sobie nic z kobiety wokal; Gabor Bolla - saksofon; Andi Kissenbeck - organy Hammonda; Wolfgang Schmid - kontrabas; wokal; Torsten Goods - gitara Wokulski w Paryżu Wolna Grupa Bukowina Woz w popiele wrażenia Wskrzeszenie Łazarza wspomnienia Wspomnienia twórcy Nike współczesność Wszystkie kobiety Mateusza recenzja Wybór i układ Joanna Gromek - Illg wychwalanie idei miłości dworskiej wycieraczki samochodowe Wydawnictwo Literackie Wydawnictwo Znak Wydziedziczeni wykłady wynalzaki wyobraźnia wypadki w górach wyróźnienie wytwórnia ecm wywiad wyzwania wyzwania blogowe wyścig wyścig z Messnerem Wyśpiewam Wam wszystko wzór wątp wątpliwości wątroby nie omamisz wątroby nie oszukasz Wędrówka Władysław Broniewski Władysław Reymont władza Włodek Pawlik Włodzimierz Korcz Xawerego Dunikowski XI XIV wiek Yapa Yaron Herman Yaron Herman - piano (Steinway D Yuan Mei zabawa zabawa blogowa zaburzenia ze spektrum autyzmu Zaczarowana świątynia zadanie Zakazany owoc Zakopane Zamość Zapatrzenie. Myśląc o malarzach zapowiedź nowego cyklu Zarycki zarządzanie stresem zasypywać gruszki Zawinul Zbigniew Herbert Zbigniew Mikolejko Zbigniew Namysłowski Zbigniew Paleta Zbigniew Preisner Zbigniew Raj Zbigniew Wodecki Zbigniew Wodecki nie żyje Zbigniew WodeckiPiwnica pod Baranami z czego biorą się zakwasy? zdrowie Zdzisław Beksiński Zeeman Zespół Aspergera Zespół Pieśni i Tańca Śląsk Ziemie obiecane recenzja płyta 8.04.2014 r Ziemiomorze Ziemiomorze recenzja Zmarł Stanisław Barańczak zmiana zmiany znane osoby znane osoby chore na dusznicę znani z notatek na marginesie Zofia Ameisenowa Zofia Komedowa Trzcińska Zofia Zaleska z przymróżeniem oka. zrozumieć Franciszka zwątpienie zwątpiwnie Zycha Zygmunt Bauman Zygmunt Freud Zygmunt Freud a Proust Zygmunt Grechuta Zygmunt Konieczny Zygmunt Stary Zygmut Freud Zygmut Konieczny Złota dama [a]Varia [IKD3] [Klasyczne korepetycje-w dobrym tonie]. [Zarys Édouard Manet Ólafur Arnalds ósma część Harrego Pottera ósmy marca Ćwiczenia z utraty ćwiczenia Łanuszka. muzyka Łapiński Łucjan Paprocki Łukasz Nicpan Łukasz Simlat Łukasz Stasiak łumacze ( Stanisław Barańczak Śląska Orkiestra Kameralna Śmierć na pięć Śmierć Witkacego Średniowiecze Świat Dysku Światowy Dzień Jazzu. Światowy Dzień Ksiażki i Praw Autorskich Świat Rocannona" Święto muzyki Świętosława Święty Augustyn śmarczeć śmierci i neurochirurgii śmierć śmierć Anki śmierć w górach śpiew śpiew) Dorota Miśkiewicz: śpiew; Robert Majewski trąbka fluegelhorn Mariusz Pędziałek; Maryna Barfuss; Cezary Konrad -perkusja Robert Kubiszyn: akustyczna gitara basowa śpiew Dorota Miśkiewicz - śpiew Marek Napiórkowski - gitara Kacper Stolarczyk - gitary Maciej Magnuski - bas Daniel Kapustka - perkusja Marek Niedźwiecki - konferansjer śpiki św. Odilon św. Tomasz świadectwo światło niebieskie a sen święty Ambroży biskup mediolanu Żenia Zielińska Życzenia Życzenia wielkanocne żałoba że chodzisz? że ubywa nam wzrostu wraz z wiekiem że wykorzystujemy 10% możliwości swojego mózgu życie życie jako marketing życie z doświadczeniem niepełnej sprawności αυτονομία Михаил Афанасьевич Булгаков

Archi_walium:Ale to już było…

[Komentowanie]

Na tym blogu obowiązuje netykieta.
Zwracamy się do siebie po imieniu.
Autorka nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi współuczestników i współuczestniczek dyskusji, opinie są prywatną kwestią Autorów i Autorek.

Nie liczę godzin i dat.

Październik 2015
Pon W Śr C Pt S N
« Wrz   List »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

zBLOGowani

Tu także jestem:
zBLOGowani.pl