Listy i [inne] brewerie.

"Plus ratio quam vis".

[162+4]. Refleks [i] ja: O tym jak czytamy, albo o slogan_ach! A już na pewno o władzy.

 

The Lady with an Ermine Leonardo da Vinci [źródło zdjęcia].

The Lady with an Ermine, Dama z Gronostajem, Leonardo da Vinci  [źródło zdjęcia] Olej na desce. Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie.

Dziecięciem będąc nie potrafiłam zrozumieć jaki sens jest wydawania płyt klasycznych.

I nie chodzi o to,

że były to melodię bez słów, lecz o to, że na jednym czarnym krążku zupełnie koło siebie sadza się różnych kompozytorów, albo dzieła jednego jednej ale jakże z odległych „epok”. Potem gdy nabrałam biegłości i w mol i w dur sytuacja nabrała nie tylko kolorów, ale i kształtów, nie wspominając o rumieńcach…

Nie jestem z tych, którzy chmurnie i dumnie wołają Horowitz największym pianistą był! [To ten facet, który napisał muzykę do kreskówki Tom i Jerry]. 😦 / 🙂 Albo pouczają, że każdy wykształcony Polak i Polka powinni znać kanon, poruszać się na przestrzeni epok w SZtuCE. Znaleźć swoje ulubione, wilgotne, zmechacone, nie przetrącone mięsiste miejsca.  Miejsca krytyczne i miejsca styczne. Obszary i inne kolory. Znaki, stwory.

Nie chodzi o to, że mało czytamy, tak ktoś kiedyś gdzieś, np tacy włodarze Biblioteki Narodowej raportują, że mało czytamy. Owszem. Tylko problem analfabetyzmu wtórnego leży zupełnie gdzie indziej, a my jak mantrę powtarzamy, że mało, że jeszcze mniej, czy tu, czy tam, czy ta  czy tamta czytasz.  Oczywiście, że nie wrócimy do czasów, gdy na XIX dworach zapraszano gości i mieszkańców, służbę i wszyscy jak jedna żona lub mąż słuchali czytanej książki. Chociaż, niestety, nie wiadomo, czy tak się nie stanie…

Skupmy się na tych osobach, które nie wstydzą się czcionki i wiedzą jak jej używać, albo tych, dla których owa lekką jest i basta.

Problem polega na tym, że nie nabywa się umiejętności transponowania wiedzy między dziedzinami SZTUKI. Brak synergii, ale nie to jest najgorsze. Nie traktuje  się sztuki w sposób holistyczny. Nie chodzi o to, by żywić się tylko Gérardem Genettem, względnie tym co napisał Michael Foucault... Chodzi o to by móc nie tylko zmóc, ale spacerować z pełną mocą spacerować między dziedzinami sztuki, czytać obrazy, uczestniczyć w kulturze wizualnej, czy ikonalnej, muzycznej… I każdej innej.

Co nam da wiedza, że Bitwa pod Grunwaldem namalowana przez Matejkę nie jest obrazem historycznym, a odnosi się do historiozofii? Co nam  da wiedza o tym co i jak malował  nie boski Bosch? Dlaczego Dama występuje z łasicogronostajem, nie tylko dlatego, by podkreślić jej ciążę, ale wpisać w portret jej curriculum vitae, opowiedzieć jej historie, w taki sposób by urzekła i poprowadziła, ale tylko tych, którzy na to zasługują.  Na początku gdy Czartoryscy nabywali obraz nie była znana tożsamość modelki, a zwierzątko choć nie kanapowe, uważano za element dekoracyjny, naturalny dopiero w wiekach późniejszych sięgając do ksiąg mądrych i zasuszonych dowiedziono, że to zwierzę, choć nie wiadomo, czy to fretka, czy gronostaj, czy łasica w języku greckim  nosi nazwę galée a więc koresponduję z  nazwiskiem Gallerani, można więc odnieść je do personaliów kobiety uwiecznionej na obrazie, ale nie tylko. również przypisać je Ludovicowi Sforzy, którego nazywano nie inaczej jak  Ermellino, czy w końcu zaznaczyć, że był kawalerem  Orderu Gronostaja, nie pisząc już o godle. Taką historię miłosną możemy zdekodować, ze względu, na fakt, że młoda Cecylia, poetka,  była przeznaczona innemu mężczyźnie, a i Lodovic miał poślubić  Beatrice d’Este. Tak więc możemy wyczytać z obrazu nie tylko mariaż, ale przede wszystkim historie. Nie tak rzadko zdarza się, jak we wspomnianej Bitwie pod Grunwaldem, że są zawarte elementy, albo postaci, których na obrazie być nie mogło, nie są to błędy, ale świadoma decyzja malarza. Spacer na orientacje w sztuce pozwala nie tylko złapać dystans, ale dowiedzieć się więcej o świcie i świecie, oczywiście bardziej go komplikuje, implikuje i wzbogaca. Utrudnia.  Nie tylko w naszym postrzeganiu zmienia się świat, można by powiedzieć, a i śmiało napisać, że zachodzi efekt motyla szczególnie na przestrzeni świata.

Nie tylko dlatego, że potrafimy dostrzegać obowiązki sztuki wobec świata. Zedrzeć politurę i partyturę i inną turę oddzielić pewne kwestie, by ujrzeć inne, ważniejsze, dla przykładu: Cecylia, tak, ta uwieczniona ze zwierzątkiem, prowadziła dysputy z uczonymi, znała biegle łacinę,  podobnież sama pisywała wiersze były one niezrównane, ale w tym czasie nie ceniono sztuki tworzonej przez kobiety, takoż nie zadbano o to, by utwory się zachowały, pytanie: dlaczego? Czy jest jaka(ś) sztuka ukryta?  Czy sztuka objaśnia świat? Jeśli tak, to czyj?I na jakie aspekty rzucony jest rekfleks światła?

Jeśli uczymy się w jaki sposób czytać, ale przede wszystkim uczestniczyć w sztuce, nie tylko w dydaktyce, nie jesteśmy skazane i skazani na to, by patrzeć tylko w kierunku, w którym nam każą. Jako odbiorczynie i odbiorcy sztuki nie tylko jesteśmy po tej drugiej stronie, ale aktywny sposób uczestniczenia w tym procesie stawia nas równocześnie po stronie twórczyń i twórców.

Nie zadowalamy się pierwszymi asocjacjami. To jest tak jak z obłaskawianiem obcego języka, nie tylko nie zdajemy się na osobę tłumaczki, czy tłumacza, ale same i sami potrafimy tworzyć, dostrzegać, [de]konstruować zależności, spostrzegać je i zyskujemy moc wpływania, wyboru. Oczywiście, że myślenie boli. Jest niewygodne, dostrzegamy, że świat nie jest sprawiedliwy, nie zawsze przyjaznym miejscem do życia, dzięki temu możemy, jeśli tylko chcemy, wiemy w jaki sposób, czynić go lepszym, znośniejszym, i bardziej przyjaznym, ale też bardziej, pełniej, namiętniej się cieszyć tym, co jest nam dane, tym co musimy niejednokrotnie wziąć. W czasie gdy powstawała Dama, Leonardo tworzył Wieczerzę, (ta Ostatnia wieczerza…) zajmowała go gra światła cienia, tła, a umieszczenie weń postaci, konwencji, jak elementy współpracują i wpływają na siebie. Lekki skręt tułowia i głowy, ku prawej stronie, w wąskim kadrze, z prawej strony pada też więcej światła. Nagłe poruszenie. W zamierzeniu kochanka miała być umieszczona na innym tle, które zostało zamalowane. Tyle, że uczyniono to dokładnie, można dostrzec luki, prześwitują to grafit, to błękit.  Stracił więc na tym obraz, koncepcja też stała się niejasna,dziewczyna uwięziona,  by wydobyć go poprawiono detale. Gronostaj albo łasica, albo… ? No właśnie, nie wiadomo, raz szala przechyla się na jedną, raz na drugą stronę. Wiadomo, że zwierzę było symbolem macierzyńskiej miłości, ale także fakt, że nie cierpiało brudu, tak więc takie cechy można przypisać kochankom, pierwszą młodej Cecylii, drugą Ludovicowi.

Nasza kultura opiera się na nadmiarze, nadprodukcji, w związku z czym nasze doświadczenie zmysłowe stopniowo coraz bardziej traci na wyrazistości. Warunki współczesnego życia (…) osłabiają naszą zdolność odczuwania.

Tak pisała w 1964 roku w  jednym  w swoich esejach Susan Sontag, pisała również o tym, że jedna sprawa to widzieć więcej, i wiedzieć więcej ,a druga całkiem odmienna, to odsunąć tę wiedzę i zobaczyć dzieło w postaci czystej. Nie wiem, jednak czy takowa forma istnieje, może istnieć gdyż Sztuka nie istnieje w próżni, a jej wytorom nadawane są a priori powinności, które musi, może, nie powinna, nie może spełnić. O tym w jakim przyszło nam żyć świecie, na co wyrażamy zgodę, a na co nie możemy takiej udzielić, kto jest dopuszczany do tworzenia sztuki, i jakie wizerunki grup społecznych są utrwalane i przekazywane. Dlaczego została powołana do życia, (sic!) funkcja mecenatu? Dlatego by wpływać, kształtować gust, przekazywać treści, zarządzać strachem i wiedzą. Utrzymywać status quo. Jeśli nie wiadomo o co chodzi, to na pewno chodzi o… Władzę. O dyskursy, o mechanizmy, o znaczenia… I tak będzie, niezależnie od tego, co postanowimy i jak czytać, oglądać, słuchać. Wybór należy do nas. Nie, nie jest łatwy, nie jest przyjemny, choć bywa. Wiedza nie oznacza wszakże obdarcie z piękna, ale może oznaczać, ni mniej ni więcej, że to co uważaliśmy za piękne (wzniosłe, prawdziwe) takim  już nie będzie. Taka jest cena wiedzy i władzy. Wysoka.

Susan Sontag, Przeciw interpretacji [w]: Przeciw interpretacji i inne eseje,  Wydawnictwo Karakter, Kraków 2012, s. 25.

Reklamy

30 comments on “[162+4]. Refleks [i] ja: O tym jak czytamy, albo o slogan_ach! A już na pewno o władzy.

  1. Jotazof
    17 Wrz 2015

    Zatem coby uniknąć manipulacji powinniśmy omijać tzw. nurt główny jako najszerzej oddziałujący.

    • 5000lib
      17 Wrz 2015

      Hmm nietuzinkowe spostrzeżenie… Aż ciekawa jestem dalszego ciągu! Proszę o rozwinięcie… 🙂

      • Jotazof
        17 Wrz 2015

        „Jeśli nie wiadomo o co chodzi, to na pewno chodzi o… Władzę. ” że tak skrócę Twoją wypowiedź w odniesieniu do sztuki.
        A dalej to wnioski. Co interesuje władzę? Najszersze pole działania. Zatem tego powinniśmy unikać. Może i niesie jakąś wartość, ale chyba szkoda energii na rozpatrywanie co wartością a co manipulacją 🙂

        • 5000lib
          17 Wrz 2015

          Moje zdanie, moim zdaniem.
          Nie wypieram się, no bo czemuż?
          Z chęcią porozmawiałabym/ popisałabym z Tobą właśnie o tym aspekcie, który Cię zatrzymał.
          Ciekawe dlaczego myślisz,że szkoda czasu na rozpatrywanie co jest wartością, a co manipulacją?
          I ciekawe jest jeszcze jedno, że właśnie na te dwa aspekty zwróciłeś uwagę: na manipulację i na wartości. Nie ujęłam tego w ten sposób, dlatego tym bardziej z chęcią przeczytam, co o tym myślisz. Co uznajesz za manipulację, a co za wartości?

          • Jotazof
            17 Wrz 2015

            No właśnie to nie jest takie proste jak byś chciała przeczytać. Coś Ci się może podobać i możesz uznać to za wartościowe, ale odgadnięcie czy nie jest to manipulacją wymaga już sporego wysiłku. Teoretycznie wszystko może być wartościowe bo ze wszystkiego możemy wyciągnąć jakieś wnioski bardziej górnolotne lub mniej. Natomiast żeby stwierdzić czy te nasze wnioski nie są wnioskami podrzuconymi przez „władzę” musimy wiedzieć cóż takiego akurat „władza” ma na celu. A tego możemy się tylko domyślać, gdyż jak dobrze wnioskujesz ujawnienie celu paliło by plan na panewce. I ponieważ nie możemy mieć pewności uważam że szkoda czasu na rozróżnianie.

            • 5000lib
              17 Wrz 2015

              Hmmm,
              Nasuwa mi się kilka wniosków/ refleksji/zapytań to po może po kolei je wypiszę
              1. Ciekawi mnie jak już piałam owe przeciwstawienie manipulacji i wartości jak je nazwałeś. Czy osiąganie celów jakie sobie wyznaczyła władza według Ciebie jest manipulacją? I o jakich wartościach i ich sposobie/sposobach urzeczywistnienia w sztuce mówisz?
              Dlaczego skazujesz, albo wskazujesz nas na domysły wobec władzy?
              Przecież są takie obrazy jak Śmierć Marata, gdzie możemy zdekodować zidentyfikować postać, znamy kontekst, tak jak wielu innych obrazów, i symboli na obrazach- jeśli zadamy sobie trud poznawania, krytycznego czytania, oglądania i dyskutowania, ogólnie: d z i a ł a n i a tak samodzielnego jak i w różnych innych sytuacjach. Dopiero bez tej wiedzy jesteśmy bezbronne i bezbronni, a więc to nie budowanie na niepewności, a odrzucenie jej [własnym] działaniem/poznaniem. Jeśli potrafimy zdekodować obraz, sztukę, inne dzieło to „nasz plan nie spali na panewce” jak piszesz.
              Próbuję zrozumieć to co piszesz, ale na razie (przynajmniej) nie jestem przekonana do tego. Oczywiście możemy się mylić w naszych przeświadczeniach, czy (o)sądach, ale przecież nabywanie wiedzy, a zwłaszcza zdobywanie jej w sposób krytyczny, to proces, więc jeśli jesteśmy odważni/ odważne wobec własnego poznania i nabywania wiedzy plan się powiedzie.
              2.Dlaczego mnie Twój argument nie przekonuje? Jego przyjęcie oznaczało by bezbronność wobec sztuki głównego nurtu. Zgoda, możemy być początkowo nieporadni, błądzić, dziecko nie od razu nauczy się chodzić, o bieganiu nie wspomnę, a w maratonach też nie uczestniczy.
              3. Uczestniczmy w Kulturze i Sztuce, czy nam się to podoba, czy nie.Nawet (a może w szczegółowości wtedy?) gdy zachowujemy się wobec niej w sposób bierny.
              4. Możemy być bierni, możemy być leniwi/leniwe ale wtedy to skazujemy się na porażkę.
              Wydaje mi się, że punkt ciężkości nie leży w strachu przed nieodgadnięciem, albo niemożność zdekodowania interesów władzy, ale np we własnym wysiłku, i tym, gdzie owa praca nas zaprowadzić może…

            • Jotazof
              17 Wrz 2015

              1. Śmierć Marata to raczej nie mainstream :), uogólniam sztukę, władza manipuluje by osiągnąć cel nie zgodny z naszym – inaczej nie musiałaby manipulować, istnienie władzy manipulującej sztuką zaczerpnąłem z Twojego wpisu,
              2. Zakładasz istnienie sztuki głównego nurtu jako jedynej. A bezbronni nie jesteśmy, po prostu to sporo pracy.
              3. Zgadzam się.
              4. Teraz ja proszę o rozwinięcie 🙂

              • 5000lib
                18 Wrz 2015

                1.Oczywiście, że Śmierć Marata to raczej nie mainstream. To raczej przykład, przykład na to, że można czytać i rozumieć Sztukę, że nie jest ona, przynajmniej nie zawsze. Choć rozumiem, że człowiek czuje się pewniej w tej dawnej (bardzo dawnej lub nie) niż współczesnej, gdzie wszystko jest gorrącowrzące. Ale to sztuka wysoka.
                Jeśli zaś chodzi o przykład, masz rację nie jest on do końca adekwatny jeśli odniesiemy ją do popkultury. Dlaczego piszę, że nie do końca, a bo myślę sobie, że w jakiś sposób koresponduje, np. w popowych teledyskach zdumiewająco często są ujęcia fortepianu, nawet jeśli się na nich nie gra, ale to przecież nawiązanie do luksusu, oczywiście, rodzaj fortepianu też ma znaczenie.
                Chcę przez to napisać, że popkultura może np przez zaprzeczenie, albo przez dążenie do (wrażenia) luksusu odnosić się do sztuki wysokiej.Inny przykład, bardziej czytelny, np reakcje na literaturę dla dzieci i młodzieży nie nie chodzi mi o sagę o Harrym Potterze, (choć pisarstwo Rowling też się weń wpisuję) ale aby odejść od tego przykładu proponuję np opowieść o Pipi. I dyskusje toczące się wokół tejże postaci.

                2.Piszesz, że wspominam o manipulacji. Nie odczytuj proszę tego co teraz napiszę jako czepianie się słów, tylko jako ciekawość. Nie użyłam nigdzie słowa „manipulacja” (przeczytałam wpis przed chwilą :)), a więc nie mogłeś zaczerpnąć go z mojego wpisu, ale to ciekawe, że zwróciłeś uwagę na ten aspekt sprawy uwagę. (Nie przeczę, że istnieje manipulacja jako zjawisko). Dlaczego zwracam uwagę na ten fakt, zapytuję Ciebie
                3. Czy każdy wpływ jest manipulacją? (A że zwróciłeś na ten aspekt uwagę, to tym bardziej).

                4. Nie zakładam istnienie sztuki głównego nurtu jako jedynej. Skąd ten wniosek?
                5. Właśnie pisałam o tym, że to sporo pracy. Życie to generalnie sporo pracy…
                Ale sporo pracy jest także przy brukowaniu ulic, przy przygotowaniu posiłków, przy każdej pracy fizycznej, (nie neguje jej wartości), ale chodzi o to, że zdobywając rzetelnie, a nie wybiórczo wiedzę, „narażamy” się na zaistnienie zmiany. Zmiany, która nie pozostanie bez wpływu na nasze życie, podchodzenie, rozumienie środowiska, i emocjami, które mogą być dla nas trudne, nieznane, niewygodne (nie ma złych i dobrych emocji). Nie chodzi zatem, że zdobywanie wiedzy o świecie (sztuki także) ale o ów proces. Możemy zasłaniać się pracą, brakiem czasu, Oto rozwinięcie podpunktu 4.

    • Oj, toć od dawna wiadomo, że każdy „naprawdę znający się” na sztuce wszelakiej gardzi mainstreamem 🙂

      • 5000lib
        18 Wrz 2015

        Asiu, Witaj na blogu! Dobrego czytania i komentowania.
        O no nie wiem…Ważny aspekt poruszyłaś! Modnie jest nie przyznawać się i gardzić, ale pozostaje aspekt odniesień i interakcji pomiędzy sztuką wysoką, a popkulturą, to po pierwsze,po wtóre- jest kwestia taka, czy jeśli choć trochę się znamy popkultura jest dla nas atrakcyjna, pobudzająca, nawet nie chodzi o to, żeby operować okrągłymi znaniami, wiedza o Pompejach np, że wypiekano okrągły chleb,tak by móc go łamać w trójkąty, więc go nie krajano. Nie używano zatem sztućców, tak więc jadano rękami, można wysnuwać dalej wnioski. Kiepski przykład, ale niech będzie coś bliższego. Jeśli zatem atrakcyjny jest dla mnie powiedzmy Harry Potter, albo wspomiana Pipi należą do popkultury, fantastycznie wgryźć się to w to, w jaki sposób można budować stwarzać bohaterki i bohaterów, ale także (w obu powieściach) albo Harry Potter i Śmierć, a kultura wszelaka to też temat… Pytanie następujące jeśli jesteśmy choć trochę znającymi się na sztuce to jakie zadania, wymagania, widzimy w sztuce to jedno, drugie: jeśli widzimy ukryte mechanizmy to, wiedza ta staje się dla nas niewygodna np. Pipi a wychowanie dzieci w Szwecji i Danii w czasach Astrid. 🙂 Pozdrawiam 🙂 I zapraszam do dyskusji, oczywiście.

  2. ja i moje urwisy
    18 Wrz 2015

    A ja myślałam, że jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze, a tu jednak o władzę 😉

    • 5000lib
      18 Wrz 2015

      A właśnie! Dzięki za komentarz! Widziałaś kiedyś Króla, który byłby zarazem b i e d n y i wpływowy? 🙂 Jedno z drugim ma wiele wspólnego. Pieniądze są środkiem. Zazwyczaj kto dysponuje pieniędzmi ten dysponuję władzą.Ale ta to coś więcej niż dysponowanie środkami płatniczymi. 🙂

  3. renya
    18 Wrz 2015

    Tak, sztuka to interakcja, jesteśmy nie tylko odbiorcami, ale i twórcami w ten sposób, że patrząc na coś nadajemy temu własny rys, własną wrażliwość, własne emocje. Tak samo z czytaniem – to zwsze jest gra miedzy autorem a czytelnikiem. Zresztą sztuka jest wszędzie, czasem nie nazwana, czasem niszowa, nie każdy z każdym rodzajem sztuki współgra i nie każdy, kto coś tworzy uważa się za artystę, bo artysta to główny nurt. I Sztuka to też główny nurt. Ale tak naprawdę artysta kryje się w każdym z nas. I sztuką jest wszystko, co tworzymy z uwagą, emocją i sercem. Chyba nawet coś kiedyś na ten temat napisałam;-)
    Nie wiem, czy to na temat (bo przyznam się, że ja za Tobą bardzo nie nadążam), ale może to jest to, o czym właśnie piszę, ta interakcja między twórcą, a odbiorcą:-)

    • 5000lib
      18 Wrz 2015

      Otóż to, nie tylko chodzi, o bardzo ważny aspekt o którym piszesz, budowaniu na własnym doświadczeniu, ale także na wiedzy. Doskonale to widać w gdy posłużymy się przykłądem sztuk wizualnych współcześnie tworzonych. Bardzo często jest tak, że ludzie przypisują moc skandalu, albo widzą skandal tam, gdzie go nie ma, gdy znika jeśli się czegoś o tym dowiemy. Sztuka współczesna może być trudniejsza w odbiorze, także ze względu na fakt edukacji i jej braku.
      Tak, sztuka wydarza się (po)między, czyli jest rodzajem patrzenia, stworzenie następuje tak u odbiorczyni/ odbiorcy jak i u twórczyni/ twórcy/ Przy czym granice i role są płynne. Bliskie są mi skojarzenia muzyczne, i sytuacja koncertu.
      I jeszcze jedno. Piszesz o bardzo ważnym aspekcie.O tym mianowicie, że akrys[t]ka, kryje się w każdej/ każdym z nas.
      I nie przeczę temu, zgadzam się. I pojawiło się pytanie, mianowicie jeśli tak się dzieje, że każdy/ każda z nas to akrtyst[k]ą, i Sztuka jest obecna wszędzie,to jaką rangę ma Tworzenie Sztuki i co jest Dziełem Sztuki?
      Nie wiem dlaczego sądzisz, że nie nadążasz? Piszę w sposób niezrozumiały?

      • renya
        18 Wrz 2015

        Nie wiem, czy niezrozumialy, nie potrafię tego ocenić, bo właśnie… nie nadążam;-) Bo może brakuje mi wiedzy/błyskotliwości/lotności umysłu/zgrania z Twoim przekazem, by docenić/zrozumieć wszystko o czym piszesz. Czuję, że dużo się u Ciebie dzieje, ale do mnie, mam wrażenie, trafia zaledwie część z tego;-). Ale na pewno coś trafia, dowodem jest odbicie, czyli moje refleksje po Twoim tekście.

        Postawiłaś pytania ” jaką rangę ma Tworzenie Sztuki i co jest Dziełem Sztuki?” Nie wiem, czy jest na to zadowalająca odpowiedź. Znawcy, koneserzy mają swoją, ja mam swoją… Obrazy Vag Gogha są dziś Sztuką, ale gdy powstawały, nikt prócz autora tego nie dostrzegał. Dlaczego? Przecież nie wyglądały inaczej. Co sprawiło, że w pewnym momencie stały się Sztuką? A może sztuką były zawsze, tylko Opiniotwórcy byli inni? Czyli jeśli Sztuka zależy od Opiniotwórców, to wyeliminujmy ich i wsłuchajmy się w siebie. Nie jestem pewna, czy istnieje Sztuka Uniwersalna, dla mnie wszystko ma wymiar subiektywny;-)

        • 5000lib
          18 Wrz 2015

          Miło jest czytać takie słowa.
          Dziękuję. Myślę, że kwestia szacunku do Czytelniczek i Czytelników. Trzymać poziom, nawet gdy się nie trzyma pionu (bo przyjmuje się różne perspektywy… :”A ja leżę i leżę i leżę i nikomu nie ufam, i nikomu nie wierzę” :)).
          Nie byłabym taka surowa dla Siebie, każdy weźmie tyle ile potrafi, ile będzie chciał potrafić, może będzie to iskra? 🙂
          Nie wiem, czy jest odpowiedź jedna na pytanie. A nawet jeśli, to nie wiem, czy zawsze jest to odpowiedź aktualna.
          Z Van Goghiem nie jest do końca tak, na początku chciał zostać księdzem, nawet dostał probostwo w bardzo nędznych dzielnicach sam chciał zostać tam wysłany, rozdawał ludziom wszystko co mógł. Został odesłany jako najbardziej nadgorliwy kaznodzieja, co nie podobało się jego zwierzchnikom, ale nie na rękę, kolokwializując, było też to, że był bardzo szczery, tak w stosunku do swoich braci w wierze (wskazując na ich styl życia) tak też zdarzało mu się mówić, nie mam dla Was pocieszenia, do tych co przyszli utrudzeni klęskami urodzaju, nędzą i ciężką pracą.
          Wokół Vincenta krąży wiele mitów, mówi się, że zmarł w biedzie (prawdopodobnie popełniając samobójstwo), ale już rzadko wspomina się o tym, że w czasach gdy był marszandem, bardzo często o dr a d z a ł ludziom kupno szkiców, czy obrazów, z tego powodu (cóż się dziwić) został zwolniony. Myślę, że patrząc z perspektywy jakie życie (osoby biednej z wyboru) prowadził można się chociażby zastanawiać (jeśli nie być pewnym) czy chciał być bogatym twórcą.
          Ale oczywiście utwierdzić w (pop)kulturze mit, że artysta genialny to niezrozumiany za życia, biedny, wykluczony, ale z niesamowitą optyką, która dostrzeżona będzie dopiero po śmierci. Zresztą, do końca nie wiadomo, czy samodzielnie rozstał się z życiem, są głosy, i to dosyć liczne, że został zamordowany… Ale nie o tym…
          Z niedostrzeganiem, jest trochę prawdy, bo i Vermeerowi nadano znaczenie (takie jak ma dzisiaj) dopiero po jego śmierci. Chociaż pisanie, że był niezrozumiany za życia jest na wyrost. Na przykład Caravaggio miał całe rzesze naśladowców, Rubens bardzo dbał o marketing tak samo zresztą jak Rembrandt tutaj odsyłam do wpisu, który porusza ów fenomen Lekcji anatomii, to w jaki sposób medycy zostali przedstawieni, a jak ofiara, jaka księga leży otwarta w prawym dolnym rogu, komentarz i tak jest przydługi dlatego pozwolisz, że odeślę do wpisu: http://wp.me/p59KuC-rL
          Oczywiście, rozumiem co chcesz powiedzieć, nie chodzi o nazwiska i imiona malarek (którzy bardzo często/ zawsze ze sobą konkurowali,tworzyli frakcje, rywalizowali o stanowiska i rząd dusz). Co jest sztuką, a co nią nie jest?
          Sztuka jako taka jest wpisana w konkretny czas, duch epoki, a raczej może środki, których używanie bądź nie tworzy sztukę, z drugiej strony zależy od odbiorców i odbiorczyń, pisząc to mam na myśli właśnie sposób tworzenia. W pewnym okresie czasu zaprzestano malowania obrazów,które wymagały by od odbiorców i odbiorczyń sztuki biegłości w uczonych księgach na rzecz stosowania prostej alegorii.
          Co jest sztuką, a co nie jest, także zależy w b. dużej mierze od tego co „proponuje” władza. Stąd np istnienie indeksu ksiąg zakazanych.
          Także jestem zdania, że nie wiem, czy istnieje Sztuka Uniwersalna, bo co to znaczy, że Sztuka jest Uniwersalna? I gdyby taka była, to czy nadal była by sztuką? Ot, ciekawe, popatrz proszę (mam nadzieję, że jeszcze czytasz ten komentarz:) )
          Mówi się, o sztuce użytkowej. Otóż mówiąc np „dizajn” jest sztuką! Chwytliwe i m a r k et i n g o w o u ż u t e c z n e, taka ot pułapka, w którą wszyscy (uwaga uogólnienie) się złapaliśmy. Bo czy nie lepiej użyć słowa wzornictwo? Lubimy otaczać się pięknymi przedmiotami. Wolimy świeże i pachnące niż zbutwiałe i brudne (z reguły). No oczywiście, że istnieją wyjątki, gdy np coś ma wartość to przecież nie będziemy się przejmować, że jest umorusane…

          Dlaczego wymyślano design? A no czy nie dlatego, by więcej kupować? Życie produktu jest za zwyczaj dłuższe niż chęć zarobku. Dlaczego wymyślono modę? O właśnie. Albo modę na minimalizm? Nie twierdzę, że to zjawisko nie ma dobrych stron, chodzi o to by dostrzec wszystkie aspekty, a nie tylko te jawne, ale nie doszukiwać się czegoś czego nie ma, nie będzie i być nie może. A to już bardzo trudne.

          • renya
            18 Wrz 2015

            O Van Goghu wiem, bo czytałam jego biografię, dlatego właśnie jego przykład podałam. Kossak też był Artystą i tworzył Sztukę, ale jego twórczość (tak jak i jego ojca) uznana była za Sztukę już za jego życia. Więc dalej mam wątpliwości co do tego, czy ktoś powinien kreować opinię co jest Sztuką, a co nie. A dokładniej czy musimy je przyjmować. Zazwyczaj przyjmujemy, bo taka nasza natura – wierzymy autorytetom. Ale czy nie jesteśmy przy tym jak poddani nagiego króla podziwiający jego nowe szaty?
            Sztuka (przez duże, czy małe „s”), albo trafia, albo nie trafia, albo coś porusza, albo nie i za tym głosem idę. Nie lubię kategorycznych opinii. „Słowacki zachwyca, bo wielkim poetą był”. Zawsze się przed tym buntowałam. I nie chodzi o to, by umniejszać to, co Opiniotwórcy wywyższają. Chodzi o to, by słuchać siebie i żeby być szczerym wobec własnych odczuć.
            Choć oczywiście my (nasze emocje, sympatie, wrażliwość) też są zależne od okoliczności w jakich żyjemy, od tego, co nas otacza, od wykształcenia… Jeśli Sztuka ma coś poruszyć, to to COŚ musimy mieć najpierw w środku….
            Nie czuję się przygotowana do takich dyskusji. Piszę o Sztuce, a tak naprawdę mam na myśli tylko książki, które czytam oraz filmy i zdjęcia, które oglądam…

            • 5000lib
              18 Wrz 2015

              Niektórzy Twórcy i niektóre Twórczynie wpisują się w czas epoki, i jej potrzeby, wrażliwości i zostają zaakceptowani, niektórzy tak jak „W wejście przez sklep z pamiątkami” wiedzą jak się wypromować.
              Chciałabym się zatrzymać przy Twoim zdaniu:
              „A dokładniej czy musimy je przyjmować. Zazwyczaj przyjmujemy, bo taka nasza natura – wierzymy autorytetom”. Otóż nie, nie musimy, ale nie jest w naszej naturze zawierzenie autorytetom. W taki sposób zostałyśmy i zostaliśmy wychowane, taki był model socjalizacji, a nie nasza natura. Kiedyś czytałam taką książkę, nie pamiętam tytułu, w której Beata Łaciak podjęła się analizy szkoły jako jako środowiska w którym kształtuje się podległość wobec nauczycielek i nauczycieli. Zwracała uwagę nie tylko na kształtowanie zachowań małych dzieci, ułożenie w rzędy, a potem wychodzenie z klasy, ale także na u s y t u o w a n i e w p r z e s t r z e n i to jest np ułożenie ławek w rzędach i pozycja katedry nauczyciela. Takich przykładów niby niepozornych jest wiele. (Nie wspomnę tu o dawnym budowaniu kościołów). Nie chodzi mi o sytuację, w której czujemy się niepewnie i wszędzie wietrzymy spisek. Nie.
              W moim osobistym przekonaniu, który nie musi być częścią Twojego świata- ale też nie piszę, że tak nie jest, chodzi o to by być wymagającą przede wszystkim wobec Siebie. Bywa, często, że jest to bolesny, ale na szczęście nie tylko bolesny proces.
              Także daje satysfakcje. I to w sposób, albo niemal, albo wręcz natychmiastowy.
              Piszesz, że nie czujesz się przygotowana do takich dyskusji, ale przecież można się zacząć przygotowywać, uczestnicząc w nich nabiera się kompetencji. Oczywiście wielbłądzi się i błądzi.
              To jedna kwestia.
              Piszesz, że sztuka coś porusza, coś mówi,ok zgodzę się. Zastanawia mnie tylko jedno idąc (sic!) za tą metaforą. Jeśli spotykamy sztukę, czy Sztukę i ona do nas mówi, ale my nie jesteśmy przygotowani i przygotowane do jej odbioru? To co się dzieje, nawet gdyby była największa nie zrozumiemy jej. To tak jak z człowiekiem, który zwraca się do nas w nieznanym narzeczu, możemy uznać, że jest obcokrajowczynią/ obcokrajowcem, albo uznać, że jest psychicznie chorą osobą, którą trzeba odizolować (gdy np towarzyszy temu niezrozumiane przez nas zachowanie), a co jeśli mamy władzę by tego człowieka odseparować? Tak, sztuki można nie zrozumieć. Nie podzielać spojrzenia Artyst[k]_y/i i nic się nie stanie jeśli nie zachwyci nas „Początek świata”, ale co jeśli transponujemy swoje wizje dotyczące świata na ludzi, a przecież to robimy? Co jeśli temu towarzyszy moc decydowania i władza?
              Mówisz, i ja tego nie neguję, by kierować się własnym (nazwijmy to umownie) gustem, choć nie jest to właściwe słowo, ale nie o to chodzi, w moim odczuciu, że się pomylę i uznam coś za sztukę, co nią nie jest, tylko to, żeby zdać sobie sprawę, że to, co nazywamy własnym gustem, nim nie jest, piszesz, że z o s t a ł o u k s z t a ł t o w a n e, właśnie chociażby przez krąg kulturowy,rodzinę, nie tylko czas historyczny, ale przede wszystkim właśnie przez system nawyków w rodzinie pochodzenia, i jeśli zaniedbamy trudu własnego samokształcenia, nigdy nie będziemy mieć szansy dowiedzieć się Kim jesteśmy i kim chcemy być naprawdę. Nie chodzi o to, by droga edukacji była drogą negacji tego co zastane, nauczone i wytworzone, chodzi o mnogość perspektyw, ową umiejętność czytania, i umiejętność wytworzenia synergii. Poruszania się. Ruch wiąże się ze zmianą perspektywy. Piszę o ruchu, a nie o popychaniu, to drugie czyni z nas osoby bierne. Przekonałam się, że jeśli zacznę od siebie wymagać, ale też uczyć w taki sposób by m ą d r z e od siebie wymagać, to oczywiście są momenty niekonfortowe, ale jest przy tym mnóstwo frajdy i mój krąg percepcji się poszerza, to trochę tak jak z jedzeniem w restauracji, jeśli nie spróbuję, nie dowiem się co i w jakiej konfiguracji mi smakuje, tyle że degustowanie dań w lokalu nie wiąże się ze zmianą światopoglądu, a jest tak, że często ucząc (się) zmieniamy i światopogląd i światopodgląd. I ta zmiana jakościowa może budzić strach.
              I jeszcze jedno, czy książki filmy, zdjęcia nie są wytworem kultury?

  4. renya
    22 Wrz 2015

    Skończyło się drzewko komentarzy i nie mogę Ci odpowiedzieć pod Twoim wpisem, ale doskonale opisałaś to, o czym właśnie myślę:). Z takimi tematami problem jest taki, że im głębiej w las, tym więcej drzew (to zresztą stały problem w moich rozmyślaniach;-)). W krótkich słowach komentarza trudno jest podążyć wszystkimi ścieżkami i objaśnić wszelkie napotkane wyboje…
    Oczywiście, należy od siebie wymagać, należy się dokształcać, należy przemyśliwiać… Sztuka pozostaje sztuką, nawet jeśli do nas nie przemawia. Może przemawia do kogoś innego. Czasem nie przemawia nie dlatego, że jesteśmy za głupi by ją zrozumieć, czasem prezentuje po prostu inny poziom wrażliwości.
    Co do wiary autorytetom, na pewno jest to po części efekt socjalizacji. Ale wg R. Dawkinsa (ewolucjonisty) jest to też mechanizm ewolucyjny, który pozwala nam przetrwać (dzięki słuchaniu straszych można uniknąć niebezpieczeństwa) więc w pewnym zakresie jest to element naszej natury:-).

    • 5000lib
      22 Wrz 2015

      1. Komentarze są zagnieżdżone krótko, bo potem się rozjeżdżają, wspominałam o tym, we wstępie… Tak to jest, że nie wszystko można sobie ustawić, tak jakby się chciało. Dlatego też trzeba być uważną by nie przegapić, czy odpowiedź nie stanowi nowego wątku.
      Można napisać dłuższy komentarz, i to nie jeden, chociaż rozumiem, taki urok bloga.
      2. Wspominasz o ciekawym aspekcie, jeśli zatem, jak piszesz, sztuka nie do wszystkich przemawia, z różnych względów, to czy(m) jest kicz, i co nie jest sztuką? Bo czy nie łatwo zarzucić komuś: nie znasz się, nie rozumiesz (mojej) w domyśle Wielkiej Sztuki? Albo czym jest sztuka? I czy zawsze _musi_ być zrozumiana? Po co komu nie zrozumiana Sztuka?
      I, w końcu, gdzie przebiega granica. Ta co stanowi o sztuczce, sztuce (mięsa) i Sztuce. (piszę to mając na myśli tzw. mechanizmy społeczne, prądy etc).
      3. Ad vocem przywołanego Dawkinsa,
      3a)Nie przeczę jego słowom, musiałabym sobie poczytać w szerszym kontekście.
      Wiesz, co mnie zastanawia najbardziej, ów punkt
      ewolucja ewolucją, wystarczy zaobserwować naczelne, małpy, albo i nie, wszystkie zwierzęta żyjące w grupie, np delfiny w jaki sposób one żyją, i badając zależności i sposób socjalizacji nie przekładać swojej wiedzy o społeczeństwie (nie chodzi tylko o światopogląd) ale o mechanizmy na świat zwierząt (nie wiem, czy jasno się wyraziłam?) przecież delfiny niektóre zachowania mają tylko służą ich zaspokajaniu przyjemności.
      Ale nie o tym miało być.
      3b.Piszesz o tym, że ewolucyjnie jesteśmy wyposażone i wyposażeni w mechanizm, który nam pozwala uniknąć niebezpieczeństwa.
      Tyle, że nie jestem pewna (nie neguję, nie potwierdzam, ale się zastanawiam), czy jest to rzeczywiście ewolucyjne, czy wynika z performatywności gestów (socjalizacji) a może jest jeszcze jakieś inne- trzecie wyjście?
      Często tak mam, nie jestem za ujęciem sprawy w dychotomicznym ujęciu, biegunowym.
      Zazwyczaj takie kwestie są skompilowane, co nie jest oczywiście próbą ucięcia dyskusji na ten temat. Wręcz przeciwnie! 🙂
      Pozdrawiam, 🙂

      • renya
        22 Wrz 2015

        Zadajesz pytania na które długo można by odpowiadać, a i tak odpowiedzi nie będą pełne, ani tym bardziej ostateczne. Rozumiem, że to zaproszenie do dyskusji, ale prowadzenie jej na jakim takim poziomie, w międzyczasie, jest szalenie trudne;-).
        Wiem co znaczą słowa kicz i sztuka, ale nie mam tyle tupetu, by wrzucać czyjąś twórczość do jednego lub drugiego worka. Kategoryczne opinie zawsze budzą we mnie sprzeciw. Ale zawsze mogę opisać swoje wrażenia, co czuję, gdy z jakąś twórczością obcuję:-). A czucie i rozumienie nie zawsze chadza parą, w moim przypadku nawet rzadko i często zdarza mi się czuć, ale zupełnie nie rozumieć;-).

        • 5000lib
          22 Wrz 2015

          Nie wiem, czy odpowiedzi mogą być pełne, albo czy wszechobejmujące, no tego to bym się jednak „bała”. Na szczęście do dyskusji można wrócić w czasie mniej zajętym. Tak to już jest, że jedno pytanie, prowadzi do drugiego…

  5. fibula
    11 Paźdź 2015

    Rozumienie i odczuwanie sztuk(i) mogą istnieć razem lub niezależnie. I nie sądzę, by któreś było lepsze i mogło się wywyższać. Tak mi się jakoś pomyślało – trochę na temat, trochę nie – gdy czytałam Twój wpis.

    • 5000lib
      11 Paźdź 2015

      To trochę tak jak sposoby uczenia się nowych umiejętności, uczymy się w różny (ale równy) sposób/ sposoby. Tyle, że pytanie się nasuwa. Co jest Sztuką, a co tylko sztuczką… Bo np czy Sztuką jest kicz, który mnie zachwyca? Z tym pytaniem Cię zostawiam… 😉

  6. Ciekawe te słowa Susan Sontag. Teorie psychologiczne mówią o tym, że schorzenia związane z tą człowieczą sferą związane są właśnie z niedoborami lub nadmiarami. Z tego by wychodziło, że kultura cierpi na szaleństwo. Pojawia się jednak pytanie – czy to kultura współczesna czy też w ogóle?

    • 5000lib
      17 Gru 2015

      Zaraz, zaraz (i nie chodzi o duuużą) bakterię.
      Ani baterię.
      Proszę nie wyjeżdżać mi tu z Freudem, to nie nauka (nie można jej podważyć, ani przyjąć w sposób naukowy). Zresztą jego samego trzeba by było przebadać. I to nie jest inwektywa. Jako dziecko był poniżany przez rówieśników, z racji żydowskiego pochodzenia, jako młodzieniec niepewny siebie, otaczał się kobietami, dzięki którym awansował w hierarchii społecznej (ciekawa książka „Freud i kobiety”) otaczał się nimi dopóki mógł je wykorzystać (przykład Helena Deutsch) póki go wielbiły.

      • Ależ, ależ – Freud już dawno jest passe. Akurat ten wycinek wiedzy swej czerpałem z fascynującego „Mężczyzny, który pomylił żonę z kapeluszem”. Polecam mocno. Choć kapelusz z wrażenia spaść może z głowy.

        • 5000lib
          17 Gru 2015

          Najczęściej właśnie kojarzy się właśnie z panem na F. zwłaszcza w kontekście kultury.
          Tak, mam tę lekturę w planach, ale tych daleeekich (nie wszystko można na raz przeczytać) może powinnam powiedzieć, mam w planach inną książkę tego autora. Nie bez kozery mówi się, że najlepiej sprzedają się Ci umarli (najwięcej zarabiają).

          • Powiem więcej – na raz można czytać tylko jedno. Znaczy mogę tak robić ja. Nie potrafię, nie chcę i nie lubię rozdwajać swego czytelnictwa.

            • 5000lib
              17 Gru 2015

              Rożne są sposoby (i cele) czytania, jedno warunkuje drugie.

Zapraszam do dyskusji :):

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Tagi

"At home" 2013 "Lewa ręka ciemności" "Miasto złudzeń" "Planeta wygnania" "Wydziedziczeni" oraz "Słowo las znaczy świat" #...Bo Świat jest ciekawy! #...I wiesz[cz] #...I wiesz[cz] co jest grane. Absu[ra]da(va)lium #12 poniedziałków #a ja lubię poniedziałki! #Dwanaście poniedziałków #InspirAkcja #iskierki #Jeden krok #Selekcja 52/20/15 #Szczelin w szczegółach ciąg dalszy #szczelin w szczegółach dalszy ciag #XII poniedziałków .[Saturday Pianist jazz]I Hiromi Uehara I Move 1 Movement 1: Poetry Of Wheels (George Gruntz) 3:05; 2 Movement 2: Poetry Of Lights (George Gruntz) 3:54; 3 Movement 3: Poetry Of Links (George Gruntz) 5:28; - 4 ILL Used ILLusions (George Gruntz) 5:1 01. Austin (Wasilewski) - 7:07 02. Sudovian Dance (Wasilewski) - 6:28 03. Spark of Life (Wasilewski) - 6:34 04. Do rycerzy 01. Requiem for Willy Loman 3:58; 02. Eternity Theme 1:58; 03. Closed Roads 5:36; 04. Waiting 2:07; 05. Voyage 2:10; 06. Invocation 2:26; 07. Tango of Love 1:41; 08. Tom’s Theme 1:35; 09. Laura’s 2 plus 1 7 widoków w drodze do Krakowa 7 widoków w drodze do Krakowa Grzegorz Turnau 9 Dead Alive 10 Easy Pieces for Piano 30 na 30 1997 2009 2012 2015 A Aagfe van der Voegh ach ach, kobiety i o kobietach Achille Adrien Proust ACT Adama Bremensis Adam Bałdych Adam Ferency Adam Golec Adam Hurst Adam Jerzy Czartoryski Adam Nowak Adam Pasternakiewicz Adam Pendelton Adam Strug Adam Włodek Adam Zagajewski Adam Zagajewski Obrona żarliwości Adele Bloch-Bauer I Adolf Sax adrygał Agata Kulesza Agata Młynarska Agata Tuszyńska Aga Zaryan Aga Zaryan śpiew Agnieszka Chrzanowska Agnieszka Osiecka Agnieszka Sylwanowicz Agora SA Aguste Rodin Aiora Akademia Nauk Akurat Alan Dawson Alan Pasqua Albert Camus Albert Camusa i Franza Kafki. Albert Einstein Alberto Giacometti albo Kobieta przy oknie Albrecht Dürer album: ‎The Musical Voyages Of Marco Polo albumy albumy recenzje alef Spinoza Aleksander Lesman Aleksander Macedoński Aleksandr Moczulski ales from Earthsea Alexandera Lonquicha Alexander Scriabine Alexandre Desplat Alexandre Seon Alexey Kruglov Alex Rovira Celma & Fernando Trias de Bes Alfa Alfabet Alfred Lion Alfred Nobel Alfred Szklarski Alice Sara Ott Alicja po drugiej stronie lustra Alicja w Krainie Czarów Alicję Gawlikowską ---Świerczyńską Alma Mahler A long Story 2007 alpinizm alto saxophone altówka Alvernia Studios Amon. Mój dziadek by mnie zastrzelił. recenzja Amon Göth Anaksymanes Anat Fort Anatole Francis anatomia Anawa Anda Rottenberg Andersen Andre Debierne Andriej Skhurhan Bożena Zawiślak-Dolny Andrzej Andre Krzywicki Andrzej Bachleda Andrzej Ferenc Andrzej Jagodziński Andrzej Jakimowski Andrzej Jakubowicz Andrzej Krzywicki Andrzej Panufnik Andrzej Sapkowski Andrzej Sikorowski Andrzej Trzaskowski Andrzej Wajda Andrzej Zaucha i Anawa André Tempel Andy McSmith Andy Sheppard Angela Davis Anglia animacja Animisiewasz Startt anim_akcja przeciw sterotypom Anja Lechner - Her First Dance (2008) Anja Lechner wiolączela Anna Austiaczka Anna Bikont Anna Chęćka -Gotkowicz Anna Maria Jopek Anna Maria Jopek - śpiew Anna Maria Jopek Licho Anna Maria Jopek ustami Annaputna Anna Rusowicz Anna Saraniecka Anna Seniuk Anna Treter Anna Wojtowicz Annette Paul Anouar Brahem Anthony de Mello Anthony Jackson Anthony Jackson - Bas Anthony Wilson Antoine’ de Saint-Exupéry Anton Dworak Antoni Buchner Antoni Dvořák Antonio de Pereda y Salgado Antoni Witt Antoni Łukasz Podkowiński Antonín Dvořák Antoon van Dyck antyk antysteresownik Anyone With a Heart recenzja Apelles apetyt na życie Apollo obdziera Marsjasza ze skóry Apple Apus apus Aris Kindta Arkady Shilkloper Arlene Blum Armet de Lisle Arseny Tarasewicz- Nikolajev Arthura Millera Artur Andrus Artur Hajzer Artur Szczęsny Artur Żmijewski Artysta: Adam Hurst Tytuł albumu: Obscura Czas realizacji Marzec 2012 roku Wytwórnia: Ash Records Arvo Pärt Arystoteles astma astma znane osoby chore na astmę Astrid Lindgen Astrid Lindgren Asurbanipala ateizm Ateny A time for everything audiobok audiobook audiobook Swietłana Aleksiejewicz Audioteka Auguścik Austin (Wasilewski) - 7:07; Sudovian Dance (Wasilewski) - 6:28; Spark of Life (Wasilewski) - 6:34; Do rycerzy autobiografia autyzm A w Krakowie na Brackiej B Bach bajka bajka o życiu Bajor Ballada o filiżance Ballady i romanse ballata Bandwagon Barbara Baczyńska Baritone Vocals – Gordon Jones Countertenor Vocals – David Gould Baron de Saint-Julien Bartosz Chajdecki Bogowie Basia Trzetrzelewska bas Phil Donkin Bass bass saxophone Bass – Jimmy Haslip Bazylea baśnie Beatrice d'Este Beethoven Bema Pamięci żałobny rapsod Bernard Machiavelli Bernard Sève beznadzieja. Biblioteka Akustyczna bieda bieda jako towar Big Cyc Bill Gates Billie Holliday Billy Holiday Billy Joel Bily Joel 1973 biografia Biografia Wisławy Szymborskiej Birds Requiem Bisquit b jak breweria Bliss blog blogostan Blogotony recenzja blogowanie Blue Note Blue Ribbon blues Bobby McFerrin Bob Dylan Bob Franceschini Bob Mintzer Bodø Domkor Boecjusz Bogdan Łazuka Bogiem a prawdą Bogusław Mec Bogusław Wołoszański Kafka Bolesław Leśmian Bolesław Prus Bona Bona Sforza Bona sprowadziła włoszczyznę do Polski? to mit Bonifacy IV Bosch Botticellego Boy Breweria Brewerie Bronisław Kaper Bronisław Maj Bronisław Maj Horacy (przekład Zygmunt Kubiak): Maciej Sarbiniewski (przekład Julian Ejsmond); Grzegorz Turnau (słowa: Grodzisko- Czym jest sen?- aranżacje Bronisław Malinowski Bronisław Pawlik Brunona Schulza Brzechwa Bugge Wesseltoft Bunksy bunt Buzu Squat by pamiętać być dobrym nauczycielem być dobrą nauczycielką Być jak Ron Clark Był sobie król ból Bębny – William Kennedy Błażej Domański Bługaria błędy C caccia Camile Claudel Cannonball Adderley - Mercy Mercy Mercy Caravaggio Caravvaggio Carla Bley Carla Bly Tros2013 Carla Gesualdo Carlo Gozzi Carlye Carolyn Davidson Carravaggio Casanova Caspara Davida Friedricha Cassandra Wilson Catherine Dickens Catherine Hogarth Cecil Taylor Cecylia Gallerani (1473-1536) Cecylia Kukuczka Celan Celina Kukuczka celtyckie opowieści Centrum Onkologii w Warszawie Cesare Catà chanson de geste Charlesa Lloyda Charles Bouchard Charles Byrne Chiarmonte Chick Corea chodzenie Choeurs de Lyon Chopin na jazzowo chorał chorał ambrozjański choroba choroba alkoholowa choroby serca Christian McBride Christoph Roßner Chris Tordini - double bass Churchill Chylice Chłopecki ciało ciało ludzkie ciekawostki ciekawostki ciekawostki językowe ciekawostki o czekoladzie ciekawostki o jazzie Ciekawostki o kawie ciekawostki o książkach ciekawostki o ludzkim ciele ciekawostki ornitologiczne ciekawostki o ósmym marca ciekawostki o średniowieczu ciekawostki układ oddechowy ciekawość cisza City of Illusions clarinet Claude François Claude Monet Claus Pieterszoon co dzieje się z ciałem po śmierci co jest grane. Absu[ra]da(va)lium co jest grane. Absu[ra]da(va)lium...I wiesz[cz] Cole Colin Vallon Colin Vallon Trio Coltrain Coltranie Come Away With Me recenzja Conlon Nascarrow co przyjemnego przeczytać? co to jest sapka co to są Listy i inne Brewerie co warto czytać co warto czytać z fantastyki? Co warto czytać z fantasy co warto przeczytać? co zrobić jeśli mam słomiany zapał co zrobić z rozczarowaniem? cykl cykl You can listen jazz cykl Ziemiomorze cytat cytat na teraz cytaty cytaty Jana Kaczkowskiego Cytaty z Jana Kaczkowskiego Czajkowski czarne złoto Czarnobyl Czarnobylska Modlitwa czas czas świąt czekasz na wiosnę Czerony Tulipan Czerwony Tulipan Czesława Korzeniowska Czesław Miłosz Czesław Niemen czyli]. Prawo do... czy między bogiem a prawdą? Jak poprawnie powiedzieć czym skutkuje uszkodzenie rdzenia kręgowego czy smarkać czyta Andrzej Ferenc czytaj Listy i inne Brewerie Czytam więc jestem Czytanie szkodzi :) czytelniczki czy to prawda Czyści jak łza Człowiek córka Bzdurka D DagaDana Dama z gronistajem Dama z Gronostajem Danae Danaus plexippus Daniel Kapustka Daniel Kapustka – perkusja Daniel Nilsson Danielsson Palle Daniel Tamment Daniel Tammet Daniel Tiamment Danny Cudd Danuta Grechuta Danuta Szaflarska Danuta Szaflarska nie żyje Darek Oleszkiewicz Dariusz Kortko Dariusz Zboch Leszek Sojka Jakub Kołodziejczyk Joanna Zagajewska Michał Kowalczyk Dark Crayon Dark Crayon/Piotr Cieślicki Dave Holland Dave Koz David Brubeck David Chesky David Chesky / Fundação Orquestra Estúdio / Rui Massena David Chesky: The Zephyrtine - A Ballet Story recenzja David James Soprano Vocals – Monika Mauch Tenor Vocals David James Soprano Vocals – Monika Mauch Tenor Vocals – Rogers Covey-Crump David Kikoski David Lynch David McClelland Da Vinci Dawid Bowie dawni mistrzowie Dean DeBloisChris Sanders Dean DeBloisChris SandersWilliam Davies Deborah Tannen de gustibus non est disputandum deneidy depresja Dezyderata Dhafer Youssef Diabelski młyn Diana Krall Diana Krall - When I look in your eyes Diares of Hope Diego Velázque Diego Velázquez Dino Saluzzi dlaczego dlaczego 8 marca dlaczego bekamy? dlaczego człowiek się wierci? Dlaczego Dickens byłby youtuberem? Dlaczego karku nie można złamać dlaczego ludzki kręgosłup ma kształt podwójnej litery s dlaczego malejemy? dlaczego mamy gęsią skórkę dlaczego mówimy nie zasypiaj gruszek w popiele dlaczego nie dyskutujemy dlaczego się czerwienimy dlaczego warto nie biegać Dlaczego warto zobaczyć film o Stephanie Hawkingu dlaczego wypda nam dysk Dlaczego zacięcie się papierem bardziej boli dla dzieci Dlaubert Dobrawa do czego służt stół? Do czego służy stół? dojarzość Do Marka Aureliusza Domenic Buonvicini i Silvestr Maruffi do mieszczan (Katarzyna Nosowska Dominik Bukowski Dominik Kwaśniewski Dominik Wania Dom o Zielonych Progach Dora Diamant Dorota Górska Dorota Kędzierzawska Dorota Miśkiewicz Dorota Osińska Dorota Warakomska Dostojewski do szlachty Dotknięcie pustki DoZP doświadczenie niepełnej sprawności Droga 66 Drugi dziennik recenzja drums duc de la Rochefoucauld Dudziak Dugosz Duke Duke Ellington Duke recenzja dur radość Dwadzieścia pięć lat temu zginęła Wanda Rutkiewicz dwuznaczność leksykalna dyg_resje Dymitr Szyszkin dynamit dysk dyskusja dyskusja o nudzie dyskusje o sztuce dysleksja. Dziady Dzieciństwo Marii Skłodowskiej Curie dziennik Dziesiąta rocznica śmierci Jana Pawła II Dzień Dziecka Dzień Języka Ojczystego Dzień Książki dla Dzieci Dzień Matki Dzień ojca. Dżem E e.e. cummings e.s.t ECM ECM. Eicher ECM wytwórnia Edgar Degas Edmund Semil edukacja Edwarda Albee Edward Grieg Edward Hopper Edward Janner Edward John Phelps Edward Kłosiński Edward Walter Fryer Eivind Aarset elektronika [Electronic Wind Instrument ] Elektryczne Gitary Eleni Karaindou Eleni Karaindrou Eleni Karaindrou - fortepian; Kim Kashkashian - altówka; Jan Garbarek - saksofon tenorowy; Vangelis Christopoulos - obój; Camerata Orchestra pod batutą Alexandrosa Myrata Eleonora Akwitańska Eli eli Elijah Bossenbroek Elijah Bossenbroek - Carpe Lumen Elina Duni Quartet Eliota Elisabeth Kübler-Ross Elizabeth Barrow Eliza Orzeszkowa Ellen Key Elliot Mason Elmo Elwira Kamińska Elżbieta Towarnicka Emil Zola En Chordais Ensemble Constantinople Epikur epowerment Eric Clapton Eric Clapton autobiografia Eric Clapton kończy karierę nie będzie koncertował Eric Zener Ermellino Ernest Rutherford erudycja esej eseje etno Eugeniusz Makówka Eugène Henri Paul Gauguin Ewaa Lipska Ewa Demarczyk Ewa Lipska Extended Circle F Fabrizio Bosso Fantasie C-Dur; Rondo h-Moll; Sonate A-Dur - Carolin Widmann Fantasty fantastyka fantasy Felicja Bauer Fender Rhodes – Paul Nagel Ferdynand Magellan Feynamann Fibonacci figura matki w sztuce filharmonia Filharmonicy Berlińscy Filip IV Filipowicz Quintet film film polski filozofia filozofia chodzenia Fiodor Dostojewski Fiovanniego Battisty de Lazzari fizjoterapia ciekawostki Flaubert flet Flora Celestyna Teresa Henrietta Tristan y Moscoso Flora Tristan folk folk jazz Follow The White Rabbit (Herman/Tordini/Crane) [3:21]; Saturn Returns [7:43]; Trylon [5:09]; Heart Shaped Box (Kurt Cabain) [4:38]; Ein Gedi (D.Aharoni) [6:01]; The Mountain In G Minor [6:20]; Cadenza Fonopolis Formacja Nieżywych Schabuff - Dadada forte(i)pian(o) fortepian; Henning Kraggerud fortepian ciekawostki fotepian Francis Danby Francis de La Rochefoucauld Francis Wolff Franciszek Jerzy Kulczycki Franciszka i Stefan Themersonowie Francja Francoisa Couturiera Franja Frank Zappa Frans van Mieris the Elder (Starszy) Franz Kafka François Boucher François VI frazeologizm Fred Oldenburg fretles Freud Fryderyk Chopin Fundacja terytoria książki Fusell i Krauss Fête de la Musique G Gabriela Anders Waiting Gabriela Muskała Gabriel Lippmann Gala Dali Gang Marcela Gary Burton Gazeta Wyborcza Gałczyński Gdańsk Gdańsk 2015 gdy kwitnie żonkil Geetali Norah Jones Shankar Georgea Russella George Gershwin George Martin Georges de La Tour Georges Seurat Georges Urbain Georges_Seurat Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte Gerald Cleaver Gershwin gerzegorz turnau Giedroić Gilles Thibault Gintrowski Giorgio de Chirico Giorgione Giovanniego Moroni Giovanni Paola de Feminis gitara gitara basowa Cezary Konrad - perkusja gitary Gitary– Paul Jackson Giuseppe Torelli glejak Glenem Gouldem Glen Gould God Only Knows Goethe Golec uOrkiestra Gottland Gra o tron Grass nie żyje Grażyna Draheim Grażyny Bacewicz Grechuta Gregoire Chamayou GrubSon grunt to zdrowie Grzegorz Ciechowski Grzegorz III Grzegorz Kwiecień Grzegorz Tomczak Grzegorz Turnau Grzegorz Turnau – śpiew Grzegorz Wełnicki Gunter von Hagens Gustava Klimt Gustav Theodore von Holst Gustaw Mahler Gwendolyn Bradley Gérard Genette Géricault Górny Śląsk Głowy piwniczne H Habakuk feat. Muniek Hagar's Song recenzja Halina Wyrodek Halloween Hamburg) Hang Massive Hanna Banaszak Benefis Hans Andersen Hans Zimmer harmonijka Robert Kubiszyn – kontrabas Harrisa Eisenstadta Septembera Harry Potter Harry Potter i Harry Potter i Kamień Filozoficzny Hector Berioz Helena Deutsch Helena Diakonova Helena Modrzejewska Helen Hunt Hendrix Henri Becquerel Henri Bergson Henri de Toulouse-Lautrec Henri Dominici Henryk II Henryk Majewski - trumpet Henryk Sienkiewicz Henry Marsh Henry Murray Hermione Lee Hernando Cortes Hertha Ayrton Hieronim Bosch Hieronymus Anthoniszoon van Aken Hilarego z Poitiers Hildegarda z Bingen Hili Plitmann himalaizm Hiob Hipokrates Historia historia kobiet historia liczb Hogward Hokusai Katsushika Holandia Holmfrida Holst planety Homo twist Miasto Kraków Horacio Lavandera Horowitz How to Train Your Dragon Hugo Steinhaus hulusi humor Huśtawki Hymn do Świętej Trójcy Ibrahim Maalouf i czytelnicy idiopatyczna odma opłucnowa Idres Shah Ignacy Jan Paderewski Igor Omulecki II Koncert fortepianowyB-dur op. 83 Johannesa Brahmsa Iiro Rantala Iiro Rantala - fortepian Adam Baldych - Skrzypce Asja Valcic - Wiolonczela Iiro Rantala New Trio Iiro Rantala String Trio II Wojna II Wojna Światowa IKD Ildefons Gałczyński ile waży skóra przeciętnego człowieka Imagine recenza i Marek Grechuta Immanuel Kant impresja Impresje i komenty impresonizm Imágenes (Music For Piano) Inga Iwasiów inspiracja Inspirujące książki instrumenty klawiszowe instrumenty klawiszowe; Krzysztof Pająk ---instrumenty klawiszowe instrumenty perkusyjne Instytut Radowy International Jazz Day Internetowy Klub Internetowy Klub Dyskusyjny Internetowy Klub Dyskusyjny Dyskusyjny [IKD+0] Internetowy Klub Dyskusyjny Dyskusyjny [IKD+2] Internetowy Klub Dyskusyjny [IKD+0] i Orkiestra na Zdrowie Irak. Piekło w raju recenzja Irena Curie Irena Curie na wojnie Irena Krzywicka Irena Santor Irene Joliot- Curie Irene Russo Irene Schweizer Iring Berlin irlandzkie whistle iskierki by 5000lib Istebna I Symfonia D-dur "Tytan" I Ty możesz słuchać muzyki klasycznej Iwaszkiewicz i wiedza I Wojna Światowa IX wiek Izabela Kastylijska Jacek Bończyk Jacek Dukaj Jacek Dukaj Lód Jacek Kaczmarski Jacek Kleyff Jacek Kozerski Jacek Malczewski Jacek Ostaszewski Jacek Wójcicki Jack Lang Jackowski i Jopek Deszcz Jacob Karlzon 3 Jacques Attali Jadwiga Helena Misel Jadwigi Sikorskiej jak inspirować jak mądrze czytać książki? O czytaniu jakość snu jak się wyspać Jakub Lange Jakub Łysik Monika Krzysztofik Marta Grzebielucha Karol Kamiński jak umiera człowiek jak wytresować smoka jak wzmacniać wolę James Joyce James Slevin Jana II Doskonałego Jan Breughel (młodszy) Jan Brzechwa Jan Dantyszek Janek Gwizdala - bass Alan Pasqua - piano Peter Erskine - perkusja Jan Garbarek Jan Gondowicz Jan Gunnar Hoff Janina Wanda Grechuta Jan Kaczkowski Jan Kaczkowski cytaty Jan Kanty Pawluśkiewicz Jan Kanty Pawluśkiewicz Zbigniew Wodecki Anna Wojtowicz Jan Kochanowski Janne Clemence Wail Jan Ptaszyn Wróblewski Jan Sebastian Bach Jan Smoczyński Janusz Gajos i Magda Umer z najnowszej płyty Duety Janusz Gniadkowski Janusz Korczak Janusz Kozłowski Janusz Limon Janusz Mackiewicz Janusz Majewski Janusz Radek Janusz Zabiegliński Jan Vermeer Jan Vermeer van Delft Jan Wildens Jan z Czarnolasu Jan Zych Jar Chojnacki Jarema Stępowski Jarle Vespestad: drums Jarosław Iwaszkiewicz Jarrett Jarret w Kolonii 1975 rok jaskułke Jasona Morana Jason Moran jazz jazz finski jazz jest jazz norweski jazz pianist Jazz Sebastian Bach Jazz Tribute To Michael Jackson jazz w Finlandii jazz zagraniczny Jean-Édouard Vuillard Jeana Désiréa Gustavea Courbeta? Jeana Paula Jean de La Fontaine Jean de Roquetaille Jean Galbert Savage Jeff Hamilton Jeff Tain Watts Jennifer Teege Jeremi Protas Jeremi Przybora Jeroen van Veen Jeroen van Veen – Pärt - Für Anna Maria Jeroen van Veen – Pärt - Für Anna Maria (2013) Jerzego Zawieyskiego i Tadeusza Gajcego Jerzy Bartz Jerzy Czech Jerzy III Jerzyk zwyczajny Jerzy Limon Jerzy Maksymiuk Jerzy Pilch Jerzy Stempowski Jerzy Sthur i Olgierd Łukasiewicz Jerzy Stępowski Jerzy Wasowski jest najważniejsza. Jezus Chrystus Joachim Kuhn Joakim Milder - tenor saksofon tenorowy Joanna Garycka Joanna Pollakówna Joanna Porazińska Joanna Sałyga--- Chustka. Joanna Szczęsna Joanna Szczęsna i Anna Szczęsna Joe Morello Joe Morrello Joey Baron Johana Necka Johann Christian Bach Johannes Brahms Johann Maria Farina John Clayton John Coltranie John Gage John Hawkes John Lennon John Lewis John Mandela John Porter John Surman John Urry John Williams John Zorn Jon Christiensen Joni Mitchell Jon Schmidt Jopek Jorrain Lorrain Josiah Wedgwood Joëlle Léandre Juian Tuwim Julia Hartwig Julian Maszyński Julian Sypniewski Julian Tuwim Juliusz II Juliusz Machulski Juliusz P. Szeniawski Jung Jusepe de Ribera Justyna Steczkowska Józef Czapski Józef Czechowicz Józef Epifani Minasowicz Józef Pankiewicz Józef Peszka Józef Wokulski to Stanisław Wokulski? języczek u wagi języczek uwagi albo języczek u wagi język język a zawody język migowy językowo język polski język polski ciekawostki kabaret Kabaret OT.TO Kabaret Potem Kabaret Starszych Panów Kacper Stolarczyk Kacper Stolarczyk – gitary Kaczmarczyk Kaczmarski Kafka Kaldi Kalina Jędrusik Kamil Łanuszka kampanie społeczne kanał kręgowy kanon kanon fantasy kanon jazzu kanon lektur polskich Karakter Karol Chłapowski Karol Dickens Karol Szymanowski Karol Wielki kaszleć czy kasłać Katarzyna Biedrowska; Marek Szymaszek; Paulina Grondys; Katarzyna Boni Katarzyna II Katarzyna Kolędy –-Zalewskiej Katarzyna Rokicka Katarzyna Rosicka--- Jaczyńska katastrofa w Czarnobylu Katowice Kawa Kayach Kayah Kazimierz Mikulski Keats Keith Jarret Keith Tester Kenny Drew - fortepian Paul Chambers - kontrabas Philly Joe Jonnes - perkusja Lee Morgan - trąbka Curtis Fuller - puzon Ketil Bjornstad kiedy skóra ma orgazm Kieślowski Kinga Prais Klarnet klarnet basowy Klasyczna klasyczne korepetyce -w dobrym tonie. klasyka klawisze kltura Klub Pickwicka kląć jak szewc kobieta Kobieta z dzbanem Kobieta z Wagą kobiety kobiety i o kobietach kobiety w fantasy kobiety w nauce kod kulturowy Kod Leonarda da Vinci Kolia Piotrowski Komeda koncepcje dzieciństwa koncert Koncert pamięci Agnieszki Osieckiej w Opolu kondycja muzyki Kongres futurologiczny konik polny Konkurs Chopinowski KOnrad Mastyło konsekwencja w działaniu Konstanty Andrzej Kulka Konstanty Ildefons Gałczyński Konstantynopol kontrabas Kordowicz Kornel Filipowicz Kornel Makuszyński Kortarbiński Kosarzyska kosmos Kot z Cheshire Kraków Krew Elfów Kristjan Randalu Kroke Kronika Theitmara Krupnicza 22 Krystian Zimerman Krystyna Czubówna Krystyna Janda Krystyna Janda Wariatka Tańczy Krywult Krzysztof Antkowiak Krzysztof Cezary Buszman Krzysztof Chodorowski. Krzysztof Herdzin - fortepian Krzysztof Kamil Baczyński Krzysztof Kiersznowski Krzysztof Komeda Krzysztof Korzeń; Krzysztof Kraska Krzysztof Kubiesa Krzysztof Napiórkowski Krzysztof Napiórkowski w Trójce Krzysztof Rutkowski Królowa Wiktoria krążek międzykręgowy Ks. Jan Kaczkowski śmierć książka książka 2014 książka jako towar książka mówiona książka papierowa czy ebook co wybrać? książki książki fantasy książki o górach księcia Buckingham KSU kształtowanie nawyków których doświadczeniem były stany depresyjne którzy chorują na astmę Kukuczka kula Kulikowska kultura Kurta Cabaina Kurylewicz Kvieta Legatowa Kyriakos Kalaitzidis LA Lalka Bolesława Prusa Lao Tzu Larry Coryell Laurent Lemire Lech Janerka Lech Jęczmyk legendy lekcje u Ophera Brayera lektury Leonard Cohen Leonardo da Vinci Leonardo Rauwulfa Leonard Slatkin Leon Fistek Leonid Shupik Le Radeau de la Méduse Leszek Aleksander Moczulski Leszek Kołakowski Leszek Możdże Leszek Możdżer LESŁAW i ADMINISTRATORR Let Her Go Leurent Lemiere Lew Soloff – trumpet Wolfgang Puschnig – saksofon altowy Andy Sheppard – saksofon tenorowy Gary Valente – puzon Carla Bley – piano Larry Goldings – organy Steve Swallow – bass Victor Lew Leśmian liczby Light Made Lighter Lisa Gerarrd Listy Listy i inne Brewerie Listy i inne brewerie blog Liszt Literacka Nagroda Nobla literatura literatura górska literatura na popołudnie Live. Największe przeboje Lizzy Loeb l jak listy Lombard Londyn Lorentz Louis Armstrong Lublin LUC Lucas van Uden. Ludovico Sforza Ludwig Wittgenstein Ludwika VI Grubego Ludwik Filip Ludwik Pasteur Ludwik VII Ludwik XIII Ludwik XV ludzie ciało ludzi organizm Lugwig Wittgensein Lukrecja Borgia Lukrecjusz Lula i Mariusz Pędziałkowie Lutosławski Lód Maaanam Kora Mac Maciej Garbowski Maciej Inglot--- akordeon; Błażej Chororowski---gitara basowa Maciej Kukuczka Maciej Magnuski – bas Maciej Maleńczuk Maciej Manguski Maciej Szczepański Maciej Słomczyński Maciej Zębaty madrygał Magdalena Kumorek Mahatma Gandhi Mahler Majewski -fortepian Majewski Robert Malajkat malarstwo Malcolm Budd Malczewski Malwina Kulikowska Manet Manfred Eicher Marc Chagall Marcel Landowski Marcel Proust Marcin Dorociński Marcin Masecki Marcin Pietraszewski Marcin Wasilew Marcin Wasilewski Marcin Wasilewski - fortepian Marcin Wasilewski - piano Slawomir Kurkiewicz - kontrabas Michal Miskiewicz - perkusja Joakim Milder - tenor saksofon tenorowy Marcin Wyrostek Marcin Zabrocki Marc O'Brien Marcus Miller Marek Bliziński - guitar Marek Grech Marek Grechuta Marek Grechuta i Band Marek Grehuta Marek Jackowski Marek Konrad Marek Moś Marek Napiórkowski Marek Napiórkowski - gitara Marek Niedziwiecki Maria Beiser Maria Bogucka Maria Curie Maria Curie emigrantka Maria Curie jako kochanka Maria Dębska Maria Farantouri Maria Magdalena pokutująca Marian Eile Marian Eile- Kwaśniewski Maria Orwid Maria Peszek Maria Peszek i Foks Maria Peszek i Foks Był sobie król Maria Salomea Skłodowska - Curie Maria Skłodowska Curie Maria Skłodowska Curie na wojnie Maria Szyszkowska Marie Mordingrer Mariusz Szczygieł Marjane Satrapi i Vincenta Paronnaud marka markizy de Pompadour Markowie Czuryłło i Grechuta Marsjasz i Apollo Marszałek Marta Górnicka Martha Argerich MARTIN TINGVALL Maryna Barfuss Maryna Barfuss- Turnau Marzena Michałowska Massner Mateen Matejkę Mats Eilertsen: double bass Matt Brewer Matt Brewer --- bass Gerald Cleaver --- perkusja Yaron Herman --- piano Maurice Fleuret Maurice Herzog Max Brod mała zmiana mała zmiana powoduje dużą zmianę Małe Curie Małgorzata Górnisiewicz Małgorzata Niemirska Mały Książę Mecz Poetycki 2015 Medyceusze medycyna medytacja Mehoffer melancholia Melisa meloreytacja Melvin B. Tolson miasto Mich & Mitch and Zbig łodeggy Michaela Franksa Michael Benita Michael Foucaut Michael Wollny Michaił Afanasjewicz Bułhakow Michal Miskiewicz Michal Miskiewicz - perkusja Michał Michał Anioł Michała Urbaniak Michał Bajor Michał Karol Szymanowski Michał Kuźmiński MichałLitwiniec Michał Nestorowicz Michał Strąkow Michał Tokaj Michał Urbaniak Michał Zabłocki Michał Łanuszka Michel Foucault Michel Petrucciani - fortepian Michel Serres Microsoft Mieczysław Karłowicz Mieczysław Kosz Miejsce kobiet jest na górze Mieszko I Mike Stern Mike Stern - gitara elektryczna Mikołaj Rej Mikołaj Tulipan Mikołaj z Radomia Mikromusic Milan Kundera Milena Jesenská Miles Davis minimalizm minimalizm w muzyce Mini wykłady o maxi sprawach. Trzy serie.Leszek Kołakowski Mira Zimińska-Sygietyńska Miron Białoszewski Misha Alperin Miskiewicz -perkusja.Zamyślenie recenzja Wojciech Majewski Miss Williams Mitch & Mitch Mit Erigone mity mity na temat pozytywnego myślenia Miuosh & Skrzek MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JAZZU./INTERNATIONAL JAZZ DAY Międzynarodowy Dzień Jazzu Międzynarodowy Dzień Kawy Międzynarodowy Dzień Tańca Mme Lemaire Moje córki Krowy mol smutek Monika Borzym Moniuszko Monk Montaigne more Morrie Schwartz motywacja motywacje działań Movements In Colour mpd Muchy Munk Munyungo Jackson – Mustafa Pasza muz: Zygmunt Konieczny muzyka muzyka etniczna muzyka filmowa muzyka klasyczna muzyka koncepcyjna muzyka polska muzyka popularna muzyka poważna muzyka rozrywkowa muzyka we Francji muzyka we Włoszek muzyka wielogłosowa muzyka zagraniczna muzyka świata Myslovitz myślenie jednak boli Młodość na co zmarł Bolesław Prus Na co zmarł Grass na co zmarł Ornette Coleman na co zmarł Stefan Żeromski? nadgryzione jabłuszko nadworny skrzypek Ewy Demarczyk nadzieja Nagroda Nobla Nagroda Nobla 2014 rok Nahuatl najcięższa książka świata najlepszy pojazd XIX wieku największy organ w ludzkim organiźmie Na motywach kołysanki Janiny Porazińskiej pod tym samym tytułem.Reżyseria i animacja Tytus Majerski Napoleon Bonaparte Napoleon III Narodowe czytanie Narodowe czytanie Lalki narracja Narrenturm Natasza Czermińska Natasza Czermińska recenzja nauczanie nauczyciel nauczyciele nauczycielka nauka nauka języka co wzmacniać nauka języka popularne błędy nawyk nawyki czytelnicze. Na wyspach Bergamutach Neil Larsen Nelly Ternan neologizm New Series NeXT Niccolo Machiavelli Nicola Chiaromonte Nicolaes Eliaszoon Pickenoy Niech Żyje Bal nie każdy potrafi się przewrócić Niemiecka Curie niepełnospraność niepełnosprawni niepełnosprawność niepełnosprawność Prousta niesprawiedliwość Nietzche Nietzsche nie w pełni sprawność Niezależna Oficyna Wydawnicza Nowa niezgoda nie żyje Ginter Grass Nighthawks Nike Nikola Sellmair Nikołaj Karamizyn Nils Petter Molvaer Nir Felder Nohawica Norah Jones normy językowe North Cape Notatki notatki na marginesie notatki z wykładów nowoczesny marketing nowy cykl Nowy Rok Nowy Ślad Czarnych Stóp nuda nu jazz O.S.T.R obalanie mitów obalanie mitów na temat Marii Skłodowskiej Curie o bibliotece o bieganiu o blogu obraz obrazy Obscura Obwieszczenie obyczaje obój ocannon’s World o chodzeniu o ciszy Octave Feuillet oczekwania o czytaniu Oda do radości Oda Dytrykówna. Odczuwanie architektury Odkrycie NASA odniesienie do baśni odprężenie odznaczenia Office International d'Hygiène Publique. o grzebieniu ogłoszenia Ogłoszenie o głupocie ohn Summerson o jazzie o języku Olaf Tryggvason Olga Boczar Olga Boznańska Olga Tokarczuk Nike 2015 o mężczyznach o nudzie Opole Opole 1997 opowieści dla dzieci Opowieści o Pilocie Prixie Opowieści z Ziemiomorza opowieść o najsłynniejszym polskim himalaiście o przypominaniu opór w rozwoju Orchestre National de Lyon orkiestra orkiestra: BBC Symphony Orchestra z towarzyszeniem chóru kobiecego) Adrian Boult orkiestra AUKSO Orkiestra Dni Naszych Ornette Coleman Ornette Coleman zmarł Orygenes Orzechowski o siekierze osoby chore na SLA Osoby Głuche Osoby Niedowidzące Osoby Niewidome osoby z niepełnosprawnościami OT.TO Otto Hahn Owidiusz o wyobraźni o władzy o zapominaniu o zmianie Ołówek recenzja pacyfizm palec palimpsest Palle Danielsson - kontrabas Pamiątkowe rupiecie Pamiętniki nadzwyczajnego umysłu z zespołem Aspergera Pan Herbatka Pan Kleks Parker Paryż pasja Passaggio Patch Adams paternalizm Patrice Moret Patricia Molly Clapton Paula Cole Paul Anka Paul Appell Paul Auster Paul Celan Paul Desmound Paul Emil Breitenfeld Paulina Braiter Paul Langevin Paul Éluard Pawerewski Paweł Krawczyk) - 4:37 05. Message in a Bottle (Sting) - 7:36 06. Sleep Safe and Warm (Komeda) - 6:55 07. Three Reflections (Wasilewski) - 8:33 08. Still (Milder) - 6:45 09. Actual Proof (Hancock) - Paweł Krawczyk) - 4:37; Message in a Bottle (Sting) - 7:36; Sleep Safe and Warm (Komeda) - 6:55; Three Reflections (Wasilewski) - 8:33; Still (Milder) - 6:45; Actual Proof (Hancock) - 6:06; Largo (Ba Paweł Smoleński Paweł Wszołek Peredy y Salgado Pergolesi perkusja Perkusja– Paulinho Da Costa Piano Perpetuum Persepolis Peter Erskine Peter Gabriel Pete York - perkusja Pewność Philip Zimbardo Phil Knight pianino pianino ciekawostki pianist piano Piano Guys piano Larry Koonse Piano Man 1973 Piano Works II - Ringing The Luminator Picasso Picasso Kobieta niosąca chleb Pieere Bordieu Piere Soderi Pierre Boudieu Pierre Bourdieu Pierre Curie pigułka dzień po pijany jak szewc Pina Bausch Pinelo piosenka finałowa piosenka literacka Piotr Curie Piotr Czajkowski Piotr Frączewski Piotr i Maria Curie Piotr Millati Piotr Paleczny Piotr Skrzynecki Piotr Szczepanik Piotr W. Cholewa Piotr Witkowski pismo Breila pisz na berdyczów co to znaczy Pitagoras Pitagoras z Samos Piwnica pod Baranami Pixar piękno piętnaście pianistów pianistek jazzowych Place de la Concorde Planet of Exile pleonazm podania Pod budą Pod budą Sikorowski & Turnau Pod światło poeta poezja pogoda pod psem pokój polityka polon Polska Polska wygrywa Euro 2016 Polskie Radio polski jazz pop Po pierwsze nie szkodzić. Opowieści o życiu Pora Umierać Porter postacie kobiet Powiedziała mi Maria Antonina powołanie Powstanie 44 pozytywizm pozytyw na dzisiaj prawa człowieka prawa kobiet prawda ciekawsza od fikcji Prawo do... problemy ze stawem żuchwowo skroniowym proces edukacyjny proces rehablitacji produkcja Program 3 Polskiego Radia programowanie; Tomasz Dominik--- bębny; Maciej Mąka--- gitary; Janusz Baka--- konsoleta; Prust Pruszyński i S-ka Przebudzenie Przejęzyczenie Przejęzyczenie. Rozmowy o przekładzie Przemek Dyakowski - saksofon Przemysław Dyakowski Przemysław Raminiak - fortepian Maciej Grabowski - bass Krzysztof Gradziuk - perkusja Przestrzenie i zaułki Przyboś przypowieść o stole Przysłowia nie są mądrością narodów Prószyński i S-ka psychologia psy w języku Ptaszyn Pustka w domu pyknodysostoza kto chorował pytaj_ni[c]k pytania pytanie pytanie o myślenie pytanie o niemyślenie Pyteasz płyty Queen Quiet Letters Quinto Libro Di Madrigali- Gesualdo rackę napisałam rad radio radioaktywność Radiohead radość Radziwiłłówna Rafael Santi Rainer Maria Rilke Raj Ralph Greenspan Ralph Towner Randy Brecker Randy Brecker - trąbka Nir Felder - gitara elekryczna Bob Franceschini - saxopfon Sergio Vallin - gitara elekryczna Elliot Mason - puzon Lizzy Loeb - wokal Randy Pausch Raymond Queneau Ray Tomlinson Raz Dwa Trzy realizm recenja recenzja recenzja albumu recenzja filmu recenzja książki recenzja Meditatus recenzja płyty recenzja płyty A miało być tak dobrze Recenzja płyty a miało być tak pięknie recenzja płyty muzka polska recenzja Świat Dysku recenzje recenzje książki recenzje płyty recepta na słomiany zapał reenzja reenzja albumu. reflekcja rehabilitacja funkcjonalna Reinman z Bielawy relaks relaksacja religia Rembrandt Remembrance Renesans Renoir reportaż Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta Reynaldo Hamn reż. Piotr Trzaskalski Richarda P.Feynmana Richard Feynman Richard P Feynaman Robert Kasprzycki Robert Majewski Robert Majewski - trabka Robert Proust rock rocznica blogowania rocznica blogu rocznica śmierci Witkacego Rodolphe Lindt Rodowicz Rodrigo y Gabriela rodzina muzyczna Roentgen Rogers Covey-Crump rok czasu rola lidera rola reportera Roman Jacobson romans Rosja Route 66 rower rower ciekawostki Royal Quartet ROYAL STRING rozkwit gaworzenia rozmowy rozrywka rozwój rozwój dziecka rozwój mowy rozwój osobisty rożen rożno Rubens ruch ruch to niezależność Rudyard Kipling najmłodszy laureat Nagrody Nobla Running Running Jacob Karlzon Rusell Russell Ferrante Ryczace Dwudziestki Ryczące Drake Ryszard Krynicki Ryszard Lwie Serce rzecz o Stanisławie Wokulskim rzeźba Rzuć to wszystko co złe równość saga Saga o Wiedźminie Saint Simona saksofon saksofon tenorowy Salvador Dali Sambbor Dudziński samobójcza śmierć samobójstwo samobójstwo Witkacego Samuel Johnson Samuel Rohrer Sandor Maraja Sandra van Veen Santiago de Compostela sapka Sarah Bernahardt Saturday Jazz Pianist Saturday Panist Jazz Saturday Pianist Jazz Saturday Pianist Jazz Michael Petrucciani Savante Arjemius saxofon Scott Elliot Fahlman SDM Sea recenzja Sebastian Erard Sekrety Morza Sekrety Morza recenzja Seksmisja sen sen kawalera z różą sereotypy Sergio Vallin. sfera Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band – tytuł płyty zespołu The Beatles Shaikh ash-Shadhilem Shoe Dog: A Memoir by the Creator of Nike Siedem nowych planet siekiera Sierżant Sigmunt Freud Sigurd Rascher silna wola Silvestri Simone de Beauvoir Simon Phillips Simple Acoustic Trio Siostry Panas sir Wiliam Crookes Siula Grande Skrzek skrzypce skutki katastrofy w Czarnobylu Skłodowska --- Curie SLA Slavenka Drakulić Slawomir Kurkiewicz Slawomir Kurkiewicz - kontrabas smarkaty Smolik smutek Smutna historia Szału smutne życie psa Sofokles Sokrates solo piano. Sonety Sonnige Stube Sopot Sparta spinacz spokój sposoby słuchania muzyki Spotkanie z Marią Stanistaw Witkiewicz Stanisława Celińska Stanisława Ryster Stanisław August Poniatowski Stanisław Baczyński. Stanisław Barańczak Stanisław Barańczak nie żyje Stanisław Barańczak poezja Stanisław Hadyna Stanisław Ignacy Witkiewicz Stanisław Jerzy Lec Stanisław Jopek Stanisław Jopek i Zespół Pieśni i tańca Mazowsze Stanisław Lem Stanisław Przybyszewski Stanisław Soyka Stanisław Strójwąs Stanisław Witkacy Witkiewicz Stanisław Wokulski Stansiław Soyka stan zdrowia Stare Dobre Małżeństwo Starość status kobiet status mężczyzn stawanie się staw żuchwowy skroniowy Steen Eiler Rasmussen Stefan Banach Stefan Garczyński Stefania Baczyńska Stefania Wilczyńska Stefania Zieleńczyk Stefan Kudelski Stendhal Stendhala Stenson Bobo Stephen Hawking Steve Gadd - perkusja Steve Jobs Steven Harrold Steve Swallow Steve Woźniak Storråda Strachy na Lachy Zimne dziady listopady Straight Story RGG recenzja strarta Strzeż się tych miejsc... Klaus Mitffoch Studio Agnieszki Osieckiej substantia reticularis Super Book Susan Sontag Susie Ibarra Swen Widłobrody Swietłana Aleksiejewicz Swietłana Aleksijewicz Sygryda Storråda Sylvie Courvoisier sylwetki sylwetki kobiet sylwetki mężczyzn symbolizm symbolizm w polskim malarstwie synestezja syntezator – Russell Ferrante Szalony Język Polski szczelanie w szczęce Szczęście czy fart Szereg Fouriera Szewczyk Ola Maurer Piwnica pod Baranami szewska pasja sześciostrunowa altówka Sześć światów Hain szkice Szkoła Notre Dame Sztuczne Fiołki sztuka sztuka i absurdy Sztuka kultura sztuka o której można dyskutować sztuka składania życzeń sztuka ulicy Sztuka zwycięstwa sztuki wizualne Szubert Szymanowski Karol Szymborska Szymon Kataszek Szymon Ludwik Kamykowski--sax Szymon Madej Szymon Stochniol Katarzyna Baczewska Aleksandra Urbańska Jarosław Marzec Szymon Zychowicz Szymon Zychowicz 2014 sł. Józef Czechowicz sł: Bolesław Leśmian Słaek Jaskułke Sławek Jaskułke sławne osoby sławni Polacy Sławomir Mrożek Słonimski Słowacki słowiański kołtun słowiańszczyzna Słowo las znaczy świat słowo o termitach Tadeusz (Boy) Żeleński Tadeusz Boy Żeleński i tłumaczenie Marcela Prousta Tadeusz Dziedzic Tadeusz Gajcy Tadeusz Kalinowski Tadeusz Kożuch Tadeusz Mieczkowski Tadeusz Nowak Tadeusz Pruszkowski Tadeusz Sygietyński Tadeusz Zawieyski Tadeusz Łomnicki Tadeusz Śliwiak Tadeusz Żeleński Boy take five Tales z Miletu tantasy Tatarak Tea book tag Tears in Heaven Tea Time Boogie teksty kultury Zachodu Tennesee Williamsa Tenor: Steve Davislim tenor saxophone Teoria Wszystkiego recenzja Terri Lyne Carrington Terry Prachett tey THE the Beatles The Coln Concert The Dispossesed The Girl In The Other Room recenzja The Hilliard Ensemble The Left Hand of Darkness Theloniousa Monka The Old Woman The Penitent Magdalene The Riddle (Nik Kershaw) cover The Swingle Singers The Word for World is Forest Thich Nnat Hanh Thomasa van der Wilta Thomas Couture Thomas de Keyser Thomas Transtomer Thomas Wyck Thrill Box recenzja Théodore Géricault Tim Burton Tingvall Trio Tischner to i owo językowo Tokaj tom 6 Tomasz Cichocki Tomasz Cichocki Zew Oceanu Tomasz Mann Tomasz Stanko i New York Quartet Wislawa Tomasz Stanko — trąbka Bobo Stenson — piano Anders Jormin — kontrabas Tony Oxley — perkusja Tomasz Stań Tomasz Stańko Tomasz Stańko trąbka / David Virelles fortepian / Thomas Morgan – kontrabas / Gerald Cleaver – perkusja Tomasz Szukalski - saksofon Tomek Sowiński - perkusja To mit Tommy Crane - drums. tom pierwszy Trylogii Husyckiej Tom Waits tonacja Toni Morrison Tord Gustavsen Tord Gustavsen: piano Tord Gustavsen Trio Tore Brunborg: tenor saxophone Tornebladh Touch & go - straight to number one Toulouse lautrec Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych tożsamości tożsamości społeczne Traktat o życiu. Myśli wybrane. Czesław Miłosz traktaty muzyczne trecento trenerstwo trio Trio in Tokio Troosta Trulsa Morka truncus cerebri trzy szybkie Trójka trąbka Trąbka – Scott Wendholt tulipan tulipanologia Turnau Tuwim Twierdza Szyfrów Tycjan typuję zwycięzcę tłumaczenie tłumaczenie: Przemysław Bieliński tłumaczenie: Stanisław Kasprzysiak U.S. Route 66 U. T. Gandhi perkusja ubóstwo uczenie uczenie języka migowego uczenie się udział kobiet w wojnie Ujejski Ulisses Ulla Lindquist umarł ks. Jan Kaczkowski Umieranie uniwersalność uniwersum Uno momento mortis Upadek Ikara uprzedzenia URK urodziny Karola Wielkiego urodziny Stanisława Lema Urodziny Wisławy Szymborskiej Urodziny Witkacego Urodziłem się pewnego błękitnego dnia Urodziłem się pewnego błękitnego dnia, Daniel Tammet, Urodziłem się pewnego błękitnego dnia. Pamiętniki nadzwyczajnego umysłu z zespołem Aspergera Ursula K. Le Guin Ursula Le Guin Urszula Dudziak USA ustanowienie Nagrody Nobla Uszkodzenie Rdzenia Kręgowego Valdemar Eiberg Valery var. 4:14; varia Vassilis Tsabropoulos Vassilis Tsabropoulos fortepian Velazquez Vermeer V Hauy Viera Brandes Vijay Iyer Vilhelm Hammershøi Vincent Peirani akordeon Vincent van Gogh Virginia Woolf Virginii Woolf Vladyslav Sendecki Volodos in Vienna Wacław Krupińsk Wacław Krupiński Waits Walden Pągowski Waleria Maria Gardowska Walter Isaacson Walther von der Vogelweide Wanda Rutkiewicz waria Warszawa Wat Werner Herzog Wesele Wyspiańskiego i Marek Grechuta Whileman wiara wiara we własne siły wibrafon wiedźmin Wiedźmin opowiadania Wiedżmikołaj wieki średnie Wiek męski wiek XIX wielbłąd Wielka Gra Wielka Msza h-moll wielogłosowa muzyka Wiersze zebrane Barańczak wierzę w wiedzę wieszać na kimś psy Wiesz może jak to się dzieje Wiesław Dymny Wikingowie Wilhelma VI Orleański Wilhelm Conrad Röntgen Wilhelm IX Trubadur Wilhelm Sasnal Wiliam Harvey William H. Macy William Szekspir Will Rogers Wincentyna Karska wiolączela Wisława Wisława Szymborska Wisława Szymborska Nobel Wisława Szymborska rocznica śmierci Witkacy Witkiewicz Witold Lutosławski Witold Lutosławski wcale nie jest za trudny Wit Stwosz Wittgenstein w jaki sposób chodzi człowiek w jaki sposób się rzyga w krzywym zwierciadle W malinowym chruśniaku Wocjech Orliński. Lem. Życie nie z tej Ziemi Wojciech Kamiński Wojciech Kassa Wojciech Kukuczka Wojciech Majewski Wojciech Malajkat Wojciech Młynarski Wojciech Młynarski nie żyje Wojciech Tochman Wojciech Waglewski Wojciech Zabłocki wojna Wojna nie ma w sobie nic z kobiety wokal; Gabor Bolla - saksofon; Andi Kissenbeck - organy Hammonda; Wolfgang Schmid - kontrabas; wokal; Torsten Goods - gitara Wokulski w Paryżu Wolna Grupa Bukowina Woz w popiele wrażenia Wskrzeszenie Łazarza wspomnienia Wspomnienia twórcy Nike współczesność Wszystkie kobiety Mateusza recenzja Wybór i układ Joanna Gromek - Illg wychwalanie idei miłości dworskiej wycieraczki samochodowe Wydawnictwo Literackie Wydawnictwo Znak Wydziedziczeni wykłady wynalzaki wyobraźnia wypadki w górach wyróźnienie wytwórnia ecm wywiad wyzwania wyzwania blogowe wyścig wyścig z Messnerem Wyśpiewam Wam wszystko wzór wątp wątpliwości wątroby nie omamisz wątroby nie oszukasz Wędrówka Władysław Broniewski Władysław Halik Władysław Reymont władza Włodek Pawlik Włodzimierz Korcz Xawerego Dunikowski XI XIV wiek Yapa Yaron Herman Yaron Herman - piano (Steinway D Yuan Mei zabawa zabawa blogowa zaburzenia ze spektrum autyzmu Zaczarowana świątynia zadanie Zakazany owoc Zakopane Zamość Zapatrzenie. Myśląc o malarzach zapowiedź nowego cyklu Zarycki zarządzanie stresem zasypywać gruszki Zawinul Zbigniew Herbert Zbigniew Jaremko Zbigniew Konopczyński - trombone Zbigniew Mikolejko Zbigniew Namysłowski Zbigniew Paleta Zbigniew Preisner Zbigniew Raj Zbigniew Wodecki Zbigniew Wodecki nie żyje Zbigniew WodeckiPiwnica pod Baranami z czego biorą się zakwasy? zdrowie Zdzisław Beksiński Zeeman zejść na psy Zenon Jaskuła Zespół Aspergera Zespół Pieśni i Tańca Śląsk Ziemie obiecane recenzja płyta 8.04.2014 r Ziemiomorze Ziemiomorze recenzja Zmarł Stanisław Barańczak zmiana zmiany znane osoby znane osoby chore na dusznicę znani z notatek na marginesie Zofia Ameisenowa Zofia Komedowa Trzcińska Zofia Zaleska z przymróżeniem oka. zrozumieć Franciszka zwątpienie zwątpiwnie Zycha Zygmunt Bauman Zygmunt Freud Zygmunt Freud a Proust Zygmunt Grechuta Zygmunt Konieczny Zygmunt Stary Zygmut Freud Zygmut Konieczny Złota dama [a]Varia [IKD3] [Klasyczne korepetycje-w dobrym tonie]. [Zarys Édouard Manet Ólafur Arnalds ósma część Harrego Pottera ósmy marca Ćwiczenia z utraty ćwiczenia Łanuszka. muzyka Łapiński Łucjan Paprocki Łukasz Nicpan Łukasz Simlat Łukasz Stasiak łumacze ( Stanisław Barańczak Śląska Orkiestra Kameralna Śmierć na pięć Śmierć Witkacego Średniowiecze Świat Dysku Światowy Dzień Jazzu. Światowy Dzień Ksiażki i Praw Autorskich Świat Rocannona" Święto muzyki Świętosława Święty Augustyn śmarczeć śmierci i neurochirurgii śmierć śmierć Anki śmierć w górach śpiew śpiew) Dorota Miśkiewicz: śpiew; Robert Majewski trąbka fluegelhorn Mariusz Pędziałek; Maryna Barfuss; Cezary Konrad -perkusja Robert Kubiszyn: akustyczna gitara basowa śpiew Dorota Miśkiewicz - śpiew Marek Napiórkowski - gitara Kacper Stolarczyk - gitary Maciej Magnuski - bas Daniel Kapustka - perkusja Marek Niedźwiecki - konferansjer śpiki św. Odilon św. Tomasz świadectwo światło niebieskie a sen święty Ambroży biskup mediolanu Żenia Zielińska Życzenia Życzenia wielkanocne żałoba że chodzisz? że ubywa nam wzrostu wraz z wiekiem że wykorzystujemy 10% możliwości swojego mózgu życie życie jako marketing życie z doświadczeniem niepełnej sprawności αυτονομία Михаил Афанасьевич Булгаков

Archi_walium:Ale to już było…

[Komentowanie]

Na tym blogu obowiązuje netykieta.
Zwracamy się do siebie po imieniu.
Autorka nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi współuczestników i współuczestniczek dyskusji, opinie są prywatną kwestią Autorów i Autorek.

Nie liczę godzin i dat.

Wrzesień 2015
Pon W Śr C Pt S N
« Sier   Paźdź »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

zBLOGowani

Tu także jestem:
zBLOGowani.pl