Listy i [inne] brewerie.

"Plus ratio quam vis".

181.A tak, [po]_prostu.

Są takie przekonania,które mają podnieść coś do rangi Sztuki, koniecznie tej, pisanej, tworzonej, rozumianej i degustowanej przez Wielkie SZTU. Nie tyle uczynić ją większą, wspanialszą, i określaną przez Wielkie Kwantyfikatory ile same odbiorczynie i odbiorców też naznaczyć. Włączyć do grona osób Wtajemniczonych. Na przykład skomplikowanie. Komplikowanie, gmatwanie. To jest piękne, ba nie tylko piękne, pożądane, takie heideggerowskie. Na przykład Majewski! Tfu, na przykład — jazz. Takim przykładem jest.

Modnie jest słuchać ościzawił,  im bardziej tam bardziej tym bardziej im zagmatwanie ważniejszym, taki Fibonacci w muzyce to zabawa dla przedszkolaków! Widzieć i wiedzieć, więcej choćby nic tam nie było, nic nie smakowało to jednak ważne i  ważkie.

W muzyce, z mojej perspektywy, chodzi przede wszystkim o to by w niej uczestniczyć. Bez wielkich słów, niezależnie od tego po której ze stron, którą perspektywę słuchaczki, czy twórczyni wybierzemy. Zwłaszcza, że zawsze łączymy te dwie perspektywy, niezależnie czy zdajemy sobie z tego sprawę, czy nie.

Ludzie, czyli my.  Lubimy nowe. Nowe i stare. Łączenie i tworzenie porządków. Zdań i za[_]dań. Daty, którym przypisujemy szczególną moc, tą, która każe nam zacząć od nowa. Odnowa. I to, co już znamy. Z tym, czego nie zdążyliśmy i nie zdążyłyśmy obłaskawić. Pogłaskać, poznać, a często i nazwać.

Miało być o muzyce. I będzie.

I jest.

Co środnik. Tfu, co środek, Hmmm, co środę. Uff! Począwszy od 23 września.

Bez podziału  i przedziału na style i gatunki. Nie tylko o albumach. Gdzie się podziała tamta muzyka, można by zapytać? A no… To tu, to tam. Niezależnie gdzie zalega…  Na pewno podziała, oj podziała i na zmysły i na wymysły. I na to, na tamto i na owo.

Zresztą,

i bez reszty.

Można przeczytać już pojutrze,

do ostatniej kropki.

Czy potrzeba wstępów, forpoczt, pierwszych zdań okrągłych, obłych, mięsistych, najlepiej erudycyjnych? Nie. Nie potrzeba. Wstępniaki już były, czy te dotyczące jazzu, czy klasyki.

W oczekiwaniu na wpis niekoniecznie muzyczny, niekoniecznie jak z nut pisany, albo/i [prze]czytany gładko. chatko można zagłębić się w treści spis. Dla osób chętnych i (nie)odważnych. Niezmiennie ważnych. I dysponujących czasem. Można pod wpisem np dawać sugestie, o czym, w jakiej kolejności i dla_czego, warto podyskutować. 🙂 A co! A czas…

Kroke i Time [źródło].

Advertisements

40 comments on “181.A tak, [po]_prostu.

  1. fotozwiedzacz
    13 Wrz 2015

    Szanowna Autorko, z głową pełna tematów i rozmyślań. Chętnie poczytam co napiszesz o SZTU(sztuce) wspólczesnej. Konkretnie chodzi mi o malarstwo.Pozdrawiam niedzielnie 🙂

    • 5000lib
      13 Wrz 2015

      Szanowna Czytelniczko. 🙂 O może masz jakiś konkretny temat na myśli? Ulubionego Malarza lub Malarkę? Ulubiony temat? Jeśli pogrzebiesz sobie w treści blogu to tam jest trochę malarskich tematów. 🙂 Na razie po woli i powoli bo ja jedna, a tematów nieskończon_ość 🙂 Pozdrawiam serdecznie.

      • fotozwiedzacz
        13 Wrz 2015

        Szkopuł w tym, że malarstwo wspólczesne niekoniecznie mnie powala. Ale niektóre formy współczesnej sztuki potrafią mnie zaskoczyć, że można z niczego zrobić coś, np. wykorzystać odpady czy śmieci. Stojąc jednak przed wspołczesnym malarstwem, płaczę za delikatną kreską, głebią i mistrzostwem (renesansu).

        • 5000lib
          13 Wrz 2015

          Dzięki, będę mieć to na uwadze. Pewnie trzeba będzie trochę poczekać, ale będę mieć baczność. Bez ości tym razem.

          Jeśli lubisz delikatność i współczesną sztukę to polecam twórczość Rafała Olbińskiego jego album Women w sposób szczególny jest mi bliski. Jeśli lubisz rzeźbę to Camile, która jest dla mnie wiecznie niedocenioną i dlatego jej imię powtarzam jak mantrę:
          http://wp.me/p59KuC-4
          Berezowska też zdaje się zapomniana:
          https://5000lib.wordpress.com/2014/10/19/11-a-mi-to-dotto/
          Jest też wis o Boschem, o władzy, o Szale uniesień… Chociaż to nie sztuka współczesna, ale niewątpliwie ta, przez wielkie SZTU.
          Dziękuję za głos. 🙂
          Zawsze można podrzucić temat. Gwarantuję, że złapię, chociaż czasami mam refleks szachistki… Ale, ćwiczenie czyni mistrzynią! Tak przynajmniej powiadają… Jeśli wierzyć legendom… I innym domostwom. Ommm. 🙂
          PS. Jeśli renesans, to niezaprzeczalnie obowiązkowo lekcje anatomii.

  2. lezeiczytam
    13 Wrz 2015

    Lubimy to, co nowe – zgoda, ale przede wszystkim lubimy to, co już znamy :-). Racja, w sztuce trzeba przede wszystkim uczestniczyć. Tu, jak nigdzie indziej chyba, „piękno jest w oku patrzącego”. I wtedy jest SZTU, albo sztu.

    • 5000lib
      13 Wrz 2015

      Efekt atrybucji się kłania. ) Pewnie, to w nawiązaniu do cyklów, które już były na tym blogu. 🙂
      Pytanie, które się pojawia co jakiś czas-ad vocem tego co piszesz, czy można wymyślić coś zupełnie nowego? Czy nowe złożyć z elementów już znanych. Jak uważasz? 🙂

  3. lezeiczytam
    13 Wrz 2015

    Jestem z tych, co sądzą, że „wszystko już było” 😉 Trudno o coś zupełnie nowego, wyjątkowego. Mam wrażenie, że w wielu dziedzinach sztuki „nowości” polegają częściej na zmianie opakowania/dekoracji. Ale ciągle szukam, niewykluczone, że coś mnie ominęło…

    • 5000lib
      13 Wrz 2015

      A ja, się zastanawiam, i gdy już myślę, że jestem pewna odpowiedzi, to wymyka mi się wraz z jakimś argumentem.
      Być może moja osobista pewność tego, że wszystko już było, że można złożyć nową perspektywę, z tego co już zostało wynalezione leży, czy ma swe źródło w ignorancji, albo w niewiedzy? (Piszę tu o sobie, żeby było jasne). Pozwól, że Ci przedstawie mój punkt widzenia, kiedyś myślałam, że wszystko już było, ale jeśli tak to gdzie jest Początek?
      Może rewolucja, a może ewolucja?
      Jak to ma się w przypadku, jeśli już odnosić się do SZTUki, i muzyki do powstania europejskiej wielogłosowości?
      Nie wiadomo gdzie i kiedy dokładnie pod jakimi współrzędnymi się narodziła idea i moc, koncept tejże. Chociaż archeolożki i archeolodzy muzyczni nad rozwikłaniem tego zagadnienia pracują nie od dziś.
      Wiadomo, że jakiś udział miał w tym chorał gregoriański, Wiadomo na podstawie wiedzy nam dostępnej u progu XXI wieku, że postawą były śpiewy jednogłosowe, właśnie chorałowe. Potem pojawiła się forma dwugłosu, śpiewu improwizowanego. Kiedy? W jaki sposób? Może za sprawą śpiewów burdonowych, może portatyw (takie fankowskie przenośne organy dar dla Pepina Małego od ówczesnego papieża) w wieku IX? Właśnie, chociażby na tym przykładzie można wskazać dwa fakty, oczywiście, ewolucja jest faktem, ulepszanie elementów, np piszczałek w rzeczonym portatywie, ale niewiele wiemy o początkach, o tych trudno uchwytnych. Bo na początku wydaje się ludziom albo oczywiste, albo tak chronią swoją własność intelektualną i prawa autorskie. Leonardo da Vinci (nie tylko on) robił w swych szkicach dwa błędy, gdyby ktoś „przypadkiem” stał się posiadaczem bądź posiadaczką dokumentacji to skonstruował byłby błędnie, albo wcale to, co wynalazca miał na myśli.
      Wielokrotnie matką wynalazku, jakiej dziedziny by dotyczył, była potrzeba i ówczesne warunki życia, te w których ludzie byli zanurzeni, albo do których dążyli. I choć emocje człowieka nie zmieniają się przez wieki, to warunki, czy jak piszesz, dekoracje już tak. Tak więc i wynalazek musi się zmienić, by odpowiadał zaspokajaniu/ zaspokojeniu potrzeb.
      Z innego poziomu: mówi się, że w szkole tej dzisiejszej, kształci się ludzi do n i e i s t n i e j ą c y c h jeszcze zawodów. A sposób przekazywania wiedzy, przynajmniej w szkołach elementarnych jest żywcem wyjęty z oświecenia. Oczywiście, że znamy specyfikę uczenia się dzieci i odmienny sposób uczenia się osób dorosłych. Są kursy, warsztaty, treningi i szkolenia, i zasób nowych i nie nowych profesji (a tylko inaczej nazwanych). No właśnie, ale jeśli w szkole (przejdźmy do dziedzin miękkich) zmieniamy nie tylko treści nauczania, ale i metody,metodologię? O wiele trudniej jest złapać wtedy różnicę tego kiedy pojawia się nowe, a kiedy owe nowe przestaje takim być a tylko ewoluuje. Może po prostu zagapiamy się i jesteśmy o tę sekundę spóźnieni i spóźnione… A to wpływa na sposób spostrzegania i wyciągania (błędnych) wniosków?
      Inną kwestią, a jakże związaną są luki kompetencyjne.
      Dla przykładu: Do niedawna sądzono, że w średniowieczu dominowały śpiewy jednogłosowe, ale okazało się, że bardzo często wokalowi towarzyszyły instrumenty! Skąd więc ta różnica? Nie było zapisu! Właśnie oto ta luka w wiedzy i postrzeganiu. Ktoś kiedyś i gdzieś, i to ktoś kto posiadał imię nazwisko i profesję, w miejscu, które można określić za pomocą współrzędnych geograficznych i okrasić, tfu określić za pomocą daty wymyślił ów zapis. Domniemywa się obecnie (choć to może także ulec zmienię), że linia instrumentu to taki melizmat, czyli ozdobnik,gdzie partię wiodącą miał głos, ale nie zmienia to faktu, że o wielu kwestiach jeszcze nie wiemy, a rzeczywistość postrzegamy za pomocą tego co wiemy.
      Jak jest? Czy nowe jest nowe, czy tylko zmodyfikowane, czy ułożone ze starych (recykling) elementów? Nie mnie rozsądzać. I chyba tu rozsądzenie nie jest potrzebne, niech głowią się nad tym filozofki i filozofowie. Ciekawa jestem Twojej opinii. Pozdrawiam,
      PS. Mam nadzieje, że komentarz nie jest za długi :).
      Zagnieżdżony jest 6 razy z racji szablonu…

  4. lezeiczytam
    13 Wrz 2015

    Masz rację, pewnie jest tak, że zmiany dokonują się na naszych oczach, a my albo jesteśmy ślepi, albo nie umiemy, czy nie chcemy ich dostrzec. Nie potrafię przyswoić wszystkiego, nigdy, choćbym chciała, nie poznam wszystkich wytworów sztuki, więc odnoszę się jedynie do znikomie małego wycinka rzeczywistości. Nie jestem więc dobrym sędzią. Idąc tym tropem – nikt nim nie jest. Może więc ciekawsze jest pytanie o to, co zrobićć, żeby być uważnym i nowe dostrzegać? I definicja – co to jest, to nowe? Ewolucja czy rewolucja ( świetnie to ujęłaś). Motywujesz do myślenia! 🙂

    • 5000lib
      13 Wrz 2015

      Mam przeczucie, że nie chodzi (nie chcę żeby chodziło) o rację.Racja zawsze kogoś stawia wyżej, a kogoś niżej, dlatego nie optuję za tym stwierdzeniem.
      A i mogę się mylić.
      Dyskusja z Tobą skłoniła mnie do refleksji, nie lubię kogoś zbywać okrągłymi zdaniami.
      (NIe piszę również, że ktoś lubi, albo, że Ktoś konkretny ).
      Zmiany zawsze zakorzenione są w czasie. Nauczono nas dostrzegać je z perspektywy przeszłości, teraz wektor ulega zmianie (na rzecz przewidywania, albo co gorsza kreowania „trę-d_ów”).
      Pewnie jest tak, że wszyscy postrzegamy pewien wycinek sztuki. Chociażby ze względu na wiedze o niej, niezwykle mało wiadomo np o muzyce tworzonej w starożytnym świecie. Nieporównywanie mniej do innych epok, nawet wieków średnich. Nie wiem też, czy jest sens (abstrahując od możliwości) wiedzenie (widzenie i spostrzeganie) wszystkiego.
      Np takie prometejskie zakusy medycyny.
      Szacuje się, że chirurdzy i chirurżki potrafią skutecznie leczyć od 1950 roku, czyli stosunkowo (jak na historię ludzkości) od niedawna, pacjent lub pacjentka, która szła do lazaretu, miała cień nadziei na wyleczenie,albo na ujście z życiem i nie przedwczesne rozstanie z nim, ale popatrz proszę wiedzenie wszystkiego o wszystkim to także wiedza o niepotencjalnych, a rzeczywistych ograniczeniach, nie mamy bowiem boskiej mocy (o ile oczywiście wierzymy w taką moc. Kwestia wiary jest intymna i niech taką pozostanie. Dlatego o kwestiach związanych z [nie] wiarą w Boga, Bogów i Boginie nie dyskutuje na tym blogu) jest także wiedzą o wszystkim. A to niewiedza, popycha nas często do przekraczania Swoich możliwości i niemożliwości, nazwania, odkrywania, szukania odpowiedzi, albo nazywania.
      Jeśli człowiek zdaje sobie sprawę z ograniczeń, nie mówię osobowościowych, bo to może zawsze przekroczyć, albo mieć przynajmniej taką nadzieję. Tylko tych możliwości wpisanych w rozwój cywilizacji i ludzkości do czego prowadzi? Regres, czy progres? Co powoduje?

      Nie chodzi o sędziowanie. O ferowanie wyroków. Można, czasami trzeba, czasami inaczej nie można, bo przecież co innego jak nie to posunęło kobiety do protestu? Jeśli nie pewność. Nie sprzeciw, wobec czego? Dlaczego dzisiaj obchodzimy hucznie Ósmy marca? No, fakt, niewiele osób o tym wie (ale to inna kwestia), ale czy sędziowanie, w tym przypadku, ma sens? Pewnie nie.
      Pytanie, które zadajesz, zarówno pierwsze: o to co zrobić, by nowe dostrzegać? Jak i drugie: Co jest to nowe? Są ciekawe.
      Ja bym z chęcią Cię dopytała, co niniejszym czynię, po co w jakim celu chcesz dostrzegać nowe? Myślę,że to wiele kwestii wyjaśni, a jak nie wiele, to może przynajmniej te, najważniejsze.

      Ot, i właśnie: co znaczy nowe? To odbicie pytania:ewolucja, czy rewolucja?
      Ja dodałabym jeszcze jedno: czy nie (zanadto) przyzwyczailiśmy się do ewolucyjnego sposobu myślenia? (I dostrzegania takich mechanizmów)?
      A że motywuje do myślenia. To dobrze. Uprzedzam, że owo –wbrew obiegowym opiniom— często boli. I pozostaje pytanie, co zrobić z nabytą wiedzą. 🙂 Pozdrawiam niedzielnie (Wszystkie Osoby Czytające. I zachęcam do dyskusji).

      • Izabela Wasilewska
        14 Wrz 2015

        Ja obstawiam, że przywykliśmy do używania ewolucyjnych mechanizmów/sposobów, bo tłumaczy dane zjawisko w sposób, co najmniej wystarczający. Łatwiej np wiedzę zrozumieć, przekazać. Odpowiada na podstawowe pytania i zaspakaja podstawowe potrzeby :jak, czemu i skąd?. Twoje pytanie jest dla mnie jak najbardziej uzasadnione (o perspektywę ewolucji w naszym-ogólnym postrzeganiu). Choć nie lubię tej opozycji rewolucja – ewolucja. „Nowe” rozumiane może być jako antagonizm tych dwóch pojęć. Ale czy powinno być tak rozpatrywane? Chyba nie bo zawęża zakres odpowiedzi. Może być przyczynkiem do dalszych rozmyślań , ale „rewolucja” brzmi zbyt nowocześnie. A my chyba jeszcze nie umiemy się od nowoczesności mentalnie oderwać.

        • 5000lib
          14 Wrz 2015

          O, to, to, to! Ewolucja to wygodne i natychmiastowe wytłumaczenie.
          Z jednej strony ewolucja i rewolucja jako opozycje. Z drugiej strony wierzę, że musi istnieć jeszcze jakieś trzecie wyjście. Wtedy to opozycja jeśli nie straci na aktualności, to na pewno na mocy. Wystarczy spojrzeć na to brzydkie słowo na dż. 🙂
          Tyle, że przyzwyczajenia i opór jaki towarzyszy zmianie [postaw] „robi” swoje.Opór,ów jest naturalnym elementem zmiany.
          Co do nowego, albo „nowego” napisano na ten temat wiele. Choć w Polsce, jeszcze daleko wystarczy wspomnieć, że Palimpsesty, czyli rzecz o literaturze drugiego obiegu, przetłumaczono na język polski dopiero po trzydziestu latach!
          Poza tym rozmawianie o nowym, za pomocą starych pojęć to pułapka, jak więc uniknąć, nie lubianej przez nas [cholera, znowu się zgadzamy!] opozycji? I zawężających [do]określeń, o których piszesz?

          • Izabela Wasilewska
            14 Wrz 2015

            Pewnie wyjść jest więcej niż 3. I chyba dopiero, jako „ludzie” zaczynamy rozumieć to. Taki „recycling” idei przedmiotów itp pozwala eksperymentować, testować nowe rozwiązania, które mają potencjał wzbogacać-zmieniać kurs.

            • 5000lib
              14 Wrz 2015

              Na pewno wyjść, [roz]wiązań, rozważań, a już związanych z tym wątpliwości jest więcej niż trzy. Tyle, że mam coraz więcej wątpliwości co do rozumienia recyklingu idei, o którym piszesz.
              Wątpliwości me są związane również z możliwością czytania sztuki. Niezależnie o jakiej dziedzinie będziemy mówić/ pisać. Czy o malarstwie, czy o filmie. Nie chodzi o to by każda osoba jest zobligowana czytać to co napisały Susan Sontag, albo Linda Williams. Nie pisząc, o spoglądaniu w tym samym kierunku. Czy jak chcesz zgodzie. Poprzestańmy na tych dwóch przykładach. Przynajmniej na chwilę.
              Tyle mówi się o analfabetyzmie. O tym, ze Polki i Polacy mało czytają. Owszem, mało. Owszem język się zmienia, i jako taki budzi emocje, co mogłyśmy zaobserwować chociażby w dyskusji pod tym wpisem. Szczerze mnie to nie dziwi, bo wiem, z czego opór wynika, i to, że nie wszystko można poruszyć na blogu. Chodzi o to, że martwi mnie wtórny analfabetyzm. Polega on na niepodejmowniu trudu myślenia. Nie, nie chodzi o ocenę kogokolwiek, o zgadzanie się. Nie jest też moim zamiarem scedowanie winy na ten stan rzeczy na nauczycielki i nauczycieli. Tak, oczywiście są takie osoby, które nigdy nie powinny mieć styczności z tym zawodem, znajdziemy je i tu, tak jak w każdych innych profesjach. Nie chodzi mi też o dyskusje o mechanizmie uczenia (instytucja) jak i doświadczenie personalne. Chodzi o nieumiejętność przełożenia tego co przeczytałyśmy i przeczytaliśmy, tego czego się dowiedzieliśmy o świecie na język sztuki. O powielanie okrągłych zdań, i mylenie tego z myśleniem. A myślenie z posiadaniem własnego zdania. Otóż, chodzi o owo połączenie, przekładanie, pewnego rodzaju umiejętność dostrzegania synergii. Czytanie sztuk wizualnych. Interesowanie ich. A nie szukanie prostych przełożeń (z tego biorą się skandale). Co tam szukanie, zadowalanie się nimi. Zaprzestawanie i zaspokajanie się (nie)świętym oburzeniem. Uff… 🙂
              PS. A może to wcale nie jest wtórny analfabetyzm?
              PS.II Nie chodzi mi także o to by kogoś na_wracać. Nie mam takich ambicji.

              • Izabela Wasilewska
                14 Wrz 2015

                Rozumiem twoje wyjaśnienie analfabetyzmu. Dla mnie to chyba objaw zmęczenia, przejedzenia niezrozumiałymi teoriami. Nikt nie powiedział …patrz..widzisz…rozumiesz…jak się tobie wydaje….ciekawa interpretacja…nie wiesz…zgaduj…kombinuj…(nigdzie nie ma takiej rozmowy- w szkole, w domu to i nie ma na poziomie jednostkowym). Sztuka to taka astrologia, pytasz na sesji o romans męża potem dzieją się dziwne rzeczy i dostajesz odpowiedź tak lub nie. Nie wiem, czy Kowalski wie, że to można podotykać, że to nie jest wróżenie z fusów tylko jest język, sztuki, struktura. Nie wie pewnie od czego zacząć i czy koszulka, którą miał główny bohater ze śmiesznym napisem to coś znaczy.
                Może współczesna sztuka i ta umiejętność uczestniczenia w niej – ale musi być ktoś/coś co nauczy tego uczestniczenia- mieć potencjał dźwigni zmniejszającej „analfabetyzm”. A może jednak trud myślenia podejmowany jest w warunkach zaspokojonych podstawowych potrzeb. Choć z drugiej strony np sztuka filmowa jest na tyle dostępnym nośnikiem znaczeń skierowanym do różnych widzów i potrafi być prosta i dosadna, że może być podstawą do „walki z analfabetyzmem”. Może odpowiedź na tak pojmowany jest prosta. Nikt palcem nie pokazał a ktoś musi pokazać.

              • 5000lib
                14 Wrz 2015

                Wydaje mi się, że odpowiedź na Twoje/ Nasze pytania może być prosta, ale wielowarstwowa.
                Przeładowanie niezrozumiałymi teoriami to jedno. Próba (bardzo często udana) ukazania tego co może być proste w sposób skomplikowane, i utrzymywanie tego w takich ramach jest niestety pożądane. (Oczywiście nie przez wszystkich). Z drugiej strony takie postępowanie może (i często niestety budzi) opór środowiska.
                Patrząc dalej możemy dostrzec pułapki prostego (oczywiście nie prostackiego) myślenia, mówienia i ukazywania sztuki.
                Z jednej strony, chodzi o język, oczywiście i jego pułapki -spłycenie spraw, albo tworzenie ku temu okazji, z drugiej o szerzenie wiedzy, są zawsze takie osoby, które będą bronić dostępu do niej.
                (to trochę tak jak z ekonomicznym życiem produktu, kiedy z elitarnego staje się powszechnie dostępny).
                Są oczywiście tacy, którzy./ które będą broniły by teorie pozostały skomplikowane, ale chodzi także o to, kto jeśli uprościmy poruszanie się po sztuce może zostać artystą. artystką?
                Dlaczego cenimy wyżej myślenie abstrakcyjnomatematyczne? BO w naszym kraju nie uczy się w sposób efektywny matematyki na poziomie zadowalającym.
                Tak, nie ma nawyku rozmowy, ale idąc za tym, co piszesz, nie ma nawyku/ umiejętności budowania na różnicach, albo/i również na różnicach.
                Z drugiej strony ów analfabetyzm jest związany z poziomem socjoekonomicznym społeczeństw. Nie chodzi [tylko] o to, że książka kosztuje 50 zł, że nie stać gros ludzi na bilet do kina, o operze, czy koncercie nie wspominawszy… Kiedy wymyślono/ stworzono czas wolny? A no wtedy gdy zniesiono pańszczyznę, gdy nastała rewolucja techniczna i fabryki. Kiedy doba się wydłużyła. Dla osób z wielu grup społecznych.
                Jeśli ktoś jest zagrożony wykluczeniem społecznym, w tym i ekonomicznym, czy będzie myślał o sztuce? A jeśli tak, to o jakiej? Czy bliżej będzie jej/mu do tego jak go zsocjalizowano? Przecież nie nauczy się go buntu, władza nie podcina [świadomie], gałęzi na której siedzi. I tu, bez wysiłku przechodzimy do następnego wątku, o którym piszesz:
                W jaki sposób, i czego uczymy, ale i czego możemy nauczyć? W sensie, czego mogą /są w stanie nauczyć przeszłe pokolenia, te, które dopiero wchodzą w świat? Gdzie leży granica? I w jaki sposób ją przesunąć? Czyli na czym polega samokształcenie, w jaki sposób można wdrożyć andragogiczne ideały? Np do sztuki?
                I czym ona jest?
                Czy można w taki sposób ją pojmować by cokolwiek jej narzuć, czyli wracamy do zadań stawianych wobec Sztuki?One przez wieki nie tylko się zmieniały, ale i powtarzały? A jeśli się powtarzały, to czy znaczy to, że próby ówczesne były niezadowalające? A więc, tutaj nieco prowokacyjnie, może Sztuka jest Błędem. Nie mylić proszę z O!błędem, albo obłędem… Chociaż…
                A może jest tak, że nikt nie ma obowiązku uczyć nas Sztuki? Chociaż jestem zdania, że jednak tak.
                Piszesz o sztuce filmowej jako dostępnym narzędziu, ok, zgodzę się. Zastanawia mnie tylko, czy potrafimy z niego skorzystać? I jakie niebezpieczeństwa czyhają/ kryją się pod pozorną/ realną dostępnością?

              • Izabela Wasilewska
                14 Wrz 2015

                Chyba próbujemy odpowiedzieć na pytanie, na które niewiele jeśli ktoś jest w stanie odpowiedzieć. Może wystarczy tylko podstawowa wiedza, z zakresu sztuki, a ludzie sami wezmą z niej co trzeba. Podążą swoim głosem i będą eksplorować. Coraz bardziej świadomi jesteśmy , coraz bardziej wiedza jest powszechna i dostępna w tym zakresie, narzędzia również. Trudna rozmowa i trudne zagadnienia próbujemy rozwikłać :/

              • 5000lib
                14 Wrz 2015

                Nie wiem, czy w ogóle, nie pisząc o szczególe odpowiedź jest możliwa, i czy jest tylko jedna. Niezmienna.
                Nie wiem, czy nie zbaczamy w kierunku dysput akademickich.
                Dla mnie jest jasne, że warto się powtarzać, nawet jeśli człowiek się zgadza. Nie było by tej rozmowy, która prowadzi od jednego do drugiego pytania. I stawia(ć) będzie nowe. Ciekawe, czy jest możliwa wiedza powszechna w temacie sztuk(i), i kiedy on jest osiągnięta…Z łatwych rozmów niewiele wynika, nie, nie chodzi o to by ich unikać, albo utrudniać… Ach 🙂

      • lezeiczytam
        14 Wrz 2015

        Ograniczę się do próby odpowiedzi na pytanie, co dla mnie to „nowe” oznacza. „Nowe” budzi ekscytację, daje nadzieję (np. na zmiany na lepsze – casus wielu prometejskich, udanych przecież współcześnie, zakusów medycyny), poszerza horyzonty, inspiruje. A także – nowe równa się nieznane (jeszcze), a ludzka (moja?) natura lubi nieznane podglądać.

        • 5000lib
          14 Wrz 2015

          A to ja dopytam. Oglądać. A z jakiej perspektywy lubisz nowe podglądać? 🙂

          • lezeiczytam
            15 Wrz 2015

            Z perspektywy leżącej 😉 (Bo ja „leżę i czytam”). Ta jest bezsprzecznie najwygodniejsza. A Listy są już w szpalcie bocznej, musiały zniknąć przez przypadek, ale obserwacja baczna trwała i nadal trwa.

            • 5000lib
              15 Wrz 2015

              A no tak, ja bym tak nie potrafiła już, ani leżeć i czytać w dwupaku, ani leżeć, czytać i obserwować.
              A myślałam, że się „cośstałosię”. Dlatego wolałam dojaśnić. 🙂

  5. Izabela Wasilewska
    14 Wrz 2015

    „Lubimy nowe. Nowe i stare.” – Lubimy stare, ale nowe lub obecnie lubimy łudzić się, że coś jest nowe, lub chcemy by było nowe, ale nie umiemy porzucić starego. Trudno mi się z Tobą nie zgodzić, trudno w takiej sytuacji pisać komentarz, bo jets on tylko powielaniem twojego zdania ( na tyle na ile znam temat)

    • 5000lib
      14 Wrz 2015

      Powielaj! A co tam, lubimy jak się zgadzamy 😀
      A tak poważnie to przychodzi mi na myśl sytuacja Bolesława Leśmiana, za życia nie był bardzo popularny. Nie tak jak Tuwim, Książę poetów. Gdy badaczki i badacze przyjrzeli się bliżej stworzonemu przezeń uniwersum baśniowemu dostrzegły i dostrzegli nie tylko rys autobiograficzny— co oczywiste— ale przyglądając się językowi zauważyły i zauważyli, że to co mili za neologizmy stworzone przez poetę to są anachronizmy, zapomniane słowa, których nikt nie używa! Nowe stało się starym. Oczywiście, nie jest tak, że nic nie wniósł językowo.
      Przykłady można mnożyć, niestety. Z uporem maniaczki powtarzam, że prawnicy bracia Grimm, nie napisali bajek, a jedynie je zebrali. Pierwsze opracowanie jakie zrobili- było stricte naukowe, i nie zawierało obrazków. Czy ktoś wymyślił krasnoludki? Nie, nie. Krasnoludkami nazywano dzieci, które pracowały w kopalniach. Zapuszaczano je w te rejony, w których osoby dorosłe nie mogły fedrować. Ze względu na warunki pracy owe dzieci nie rosły. Dlaczego w baśni o Królewnie Śnieżce siedmiu krasnoludków ma kilofy? Znów nowe staje się starym. Z(O Braciach pisałam tu). Wiele symboli, tak jak w przypadku twórczości Boscha, zaciera czas i ludzka nieważność, albo przekonanie o oczywistości. O nim samym też niewiele wiadomo. 🙂

  6. paczucha
    14 Wrz 2015

    Witaj. Widzę, czytam, słucham, iż trafiłam na bardzo ciekawy oraz ambitny blog. Będę tu częstym gościem.

    • 5000lib
      14 Wrz 2015

      Witaj Paczucho! Dobrego czytania, komentowania i bywania.
      Zapraszam zatem! 🙂

  7. Agnieszka
    15 Wrz 2015

    Przeczytałam wczoraj, ale postanowiłam zacząć z nowym dniem nowy komentarz. Dziękuję za Heideggera! Co do reszty… Bycie i Czas to w obecnym świecie dwa główne wyznaczniki egzystencji. Zastanawiam się, ile osób rozróżnia Bycie od Bytu. I czy w ogóle więcej tego bytu, czy owego bycia? SZTUka zatem jest adekwatna do owych wartości. Nie można wymagać od laika stworzenia dzieła, ale z drugiej strony prostota jego twórczości może mieć większą wartość i zawierać przesłanie zapierające dech dzięki swojej prawdziwości. Dlaczego bowiem każde dzieło geniusza musi być genialne?

    • 5000lib
      15 Wrz 2015

      Proszę bardzo, polecam się 😀
      A tak poważnie, to przychodzi mi do głowy pytanie, kiedy nazwiemy kogoś laikiem/ laiczką, a kiedy to już artysta/ artystka, nie mówiąc o takim określeniu jak geniusz/ka? Oglądałaś może film o Banksym? A w zasadzie nie tylko o nim. Tak ad vocem tego pytania: „Wejście przez sklep z pamiątkami”produkcja z 2010 roku. Polecam uwadze. Dokument. Nie chcę zdradzać fabuły, jakbyś zechciała oglądać.Nie mówię o sytuacji w filmie przedstwionej, ale wielu jest artystów,artystek którzy nie kończą szkół wymaganych. To jedno, drugie dlaczego nie można od laika wymagać stworzenia dzieła genialnego? A od Artysty można? Jeśli więc Prostota jest genialna w tym co nam przekazuje o świecie, i gdzie kieruje zmysły, to czy wręcz ludzie, którzy kończą szkoły artystyczne nie uczą się komplikować świata? Każde dzieło geniusza nie musi/ nie może być genialne, ale często geniusz ów jest mylony ze sposobem zarabiania pieniążków, to jedno, a może to nie geniusz/ka tworzy owe dzieła genialnymi to odbiorca/odbiorczyni nadaje im genialność, ową wyjątkowość bo chce posiadać coś wyjĄTkOwEGO?

  8. Agnieszka
    15 Wrz 2015

    No właśnie! Polecam uwadze Franciszka Ślażyńskiego – twórca ludowy, który wyrzeźbił tak piękne figurki ptaków, ze mogę je oglądać bez końca i nigdy nie mam dość. Ale stworzył także rzeźbę Chrystusa z otwartym sercem oraz Kochanowskiego przy kołysce trumience Orszulki. Te dwie rzeźby nie pozwalają oderwać oczu i przenoszą w inny wymiar. Po obejrzeniu jego prac albo chociażby obrazów Nikifora nie potrafię przyjąć do wiadomości, że ktoś ma swoją „wypasioną” pracownię, kilka dyplomów i twierdzi, ze jest twórcą ludowym… (Podobnie z muzyką. Na imprezy często zapraszamy zespoły ludowe… Oj… to długi temat i podnoszący mi ciśnienie.) Zaczynam nawet dochodzić do stwierdzenia, ze jeżeli ktoś stworzy dzieło genialne, rzadko jest w stanie stworzyć coś równie… genialnego.
    Filmy obejrzę z przyjemnością.

    • 5000lib
      15 Wrz 2015

      Film, o którym wspominam jest jeden.
      Ale wart zobaczenia, to dokument, reszty nie będę zdradzała.
      O Banksym już pisałam/wspominałam (sznurek tutaj: https://5000lib.wordpress.com/?s=Bunksy ). Prace Franciszka Ślażyńskiego (chyba ptaki, o których piszesz) można zobaczyć w Muzeum w Radomiu, o ile się nie mylę. [Bardzo dziękuję za polecenie].
      Co do Orszulki językoznawcy i językoznawczynie są zdania, że wcale nie umarła, a treny to nic innego jak wprawka literacka.
      Pytanie, co uznajemy za genialne? Albo jakie warunki muszą spełniać Dzieła Genialne?
      Zespoły ludowe, sztuka amatorska jak również podnoszenie badziewia do roli SZTUKI chyba to ostatnie podnosi mi najbardziej ciś_nie_nie.

  9. Agnieszka
    15 Wrz 2015

    Tak, to o tym właśnie Ślażyńskim napisałam. Istotnie, jego prace można oglądać w Muzeum Wsi Radomskiej. Pochodził on z terenu Powiatu Kozienickiego i dlatego w Muzeum Regionalnym w Kozienicach też jakieś pojedyncze prace się znajdują.

    • 5000lib
      15 Wrz 2015

      W zasadzie kojarzę tylko jego ptaki i rzeźbę Chrystusa. Dlaczego dyskusje o artystach ludowych podnoszą Ci ciśnienie?

  10. Agnieszka
    15 Wrz 2015

    Dlatego, że część z tych zespołów, które miałam okazję poznać, jest niesamowicie roszczeniowa i daleko odbiega od twórczości ludowej.
    Jeśli mogę sobie pozwolić na pytanie… Czy Radom, bądź jego okolice są Tobie bliskie geograficznie?

    • 5000lib
      15 Wrz 2015

      Na pytanie możesz sobie zawsze pozwolić. 🙂 Nie wiem, czy [ja] na odpowiedź.
      Przepraszam, mam nadzieje, że to nie czepialstwo.
      Nie, nie są mi bliskie geograficznie okolice Radomia.
      A czy nie w każdym zawodzie znajdują się ludzie roszczeniowi (nie wiem, dlatego pytam)? Po może wyobrażenie jest inne, może wyobrażenie o ludziach uzdolnionych muzycznie jest inne, a może, rzeczywiście jest ich więcej? Na czym polega owa roszczeniowość? Jak nie chcesz, jeśli to ciężki temat dla Ciebie, nie odpowiadaj. Szanuję to. Ciekawa jestem Twojej jak to wygląda perspektywy.

  11. Agnieszka
    15 Wrz 2015

    O Radom pytam, bo jest to mało znany, a nie jest całkiem pozbawiony historii i jak słyszę ze ktoś coś o nim wie – jestem zdziwiona. Jest jeszcze kilka miejsc, na wspomnienie których tak samo reaguję i równie mało znane lub nie lubiane 🙂
    tak, w każdym znajdują się ludzie roszczeniowi, owszem. Ja mam doświadczenia z kilkoma (i nie są to zespoły stanowiące poznaną przeze mnie większość na szczęście) negatywne – problemy z podkładem muzycznym (jeśli jest potrzebny), spóźnienia (to boli mnie najbardziej, bo są wtedy luki w programie, które trzeba łatać), stawienie się w mniejszym składzie (bo Henio i tak da radę sam przecież), a najmilej jest, kiedy są zapraszani na obiad. Tam jest już dobrze i w zasadzie wtedy dochodzę do wniosku, że w zasadzie to ja ich powinnam zaprosić na uroczystość, ale nie na występ. To trochę goryczy przy okazji dożynek. Na ogół mam styczność z dobrymi i zorganizowanymi zespołami ludowymi, które bardzo cenię. Miałam ostatnio przyjemność poznać „Mazowsze”. Na wstępie wyłożyli, co ma być i jakie są ich oczekiwania, a potem dali z siebie wszystko. Miło wspominam z ostatnich uciech przy okazji święta plonów :Sobótki”. Ale temat organizowania imprez i pilnowania występów to temat rzeeeeeeeeeekaaaa… i staję się nudna…. a jak sama siebie już nudzę swoimi wywodami to ewidentny znak, ze trzeba tego procederu zaprzestać 😉

    • 5000lib
      15 Wrz 2015

      1. Noooooooooooooooo Cooooooooooo Tyyyyyyyyyyyyyyy temat organizowania imprez jest nudny? Z której strony? Wiem, wiem można mieć po kokardy, uszy, i inne dziurki wszystkiego gdy jest szczyt sezonu, i zazębia się ze szczytem (bez)szczelności i absurdu. I można mieć wszystkiego dość, znaczy [do]syć.Przejedzenie totalne. O Mazowszu wspominałam tu.
      2. Nie cierpię spóźniania się, z wielu powodów.
      To dla mnie nie szanowanie osoby, zwłaszcza, że jestem z tych co wolą być wcześniej, i są zazwyczaj wcześniej, niż wcześniej: „żeby mieć zapas” wkurzające jest to. Oczywiście rozumiem są pewne sytuacje, pewni ludzie, wtedy jest inaczej, biorę zakładkę, poprawkę na daną sytuacje. Ne jest tak, że oceniam pod kratkę linijkę.
      Jeśli człowiek pracuje, lubi to co robi, to jestem zdania, że robi 150% a nie 100% tego na co się umówiono, zawsze jakiś gratis w rękawach jest. Są dni, że ma się dni bardziej i mniej dyspozycyjne, kiedyś coś wypadnie, (sytuacja losowa)…

      3. Z chęcią więc poczytam o tym, co masz do napisania, czy co napiszesz. 🙂 Ale rozumiem, gdy pewne tematy są prywatne, z założenia. 🙂

  12. Agnieszka
    15 Wrz 2015

    O nie! Nie dam się teraz samej sobie wypisać na telefonie… Jutro podczas przerwy na napój smolisty skrobnę żale i wypominki.

    • 5000lib
      15 Wrz 2015

      Skrobnę żale i wspominki zażywając witaminki! 🙂 Trzymam więc za czcionkę. 🙂 Też czarna i smolista. Napój smolisty zajrzyj do Brewerii i i jej list_ów. 🙂

      • Ach, zerwana nić dyskusji. A tak dobrze mi się czytało.

        Dodam tylko na marginesie dyskusji i jeszcze szerszym marginesie wpisu, że spóźniania też nie znoszę, a sam zapas biorę duży. Raz połączenie zapasu ze spóźnieniem zaowocowało nawet stanem chorobowym z powodu wystawienia na niekorzystne warunki pogodowe.

        • 5000lib
          17 Gru 2015

          Dyskusję można wznowić (to plus) prowadzenia blogu.
          A sytuację, o której piszesz znam z autopsji, niestety. 😦
          PS. Dobrze, że się dobrze czytało.

Zapraszam do dyskusji :):

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Tagi

"At home" 2013 "Lewa ręka ciemności" "Miasto złudzeń" "Planeta wygnania" "Wydziedziczeni" oraz "Słowo las znaczy świat" #...Bo Świat jest ciekawy! #...I wiesz[cz] #...I wiesz[cz] co jest grane. Absu[ra]da(va)lium #12 poniedziałków #a ja lubię poniedziałki! #Dwanaście poniedziałków #InspirAkcja #iskierki #Jeden krok #Selekcja 52/20/15 #Szczelin w szczegółach ciąg dalszy #szczelin w szczegółach dalszy ciag #XII poniedziałków .[Saturday Pianist jazz]I Hiromi Uehara I Move 1 Movement 1: Poetry Of Wheels (George Gruntz) 3:05; 2 Movement 2: Poetry Of Lights (George Gruntz) 3:54; 3 Movement 3: Poetry Of Links (George Gruntz) 5:28; - 4 ILL Used ILLusions (George Gruntz) 5:1 01. Austin (Wasilewski) - 7:07 02. Sudovian Dance (Wasilewski) - 6:28 03. Spark of Life (Wasilewski) - 6:34 04. Do rycerzy 01. Requiem for Willy Loman 3:58; 02. Eternity Theme 1:58; 03. Closed Roads 5:36; 04. Waiting 2:07; 05. Voyage 2:10; 06. Invocation 2:26; 07. Tango of Love 1:41; 08. Tom’s Theme 1:35; 09. Laura’s 7 widoków w drodze do Krakowa 7 widoków w drodze do Krakowa Grzegorz Turnau 9 Dead Alive 10 Easy Pieces for Piano 30 na 30 1997 2009 2012 2015 A Aagfe van der Voegh ach ach, kobiety i o kobietach Achille Adrien Proust ACT Adama Bremensis Adam Bałdych Adam Ferency Adam Golec Adam Hurst Adam Jerzy Czartoryski Adam Nowak Adam Pasternakiewicz Adam Pendelton Adam Strug Adam Włodek Adam Zagajewski Adam Zagajewski Obrona żarliwości Adele Bloch-Bauer I Adolf Sax adrygał Agata Kulesza Agata Młynarska Agata Tuszyńska Aga Zaryan Aga Zaryan śpiew Agnieszka Chrzanowska Agnieszka Osiecka Agnieszka Sylwanowicz Agora SA Aiora Akademia Nauk Akurat Alan Dawson Alan Pasqua Albert Camus Albert Camusa i Franza Kafki. Albert Einstein Alberto Giacometti albo Kobieta przy oknie Albrecht Dürer album: ‎The Musical Voyages Of Marco Polo albumy albumy recenzje alef Spinoza Aleksander Lesman Aleksander Macedoński Aleksandr Moczulski ales from Earthsea Alexandera Lonquicha Alexander Scriabine Alexandre Desplat Alexandre Seon Alexey Kruglov Alex Rovira Celma & Fernando Trias de Bes Alfa Alfabet Alfred Lion Alfred Nobel Alfred Szklarski Alice Sara Ott Alicja po drugiej stronie lustra Alicja w Krainie Czarów Alicję Gawlikowską ---Świerczyńską Alma Mahler A long Story 2007 alpinizm altówka Alvernia Studios Amon. Mój dziadek by mnie zastrzelił. recenzja Amon Göth Anaksymanes Anat Fort Anatole Francis anatomia Anawa Anda Rottenberg Andersen Andre Debierne Andriej Skhurhan Bożena Zawiślak-Dolny Andrzej Andre Krzywicki Andrzej Bachleda Andrzej Ferenc Andrzej Jagodziński Andrzej Jakimowski Andrzej Jakubowicz Andrzej Krzywicki Andrzej Panufnik Andrzej Sapkowski Andrzej Sikorowski Andrzej Trzaskowski Andrzej Wajda Andrzej Zaucha i Anawa André Tempel Andy McSmith Andy Sheppard Angela Davis Anglia animacja Animisiewasz Startt anim_akcja przeciw sterotypom Anja Lechner - Her First Dance (2008) Anja Lechner wiolączela Anna Austiaczka Anna Bikont Anna Chęćka -Gotkowicz Anna Maria Jopek Anna Maria Jopek - śpiew Anna Maria Jopek Licho Anna Maria Jopek ustami Annaputna Anna Rusowicz Anna Saraniecka Anna Seniuk Anna Treter Anna Wojtowicz Annette Paul Anthony de Mello Anthony Jackson Anthony Jackson - Bas Anthony Wilson Antoine’ de Saint-Exupéry Anton Dworak Antoni Buchner Antoni Dvořák Antonio de Pereda y Salgado Antoni Witt Antoni Łukasz Podkowiński Antonín Dvořák Antoon van Dyck antyk antysteresownik Anyone With a Heart recenzja Apelles apetyt na życie Apollo obdziera Marsjasza ze skóry Apple Apus apus Aris Kindta Arkady Shilkloper Arlene Blum Armet de Lisle Arseny Tarasewicz- Nikolajev Arthura Millera Artur Hajzer Artur Szczęsny Artur Żmijewski Artysta: Adam Hurst Tytuł albumu: Obscura Czas realizacji Marzec 2012 roku Wytwórnia: Ash Records Arvo Pärt Arystoteles astma astma znane osoby chore na astmę Astrid Lindgen Astrid Lindgren Asurbanipala ateizm Ateny A time for everything audiobok audiobook audiobook Swietłana Aleksiejewicz Auguścik Austin (Wasilewski) - 7:07; Sudovian Dance (Wasilewski) - 6:28; Spark of Life (Wasilewski) - 6:34; Do rycerzy autobiografia autyzm A w Krakowie na Brackiej B Bach bajka bajka o życiu Bajor Ballada o filiżance Ballady i romanse ballata Bandwagon Barbara Baczyńska Baritone Vocals – Gordon Jones Countertenor Vocals – David Gould Baron de Saint-Julien Bartosz Chajdecki Bogowie Basia Trzetrzelewska bas Phil Donkin Bass Bass – Jimmy Haslip Bazylea baśnie Beatrice d'Este Beethoven Bema Pamięci żałobny rapsod Bernard Machiavelli Bernard Sève beznadzieja. Biblioteka Akustyczna bieda bieda jako towar Big Cyc Bill Gates Billie Holliday Billy Holiday Billy Joel Bily Joel 1973 biografia Biografia Wisławy Szymborskiej Birds Requiem b jak breweria Bliss blog blogostan Blogotony recenzja blogowanie Blue Note Blue Ribbon blues Bobby McFerrin Bob Dylan Bob Franceschini Bob Mintzer Bodø Domkor Boecjusz Bogdan Łazuka Bogiem a prawdą Bogusław Mec Bogusław Wołoszański Kafka Bolesław Leśmian Bolesław Prus Bona Bona Sforza Bona sprowadziła włoszczyznę do Polski? to mit Bonifacy IV Bosch Botticellego Boy Breweria Brewerie Bronisław Kaper Bronisław Maj Bronisław Maj Horacy (przekład Zygmunt Kubiak): Maciej Sarbiniewski (przekład Julian Ejsmond); Grzegorz Turnau (słowa: Grodzisko- Czym jest sen?- aranżacje Bronisław Malinowski Bronisław Pawlik Brunona Schulza Brzechwa Bugge Wesseltoft Bunksy bunt Buzu Squat by pamiętać być dobrym nauczycielem być dobrą nauczycielką Być jak Ron Clark Był sobie król ból Bębny – William Kennedy Błażej Domański Bługaria błędy C caccia Camile Claudel Cannonball Adderley - Mercy Mercy Mercy Caravaggio Caravvaggio Carla Bley Carla Bly Tros2013 Carla Gesualdo Carlo Gozzi Carlye Carolyn Davidson Carravaggio Casanova Caspara Davida Friedricha Cassandra Wilson Catherine Dickens Catherine Hogarth Cecil Taylor Cecylia Gallerani (1473-1536) Cecylia Kukuczka Celan Celina Kukuczka celtyckie opowieści Centrum Onkologii w Warszawie Cesare Catà chanson de geste Charlesa Lloyda Charles Bouchard Charles Byrne Chiarmonte Chick Corea chodzenie Choeurs de Lyon Chopin na jazzowo chorał chorał ambrozjański choroba choroba alkoholowa choroby serca Christian McBride Christoph Roßner Chris Tordini - double bass Churchill Chylice Chłopecki ciało ciało ludzkie ciekawostki ciekawostki ciekawostki językowe ciekawostki o czekoladzie ciekawostki o jazzie Ciekawostki o kawie ciekawostki o książkach ciekawostki o ludzkim ciele ciekawostki ornitologiczne ciekawostki o ósmym marca ciekawostki o średniowieczu ciekawostki układ oddechowy ciekawość cisza City of Illusions Claude François Claude Monet Claus Pieterszoon co dzieje się z ciałem po śmierci co jest grane. Absu[ra]da(va)lium co jest grane. Absu[ra]da(va)lium...I wiesz[cz] Cole Colin Vallon Colin Vallon Trio Coltrain Coltranie Come Away With Me recenzja Conlon Nascarrow co przyjemnego przeczytać? co to jest sapka co to są Listy i inne Brewerie co warto czytać co warto czytać z fantastyki? Co warto czytać z fantasy co warto przeczytać? co zrobić z rozczarowaniem? cykl cykl You can listen jazz cykl Ziemiomorze cytat cytat na teraz cytaty cytaty Jana Kaczkowskiego Cytaty z Jana Kaczkowskiego Czajkowski czarne złoto Czarnobyl Czarnobylska Modlitwa czas czas świąt czekasz na wiosnę Czerony Tulipan Czerwony Tulipan Czesława Korzeniowska Czesław Miłosz Czesław Niemen czyli]. Prawo do... czy między bogiem a prawdą? Jak poprawnie powiedzieć czym skutkuje uszkodzenie rdzenia kręgowego czy smarkać czyta Andrzej Ferenc czytaj Listy i inne Brewerie Czytam więc jestem Czytanie szkodzi :) czytelniczki czy to prawda Czyści jak łza Człowiek córka Bzdurka D DagaDana Dama z gronistajem Dama z Gronostajem Daniel Kapustka Daniel Kapustka – perkusja Daniel Nilsson Danielsson Palle Daniel Tamment Daniel Tammet Daniel Tiamment Danny Cudd Danuta Grechuta Danuta Szaflarska Danuta Szaflarska nie żyje Darek Oleszkiewicz Dariusz Kortko Dariusz Zboch Leszek Sojka Jakub Kołodziejczyk Joanna Zagajewska Michał Kowalczyk Dark Crayon Dark Crayon/Piotr Cieślicki Dave Koz David Brubeck David Chesky David Chesky / Fundação Orquestra Estúdio / Rui Massena David Chesky: The Zephyrtine - A Ballet Story recenzja David James Soprano Vocals – Monika Mauch Tenor Vocals David James Soprano Vocals – Monika Mauch Tenor Vocals – Rogers Covey-Crump David Kikoski David Lynch David McClelland Da Vinci Dawid Bowie dawni mistrzowie Dean DeBloisChris Sanders Dean DeBloisChris SandersWilliam Davies Deborah Tannen de gustibus non est disputandum depresja Dezyderata Dhafer Youssef Diabelski młyn Diana Krall Diana Krall - When I look in your eyes Diares of Hope Diego Velázque Diego Velázquez Dino Saluzzi dlaczego 8 marca dlaczego bekamy? dlaczego człowiek się wierci? Dlaczego Dickens byłby youtuberem? Dlaczego karku nie można złamać dlaczego ludzki kręgosłup ma kształt podwójnej litery s dlaczego malejemy? dlaczego mówimy nie zasypiaj gruszek w popiele dlaczego nie dyskutujemy dlaczego warto nie biegać Dlaczego warto zobaczyć film o Stephanie Hawkingu dlaczego wypda nam dysk dla dzieci Dlaubert Dobrawa do czego służt stół? Do czego służy stół? dojarzość Do Marka Aureliusza Domenic Buonvicini i Silvestr Maruffi do mieszczan (Katarzyna Nosowska Dominik Bukowski Dominik Kwaśniewski Dominik Wania Dom o Zielonych Progach Dora Diamant Dorota Górska Dorota Kędzierzawska Dorota Miśkiewicz Dorota Osińska Dorota Warakomska Dostojewski do szlachty Dotknięcie pustki DoZP doświadczenie niepełnej sprawności Droga 66 Drugi dziennik recenzja duc de la Rochefoucauld Dudziak Dugosz Duke Duke Ellington Duke recenzja dur radość Dwadzieścia pięć lat temu zginęła Wanda Rutkiewicz dwuznaczność leksykalna dyg_resje Dymitr Szyszkin dynamit dysk dyskusja dyskusja o nudzie dyskusje o sztuce dysleksja. Dziady Dzieciństwo Marii Skłodowskiej Curie dziennik Dziesiąta rocznica śmierci Jana Pawła II Dzień Dziecka Dzień Języka Ojczystego Dzień Książki dla Dzieci Dzień Matki Dzień ojca. Dżem E e.e. cummings e.s.t ECM ECM. Eicher ECM wytwórnia Edgar Degas Edmund Semil edukacja Edwarda Albee Edward Grieg Edward Janner Edward John Phelps Edward Kłosiński Edward Walter Fryer Eivind Aarset elektronika [Electronic Wind Instrument ] Elektryczne Gitary Eleni Karaindou Eleni Karaindrou Eleni Karaindrou - fortepian; Kim Kashkashian - altówka; Jan Garbarek - saksofon tenorowy; Vangelis Christopoulos - obój; Camerata Orchestra pod batutą Alexandrosa Myrata Eleonora Akwitańska Eli eli Elijah Bossenbroek Elijah Bossenbroek - Carpe Lumen Elina Duni Quartet Eliota Elisabeth Kübler-Ross Elizabeth Barrow Eliza Orzeszkowa Ellen Key Elliot Mason Elwira Kamińska Elżbieta Towarnicka Emil Zola En Chordais Ensemble Constantinople Epikur epowerment Eric Clapton Eric Clapton autobiografia Eric Clapton kończy karierę nie będzie koncertował Eric Zener Ermellino Ernest Rutherford erudycja esej eseje etno Eugeniusz Makówka Eugène Henri Paul Gauguin Ewaa Lipska Ewa Demarczyk Ewa Lipska Extended Circle F Fabrizio Bosso Fantasie C-Dur; Rondo h-Moll; Sonate A-Dur - Carolin Widmann Fantasty fantastyka fantasy Felicja Bauer Fender Rhodes – Paul Nagel Ferdynand Magellan Feynamann Fibonacci figura matki w sztuce filharmonia Filharmonicy Berlińscy Filip IV Filipowicz Quintet film film polski filozofia filozofia chodzenia Fiodor Dostojewski Fiovanniego Battisty de Lazzari fizjoterapia ciekawostki Flaubert flet Flora Celestyna Teresa Henrietta Tristan y Moscoso Flora Tristan folk folk jazz Follow The White Rabbit (Herman/Tordini/Crane) [3:21]; Saturn Returns [7:43]; Trylon [5:09]; Heart Shaped Box (Kurt Cabain) [4:38]; Ein Gedi (D.Aharoni) [6:01]; The Mountain In G Minor [6:20]; Cadenza Formacja Nieżywych Schabuff - Dadada forte(i)pian(o) fortepian; Henning Kraggerud fortepian ciekawostki fotepian Francis Danby Francis de La Rochefoucauld Francis Wolff Franciszek Jerzy Kulczycki Franciszka i Stefan Themersonowie Francja Francoisa Couturiera Franja Frank Zappa Frans van Mieris the Elder (Starszy) Franz Kafka François Boucher François VI Fred Oldenburg fretles Freud Fryderyk Chopin Fundacja terytoria książki Fusell i Krauss Fête de la Musique G Gabriela Anders Waiting Gabriela Muskała Gabriel Lippmann Gala Dali Gang Marcela Gary Burton Gazeta Wyborcza Gałczyński Gdańsk Gdańsk 2015 gdy kwitnie żonkil Geetali Norah Jones Shankar Georgea Russella George Gershwin George Martin Georges de La Tour Georges Seurat Georges Urbain Gerald Cleaver Gershwin gerzegorz turnau Giedroić Gilles Thibault Gintrowski Giorgio de Chirico Giorgione Giovanniego Moroni Giovanni Paola de Feminis gitara gitara basowa Cezary Konrad - perkusja gitary Gitary– Paul Jackson Giuseppe Torelli glejak Glenem Gouldem Glen Gould God Only Knows Goethe Golec uOrkiestra Gottland Gra o tron Grass nie żyje Grażyna Draheim Grażyny Bacewicz Grechuta Gregoire Chamayou GrubSon grunt to zdrowie Grzegorz Ciechowski Grzegorz III Grzegorz Kwiecień Grzegorz Tomczak Grzegorz Turnau Grzegorz Turnau – śpiew Grzegorz Wełnicki Gunter von Hagens Gustava Klimt Gustav Theodore von Holst Gustaw Mahler Gwendolyn Bradley Gérard Genette Géricault Górny Śląsk Głowy piwniczne H Habakuk feat. Muniek Hagar's Song recenzja Halina Wyrodek Halloween Hamburg) Hang Massive Hanna Banaszak Benefis Hans Andersen Hans Zimmer harmonijka Robert Kubiszyn – kontrabas Harrisa Eisenstadta Septembera Harry Potter Harry Potter i Harry Potter i Kamień Filozoficzny Hector Berioz Helena Deutsch Helena Diakonova Helena Modrzejewska Helen Hunt Hendrix Henri Becquerel Henri Bergson Henri de Toulouse-Lautrec Henri Dominici Henryk II Henryk Sienkiewicz Henry Marsh Henry Murray Hermione Lee Hernando Cortes Hertha Ayrton Hieronim Bosch Hieronymus Anthoniszoon van Aken Hilarego z Poitiers Hildegarda z Bingen Hili Plitmann himalaizm Hiob Hipokrates Historia historia kobiet historia liczb Hogward Hokusai Katsushika Holmfrida Holst planety Homo twist Miasto Kraków Horacio Lavandera Horowitz How to Train Your Dragon Hugo Steinhaus hulusi humor Huśtawki Hymn do Świętej Trójcy Ibrahim Maalouf i czytelnicy idiopatyczna odma opłucnowa Idres Shah Ignacy Jan Paderewski Igor Omulecki II Koncert fortepianowyB-dur op. 83 Johannesa Brahmsa Iiro Rantala Iiro Rantala - fortepian Adam Baldych - Skrzypce Asja Valcic - Wiolonczela Iiro Rantala String Trio II Wojna II Wojna Światowa IKD Ildefons Gałczyński Imagine recenza i Marek Grechuta Immanuel Kant impresja Impresje i komenty impresonizm Imágenes (Music For Piano) Inga Iwasiów inspiracja Inspirujące książki instrumenty klawiszowe instrumenty klawiszowe; Krzysztof Pająk ---instrumenty klawiszowe instrumenty perkusyjne Instytut Radowy International Jazz Day Internetowy Klub Internetowy Klub Dyskusyjny Internetowy Klub Dyskusyjny Dyskusyjny [IKD+0] Internetowy Klub Dyskusyjny Dyskusyjny [IKD+2] Internetowy Klub Dyskusyjny [IKD+0] i Orkiestra na Zdrowie Irak. Piekło w raju recenzja Irena Curie Irena Curie na wojnie Irena Krzywicka Irena Santor Irene Joliot- Curie Irene Russo Irene Schweizer Iring Berlin irlandzkie whistle iskierki by 5000lib Istebna I Symfonia D-dur "Tytan" I Ty możesz słuchać muzyki klasycznej Iwaszkiewicz i wiedza I Wojna Światowa IX wiek Izabela Kastylijska Jacek Bończyk Jacek Dukaj Jacek Dukaj Lód Jacek Kaczmarski Jacek Kleyff Jacek Kozerski Jacek Malczewski Jacek Ostaszewski Jacek Wójcicki Jack Lang Jackowski i Jopek Deszcz Jacob Karlzon 3 Jacques Attali Jadwiga Helena Misel Jadwigi Sikorskiej jak inspirować jak mądrze czytać książki? O czytaniu jakość snu jak się wyspać Jakub Lange Jakub Łysik Monika Krzysztofik Marta Grzebielucha Karol Kamiński jak umiera człowiek jak wytresować smoka jak wzmacniać wolę James Joyce James Slevin Jana II Doskonałego Jan Breughel (młodszy) Jan Brzechwa Jan Dantyszek Janek Gwizdala - bass Alan Pasqua - piano Peter Erskine - perkusja Jan Garbarek Jan Gondowicz Jan Gunnar Hoff Janina Wanda Grechuta Jan Kaczkowski Jan Kaczkowski cytaty Jan Kanty Pawluśkiewicz Jan Kanty Pawluśkiewicz Zbigniew Wodecki Anna Wojtowicz Jan Kochanowski Janne Clemence Wail Jan Ptaszyn Wróblewski Jan Sebastian Bach Jan Smoczyński Janusz Gajos i Magda Umer z najnowszej płyty Duety Janusz Gniadkowski Janusz Korczak Janusz Limon Janusz Mackiewicz Janusz Majewski Janusz Radek Jan Vermeer Jan Vermeer van Delft Jan Wildens Jan z Czarnolasu Jan Zych Jar Chojnacki Jarema Stępowski Jarle Vespestad: drums Jarosław Iwaszkiewicz Jarrett Jarret w Kolonii 1975 rok jaskułke Jasona Morana Jason Moran jazz jazz jest jazz norweski jazz pianist Jazz Sebastian Bach Jazz Tribute To Michael Jackson jazz w Finlandii jazz zagraniczny Jean-Édouard Vuillard Jeana Désiréa Gustavea Courbeta? Jeana Paula Jean de La Fontaine Jean de Roquetaille Jean Galbert Savage Jeff Hamilton Jeff Tain Watts Jennifer Teege Jeremi Protas Jeremi Przybora Jeroen van Veen Jeroen van Veen – Pärt - Für Anna Maria Jeroen van Veen – Pärt - Für Anna Maria (2013) Jerzego Zawieyskiego i Tadeusza Gajcego Jerzy Czech Jerzy III Jerzyk zwyczajny Jerzy Limon Jerzy Maksymiuk Jerzy Pilch Jerzy Stempowski Jerzy Sthur i Olgierd Łukasiewicz Jerzy Stępowski Jerzy Wasowski jest najważniejsza. Jezus Chrystus Joachim Kuhn Joakim Milder - tenor saksofon tenorowy Joanna Garycka Joanna Pollakówna Joanna Porazińska Joanna Sałyga--- Chustka. Joanna Szczęsna Joanna Szczęsna i Anna Szczęsna Joe Morello Joe Morrello Joey Baron Johana Necka Johann Christian Bach Johannes Brahms Johann Maria Farina John Clayton John Coltranie John Gage John Hawkes John Lennon John Lewis John Mandela John Porter John Williams John Zorn Jon Christiensen Joni Mitchell Jon Schmidt Jopek Jorrain Lorrain Josiah Wedgwood Joëlle Léandre Juian Tuwim Julia Hartwig Julian Maszyński Julian Sypniewski Julian Tuwim Juliusz II Juliusz Machulski Juliusz P. Szeniawski Jung Jusepe de Ribera Justyna Steczkowska Józef Czapski Józef Czechowicz Józef Epifani Minasowicz Józef Pankiewicz Józef Peszka Józef Wokulski to Stanisław Wokulski? języczek u wagi języczek uwagi albo języczek u wagi język język a zawody język migowy język polski język polski ciekawostki kabaret Kabaret OT.TO Kabaret Potem Kabaret Starszych Panów Kacper Stolarczyk Kacper Stolarczyk – gitary Kaczmarczyk Kaczmarski Kafka Kaldi Kalina Jędrusik Kamil Łanuszka kampanie społeczne kanał kręgowy kanon kanon fantasy kanon jazzu kanon lektur polskich Karakter Karol Chłapowski Karol Dickens Karol Szymanowski Karol Wielki kaszleć czy kasłać Katarzyna Biedrowska; Marek Szymaszek; Paulina Grondys; Katarzyna Boni Katarzyna II Katarzyna Kolędy –-Zalewskiej Katarzyna Rokicka Katarzyna Rosicka--- Jaczyńska katastrofa w Czarnobylu Katowice Kawa Kayach Kayah Kazimierz Mikulski Keats Keith Jarret Keith Tester Kenny Drew - fortepian Paul Chambers - kontrabas Philly Joe Jonnes - perkusja Lee Morgan - trąbka Curtis Fuller - puzon Ketil Bjornstad Kieślowski Kinga Prais Klarnet klarnet basowy Klasyczna klasyczne korepetyce -w dobrym tonie. klasyka klawisze kltura Klub Pickwicka kobieta Kobieta z dzbanem Kobieta z Wagą kobiety kobiety i o kobietach kobiety w fantasy kobiety w nauce kod kulturowy Kod Leonarda da Vinci Kolia Piotrowski Komeda koncepcje dzieciństwa koncert Koncert pamięci Agnieszki Osieckiej w Opolu kondycja muzyki Kongres futurologiczny Konkurs Chopinowski KOnrad Mastyło konsekwencja w działaniu Konstanty Andrzej Kulka Konstanty Ildefons Gałczyński Konstantynopol kontrabas Kordowicz Kornel Filipowicz Kornel Makuszyński Kortarbiński Kosarzyska kosmos Kot z Cheshire Kraków Kristjan Randalu Kroke Kronika Theitmara Krupnicza 22 Krystian Zimerman Krystyna Czubówna Krystyna Janda Krystyna Janda Wariatka Tańczy Krywult Krzysztof Antkowiak Krzysztof Cezary Buszman Krzysztof Chodorowski. Krzysztof Herdzin - fortepian Krzysztof Kamil Baczyński Krzysztof Kiersznowski Krzysztof Komeda Krzysztof Korzeń; Krzysztof Kraska Krzysztof Kubiesa Krzysztof Napiórkowski Krzysztof Napiórkowski w Trójce Krzysztof Rutkowski Królowa Wiktoria krążek międzykręgowy Ks. Jan Kaczkowski śmierć książka książka 2014 książka jako towar książka mówiona książka papierowa czy ebook co wybrać? książki książki fantasy książki o górach księcia Buckingham KSU kształtowanie nawyków których doświadczeniem były stany depresyjne którzy chorują na astmę Kukuczka kula Kulikowska kultura Kurta Cabaina Kurylewicz Kvieta Legatowa Kyriakos Kalaitzidis LA Lalka Bolesława Prusa Lao Tzu Larry Coryell Laurent Lemire Lech Janerka Lech Jęczmyk legendy lekcje u Ophera Brayera lektury Leonard Cohen Leonardo da Vinci Leonardo Rauwulfa Leonard Slatkin Leon Fistek Leonid Shupik Le Radeau de la Méduse Leszek Aleksander Moczulski Leszek Kołakowski Leszek Możdże Leszek Możdżer LESŁAW i ADMINISTRATORR Let Her Go Leurent Lemiere Lew Soloff – trumpet Wolfgang Puschnig – saksofon altowy Andy Sheppard – saksofon tenorowy Gary Valente – puzon Carla Bley – piano Larry Goldings – organy Steve Swallow – bass Victor Lew Leśmian liczby Lisa Gerarrd Listy Listy i inne Brewerie Listy i inne brewerie blog Liszt Literacka Nagroda Nobla literatura literatura górska literatura na popołudnie Live. Największe przeboje Lizzy Loeb l jak listy Lombard Londyn Lorentz Louis Armstrong Lublin LUC Lucas van Uden. Ludovico Sforza Ludwig Wittgenstein Ludwika VI Grubego Ludwik Filip Ludwik Pasteur Ludwik VII Ludwik XIII Ludwik XV ludzie ciało ludzi organizm Lugwig Wittgensein Lukrecja Borgia Lukrecjusz Lula i Mariusz Pędziałkowie Lutosławski Lód Maaanam Kora Mac Maciej Garbowski Maciej Inglot--- akordeon; Błażej Chororowski---gitara basowa Maciej Kukuczka Maciej Magnuski – bas Maciej Maleńczuk Maciej Manguski Maciej Szczepański Maciej Słomczyński Maciej Zębaty madrygał Magdalena Kumorek Mahatma Gandhi Mahler Majewski -fortepian Majewski Robert Malajkat malarstwo Malcolm Budd Malczewski Malwina Kulikowska Manet Manfred Eicher Marc Chagall Marcel Landowski Marcel Proust Marcin Dorociński Marcin Masecki Marcin Pietraszewski Marcin Wasilew Marcin Wasilewski Marcin Wasilewski - fortepian Marcin Wasilewski - piano Slawomir Kurkiewicz - kontrabas Michal Miskiewicz - perkusja Joakim Milder - tenor saksofon tenorowy Marcin Wyrostek Marcin Zabrocki Marc O'Brien Marcus Miller Marek Grech Marek Grechuta Marek Grechuta i Band Marek Grehuta Marek Jackowski Marek Konrad Marek Moś Marek Napiórkowski Marek Napiórkowski - gitara Marek Niedziwiecki Maria Beiser Maria Bogucka Maria Curie Maria Curie emigrantka Maria Curie jako kochanka Maria Dębska Maria Farantouri Maria Magdalena pokutująca Marian Eile Marian Eile- Kwaśniewski Maria Orwid Maria Peszek Maria Peszek i Foks Maria Peszek i Foks Był sobie król Maria Salomea Skłodowska - Curie Maria Skłodowska Curie Maria Skłodowska Curie na wojnie Maria Szyszkowska Marie Mordingrer Mariusz Szczygieł Marjane Satrapi i Vincenta Paronnaud marka markizy de Pompadour Markowie Czuryłło i Grechuta Marsjasz i Apollo Marszałek Marta Górnicka Martha Argerich MARTIN TINGVALL Maryna Barfuss Maryna Barfuss- Turnau Marzena Michałowska Massner Mateen Matejkę Mats Eilertsen: double bass Matt Brewer Matt Brewer --- bass Gerald Cleaver --- perkusja Yaron Herman --- piano Maurice Fleuret Maurice Herzog Max Brod mała zmiana mała zmiana powoduje dużą zmianę Małe Curie Małgorzata Górnisiewicz Małgorzata Niemirska Mały Książę Mecz Poetycki 2015 Medyceusze medycyna medytacja Mehoffer melancholia Melisa meloreytacja Melvin B. Tolson miasto Mich & Mitch and Zbig łodeggy Michaela Franksa Michael Benita Michael Foucaut Michael Wollny Michaił Afanasjewicz Bułhakow Michal Miskiewicz Michal Miskiewicz - perkusja Michał Michał Anioł Michała Urbaniak Michał Bajor Michał Karol Szymanowski Michał Kuźmiński MichałLitwiniec Michał Nestorowicz Michał Strąkow Michał Tokaj Michał Urbaniak Michał Zabłocki Michał Łanuszka Michel Foucault Michel Petrucciani - fortepian Michel Serres Microsoft Mieczysław Karłowicz Mieczysław Kosz Miejsce kobiet jest na górze Mieszko I Mike Stern Mike Stern - gitara elektryczna Mikołaj Rej Mikołaj Tulipan Mikołaj z Radomia Mikromusic Milan Kundera Milena Jesenská Miles Davis minimalizm minimalizm w muzyce Mini wykłady o maxi sprawach. Trzy serie.Leszek Kołakowski Mira Zimińska-Sygietyńska Miron Białoszewski Misha Alperin Miskiewicz -perkusja.Zamyślenie recenzja Wojciech Majewski Miss Williams Mitch & Mitch Mit Erigone mity mity na temat pozytywnego myślenia Miuosh & Skrzek MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JAZZU./INTERNATIONAL JAZZ DAY Międzynarodowy Dzień Jazzu Międzynarodowy Dzień Kawy Międzynarodowy Dzień Tańca Mme Lemaire Moje córki Krowy mol smutek Monika Borzym Moniuszko Monk Montaigne more Morrie Schwartz motywacja motywacje działań Movements In Colour mpd Muchy Munk Munyungo Jackson – Mustafa Pasza muz: Zygmunt Konieczny muzyka muzyka filmowa muzyka klasyczna muzyka koncepcyjna muzyka polska muzyka popularna muzyka poważna muzyka rozrywkowa muzyka we Francji muzyka we Włoszek muzyka wielogłosowa muzyka zagraniczna muzyka świata Myslovitz myślenie jednak boli Młodość na co zmarł Bolesław Prus Na co zmarł Grass na co zmarł Ornette Coleman na co zmarł Stefan Żeromski? nadgryzione jabłuszko nadworny skrzypek Ewy Demarczyk nadzieja Nagroda Nobla Nagroda Nobla 2014 rok Nahuatl najcięższa książka świata Na motywach kołysanki Janiny Porazińskiej pod tym samym tytułem.Reżyseria i animacja Tytus Majerski Napoleon Bonaparte Napoleon III Narodowe czytanie Narodowe czytanie Lalki narracja Narrenturm Natasza Czermińska Natasza Czermińska recenzja nauczanie nauczyciel nauczyciele nauczycielka nauka nauka języka co wzmacniać nauka języka popularne błędy nawyk nawyki czytelnicze. Na wyspach Bergamutach Neil Larsen Nelly Ternan neologizm New Series NeXT Niccolo Machiavelli Nicola Chiaromonte Nicolaes Eliaszoon Pickenoy Niech Żyje Bal nie każdy potrafi się przewrócić Niemiecka Curie niepełnospraność niepełnosprawni niepełnosprawność niepełnosprawność Prousta niesprawiedliwość Nietzche Nietzsche nie w pełni sprawność Niezależna Oficyna Wydawnicza Nowa niezgoda nie żyje Ginter Grass Nike Nikola Sellmair Nikołaj Karamizyn Nils Petter Molvaer Nir Felder Nohawica Norah Jones normy językowe North Cape Notatki notatki na marginesie notatki z wykładów nowoczesny marketing nowy cykl Nowy Rok Nowy Ślad Czarnych Stóp nuda nu jazz O.S.T.R obalanie mitów obalanie mitów na temat Marii Skłodowskiej Curie o bibliotece o bieganiu o blogu obraz obrazy Obscura Obwieszczenie obyczaje obój ocannon’s World o chodzeniu o ciszy Octave Feuillet oczekwania o czytaniu Oda do radości Oda Dytrykówna. Odczuwanie architektury Odkrycie NASA odprężenie odznaczenia Office International d'Hygiène Publique. o grzebieniu ogłoszenia Ogłoszenie o głupocie ohn Summerson o jazzie o języku Olaf Tryggvason Olga Boczar Olga Boznańska Olga Tokarczuk Nike 2015 o mężczyznach o nudzie Opole Opole 1997 opowieści dla dzieci Opowieści o Pilocie Prixie Opowieści z Ziemiomorza opowieść o najsłynniejszym polskim himalaiście o przypominaniu opór w rozwoju Orchestre National de Lyon orkiestra orkiestra: BBC Symphony Orchestra z towarzyszeniem chóru kobiecego) Adrian Boult orkiestra AUKSO Orkiestra Dni Naszych Ornette Coleman Ornette Coleman zmarł Orygenes Orzechowski o siekierze osoby chore na SLA Osoby Głuche Osoby Niedowidzące Osoby Niewidome osoby z niepełnosprawnościami OT.TO Otto Hahn Owidiusz o wyobraźni o władzy o zapominaniu o zmianie Ołówek recenzja pacyfizm palec palimpsest Palle Danielsson - kontrabas Pamiątkowe rupiecie Pamiętniki nadzwyczajnego umysłu z zespołem Aspergera Pan Herbatka Pan Kleks Parker Paryż pasja Passaggio Patch Adams paternalizm Patrice Moret Patricia Molly Clapton Paula Cole Paul Anka Paul Appell Paul Auster Paul Celan Paul Desmound Paul Emil Breitenfeld Paulina Braiter Paul Langevin Paul Éluard Pawerewski Paweł Krawczyk) - 4:37 05. Message in a Bottle (Sting) - 7:36 06. Sleep Safe and Warm (Komeda) - 6:55 07. Three Reflections (Wasilewski) - 8:33 08. Still (Milder) - 6:45 09. Actual Proof (Hancock) - Paweł Krawczyk) - 4:37; Message in a Bottle (Sting) - 7:36; Sleep Safe and Warm (Komeda) - 6:55; Three Reflections (Wasilewski) - 8:33; Still (Milder) - 6:45; Actual Proof (Hancock) - 6:06; Largo (Ba Paweł Smoleński Paweł Wszołek Peredy y Salgado Pergolesi perkusja Perkusja– Paulinho Da Costa Piano Perpetuum Persepolis Peter Erskine Peter Gabriel Pete York - perkusja Pewność Philip Zimbardo Phil Knight pianino pianino ciekawostki pianist piano Piano Guys piano Larry Koonse Piano Man 1973 Piano Works II - Ringing The Luminator Picasso Picasso Kobieta niosąca chleb Pieere Bordieu Piere Soderi Pierre Boudieu Pierre Bourdieu Pierre Curie pigułka dzień po Pina Bausch Pinelo piosenka finałowa piosenka literacka Piotr Curie Piotr Czajkowski Piotr Frączewski Piotr i Maria Curie Piotr Millati Piotr Paleczny Piotr Skrzynecki Piotr Szczepanik Piotr W. Cholewa Piotr Witkowski pismo Breila pisz na berdyczów co to znaczy Pitagoras Pitagoras z Samos Piwnica pod Baranami Pixar piękno piętnaście pianistów pianistek jazzowych Place de la Concorde Planet of Exile pleonazm podania Pod budą Pod budą Sikorowski & Turnau Pod światło poeta poezja polityka polon Polska Polska wygrywa Euro 2016 Polskie Radio polski jazz pop Po pierwsze nie szkodzić. Opowieści o życiu Pora Umierać Porter postacie kobiet Powiedziała mi Maria Antonina powołanie Powstanie 44 pozytywizm pozytyw na dzisiaj prawa człowieka prawa kobiet prawda ciekawsza od fikcji Prawo do... problemy ze stawem żuchwowo skroniowym proces edukacyjny proces rehablitacji produkcja Program 3 Polskiego Radia programowanie; Tomasz Dominik--- bębny; Maciej Mąka--- gitary; Janusz Baka--- konsoleta; Prust Pruszyński i S-ka Przebudzenie Przejęzyczenie Przejęzyczenie. Rozmowy o przekładzie Przemek Dyakowski - saksofon Przemysław Dyakowski Przemysław Raminiak - fortepian Maciej Grabowski - bass Krzysztof Gradziuk - perkusja Przestrzenie i zaułki Przyboś przypowieść o stole Przysłowia nie są mądrością narodów Prószyński i S-ka psychologia Ptaszyn Pustka w domu pyknodysostoza kto chorował pytania pytanie pytanie o myślenie pytanie o niemyślenie Pyteasz płyty Quiet Letters Quinto Libro Di Madrigali- Gesualdo rackę napisałam rad radio radioaktywność Radiohead radość Radziwiłłówna Rafael Santi Rainer Maria Rilke Raj Ralph Greenspan Ralph Towner Randy Brecker Randy Brecker - trąbka Nir Felder - gitara elekryczna Bob Franceschini - saxopfon Sergio Vallin - gitara elekryczna Elliot Mason - puzon Lizzy Loeb - wokal Randy Pausch Raymond Queneau Ray Tomlinson Raz Dwa Trzy realizm recenja recenzja recenzja albumu recenzja filmu recenzja książki recenzja Meditatus recenzja płyty recenzja płyty A miało być tak dobrze Recenzja płyty a miało być tak pięknie recenzja płyty muzka polska recenzja Świat Dysku recenzje recenzje książki recenzje płyty reenzja reenzja albumu. reflekcja rehabilitacja funkcjonalna Reinman z Bielawy relaks relaksacja religia Rembrandt Remembrance Renesans Renoir reportaż Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta Reynaldo Hamn reż. Piotr Trzaskalski Richarda P.Feynmana Richard Feynman Richard P Feynaman Robert Majewski Robert Majewski - trabka Robert Proust rock rocznica blogowania rocznica blogu rocznica śmierci Witkacego Rodolphe Lindt Rodowicz Rodrigo y Gabriela rodzina muzyczna Roentgen Rogers Covey-Crump rok czasu rola lidera rola reportera Roman Jacobson romans Rosja Route 66 Royal Quartet ROYAL STRING rozkwit gaworzenia rozmowy rozrywka rozwój rozwój dziecka rozwój mowy rozwój osobisty rożen rożno Rubens ruch ruch to niezależność Rudyard Kipling najmłodszy laureat Nagrody Nobla Running Running Jacob Karlzon Rusell Russell Ferrante Ryczace Dwudziestki Ryczące Drake Ryszard Krynicki Ryszard Lwie Serce rzecz o Stanisławie Wokulskim Rzuć to wszystko co złe równość Saga o Wiedźminie Saint Simona saksofon saksofon tenorowy Salvador Dali Sambbor Dudziński samobójcza śmierć samobójstwo samobójstwo Witkacego Samuel Johnson Samuel Rohrer Sandor Maraja Sandra van Veen Santiago de Compostela sapka Sarah Bernahardt Saturday Jazz Pianist Saturday Panist Jazz Saturday Pianist Jazz Saturday Pianist Jazz Michael Petrucciani Savante Arjemius saxofon Scott Elliot Fahlman SDM Sea recenzja Sebastian Erard Sekrety Morza Sekrety Morza recenzja Seksmisja sen sen kawalera z różą sereotypy Sergio Vallin. sfera Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band – tytuł płyty zespołu The Beatles Shaikh ash-Shadhilem Shoe Dog: A Memoir by the Creator of Nike Siedem nowych planet siekiera Sierżant Sigmunt Freud Sigurd Rascher silna wola Silvestri Simone de Beauvoir Simon Phillips Simple Acoustic Trio Siostry Panas sir Wiliam Crookes Siula Grande Skrzek skrzypce skutki katastrofy w Czarnobylu Skłodowska --- Curie SLA Slavenka Drakulić Slawomir Kurkiewicz Slawomir Kurkiewicz - kontrabas smarkaty Smolik smutek Smutna historia Szału Sofokles Sokrates solo piano. Sonety Sonnige Stube Sopot Sparta spinacz spokój sposoby słuchania muzyki Spotkanie z Marią Stanistaw Witkiewicz Stanisława Celińska Stanisława Ryster Stanisław August Poniatowski Stanisław Baczyński. Stanisław Barańczak Stanisław Barańczak nie żyje Stanisław Barańczak poezja Stanisław Hadyna Stanisław Ignacy Witkiewicz Stanisław Jerzy Lec Stanisław Jopek Stanisław Jopek i Zespół Pieśni i tańca Mazowsze Stanisław Lem Stanisław Przybyszewski Stanisław Soyka Stanisław Strójwąs Stanisław Witkacy Witkiewicz Stanisław Wokulski Stansiław Soyka stan zdrowia Stare Dobre Małżeństwo Starość status kobiet status mężczyzn stawanie się staw żuchwowy skroniowy Steen Eiler Rasmussen Stefan Banach Stefan Garczyński Stefania Baczyńska Stefania Wilczyńska Stefania Zieleńczyk Stefan Kudelski Stendhal Stendhala Stenson Bobo Stephen Hawking Steve Gadd - perkusja Steve Jobs Steven Harrold Steve Swallow Steve Woźniak Storråda Strachy na Lachy Zimne dziady listopady Straight Story RGG recenzja strarta Strzeż się tych miejsc... Klaus Mitffoch Studio Agnieszki Osieckiej substantia reticularis Super Book Susan Sontag Susie Ibarra Swen Widłobrody Swietłana Aleksiejewicz Swietłana Aleksijewicz Sygryda Storråda Sylvie Courvoisier sylwetki sylwetki kobiet sylwetki mężczyzn symbolizm symbolizm w polskim malarstwie synestezja syntezator – Russell Ferrante Szalony Język Polski szczelanie w szczęce Szczęście czy fart Szereg Fouriera Szewczyk Ola Maurer Piwnica pod Baranami sześciostrunowa altówka Sześć światów Hain Szkoła Notre Dame Sztuczne Fiołki sztuka sztuka i absurdy Sztuka kultura sztuka o której można dyskutować sztuka składania życzeń sztuka ulicy Sztuka zwycięstwa sztuki wizualne Szubert Szymanowski Karol Szymborska Szymon Kataszek Szymon Ludwik Kamykowski--sax Szymon Madej Szymon Stochniol Katarzyna Baczewska Aleksandra Urbańska Jarosław Marzec Szymon Zychowicz Szymon Zychowicz 2014 sł. Józef Czechowicz sł: Bolesław Leśmian Słaek Jaskułke Sławek Jaskułke sławne osoby sławni Polacy Sławomir Mrożek Słonimski Słowacki słowiański kołtun Słowo las znaczy świat słowo o termitach Tadeusz (Boy) Żeleński Tadeusz Boy Żeleński i tłumaczenie Marcela Prousta Tadeusz Dziedzic Tadeusz Gajcy Tadeusz Kalinowski Tadeusz Kożuch Tadeusz Mieczkowski Tadeusz Nowak Tadeusz Pruszkowski Tadeusz Sygietyński Tadeusz Zawieyski Tadeusz Łomnicki Tadeusz Śliwiak Tadeusz Żeleński Boy take five Tales z Miletu Tatarak Tea book tag Tears in Heaven Tea Time Boogie teksty kultury Zachodu Tennesee Williamsa Tenor: Steve Davislim Teoria Wszystkiego recenzja Terri Lyne Carrington Terry Prachett tey THE the Beatles The Coln Concert The Dispossesed The Girl In The Other Room recenzja The Hilliard Ensemble The Left Hand of Darkness Theloniousa Monka The Old Woman The Penitent Magdalene The Riddle (Nik Kershaw) cover The Swingle Singers The Word for World is Forest Thich Nnat Hanh Thomasa van der Wilta Thomas Couture Thomas de Keyser Thomas Transtomer Thomas Wyck Thrill Box recenzja Théodore Géricault Tim Burton Tingvall Trio Tischner Tokaj tom 6 Tomasz Cichocki Tomasz Cichocki Zew Oceanu Tomasz Mann Tomasz Stanko i New York Quartet Wislawa Tomasz Stanko — trąbka Bobo Stenson — piano Anders Jormin — kontrabas Tony Oxley — perkusja Tomasz Stań Tomasz Stańko Tomasz Stańko trąbka / David Virelles fortepian / Thomas Morgan – kontrabas / Gerald Cleaver – perkusja Tomasz Szukalski - saksofon Tomek Sowiński - perkusja To mit Tommy Crane - drums. tom pierwszy Trylogii Husyckiej Tom Waits tonacja Toni Morrison Tord Gustavsen Tord Gustavsen: piano Tord Gustavsen Trio Tore Brunborg: tenor saxophone Tornebladh Touch & go - straight to number one Toulouse lautrec Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych tożsamości tożsamości społeczne Traktat o życiu. Myśli wybrane. Czesław Miłosz traktaty muzyczne trecento trenerstwo trio Trio in Tokio Troosta Trulsa Morka truncus cerebri trzy szybkie Trójka trąbka Trąbka – Scott Wendholt tulipan tulipanologia Turnau Tuwim Twierdza Szyfrów Tycjan typuję zwycięzcę tłumaczenie tłumaczenie: Przemysław Bieliński tłumaczenie: Stanisław Kasprzysiak U.S. Route 66 U. T. Gandhi perkusja ubóstwo uczenie uczenie języka migowego uczenie się udział kobiet w wojnie Ujejski Ulisses Ulla Lindquist umarł ks. Jan Kaczkowski Umieranie uniwersalność uniwersum Uno momento mortis Upadek Ikara uprzedzenia URK urodziny Karola Wielkiego Urodziny Wisławy Szymborskiej Urodziłem się pewnego błękitnego dnia Urodziłem się pewnego błękitnego dnia, Daniel Tammet, Urodziłem się pewnego błękitnego dnia. Pamiętniki nadzwyczajnego umysłu z zespołem Aspergera Ursula K. Le Guin Ursula Le Guin Urszula Dudziak USA ustanowienie Nagrody Nobla Uszkodzenie Rdzenia Kręgowego Valdemar Eiberg Valery var. 4:14; varia Vassilis Tsabropoulos Vassilis Tsabropoulos fortepian Velazquez Vermeer V Hauy Viera Brandes Vijay Iyer Vilhelm Hammershøi Vincent Peirani akordeon Vincent van Gogh Virginia Woolf Virginii Woolf Vladyslav Sendecki Volodos in Vienna Wacław Krupińsk Wacław Krupiński Waits Walden Pągowski Waleria Maria Gardowska Walter Isaacson Walther von der Vogelweide Wanda Rutkiewicz waria Warszawa Wat Werner Herzog Wesele Wyspiańskiego i Marek Grechuta Whileman wiara wiara we własne siły wibrafon Wiedżmikołaj wieki średnie Wiek męski wiek XIX wielbłąd Wielka Gra Wielka Msza h-moll wielogłosowa muzyka Wiersze zebrane Barańczak wierzę w wiedzę Wiesz może jak to się dzieje Wiesław Dymny Wikingowie Wilhelma VI Orleański Wilhelm Conrad Röntgen Wilhelm IX Trubadur Wilhelm Sasnal Wiliam Harvey William H. Macy William Szekspir Will Rogers Wincentyna Karska wiolączela Wisława Wisława Szymborska Wisława Szymborska Nobel Wisława Szymborska rocznica śmierci Witkacy Witkiewicz Witold Lutosławski Witold Lutosławski wcale nie jest za trudny Wit Stwosz Wittgenstein w jaki sposób chodzi człowiek w jaki sposób się rzyga w krzywym zwierciadle W malinowym chruśniaku Wojciech Kassa Wojciech Kukuczka Wojciech Majewski Wojciech Malajkat Wojciech Młynarski Wojciech Młynarski nie żyje Wojciech Tochman Wojciech Waglewski Wojciech Zabłocki wojna Wojna nie ma w sobie nic z kobiety wokal; Gabor Bolla - saksofon; Andi Kissenbeck - organy Hammonda; Wolfgang Schmid - kontrabas; wokal; Torsten Goods - gitara Wokulski w Paryżu Wolna Grupa Bukowina Woz w popiele wrażenia Wskrzeszenie Łazarza wspomnienia Wspomnienia twórcy Nike współczesność Wszystkie kobiety Mateusza recenzja Wybór i układ Joanna Gromek - Illg wychwalanie idei miłości dworskiej wycieraczki samochodowe Wydawnictwo Literackie Wydawnictwo Znak Wydziedziczeni wykłady wynalzaki wyobraźnia wypadki w górach wyróźnienie wytwórnia ecm wywiad wyzwania wyzwania blogowe wyścig wyścig z Messnerem Wyśpiewam Wam wszystko wzór wątp wątpliwości wątroby nie omamisz wątroby nie oszukasz Wędrówka Władysław Broniewski Władysław Reymont władza Włodek Pawlik Włodzimierz Korcz Xawerego Dunikowski XI XIV wiek Yapa Yaron Herman Yaron Herman - piano (Steinway D Yuan Mei zabawa zabawa blogowa zaburzenia ze spektrum autyzmu Zaczarowana świątynia zadanie Zakazany owoc Zakopane Zamość Zapatrzenie. Myśląc o malarzach zapowiedź nowego cyklu Zarycki zarządzanie stresem zasypywać gruszki Zawinul Zbigniew Herbert Zbigniew Mikolejko Zbigniew Namysłowski Zbigniew Paleta Zbigniew Preisner Zbigniew Raj Zbigniew Wodecki Zbigniew Wodecki nie żyje Zbigniew WodeckiPiwnica pod Baranami z czego biorą się zakwasy? zdrowie Zdzisław Beksiński Zeeman Zespół Aspergera Zespół Pieśni i Tańca Śląsk Ziemie obiecane recenzja płyta 8.04.2014 r Ziemiomorze Ziemiomorze recenzja Zmarł Stanisław Barańczak zmiana zmiany znane osoby znane osoby chore na dusznicę znani z notatek na marginesie Zofia Ameisenowa Zofia Komedowa Trzcińska Zofia Zaleska z przymróżeniem oka. zrozumieć Franciszka zwątpienie zwątpiwnie Zycha Zygmunt Bauman Zygmunt Freud Zygmunt Freud a Proust Zygmunt Grechuta Zygmunt Konieczny Zygmunt Stary Zygmut Freud Zygmut Konieczny Złota dama [a]Varia [IKD3] [Klasyczne korepetycje-w dobrym tonie]. [Zarys Édouard Manet Ólafur Arnalds ósma część Harrego Pottera ósmy marca Ćwiczenia z utraty ćwiczenia Łanuszka. muzyka Łapiński Łucjan Paprocki Łukasz Nicpan Łukasz Simlat Łukasz Stasiak łumacze ( Stanisław Barańczak Śląska Orkiestra Kameralna Śmierć na pięć Śmierć Witkacego Średniowiecze Świat Dysku Światowy Dzień Jazzu. Światowy Dzień Ksiażki i Praw Autorskich Świat Rocannona" Święto muzyki Świętosława Święty Augustyn śmarczeć śmierci i neurochirurgii śmierć śmierć Anki śmierć w górach śpiew śpiew) Dorota Miśkiewicz: śpiew; Robert Majewski trąbka fluegelhorn Mariusz Pędziałek; Maryna Barfuss; Cezary Konrad -perkusja Robert Kubiszyn: akustyczna gitara basowa śpiew Dorota Miśkiewicz - śpiew Marek Napiórkowski - gitara Kacper Stolarczyk - gitary Maciej Magnuski - bas Daniel Kapustka - perkusja Marek Niedźwiecki - konferansjer śpiki św. Odilon św. Tomasz świadectwo światło niebieskie a sen święty Ambroży biskup mediolanu Żenia Zielińska Życzenia Życzenia wielkanocne żałoba że chodzisz? że ubywa nam wzrostu wraz z wiekiem że wykorzystujemy 10% możliwości swojego mózgu życie życie jako marketing życie z doświadczeniem niepełnej sprawności αυτονομία Михаил Афанасьевич Булгаков

Archi_walium:Ale to już było…

[Komentowanie]

Na tym blogu obowiązuje netykieta.
Zwracamy się do siebie po imieniu.
Autorka nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi współuczestników i współuczestniczek dyskusji, opinie są prywatną kwestią Autorów i Autorek.

Nie liczę godzin i dat.

Wrzesień 2015
Pon W Śr C Pt S N
« Sier   Paźdź »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

zBLOGowani

Tu także jestem:
zBLOGowani.pl