Listy i [inne] brewerie.

"Plus ratio quam vis".

177.Lekcje nieobecności, czyli o tym jak mała różnica— tworzy wielką.

[Sonety Szekspira, Stanisław Soyka,Pomaton EMI,1995, źródło].

Literatura powinna podpowiadać jak żyć. Wielkie dzieła tworzone były zazwyczaj przez pisarzy, którzy sięgali po po dzieła filozoficzne, zatem w ich książkach widza ta znajduję wyraz. Było by absurdem oczekiwać aby każdy człowiek czytał dzieła filozoficzne, ponieważ filozofia wymaga przygotowania. D0 czytania powieści natomiast w dostatecznym stopniu przygotowuje szkoła. Wielcy pisarze nie tylko czerpią z filozofii,ale także uprawiają eden z jej działów. Historiozofia, czyli filozofia dziejów bywa tworzona niemaal wyłącznie przez pisarzy. Zajmowanie się nią wymaga dużej intuicji i wyobraźni, a tymi własnościami w naturalny sposób są obdarzeni wielcy pisarze. (…) Poznając przez literaturę panoramę możliwych poglądów zyskujemy możliwość dokonywania wyborów.

[W poszukiwaniu własnej drogi. Maria Szyszkowska w rozmowie z Gabrielem Michalikiem. Rozmowy o polityce, religii i szczęściu. Dom wYdawniczy tChu, Warszawa 2007, s. 178-179].

   Milan Kundera napisał kiedyś, w swojej Bardzo Znanej Książce, takie zdanie, które  przyszło mi do głowy. Przyszło, i zostało:

    Idea wiecznego powrotu ma w sobie coś tajemniczego. Przy jej pomocy Nietzsche wprowadził w zakłopotanie większość filozofów: pomyśleć, że wszystko, cośmy raz przeżyli, miałoby się kiedyś powtórzyć i to powtórzenie powtarzałoby się w nieskończoność!

[Nieznośna lekkość bytu, Milan Kundera, tłumaczenie: Agnieszka Holland].

    Nie sądzę by transfer wiedzy i umiejętności był tak łatwy, jak maluje to Maria Szyszkowska. Książka może być zaledwie zapalnikiem, malutką iskierką, jeśli oczywiście w głowie istnieją już jakieś konstrukcje i nawyk (do) myślenia, poszukiwania i chęć do spróbowania czegoś ponadto. Ponad to, co się ma, posiada, wie, rozumie… O tym również wspominałam. Mam takie przeczucie, że Milan właśnie odpowiedział Marii, choć nie jest to odpowiedź symetryczna. Nad tym aspektem nie będę się wodziła, a rozwodzić się nie zamierzam.

    Nie wiem też czy literatura powinna podpowiadać, albo jak cienka jest granica, której przekroczenie skutkuje nadpowiadaniem, nadpisaniem, czy postponowaniem w jaki sposób żyć, a jeśli tak, to jakiego rodzaju to powinna być sugestia i jak głośno podpowiedziana.  Natychmiast włącza się czerwono bordowe światełko, i to nie jedno, nie żebym widziała podwójnie, potrójnie, czy w mój życiorys wpisana była inna wada wzroku… Przekłady przykładów stoją  w rządku i (nie) w porządku.

Dickens Karol,oczywiście, którego imieniem i nazwiskiem nazywane są ulice nie tylko w Anglii, najpierw wżenił się do bogatej rodziny, potem zniszczył żonę oskarżając ją (niesłusznie) o niegospodarność (co w tamtym czasie równało się z ostracyzmem społecznym, zwłaszcza, że był już wtedy Wielkim Pisarzem, Autorytet Moralny Posiadającym), którego nie chciał nadszarpnąć w żadnej mierze, dlatego gdy podróżował pociągiem, który nieszczęśliwie zderzył się i byli ranni, nie pozwolił opatrzyć ran kochanki, byle by tylko nie wyszło na jaw, że ów Wielki Pisarz podróżuje z metresą. Młodą, giętką o alabastrowej cerze, która potrafi rozłożyć to i owo przed Największym Władcom Ortografii, Gramatyki i Interpunkcji. Można no(-)żyć i mnożyć przykłady, postulaty, zobowiązania i odwoływać się do faktów. I czcionki by zabrakło. I  dna dnia nie starczyło.

Szekspir, pan (nie tylko) od Sonetów, ten sam od władania angielszczyzną i losem nie tylko literackich postaci, nie tylko znał się doskonale na medycynie, ale też był oskarżony o handel zbożem w czasie wielkiej klęski urodzaju. Nie chodzi o to, by szukać rys na wizerunkach wielkich tego i tamtego kontynentu. By z komplementu uczynić bajorko mentu, smentu i jak to dzisiaj piszę się hejtu. I nie ma to nic wspólnego z powitaniem hej tam. Hej tu, za morzem, może pomożem(y). Ahoj, ale zaprzestańmy na tychże figurach, każda osoba znajdzie własne przykłady… Nie brnijmy w banał wiadomo, że nie jedna mądra księga jest podszyta niecnymi intencjami, to z jednej strony, z drugiej, oczywiście, że porządki życia prywatnego mają wpływ na słowo (na)pisane i wydane, choć wydawać by się mogło, że tak nie jest.

Kundera optował za nałożeniem na osoby piszące konieczność tworzenia pod pseudonimami, by odczytywanie biograficzne dzieł nie było możliwe, by granice się zatarły. Nie chodzi o to, czy literatura da nam odpowiedzi, i czego będą one dotyczyły. Chodzi o to, że wiele programów, książek, audycji, i co tam jeszcze uzurpuje sobie do dawania dobrych rad, i niezbędnych.

Wiem, znam to przysłowie o tym w jaki sposób brukuje się piekło. Nieskutecznie, ale i syzyfowo. I cholernie, cholernie płytko. I zachodnio. I modnie.

[***]

     Jak to możliwe, że wierzył w swoją szczęśliwą gwiazdę, choć przeczuwał trwogę drżenia. I długiej linii życia upatrywał ubezpieczenie na przyszłość, tą, która z definicji nadchodzi,  która miała go uchronić przed rychłą, niespodziewaną śmiercią.Pracował w radio, był tłumaczem literatury, organizował  czwartki literackie, tworzył słuchowiska, pisał również dla dzieci, korespondował z tymi, których świat uznał za Wielkich. Nie uświadczył światopodglądu, on go niósł, zniósł w kieszeniach, dłoniach, smutnościach. Zginął w pierwszych bombardowaniach Lublina przysypany gruzem zakładu fryzjerskiego. Nie zmarszczył życia, nie skruszył, nie wyssał go, choć prze_rzucał na klisze. Zmarł w dziewiątym dniu Wojny…Zaklinał lecz nie klął prędzej przykląkł i co mu przyszło?

monotonnie koń głowę unosi

grzywa spada raz po raz rytmem

koła koła

zioła

terkocze senne półżycie

drożyną leśną łąkową

dołem dołem

polem

nad wieczorem o rżyska zawadza

księżyc ciemny czerwony

wołam

złoty kołacz

nic nie ma nawet snu tylko kół skrzyp

mgława noc jawa rozlewna

wołam kołacz złoty

wołam koła dołem polem kołacz złoty

[Józef Czechowicz, Przez Kresy źródło tekstu].

 

     Dźwigał melancholię, która po śmierci Matki napęczniała, i stworzyła go bardziej samotnym, obcym dla światła świata. Nieporadny życiowo namiętnie naiwny. Stąpał cicho,miękko, szedł lekko pochylony. Swoje wiersze czytał jednostajnym tonem, wolał gdy recytują je inni, niźli on sam. Żył krótko, umarł wrześniem, w trzydziestym szóstym roku życia. Zginął przysypany gruzem, wcześniej mieścił się tam zakład fryzjerski. Czas się nie zdążył wypełnić, nie mówiąc o złapaniu zadyszki. Józef Czechowicz, brat Krzysztofa Kamila. Przewróciły się nadzieje, które już nie wstały pijane nieszczęściem absurdu.

  Zacznijmy od początku…[Na początku był Ha!Os i… Tak już zostało]. Stało (samodzielnie) tak, że…

[Źródło zdjęcia].

[Źródło zdjęcia] O Fiołkach było. Tutaj.

 . . . Nie jestem zwolenniczką pozytywnego myślenia, choć złapana zostałam,  i stałam i stałam i sta… Ba, dałam się złowić i w tą pułapkę w niecnej i niedojrzałej a nadgryzionej młodości w taki wzór układania i rozumienia świata, tyle, że pod spodem czasami coś od niechcenia się łuszczyło… To czasy nie tyle zamierzchłe, co nieco perspektywą oddalenia skurczone i skruszone. Bliżej mi do pozytywnego mylenia (się), albo błądzenia. (Nie mylić proszę z bredzeniem bliżej do brodzenia). Nie jestem zwolenniczką tego by przyklejać plasterek na rankę, która krwawi, w ten sposób także nie zatamuje się krwotoku,tok toku jeśli on rzeczywiście ma miejsce. Nie zamykać się na tematy trudne,brudne, nie mudne wolę te(-) maty, które nie są cekinowo nowe,pachnące, rosnące, niż tam(_)te maty prowadzone nudnie, płytko i marudnie gdzieś przy dnie byle nakleić uśmiech wraz z rachuneczkiem i cukiereczkiem na osłodę.

Nie jestem zwolenniczką odprawiana czarów. Ba odprawiania w długą drogę, także nie. Ów czar należy dostrzec i rozebrać na czynniki trzecie, drugie, pierwsze, przy założeniu, że warto nie wypełniać życia watą. Nie chodzi o to by zdjąć urok magii (sic!), ale o to by dostrzec prawidłowość, sposób działania, mechanizm. Może anachronizm? Trans(_)autentyk (nie tylko tyk- ale je też można zobaczyć [się]).

Zobaczyć i widzieć i się nie przestraszyć, nie struchleć.

     Chowanie trupów w szafie, też na dłuższą metę pozbawione jest sensu (ale nie smrodu od U uciekać nie należy). O ile bardziej twarzowo wyglądają one na obrazach, w dziennym świetle, w pełnej krasie (można przekonać się czytając posty (1,2). Żarty na blok. (Blok operacyjny wiadomo, że śmiech jest mechanizmem obronnym jednym z wielu u osób dorosłych). W ramach nagrody ( przed i po_cieszenia), można sobie wybrać dowolny.

      Ucieczka jest jakimś sposobem wyjścia,wejścia awaryjnego z sytuacji. (Nie) podjęcie działania wyposaża nas w wiedzę, która mało kiedy, a w sytuacjach, które w danym momencie uważamy za trudne, jest mało przyjemna. Otwiera w nas nowe pokłady nie zawsze znanego, i… Następuję konieczność zmierzenia z tym— czego właśnie się nauczyłyśmy i nauczyliśmy.  Tu, jeśli uprawiamy biegi (krótko)dystansowe, brak nam tchu. I wychodzi z tego chu. Humoreska raczej gorzka. Do przełknięcia, ale dobra do potknięcia.

Nie można zmienić przeszłości, ale masz wpływ na przyszłość.

Nie stój u ciemnych świata wód

gdzie sny mozolne kłębią się i dławią

kiedy nad nimi czerwone korabie

smoki ogniste i obłoków łódź.

[Nie stój u ciemnych świata wód, Krzysztof Kamil Baczyński, Najpiękniejsze wiersze, Wydawnictwo bis, Warszawa 2000, s. 48].

     Nie, nie możesz zmienić przeszłości, możesz zmienić wektor, nadawania temu co się zdarzyło sensu. Nie, możesz zobaczyć ile jest tych wektorów, bo są różne, w różnych kierunkach.  Nasz wpływ na przyszłość, też też jest przeceniany. Nie biega, nawet nie chodzi, o to by odbierać człowiekowi rodzącą się w nim siłę, motywację i radość, że może coś zmienić, poprzestawiać by nie poprzestawał, iść, siedzieć, patrzeć, stwarzać czasowniki na własny prywatny użytek i pożytek. Nie chodzi o to ukazać mu jego małość i miejsce w szeregu. Świat nie jest sprawiedliwy, i można się starać i chcieć i działać i… Jest jeszcze gorzej. Chodzi o to by dostrzec szklankę do połowy pustą i do połowy pełną. Nie szukać tłumaczeń, że nasz wpływ na naszą przyszłość jest ograniczony. Tak, jest ograniczony, dlatego, ważne jest go świadomie wykorzystać. Tylko szklanka do połowy pełna i do połowy pusta jest szklanką. Dlaczego nikt nie zastanawia się nad tym, gdzie ta woda się znajduję, a tylko na jej poziomach, deliberacja jest uskuteczniania. Próbował ktoś pić z rozbitej literatki? Trudne i ryzykowne i… Pozbawione sensu (smaku chyba też— ale nie desperacji) acz możliwe. Czy to szklanka? Inaczej, co warunkuje nasze patrzenie, widzenie i postrzeganie. Dążność do kultury dobrobytu nie prowadzi przez modne frazesów fastrygi. Oczywiście, jest to jedna ze ścieżek, i to bardzo często uczęszczanych. Często zawierzamy takim zdaniom, powtarzanym bezwiednie, a w sytuacjach niekoniecznie granicznych, co w y m a g a j ą c y ch  okazuje się, że puszczają szwy, zdania rozlatują się w niewyraźny krój czcionki…  Nie umiemy być. Z tego deklinuje melancholia, ta  z którą doskonale wychodziło się na zdjęciu (niekonieczne rentgenowskim) tylko w wieku nie tyle dojrzałym, czy werterowskim co… XIX.

     Co więcej stawiam… Tezę,nie nie kolejkę,tezę, stawiam, że nie nawykliśmy się spotkać  nie tyle z opowieścią, wieści noszone przez czułość soczewek podszewek, zaszewek i innych rzeczy. Rzeczy oczywistością. Niby nie chcemy ulegać modzie, a wkraczamy w nią z całą rozpiętością tego co mamy, i chcielibyśmy mieć. Bez przegotowania przygotowania. Korespondencja. Ciekawe słowo, zużynane z rzadka, w odniesieniu do diariuszy osób, które zapisały (sic!) się w kulturze, bo dziś tylko wysyła się maile… Wróćmy zatem do owego słowa korespondować, wiemy co znaczy(ło) nasunęło mi się jeszcze jedno tym razem ukryte, schowane, znaczenie: Korespondować. Kore, to nie tylko posąg dziewczyny, czy określenie jej samej w języku greckim, ale też źrenica. Greccy filozofowie wierzyli w to, że można wejrzeć w dusze ludzkie właśnie patrząc w źrenice oka, tam kryje się mała dziewczynka. Dzisiaj wiemy, że wyposażone i wyposażeni w narzędzia możemy zobaczyć mózg ludzki jego wzrokowe nerwy, wkroczyć w niepoznany, tajemniczy świt i świat. Czy gotowe i gotowi jesteśmy na taką właśnie soczewkę spojrzenia? Wątpię.

Często [z](_)byt [z]byt[ki]  się znieczulamy, albo w rozchełstaniu popadamy w mesjanistyczne wygodne, ukonstytuowane histerią historii frazesy, cierpienia za miliony, (nie, nie dolarów, czy euro). Chociaż tak, na cierpieniu także się zarabia (tak jak na produkowaniu nie_szczęścia). Zostawmy tę nić opowieści.

     Paul Celan uważał, że wiersz to miejsce spotkania, a i on sam ciąży ku innemu, w jego naturze jest dążenie do innego, czyli do przekroczenia siebie samego. Obliczono, że w twórczości poety zwrot ty czytasz pojawia się ponad tysiąc trzysta razy. Poezja to dar wyjątkowości języka, jak sam mówił dar dla uważnych. Aby ona zaistniała musi być spełnionych kilka niezbywalnych warunków, ale uważność to także luksus, dwudziestopierwszowiecznych ludzi, jeszcze wymuskanych i radosnych w dobro_bycie i osnutych w dobre obycie bon nadaje ton.  Jak wytłumaczyć zastaną rzeczy oczywistość drącą rwącą Tadeusza Różewicza po Wojnach zastanych. Jak stanąć po stronie Słowa i jego cierpkości cierpliwości. Odrzućmy brawurki laurki szkolne w dyktando obrócone. Tego Różewicza, którego nie zniszczyła edukacja i powszechny frazes.

Nie jest prawdą, że jakiekolwiek Twoje życie było obdarowało Cię doświadczeniami.

     Wiedza to nie doświadczenie. Sama, wyabstrachowana, czysta. Staje się nim wtedy gdy jest użyteczna, czyli dostępna w działaniu. Wiedza, a działanie oparte na wiedzy, to dwie różne — i odległe —kwestie. Szyderczo brzmi w cierpieniach, ach czy to pojedynczych wyodrębnionych w niepokojach szpitalnej pościeli, albo podczas bombardowań, uciekamy we frazes. Przygniatamy się maltretując kłopocikami, wymyślamy śniące śliniące się problemy, a gdy świat wali się w gruzy rzeczy wistość i rzeczy wizję obracając spazmatycznie w ość nic, czyli nicość nagle stwierdzamy, ze zdumieniem trwogi, że brak nam słów. Proszę nie mów mi, że na pewne daty, zdarzenia zderzeń nie ma słów.Może nie być stów, może nie być snów, ale słów… Pomyśl proszę inaczej, choć na chwilę. Może  ów deficyt bierze się stąd, że sytuacje zwykłe nie tylko zgadujemy zbyt często, ale przede wszystkim zagadujemy one są nadużywane bez konieczności, nadganiana rzeczywistość sprzeczności nie powinna być [z]noszona ona przez głaskanie śmiechu. Odwracamy się banałem od tego co jest tłumacząc, że zbyt wrażliwi/ zbyt wrażliwe jesteśmy na cierpienie. Może jest tak,że nie ćwiczymy się w tym by być zarówno ze swoim, jak i przede wszystkim cudzym, osobnym, smutkiem, czy bliskim, czy dalekim.

Wiem, że to co jest najgłośniej oferowane przez wrzask mody za tym się idzie. Kołkołkołczing, doświadczing, piękning minimalizing leasing, życie bierzemy w leasing,nic darowane, wszystko pożyczone mówiła Poetka. Pożyczone, bo nie mamy wyjścia.  Po życzone. Czego zatem i za tamten Tobie życzę?

Znaczy ono,owo wejście,  jest, ale niekoniecznie abstrakcyjne, akcyjne, znaczy się a_trakcyjne, a już na pewno nie atrakcyjne. Epikur mówił, że szczęście to brak cierpienia, a my co robimy? Gdzie go szukamy i jak nazywamy. I czym znieczulamy, wygładzamy i czego wyglądamy. Życie nie obdarowuje nas doświadczeniami. Ja, osobiście nie znajduję w sobie tej odwagi, którą daje Prawda, Praw da, z której wypływa by powiedzieć Ludziom, którzy doświadczyli Wojen, głodu, cierpienia Hiobowego, sytuacji granicznych, że oto Życie obdarowuje ich, tylko trzeba umieć ten podarek przyjąć. Nie trzeba Burzy jak z obrazów Gorgona, albo sytuacji, którą maluje Tadeusz Różewicz w wierszu pt Drzewo by podważyć prawdziwość kolejnej tezy, która brzmi:

Doświadczenie, jest czymś, co dostajesz, kiedy nie dostajesz tego, czego chcesz.

    Jakiż wytarty! A wygodny! Jak stare buty. W naszym kręgu kulturowym nauczyłyśmy i nauczyliśmy się czerpać wiedzę z porażek, tak na gruncie osobistym, jak i kulturowym. Przykład? Ile wiemy o Powstaniu Wielkopolskim? Jedynym zwycięskim w naszej historii, a ile o Warszawskim? Doświadczenie jest nim wtedy, kiedy zwracamy uwagę na to co nam niesie, i co możemy z tą wiedzą zrobić, w jakich sytuacjach sięgnąć i skorzystać, niezależnie czy dotyczy porażki, czy sukcesu. W jaki sposób się uczymy? Do czego przywiązujemy wagę i uwagę. Powiedź to osobie głodnej, osobie, która wydała swoją ostatnią wychudzoną nadzieję, rzuć jej tym właśnie zdaniem. Co robił Van Gogh gdy nauczał jako ksiądz w dzielnicach nędzy, w czarnej rozpaczy tych, co nie wiadomo czy dzisiaj powrócą, a nie czy się nawrócą. Nasze słowa często są wygodne, wyhodowane w cieplarnianych warunkach.  Co to znaczy przeżyć? Nie przewegetować, albo przeegotować. Bardzo prosto jest nauczać zarzucać gdy ma się tyle dobrego, że się przywyka do luksusu, który nam zwietrzał i spowszedniał. Nie chodzi o to, by rozłożyć na czynniki pierwsze, drugie i kolejne zdanie w ten sposób, by znaleźć antytezę, by nie tylko rozwodnić, ale i udowodnić, albo by uderzyć w dumne tony dzielności i podzielności.

     Mówi się, że:

nie ma błędów, są tylko lekcje, które trzeba można odrobić,

by iść dalej. Nie prawda, można iść dalej nie odrobiwszy niczego. Zwłaszcza, że czasy szkolne już dawno za nami. Jesteśmy zobligowane i zobligowani uczyć się do osiemnastego roku życia- dalej, to nasz wybór i przywilej,nie rzadko okazja, ale także wymagania i radość, frajda i używanie, zużywanie nie tylko Wielkich i nie tylko słów. To obecność.

Twoje życie staje się lepszym gdy Ty stajesz się lepszą osobą.

      Zaraz, zaraz. I nie chodzi o wirusy, czy bakterię. Tylko o moment zatrzymania się. Lepszym dla kogo? Wobec kogo, czego? A może staje się bardziej skomplikowanym? Patrz punkt pierwszy. Nie neguję miłych zmian. Nie mylmy zmian wnoszących, z miłymi doświadczeniami. Powtarzam jak mantrę nawet pożądana zmiana, niesie ze sobą różne spektrum emocji i tych dobrych, i tych dobrych, bo nie ma złych emocji, tylko są te, które nie są akceptowane społecznie,albo zależnie od płci, są albo wzmacniane, albo wypierane. (Sławetne nie marz się jak Baba). Chodzi o byciu ku sytuacji. Nie zatopionym albo utopionym w sytuacji, ale byciu ku sytuacji.  Nie stosowaniu zaklęć, nalepek, czy zbędnych etykiet, zaklinaniu obniżonym nastrojem rozstrojem i innym rojem. Nie zawsze, nie wszędzie ma się siłę na działanie. Nie usprawiedliwiaj się bakiem czasu, natarczywością powinności, albo natłokiem słów. Zamiast Powiedzieć Nie będzie dobrze, albo Będzie dobrze. Powiedz proszę niech będzie dobrze. Zamiast udawać i wmawiać sobie, że wiesz, jeśli rzeczywiście nie wiesz. Powiedz to. Zadaj sobie pytanie, czy chcesz uczestniczyć w tej sytuacji, jaką by ona nie była. Jeśli tak. To Bądź, choć byś miała błądzić. Bądź najlepiej jak potrafisz. Nie chodzi też o to by uczyć się czyimś kosztem, chodzi o to by uczyć się w tej sytuacji. Tak takie przewartościowanie Bycia i Uczestniczenia i stanięcia wobec Siebie w Prawdzie jest kosztowne, i wymagające, ale kiedy do cholery jasnej, ciemnej i tej w cętki poszarpanej mamy się tego nauczyć, jeśli przyjmujemy proste, atrakcyjnie opakowane frazesy? Przywleczone gdzieś z Zachodu. Jeśli przyjrzymy się biografiom „wielkich myślicieli i myślicielek, którzy i które krzewiły tzw. pozytywne myślenie, zauważymy, że nadzwyczaj nie rzadko osoby te rozstawały się z życiem wybierając samobójczą śmierć, albo gdzieś w zapomnieniu na ósmym dnie nędzy. Nie chodzi o to, by zdyskredytować wszelkie nauki. Chodzi o stanięciu , albo leżeniu (ale nie pławieniu) w Prawdzie.

Nie musisz być wielkim/ wielką by zacząć, musisz zacząć by być wielkim.

    Zazwyczaj obarczone jesteśmy taką wiedzą, przekonaniami, możliwościami, niemożliwościami, że trudno jest zacząć, albo wytrwać w sposób mądry, wnoszący. I okazuje się, że nie zaczynamy od początku, to było by blogosławieństwo. Nie wystarczy dziesięć tysięcy powtórzeń, trzeba je potroić, by wyzbyć się tego— co nie wspierające, utrudniające, czy uniemożliwiające. Na nie wszystko mamy też wpływ. Pierwsze dziesięć tysięcy powtórzeń by zobaczyć i poczuć nową funkcję, drugie dziesięć tysięcy powtórzeń, by wymazać stary nawyk, trzecie by zachowanie wypracowane stało się nawykiem. Dobrym nawykiem. Nigdy nie jest tak, że wobec świata, w którym żyjemy jesteśmy równi i równe. Wypracowanie i wdrażanie takich mechanizmów jak Prawa Człowieka ma za zadanie tą równość wprowadzić w czyn, na poziomie konkretnych, mierzalnych działań. Nikt jednak nie podarował nikomu takich rozwiązań zostały one nie wypracowane, ale nie bójmy się tego określenia wywalczone.

Sukces nigdy nie przyjdzie sam. Nie osiągamy go też samotnie.

    Możemy go sobie przypisać, bo któż nam zabroni! Ale nie będzie to prawda. Tak jak nie jest nią bezwiednie powtarzane przysłowie:

Co nas nie zabije — to nas wymaże wzmocni.

     Co nas nie zabije, możne nas zmienić, w taki sposób, w jaki byś my nie chcieli, albo zabijać na raty, ale skutecznie. I czy musimy w imię przysłów jako rzekomej mądrości owego wszystkiego próbować? Tonąca osoba brzytwy się chwyta, brzytwy języka tyka, tyka nasz zegarek, tyka, czas ucieka, wieczność nie zwleka, nawleka nas na zmarszczki czasu,przychyli do ziemi i w proch obróci, wieczność się nie nie waha i nie smuci. 

Pod(_)róże kształcą.

    Dają więcej różnorodnych okazji, stawiają nas w na pozór nowych, albo rzeczywiście nowych warunkach, tak, ale kształcą tylko te osoby, które chcą, mogą i potrafią uzupełniać swe luki kompetencyjne. Uczone i uczeni jesteśmy tego, by zaklinać rzeczywistość i rzeczy oczywistość. Mówimy, będzie dobrze! Będzie dobrze, jak mantrę, lepiej to znaczy bardziej prawdziwie, jest powiedzieć: niech będzie dobrze! I pobyć, potowarzyszyć, po prostu być z drugą osobą.

 Nie bądźmy dodatkiem  w kraju rzeczy dostatnich. Nie przepisujmy w pogoni za szczęściem szczelin pustych słów. Paul Auster w Dzienniku Zimowym pisze, że pisanie zaczyna się w ciele, także tam się toczy, choć nie kończy, lecz zasypia, ale nie sypie. Psychosomatyka  głosu głodu. Pismo ciała, do którego Auster powraca po latach…

To co nie zginęło,

póki my żyjemy.

Jeszcze.

Długo.

Wnioski, szybciej nioski. Znosić wnioski? Roznosić roznioski. Jeden jest, niemiły i gorzki.

Niech będzie dobrze, czyli nie udzielajmy lekcji (z) nieobecności.

Nie zadowólmy się humbugiem, choćby nie wiem jak atrakcyjnym, nie nurzajmy się w niewygodach, ale nie wmawiajmy sobie, że jesteśmy aż tak delikatni i wrażliwi by nie mogło nam niewygodnie, by było nam to usprawiedliwione, ale nie obnośmy się z cierpiętnictwem, jak z orzecznictwem Istnienia. Szukajmy i znajdujmy sytuacje, które nas no właśnie… Co…

Reklamy

31 comments on “177.Lekcje nieobecności, czyli o tym jak mała różnica— tworzy wielką.

  1. xpil
    02/09/2015

    „Książka może być zaledwie zapalnikiem, malutką iskierką, jeśli oczywiście w głowie istnieją już jakieś konstrukcje i nawyk do myślenia, poszukiwania i chęć do spróbowania czegoś ponadto.” – Święte słowa!. Już świętej pamięci Staś od Lemów pisał, że czytanie książek może bardzo fajnie przemeblowć komuś głowę, pod warunkiem jednakże, że są tam już jakieś meble 😉

    • 5000lib
      02/09/2015

      Tak też mi się skojarzyło z Lemem, nie, nie ściągnęłam tego od Niego!
      Jak dobrze wiedzieć, że Ktoś jeszcze Lema pamięta, nie pisząc o czytaniu!
      PS. Szybko czytasz!

      • xpil
        02/09/2015

        Nie tylko pamięta, ale ma w domu mały, mentalny, ale bardzo permanentny ołtarzyk pana Stanisława. Oraz komplet wszystkich dzieł, niektóre z własnoręcznym podpisem autora. Przypuszczam, że gdybym się kiedyś dostał do (niestety nieistniejącej już) „Wielkiej Gry” o Lemie, miałbym niezerowe szanse na wygraną 😉 Jedni lubią owce, inni kozy, a ja lubię Lema. Zresztą chyba widać to po moim blogu, nieprawdaż… http://xpil.eu/blog/?s=stanis%C5%82aw+lem

        • 5000lib
          02/09/2015

          O już zazdraszczam pozytywnie i konsekwentnie, a i także się cieszę z faktu, że mamy kolejną porozumienia nić, choć u mnie z mienia Lema nic, bo użyczyłam książkę (bez grafu auto) na wieczne nieoddanie. Chodzą słuchy tam i tu, że mają wznowić Wielką Grę, więc może mentalnie trzeba się przygotować? Jak będziesz startował, daj proszę znać, kibicować będę! [Piszę poważnie, choć czcionka mi się chwieję, podsyłaj linki i sznurki bo nie wszystko u Ciebie czytałam) I jeszcze jedno baaardzo lubiłam WG. 🙂

    • renya
      03/09/2015

      A mnie się z Carlosem Ruizem Zafónem skojarzyło: Książki są lustrem: widzisz w nich tylko to co, już masz w sobie. (z książki Cień wiatru)
      Do Lema jeszcze nie dojrzałam… Albo nie ma we mnie nic, w czym mogłaby się jego twórczość odbić… Hmmmm…

      • xpil
        03/09/2015

        Jeżeli chcesz, mogę Ci doradzić, w jakiej kolejności czytać Lema, żeby się nie zniechęcić, i żeby mieć z tego maksymalną frajdę.

        • renya
          03/09/2015

          Chętnie skorzystamze wskazówek:-)
          Ja zaczęłam od czytania na głos bratankom Bajki robotów… Nie żeby mi się nie podobało, nawet fajne historie, chłopaki, o ile sobie przypominam nawet zadowoleni byli, ale mnie nie wciągnęło…

          • xpil
            03/09/2015

            „Bajki robotów” są bardzo, bardzo wielowarstwowe i bardzo, bardzo ponadczasowe. Ale niektórych drażni ich „bajkowa” forma. Ja osobiście „Bajki” uwielbiam, to moja pierwsza przeczytana w życiu książka (w wieku czterech lat miałem już obcykany Mały Atlas Grzybów, poradnik o ruchu drogowym i właśnie „Bajki Robotów”). Po pierwsze, musisz sobie odpowiedzieć, czy wolisz zacząć od fantastyki, czy od nauki/filozofii. Bo Lem pisał i to i tamto. Jeżeli fantastyka, zdecydowanie polecam „Wizję lokalną”. Możesz przedtem przeczytać Podróż Czternastą (z „Dzienników gwiazdowych”), która jest mini-żartem otwierającym całą tę przygodę. Po „Wizji” również bardzo polecam „Fiasko”, które bierze początek w „Opowieściach o pilocie Pirxie”, ale na tyle luźno, że można się bez Pirxa na początek obejść. Jeżeli Ci się spieszy i potrzebujesz form krótkich, polecam „Doskonałą próżnię” oraz „Wielkość urojoną” – jedna jest pełna wstępów do nieistniejących książek, a druga – serią recenzji innych (również nieistniejących) książek. Był to sposób Lema na opisanie pomysłów na książki, które chciałby sam napisać, ale będąc świadomym własnej śmiertelności wiedział, że nie zdąży.

            Od strony zaś filozoficznej – cóż, „Fantastyka i futurologia” oraz „Filozofia przypadku” – obydwie dość sążniste i pisane dość trudnym językiem, jednak bardzo poszerzają horyzonty. Oprócz tego oczywiście „Dialogi”, książka moim zdaniem nierówna, ale jednak pełna mądrości. „Summy technologiae” nie polecam, wbrew opiniom krytyków – nie spodobała mi się.

            Jeżeli lubisz się pośmiać – koniecznie „Dzienniki gwiazdowe” – zarówno Ijon Tichy jak i profesor Tarantoga gwarantują długie godziny obolałych mięśni twarzy i przepony 😉

            Dość fajny jest też „Katar”, powieść kryminalna z dużą dozą matematyki i chemii.

            Ogólnie rzecz biorąc musisz się nastawić na niedokończone wątki i niekompletne fabuły, bo Lem uważał, że podobnie jak ludzkie życie, tak i książka nie powinna mieć jakiegoś konkretnego „końca” w sensie „i żyli długo i szczęśliwie”.

            Uff, rozpisałem się.

            • 5000lib
              03/09/2015

              Mogę się wtrącić? Bo, aż mi głupio, ale i ciepło na klawiaturze się robi, że sobie tak rozmawiacie, można napisać, że otwiera się POLE poLEMiki… [i pytanie, czy istnieje, życie po LEMie i jak ono wygląda?] Do sznurka, z Lemami zasiądę jakoś w weekend, na spokojnie.
              Ad rem! Jest jeszcze korespondencja niedawno wydana pomiędzy Lemem a Mrożkiem. (Nie wiem czy czytaliście [?]). „Listy”. Można od tego zacząć, jeśli ktoś lubi taką literaturę i uzupełnić „Striptizem, Mrożkiem, protretem neurotyka”, Niemczyckiej.
              Renya witam Cię na blogu, dobrego czytania i komentowania 🙂

              • xpil
                03/09/2015

                „Listy” zacząłem czytać, przeczytałem może z jedną trzecią, a potem jakieś życiowe wydarzenia mnie dopadły i przerwałem lekturę – dzięki za przypomnienie, trzeba wznowić. To, co przeczytałem, było bardzo dobre. Ciekawie widzieć „normalny”, codzienny świat oczyma wielkiego pisarza – nie w formie „dopieszczonej” książki, tylko takiego normalnego, ludzkiego listu. A że obydwaj byli nieprzeciętni, czyta się naprawdę sympatycznie.

              • 5000lib
                03/09/2015

                Raz w jakimś programie telewizyjnym widziałam jeden z pokoi Lema (tyyyle książek i tak poukładanych, zegar w drzewie, nie wiem dlaczego, ale zrobiło to na mnie wrażenie- skoro pamiętam). Iwaszkiewicz, dla przykładu, swoje książki układał wedle… Kolorów okładek.
                „Bajki” właśnie sobie odświeżam- w tej chwili, wyszły w postaci książki mówionej, czyta Borys Szyc, ciekawam co powiesz na jego interpretację? Nie wiem czy to sugestia, że właśnie rozmawiam z Wami o Lemie, ale jak czytam czasami Twój blog Xpil to gdzieś tam pod podszewką czcionki czasami znajduję czasami skiwierczący się humor, taki posmaczek Lema, dziś na to wpadłam…

              • xpil
                03/09/2015

                „Bajek” w wersji Szyca słuchałem, mam wersję z Audioteki (nawiasem mówiąc udało mi się ją dostać całkiem tanio, ale o tym kiedy indziej). O ile Szyca kiedyś bardzo lubiłem jako lektora audiobooków, o tyle ostatnio trochę mnie jego maniera razi. Ale jako prawdziwy fan Lema czuję się w obowiązku „mania” wszystkich jego dzieł w każdej postaci, więc skrzętnie gromadzę zarówno wersje papierowe jak i elekstroniczne.

              • 5000lib
                03/09/2015

                Z dokonań lektorskich Szyca znam tylko z Bajek, i mam takie poczucie jak Ty, ale nie myślałam, że w tym względzie jestem przewrażliwiona. Bardzo lubię Fronczewskiego i Malajkata jako lektorów. Z chęcią przeczytam to, skąd pozyskujesz audio i (jeśli czytasz) e-booki…Pewnie widziałeś wywiady dostępne chociażby na youtube?

              • xpil
                03/09/2015

                Audiobooki „pozyskuję” głównie z serwisu Audioteka.pl, natomiast ebooki głównie z Amazon.com, czasem z Empiku.

              • 5000lib
                03/09/2015

                Rzuć okiem i czcionką na UpolujEbooka.pl są jeszcze Wolne Lektury, i NinaTeka jako serwisy kulturalne. 🙂

              • xpil
                03/09/2015

                Zanotowane. Rzucę okiem, jak tylko znajdę chwilę. A o to ostatnio ciężko. Ale przecież w końcu się kiedyś uda…

              • 5000lib
                03/09/2015

                Odnośnie „Bajek” rzeczywiście są wielowarstwowe, ale to odkryłam dopiero przy drugiej lekturze. Pierwszy raz czytałam na szybko i urwanymi zdaniami. Wiesz, że krąży plotka, że Lem był inwigilowany przez obce wywiady, sprawdzali, czy to co pisze ma pokrycie w rzeczywistości, bynajmniej, nie wirtualnej… Nie wiem ile w tym prawdy…

            • renya
              03/09/2015

              Bardzo dziękuję:-) Raczej mi się nie spieszy i na razie mam przygotowany stosik ksiażek z półki do przeczytania, ale I Lem się kiedyś doczeka, jestem pewna, dlatego Twój przewodnik zapisuję do notesu:-)

  2. xpil
    03/09/2015

    http://xpil.eu/blog/2012/12/03/bajki-jakies/ – to apropos „Bajek Robotów” Lema oraz audioboków w ogólności 😉

    • 5000lib
      03/09/2015

      Zajrzę w sobotę, we wszyskie Lemy i pro_[b]_Lemy i Po_ Lem_izujemy trochę. [Mam nadzieję).

    • 5000lib
      03/09/2015

      Jeszcze jedno mi się skojarzyło:

      pewne słyszałeś…

      • xpil
        03/09/2015

        Nie słyszałem!

        • 5000lib
          03/09/2015

          Naprawdę???
          No proszę, udało mi się Lemonoga zaskoczyć, a to pewnie widziałeś.

  3. Dominika Fijał
    04/09/2015

    Zaskoczyło mnie… że Kundera pojawił się w przekładzie Agnieszki Holland. Do tej pory czytałam te tłumaczone przez Marka Bieńczyka (z francuskiego). A co do literatury – może wszystko – pokazywać jak żyć, jak (nie)żyć, jak by można żyć, etc.

    • 5000lib
      04/09/2015

      Agnieszka Holland była studentką Kundery. 🙂 Z tego co wiem, acz mogę się mylić, przekład francuski jest późniejszy.

  4. 1.Piękna o Lemie dyskusja się wywiązała i znów synchroniczność się ukazała.

    2.Fragment z doświadczingiem przywiódł mi na myśl monolog „Modern Man” w wykonaniu George’a Carlina.

    3. Sztuką nie jest zrezygnować ze wszystkich prób zmiany, ale potrafić dostrzec to, na co rzeczywisty i wymierny wpływ mieć możemy. Choć nie można też zapominać o sile symbolu, gestu. Czasem pozornie nic nie znaczący drobiazg lawinę może zacząć lub znaczenia nabrać retrospektywnie.

    • 5000lib
      18/12/2015

      Zanim odniosę się do całości możesz rozwinąć punt 3?

      • Mogę rozwinąć, mogę zwinąć – na życzenie. Jedną z mądrości życiowych jest umiejętność rozróżniania pomiędzy tym, co zmienić możemy, a na co nie mamy żadnego wpływu. Można jednak popaść w przesadę w rezygnowaniu z działania, zwłaszcza w sprawach postrzeganych jako „wielkie”. A takich właśnie sprawach czasem suma drobnych gestów, symboli i pozornie nieznaczących deklaracji może być kroplą, od której pęka czara pełna goryczy.

        • 5000lib
          18/12/2015

          Piszesz tak ogólnie, że nie wiem, czy Cię rozumiem zgodnie z intencją, i od czego zacząć…
          Rozróżnienie jest ważne, ale zanim to, warto wiedzieć, że rzeczy na pozór niezmieniane, można uczynić zmienianymi, tylko wymaga to wiele trudu, zaangażowania, i wysiłku więcej niż tylko jednej osoby. A najprościej powiedzieć, nie da się, a czasami NIE WIEMY, że można, albo jesteśmy przekonani/ przekonane, że się nie da.

  5. Wydaje mi się, że dobrze rozumiesz, bo o ile ja dobrze rozumiem Ciebie, to się zgadzam z Twym uzupełnieniem. Życie ogółem jest trudne właśnie ze względu na swą płynność. Pewników w nim mało, a rządzi zmiana.

    • 5000lib
      09/01/2016

      Rządzi zmiana, ale jest także proces zmiany i to nie jest takie łatwe, i inne okoliczności i dekoracje wszelakie, to bardzo złożone procesy, łatwo się o nich dyskutuje, chociaż nie wszystkie widac na pierwszy, drugi i kolejny rzut oka…

Zapraszam do dyskusji :):

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Tagi

"At home" 2013 "Lewa ręka ciemności" "Miasto złudzeń" "Planeta wygnania" "Wydziedziczeni" oraz "Słowo las znaczy świat" #...Bo Świat jest ciekawy! #...I wiesz[cz] #...I wiesz[cz] co jest grane. Absu[ra]da(va)lium #12 poniedziałków #a ja lubię poniedziałki! #Dwanaście poniedziałków #InspirAkcja #iskierki #Jeden krok #Pytanie w piątek #Selekcja 52/20/15 #Szczelin w szczegółach ciąg dalszy #szczelin w szczegółach dalszy ciag #XII poniedziałków .[Saturday Pianist jazz]I Hiromi Uehara I Move 1 Movement 1: Poetry Of Wheels (George Gruntz) 3:05; 2 Movement 2: Poetry Of Lights (George Gruntz) 3:54; 3 Movement 3: Poetry Of Links (George Gruntz) 5:28; - 4 ILL Used ILLusions (George Gruntz) 5:1 01. Austin (Wasilewski) - 7:07 02. Sudovian Dance (Wasilewski) - 6:28 03. Spark of Life (Wasilewski) - 6:34 04. Do rycerzy 01. Requiem for Willy Loman 3:58; 02. Eternity Theme 1:58; 03. Closed Roads 5:36; 04. Waiting 2:07; 05. Voyage 2:10; 06. Invocation 2:26; 07. Tango of Love 1:41; 08. Tom’s Theme 1:35; 09. Laura’s 2 plus 1 7 widoków w drodze do Krakowa 7 widoków w drodze do Krakowa Grzegorz Turnau 9 Dead Alive 10 Easy Pieces for Piano 30 na 30 1997 2009 2012 2015 A Aagfe van der Voegh ach ach, kobiety i o kobietach Achille Adrien Proust ACT Adama Bremensis Adam Bałdych Adam Czartoryski Adam Ferency Adam Golec Adam Hurst Adam Jerzy Czartoryski Adam Nowak Adam Pasternakiewicz Adam Pendelton Adam Strug Adam Włodek Adam Zagajewski Adam Zagajewski Obrona żarliwości Adele Bloch-Bauer I Adolf Sax adrygał Agata Kulesza Agata Młynarska Agata Tuszyńska Aga Zaryan Aga Zaryan śpiew Agnieszka Chrzanowska Agnieszka Osiecka Agnieszka Sylwanowicz Agora SA Agostin Tassi Aguste Rodin Aiora Akademia Nauk Akurat Alan Dawson Alan Pasqua Albert Camus Albert Camusa i Franza Kafki. Albert Einstein Alberto Giacometti albo Kobieta przy oknie Albrecht Dürer album: ‎The Musical Voyages Of Marco Polo albumy albumy recenzje Alchemik Alchemik (Alchemik Acoustic Jazz Sextet) alef Spinoza Aleksander Lesman Aleksander Macedoński Aleksandr Moczulski ales from Earthsea Alexandera Lonquicha Alexander Scriabine Alexandre Desplat Alexandre Seon Alexey Kruglov Alex Rovira Celma & Fernando Trias de Bes Alfa Alfabet Alfred Lion Alfred Nobel Alfred Szklarski Alice Sara Ott Alicja po drugiej stronie lustra Alicja w Krainie Czarów Alicję Gawlikowską ---Świerczyńską Alma Mahler A long Story 2007 alpinizm alto saxophone altówka Alvernia Studios Amon. Mój dziadek by mnie zastrzelił. recenzja Amon Göth Anaksymanes Anat Fort Anatole Francis anatomia Anawa Anda Rottenberg Andersen Andre Debierne Andriej Skhurhan Bożena Zawiślak-Dolny Andrzej Andre Krzywicki Andrzej Bachleda Andrzej Ferenc Andrzej Jagodziński Andrzej Jakimowski Andrzej Jakubowicz Andrzej Krzywicki Andrzej Panufnik Andrzej Sapkowski Andrzej Sikorowski Andrzej Trzaskowski Andrzej Wajda Andrzej Zaucha i Anawa André Tempel Andy McSmith Andy Sheppard Angela Davis Anglia animacja Animisiewasz Startt anim_akcja przeciw sterotypom Anja Lechner - Her First Dance (2008) Anja Lechner wiolączela Anna Austiaczka Anna Bikont Anna Chęćka -Gotkowicz Anna Maria Jopek Anna Maria Jopek - śpiew Anna Maria Jopek Licho Anna Maria Jopek ustami Annaputna Anna Rusowicz Anna Saraniecka Anna Seniuk Anna Treter Anna Wojtowicz Annette Paul Anouar Brahem Anthony de Mello Anthony Jackson Anthony Jackson - Bas Anthony Wilson Antoine’ de Saint-Exupéry Anton Dworak Antoni Buchner Antoni Dvořák Antonio de Pereda y Salgado Antonio Vivaldi Antoni Witt Antoni Łukasz Podkowiński Antonín Dvořák Antoon van Dyck antyk antysteresownik Anyone With a Heart recenzja Apelles apetyt na życie Apollo obdziera Marsjasza ze skóry Apple Apus apus Aris Kindta Arkady Shilkloper Arlene Blum Armet de Lisle Arseny Tarasewicz- Nikolajev Arthura Millera Artur Andrus Artur Hajzer Artur Szczęsny Artur Żmijewski Artysta: Adam Hurst Tytuł albumu: Obscura Czas realizacji Marzec 2012 roku Wytwórnia: Ash Records Arvo Pärt Arystoteles astma astma znane osoby chore na astmę Astrid Lindgen Astrid Lindgren Asurbanipala ateizm Ateny A time for everything audiobok audiobook audiobook Swietłana Aleksiejewicz Audioteka Auguścik Austin (Wasilewski) - 7:07; Sudovian Dance (Wasilewski) - 6:28; Spark of Life (Wasilewski) - 6:34; Do rycerzy autobiografia autyzm A w Krakowie na Brackiej B Bach bajka bajka o życiu Bajor Ballada o filiżance Ballady i romanse ballata Bandwagon Barbara Baczyńska Baritone Vocals – Gordon Jones Countertenor Vocals – David Gould Baron de Saint-Julien Bartosz Chajdecki Bogowie Basia Trzetrzelewska bas Phil Donkin Bass bass saxophone Bass – Jimmy Haslip Bazylea baśnie Beatrice d'Este Beethoven Bema Pamięci żałobny rapsod Bergamini Bernard Machiavelli Bernard Sève beznadzieja. Biała Legenda Królowej Bony Biblioteka Akustyczna bieda bieda jako towar Big Cyc Bill Gates Billie Holliday Billy Holiday Billy Joel Bily Joel 1973 biografia Biografia Wisławy Szymborskiej Birds Requiem Bisquit b jak breweria Bliss blog blogostan Blogotony recenzja blogowanie Blue Note Blue Ribbon blues Bobby McFerrin Bob Dylan Bob Franceschini Bob Mintzer Bodø Domkor Boecjusz Bogdan Łazuka Bogiem a prawdą Bogusław Kaczmarczyk i Dominik Kwaśniewski Bogusław Mec Bogusław Wołoszański Kafka bohaterka polska Bolesław Leśmian Bolesław Prus Bona Bona Sforza Bona sprowadziła włoszczyznę do Polski? to mit Bonifacy IV Bosch Botticellego Boy Breweria Brewerie Bronisław Kaper Bronisław Maj Bronisław Maj Horacy (przekład Zygmunt Kubiak): Maciej Sarbiniewski (przekład Julian Ejsmond); Grzegorz Turnau (słowa: Grodzisko- Czym jest sen?- aranżacje Bronisław Malinowski Bronisław Pawlik Brunona Schulza Brzechwa Bugge Wesseltoft Bunksy bunt Buzu Squat by pamiętać być dobrym nauczycielem być dobrą nauczycielką Być jak Ron Clark Był sobie król ból Bębny – William Kennedy Błażej Domański Bługaria błędy C caccia Camile Claudel Cannonball Adderley - Mercy Mercy Mercy Caravaggio Caravvaggio Carla Bley Carla Bly Tros2013 Carla Gesualdo Carlo Gozzi Carlye Carolyn Davidson Carravaggio Casanova Caspara Davida Friedricha Cassandra Wilson Catherine Dickens Catherine Hogarth Cecil Taylor Cecylia Gallerani (1473-1536) Cecylia Kukuczka Celan Celina Kukuczka celtyckie opowieści Centrum Onkologii w Warszawie Cesare Catà chanson de geste Charlesa Lloyda Charles Bouchard Charles Byrne Chiarmonte Chicago Symphony Orchestra Chick Corea chodzenie Choeurs de Lyon Chopin na jazzowo chorał chorał ambrozjański choroba choroba alkoholowa choroby serca Christian McBride Christoph Roßner Chris Tordini - double bass Churchill Chylice Chłopecki ciało ciało ludzkie ciekawostki ciekawostki ciekawostki językowe ciekawostki o czekoladzie ciekawostki o jazzie Ciekawostki o kawie ciekawostki o książkach ciekawostki o ludzkim ciele ciekawostki ornitologiczne ciekawostki o ósmym marca ciekawostki o średniowieczu ciekawostki układ oddechowy ciekawość cisza City of Illusions clarinet Claude François Claude Lorrain Claude Monet Claus Pieterszoon co dzieje się z ciałem po śmierci co jest grane. Absu[ra]da(va)lium co jest grane. Absu[ra]da(va)lium...I wiesz[cz] Cole Colin Vallon Colin Vallon Trio Coltrain Coltranie Come Away With Me recenzja Conlon Nascarrow co przyjemnego przeczytać? co to jest sapka co to są Listy i inne Brewerie co warto czytać co warto czytać z fantastyki? Co warto czytać z fantasy co warto przeczytać? co zrobić jeśli mam słomiany zapał co zrobić z rozczarowaniem? cykl cykl You can listen jazz cykl Ziemiomorze cytat cytat na teraz cytaty cytaty Jana Kaczkowskiego Cytaty z Jana Kaczkowskiego Czajkowski czarne złoto Czarnobyl Czarnobylska Modlitwa czas czas świąt czekasz na wiosnę Czerony Tulipan Czerwony Tulipan Czesława Korzeniowska Czesław Miłosz Czesław Niemen Cztery Pory Roku czy dama z gronostajem z czym dama staję? czyli]. Prawo do... czy między bogiem a prawdą? Jak poprawnie powiedzieć czym skutkuje uszkodzenie rdzenia kręgowego czy smarkać czyta Andrzej Ferenc czytaj Listy i inne Brewerie Czytam więc jestem Czytanie szkodzi :) czytelniczki czy to prawda Czyści jak łza Człowiek córka Bzdurka D DagaDana Dama z... Dama z gronistajem Dama z Gronostajem Dama z łasiczką Danae Danaus plexippus Daniel Barenboim piano Daniel Kapustka Daniel Kapustka – perkusja Daniel Nilsson Danielsson Palle Daniel Tamment Daniel Tammet Daniel Tiamment Daniel Waples Danny Cudd Danuta Grechuta Danuta Szaflarska Danuta Szaflarska nie żyje Darek Oleszkiewicz Dariusz Kortko Dariusz Zboch Leszek Sojka Jakub Kołodziejczyk Joanna Zagajewska Michał Kowalczyk Dark Crayon Dark Crayon/Piotr Cieślicki Dave Holland Dave Koz David Brubeck David Chesky David Chesky / Fundação Orquestra Estúdio / Rui Massena David Chesky: The Zephyrtine - A Ballet Story recenzja David James Soprano Vocals – Monika Mauch Tenor Vocals David James Soprano Vocals – Monika Mauch Tenor Vocals – Rogers Covey-Crump David Kikoski David Lynch David McClelland Da Vinci Dawid Bowie dawni mistrzowie Dean DeBloisChris Sanders Dean DeBloisChris SandersWilliam Davies Deborah Tannen de Falla de gustibus non est disputandum deneidy depresja Dezyderata Dhafer Youssef Diabelski młyn Diana Krall Diana Krall - When I look in your eyes Diares of Hope Diego Velázque Diego Velázquez Dino Saluzzi dlaczego dlaczego 8 marca dlaczego bekamy? dlaczego człowiek się wierci? Dlaczego Dickens byłby youtuberem? Dlaczego karku nie można złamać dlaczego ludzki kręgosłup ma kształt podwójnej litery s dlaczego malejemy? dlaczego mamy gęsią skórkę dlaczego mówimy nie zasypiaj gruszek w popiele dlaczego nie dyskutujemy dlaczego się czerwienimy dlaczego warto nie biegać Dlaczego warto zobaczyć film o Stephanie Hawkingu dlaczego wypda nam dysk Dlaczego zacięcie się papierem bardziej boli dla dzieci Dlaubert Dobrawa do czego służt stół? Do czego służy stół? dojarzość Do Marka Aureliusza Domenic Buonvicini i Silvestr Maruffi do mieszczan (Katarzyna Nosowska Dominik Bukowski Dominik Kwaśniewski Dominik Wania Dom o Zielonych Progach Dora Diamant Dorota Górska Dorota Kędzierzawska Dorota Miśkiewicz Dorota Osińska Dorota Warakomska Dostojewski do szlachty Dotknięcie pustki DoZP doświadczenie niepełnej sprawności Droga 66 Drugi dziennik recenzja drums duc de la Rochefoucauld Dudziak Dugosz Duke Duke Ellington Duke recenzja dur radość Dwadzieścia pięć lat temu zginęła Wanda Rutkiewicz dwuznaczność leksykalna dyg_resje Dymitr Szyszkin dynamit dysk dyskusja dyskusja o nudzie dyskusje o sztuce dysleksja. dystans Dziady Dzieciństwo Marii Skłodowskiej Curie dziennik Dziesiąta rocznica śmierci Jana Pawła II Dzień Dziecka Dzień Języka Ojczystego Dzień Książki dla Dzieci Dzień Matki Dzień ojca. Dżem E e.e. cummings e.s.t ECM ECM. Eicher ECM wytwórnia Edgar Degas Edmund Semil edukacja Edwarda Albee Edward Grieg Edward Hopper Edward Janner Edward John Phelps Edward Kłosiński Edward Walter Fryer Eivind Aarset elektronika [Electronic Wind Instrument ] Elektryczne Gitary Eleni Karaindou Eleni Karaindrou Eleni Karaindrou - fortepian; Kim Kashkashian - altówka; Jan Garbarek - saksofon tenorowy; Vangelis Christopoulos - obój; Camerata Orchestra pod batutą Alexandrosa Myrata Eleonora Akwitańska Eleonora Aragońska Eli eli Elijah Bossenbroek Elijah Bossenbroek - Carpe Lumen Elina Duni Quartet Eliota Elisabeth Kübler-Ross Elizabeth Barrow Eliza Orzeszkowa Ellen Key Elliot Mason Elmo Elwira Kamińska Elżbieta Towarnicka Emil Zola En Chordais Ensemble Constantinople Epikur epowerment Ercole d’Este Eric Clapton Eric Clapton autobiografia Eric Clapton kończy karierę nie będzie koncertował Eric Zener Ermelino Ermellino Ernest Rutherford erudycja esej eseje etno Eugeniusz Makówka Eugène Henri Paul Gauguin Ewaa Lipska Ewa Demarczyk Ewa Lipska Extended Circle F Fabrizio Bosso Fantasie C-Dur; Rondo h-Moll; Sonate A-Dur - Carolin Widmann Fantasty fantastyka fantasy Felicja Bauer Fender Rhodes – Paul Nagel Ferdynand Magellan Feynamann Fibonacci figura matki w sztuce filharmonia Filharmonicy Berlińscy Filip IV Filipowicz Quintet film film polski filozofia filozofia chodzenia Fiodor Dostojewski Fiovanniego Battisty de Lazzari fizjoterapia ciekawostki Flaubert flet Flora Celestyna Teresa Henrietta Tristan y Moscoso Flora Tristan folk folk jazz Follow The White Rabbit (Herman/Tordini/Crane) [3:21]; Saturn Returns [7:43]; Trylon [5:09]; Heart Shaped Box (Kurt Cabain) [4:38]; Ein Gedi (D.Aharoni) [6:01]; The Mountain In G Minor [6:20]; Cadenza Fonopolis Formacja Nieżywych Schabuff - Dadada forte(i)pian(o) fortepian fortepian; Henning Kraggerud fortepian ciekawostki fotepian Francis Danby Francis de La Rochefoucauld Francis Wolff Franciszek Jerzy Kulczycki Franciszka i Stefan Themersonowie Francja Francoisa Couturiera Franja Frank Zappa Frans van Mieris the Elder (Starszy) Franz Kafka François Boucher François VI frazeologizm Fred Oldenburg fretles Freud Fryderyk Chopin Fundacja terytoria książki Fusell i Krauss Fête de la Musique G Gabriela Anders Waiting Gabriela Muskała Gabriel Lippmann Gala Dali Gang Marcela Gary Burton Gazeta Wyborcza Gałczyński Gdańsk Gdańsk 2015 gdy kwitnie żonkil Geetali Norah Jones Shankar Georgea Russella George Gershwin George Martin Georges de La Tour Georges Seurat Georges Urbain Georges_Seurat Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte Gerald Cleaver Gershwin gerzegorz turnau Giedroić Gilles Thibault Gintrowski Giorgio de Chirico Giorgione Giovanniego Moroni Giovanni Paola de Feminis gitara gitara basowa Cezary Konrad - perkusja gitary Gitary– Paul Jackson Giuseppe Torelli glejak Glenem Gouldem Glen Gould God Only Knows Goethe Golec uOrkiestra Gottland Gra o tron Grass nie żyje Grażyna Draheim Grażyny Bacewicz Grechuta Gregoire Chamayou GrubSon grunt to zdrowie Grzech Piotrowski Grzegorz Ciechowski Grzegorz III Grzegorz Kwiecień Grzegorz Piotrowski – saksofonMarcin Masecki Grzegorz Tomczak Grzegorz Turnau Grzegorz Turnau – śpiew Grzegorz Wełnicki Gunter von Hagens Gustava Klimt Gustav Theodore von Holst Gustaw Mahler Gwendolyn Bradley Gérard Genette Géricault Górny Śląsk Głowy piwniczne H Habakuk feat. Muniek Hagar's Song recenzja Halina Wyrodek Halloween Hamburg) Hang Massive Hanna Banaszak Benefis Hans Andersen Hans Frank Hans Zimmer Harapollon Nilus harmonijka Robert Kubiszyn – kontrabas Harrisa Eisenstadta Septembera Harry Potter Harry Potter i Harry Potter i Kamień Filozoficzny Hector Berioz Helena Deutsch Helena Diakonova Helena Modrzejewska Helen Hunt Hendrix Henri Becquerel Henri Bergson Henri de Toulouse-Lautrec Henri Dominici Henryk II Henryk Majewski - trumpet Henryk Sienkiewicz Henry Marsh Henry Murray Hermione Lee Hernando Cortes Herofiloz z Aleksandrii Hertha Ayrton Hieronim Bosch Hieronymus Anthoniszoon van Aken Hilarego z Poitiers Hildegarda z Bingen Hili Plitmann himalaizm Hiob Hipokrates Historia historia kobiet historia liczb Hogward Hokusai Katsushika Holandia Holmfrida Holst planety Homo twist Miasto Kraków Horacio Lavandera Horowitz How to Train Your Dragon Hugo Steinhaus hulusi humanizm humor Huśtawki Hymn do Świętej Trójcy Ibrahim Maalouf i czytelnicy idiopatyczna odma opłucnowa Idres Shah Ignacy Jan Paderewski Igor Omulecki II Koncert fortepianowyB-dur op. 83 Johannesa Brahmsa Iiro Rantala Iiro Rantala - fortepian Adam Baldych - Skrzypce Asja Valcic - Wiolonczela Iiro Rantala New Trio Iiro Rantala String Trio II Wojna II Wojna Światowa IKD Ildefons Gałczyński ile waży skóra przeciętnego człowieka Imagine recenza i Marek Grechuta Immanuel Kant impresja Impresje i komenty impresonizm Imágenes (Music For Piano) Inga Iwasiów inspiracja Inspirujące książki instrumenty klawiszowe instrumenty klawiszowe; Krzysztof Pająk ---instrumenty klawiszowe instrumenty perkusyjne Instytut Radowy International Jazz Day Internetowy Klub Internetowy Klub Dyskusyjny Internetowy Klub Dyskusyjny Dyskusyjny [IKD+0] Internetowy Klub Dyskusyjny Dyskusyjny [IKD+2] Internetowy Klub Dyskusyjny [IKD+0] i Orkiestra na Zdrowie Irak. Piekło w raju recenzja Irena Curie Irena Curie na wojnie Irena Krzywicka Irena Santor Irene Joliot- Curie Irene Russo Irene Schweizer Iring Berlin irlandzkie whistle iskierki by 5000lib Istebna I Symfonia D-dur "Tytan" I Ty możesz słuchać muzyki klasycznej Iwaszkiewicz i wiedza I Wojna Światowa IX wiek Izabela Czartoryska Izabela Kastylijska Jacek Bończyk Jacek Dukaj Jacek Dukaj Lód Jacek Kaczmarski Jacek Kleyff Jacek Kozerski Jacek Malczewski Jacek Ostaszewski Jacek Wójcicki Jack Lang Jackowski i Jopek Deszcz Jacob Karlzon 3 Jacques-Louis David Jacques Attali Jadwiga Helena Misel Jadwigi Sikorskiej jak inspirować jak mądrze czytać książki? O czytaniu jakość snu jak się wyspać Jakub Lange Jakub Łysik Monika Krzysztofik Marta Grzebielucha Karol Kamiński jak umiera człowiek jak wytresować smoka jak wzmacniać wolę James Joyce James Slevin Jana II Doskonałego Jan Breughel (młodszy) Jan Brzechwa Jan Dantyszek Janek Gwizdala - bass Alan Pasqua - piano Peter Erskine - perkusja Jan Garbarek Jan Gondowicz Jan Gunnar Hoff Janina Wanda Grechuta Jan Kaczkowski Jan Kaczkowski cytaty Jan Kanty Pawluśkiewicz Jan Kanty Pawluśkiewicz Zbigniew Wodecki Anna Wojtowicz Jan Kochanowski Janne Clemence Wail Jan Ptaszyn Wróblewski Jan Sebastian Bach Jan Smoczyński Janusz Gajos i Magda Umer z najnowszej płyty Duety Janusz Gniadkowski Janusz Korczak Janusz Kozłowski Janusz Limon Janusz Mackiewicz Janusz Majewski Janusz Radek Janusz Zabiegliński Jan van Eyck Jan Vermeer Jan Vermeer van Delft Jan Wildens Jan z Czarnolasu Jan Zych Jar Chojnacki Jarema Stępowski Jarle Vespestad: drums Jarosław Iwaszkiewicz Jarrett Jarret w Kolonii 1975 rok jaskułke Jasona Morana Jason Moran jazz jazz finski jazz jest jazz norweski jazz pianist jazz polski Jazz Sebastian Bach Jazz Tribute To Michael Jackson jazz w Finlandii jazz zagraniczny Jean-Édouard Vuillard Jeana Désiréa Gustavea Courbeta? Jeana Paula Jean de La Fontaine Jean de Roquetaille Jean Galbert Savage Jeff Hamilton Jeff Tain Watts Jennifer Teege Jeremi Protas Jeremi Przybora Jeroen van Veen Jeroen van Veen – Pärt - Für Anna Maria Jeroen van Veen – Pärt - Für Anna Maria (2013) Jerzego Zawieyskiego i Tadeusza Gajcego Jerzy Bartz Jerzy Czech Jerzy III Jerzyk zwyczajny Jerzy Limon Jerzy Maksymiuk Jerzy Pilch Jerzy Stempowski Jerzy Sthur i Olgierd Łukasiewicz Jerzy Stępowski Jerzy Wasowski jest najważniejsza. Jezus Chrystus Joachim Kuhn Joakim Milder - tenor saksofon tenorowy Joanna Garycka Joanna Pollakówna Joanna Porazińska Joanna Sałyga--- Chustka. Joanna Szczęsna Joanna Szczęsna i Anna Szczęsna Joe Morello Joe Morrello Joey Baron Johana Necka Johann Christian Bach Johannes Brahms Johann Maria Farina John Clayton John Coltranie John Gage John Hawkes John Lennon John Lewis John Mandela John Porter John Surman John Urry John Williams John Zorn Jon Christiensen Joni Mitchell Jon Schmidt Jopek Jorrain Lorrain Josiah Wedgwood Joëlle Léandre Juian Tuwim Julia Hartwig Julian Maszyński Julian Sypniewski Julian Tuwim Juliusz II Juliusz Machulski Juliusz P. Szeniawski Jung Jusepe de Ribera Justyna Steczkowska Józef Czapski Józef Czechowicz Józef Epifani Minasowicz Józef Pankiewicz Józef Peszka Józef Wokulski to Stanisław Wokulski? języczek u wagi języczek uwagi albo języczek u wagi język język a zawody język migowy językowo język polski język polski ciekawostki kabaret Kabaret OT.TO Kabaret Potem Kabaret Starszych Panów Kacper Stolarczyk Kacper Stolarczyk – gitary Kaczmarczyk Kaczmarski Kafka Kaldi Kalina Jędrusik Kamil Łanuszka kampanie społeczne kanał kręgowy kanon kanon fantasy kanon jazzu kanon lektur polskich Karakter Karol Chłapowski Karol Dickens Karol Szymanowski Karol Wielki kaszleć czy kasłać Katarzyna Biedrowska; Marek Szymaszek; Paulina Grondys; Katarzyna Boni Katarzyna II Katarzyna Kolędy –-Zalewskiej Katarzyna Rokicka Katarzyna Rosicka--- Jaczyńska katastrofa w Czarnobylu Katowice Kawa Kayach Kayah Kazimierz Mikulski Keats Keith Jarret Keith Tester Kenny Drew - fortepian Paul Chambers - kontrabas Philly Joe Jonnes - perkusja Lee Morgan - trąbka Curtis Fuller - puzon Ketil Bjornstad kiedy skóra ma orgazm Kieślowski Kinga Prais Klarnet klarnet basowy Klasyczna klasyczne korepetyce -w dobrym tonie. klasyka klawisze kltura Klub Pickwicka kląć jak szewc kobieta Kobieta z dzbanem Kobieta z Wagą kobiety kobiety i o kobietach kobiety w fantasy kobiety w nauce kod kulturowy Kod Leonarda da Vinci Kolia Piotrowski Komeda koncepcje dzieciństwa koncert Koncert pamięci Agnieszki Osieckiej w Opolu kondycja muzyki Kongres futurologiczny konik polny Konkurs Chopinowski KOnrad Mastyło konsekwencja w działaniu Konstanty Andrzej Kulka Konstanty Ildefons Gałczyński Konstantynopol kontrabas Kordowicz Kornel Filipowicz Kornel Makuszyński Kortarbiński Kosarzyska kosmos Koszula Śliwak Kot z Cheshire Kraków Krew Elfów Kristjan Randalu Kroke Kronika Theitmara Krupnicza 22 Krystian Zimerman Krystyna Czubówna Krystyna Janda Krystyna Janda Wariatka Tańczy Krywult Krzysztof Antkowiak Krzysztof Cezary Buszman Krzysztof Chodorowski. Krzysztof Herdzin - fortepian Krzysztof Kamil Baczyński Krzysztof Kiersznowski Krzysztof Komeda Krzysztof Korzeń; Krzysztof Kraska Krzysztof Kubiesa Krzysztof Napiórkowski Krzysztof Napiórkowski w Trójce Krzysztof Rutkowski Królowa Wiktoria krążek międzykręgowy Ks. Jan Kaczkowski śmierć książka książka 2014 książka jako towar książka mówiona książka papierowa czy ebook co wybrać? książki książki fantasy książki o górach księcia Buckingham KSU kształtowanie nawyków których doświadczeniem były stany depresyjne którzy chorują na astmę Kukuczka kula Kulikowska kultura Kurta Cabaina Kurylewicz Kvieta Legatowa Kyriakos Kalaitzidis L LA Lalka Bolesława Prusa Lao Tzu Larry Coryell Laurent Lemire L czyli 50 Lech Janerka Lech Jęczmyk legendy lekcje u Ophera Brayera lektury Leonard Cohen Leonardo da Vinci Leonardo Rauwulfa Leonard Slatkin Leon Fistek Leonid Shupik Le Radeau de la Méduse Leszek Aleksander Moczulski Leszek Kołakowski Leszek Możdże Leszek Możdżer LESŁAW i ADMINISTRATORR Let Her Go Leurent Lemiere Lew Soloff – trumpet Wolfgang Puschnig – saksofon altowy Andy Sheppard – saksofon tenorowy Gary Valente – puzon Carla Bley – piano Larry Goldings – organy Steve Swallow – bass Victor Lew Leśmian liczby Light Made Lighter Lisa Gerarrd Listy Listy i inne Brewerie Listy i inne brewerie blog Liszt Literacka Nagroda Nobla literatura literatura górska literatura na popołudnie Live. Największe przeboje Lizzy Loeb l jak listy Lombard Londyn Lorentz Louis Armstrong L Turnau Lublin LUC Lucas van Uden. Ludovico il Moro Ludovico Sforza Ludwig Wittgenstein Ludwika VI Grubego Ludwik Filip Ludwik Pasteur Ludwik VII Ludwik XIII Ludwik XV ludzie ciało ludzi organizm Lugwig Wittgensein Lukrecja Borgia Lukrecjusz Lula i Mariusz Pędziałkowie Lutosławski Lód Maaanam Kora Mac Maciej Garbowski Maciej Inglot--- akordeon; Błażej Chororowski---gitara basowa Maciej Kukuczka Maciej Magnuski – bas Maciej Maleńczuk Maciej Manguski Maciej Szczepański Maciej Słomczyński Maciej Zębaty madrygał Magdalena Kumorek Mahatma Gandhi Mahler Majewski -fortepian Majewski Robert Malajkat malarstwo malarstwo europejskie Malcolm Budd Malczewski Malwina Kulikowska Manet Manfred Eicher Manuel de Falla Nights in Spanish Gardens Marc Chagall Marcel Landowski Marcel Proust Marcin Dorociński Marcin Masecki Marcin Murawski kontrabas Marcin Pietraszewski Marcin Wasilew Marcin Wasilewski Marcin Wasilewski - fortepian Marcin Wasilewski - piano Slawomir Kurkiewicz - kontrabas Michal Miskiewicz - perkusja Joakim Milder - tenor saksofon tenorowy Marcin Wyrostek Marcin Zabrocki Marc O'Brien Marcus Miller Marek Bliziński - guitar Marek Grech Marek Grechuta Marek Grechuta i Band Marek Grehuta Marek Jackowski Marek Konrad Marek Moś Marek Napiórkowski Marek Napiórkowski - gitara Marek Niedziwiecki Maria Beiser Maria Bogucka Maria Curie Maria Curie emigrantka Maria Curie jako kochanka Maria Dębska Maria Farantouri Maria Magdalena pokutująca Marian Eile Marian Eile- Kwaśniewski Maria Orwid Maria Peszek Maria Peszek i Foks Maria Peszek i Foks Był sobie król Maria Salomea Skłodowska - Curie Maria Skłodowska Curie Maria Skłodowska Curie na wojnie Maria Szyszkowska Marie Mordingrer Mariusz Szczygieł Marjane Satrapi i Vincenta Paronnaud marka markizy de Pompadour Markowie Czuryłło i Grechuta Marsjasz i Apollo Marszałek Marta Górnicka Martha Argerich MARTIN TINGVALL Maryna Barfuss Maryna Barfuss- Turnau Marzena Michałowska Massner Mateen Matejkę Mats Eilertsen: double bass Matt Brewer Matt Brewer --- bass Gerald Cleaver --- perkusja Yaron Herman --- piano Maur Maurice Fleuret Maurice Herzog Max Brod mała zmiana mała zmiana powoduje dużą zmianę Małe Curie Małgorzata Górnisiewicz Małgorzata Niemirska Mały Książę Mecz Poetycki 2015 Medyceusze medycyna medytacja Mehoffer melancholia Melisa meloreytacja Melvin B. Tolson miasto Mich & Mitch and Zbig łodeggy Michaela Franksa Michael Benita Michael Foucaut Michael Wollny Michaił Afanasjewicz Bułhakow Michal Miskiewicz Michal Miskiewicz - perkusja Michał Michał Anioł Michała Urbaniak Michał Bajor Michał Karol Szymanowski Michał Kuźmiński MichałLitwiniec Michał Nestorowicz Michał Strąkow Michał Tokaj Michał Urbaniak Michał Zabłocki Michał Łanuszka Michel Foucault Michel Petrucciani - fortepian Michel Serres Microsoft Mieczysław Karłowicz Mieczysław Kosz Miejsce kobiet jest na górze Mieszko I Mike Stern Mike Stern - gitara elektryczna Mikołaj Rej Mikołaj Tulipan Mikołaj z Radomia Mikromusic Milan Kundera Milena Jesenská Miles Davis minimalizm minimalizm w muzyce Mini wykłady o maxi sprawach. Trzy serie.Leszek Kołakowski Mira Zimińska-Sygietyńska Miron Białoszewski Misha Alperin Miskiewicz -perkusja.Zamyślenie recenzja Wojciech Majewski Miss Williams Mitch & Mitch Mit Erigone mity mity na temat pozytywnego myślenia Miuosh & Skrzek MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JAZZU./INTERNATIONAL JAZZ DAY Międzynarodowy Dzień Jazzu Międzynarodowy Dzień Kawy Międzynarodowy Dzień Tańca Mme Lemaire Moje córki Krowy mol smutek Monika Borzym Moniuszko Monk Montaigne more Morrie Schwartz motywacja motywacje działań Movements In Colour mpd Muchy Munk Munyungo Jackson – Mustafa Pasza muz: Zygmunt Konieczny muzyka Muzyka - Grzegorz Turnau muzyka etniczna muzyka filmowa muzyka klasyczna muzyka koncepcyjna muzyka polska muzyka popularna muzyka poważna muzyka rozrywkowa muzyka we Francji muzyka we Włoszek muzyka wielogłosowa muzyka zagraniczna muzyka świata Myslovitz myślenie jednak boli Młodość na co zmarł Bolesław Prus Na co zmarł Grass na co zmarł Ornette Coleman na co zmarł Stefan Żeromski? nadgryzione jabłuszko nadworny skrzypek Ewy Demarczyk nadzieja Nagroda Nobla Nagroda Nobla 2014 rok Nahuatl najcięższa książka świata najlepszy pojazd XIX wieku największy organ w ludzkim organiźmie Na motywach kołysanki Janiny Porazińskiej pod tym samym tytułem.Reżyseria i animacja Tytus Majerski Napoleon Bonaparte Napoleon III Narodowe czytanie Narodowe czytanie Lalki narracja Narrenturm Natasza Czermińska Natasza Czermińska recenzja nauczanie nauczyciel nauczyciele nauczycielka nauka nauka języka co wzmacniać nauka języka popularne błędy nawyk nawyki czytelnicze. Na wyspach Bergamutach Neil Larsen Nelly Ternan neologizm New Series NeXT Niccolo Machiavelli Nicola Chiaromonte Nicolaes Eliaszoon Pickenoy Niech Żyje Bal nie każdy potrafi się przewrócić Niemiecka Curie niepełnospraność niepełnosprawni niepełnosprawność niepełnosprawność Prousta niesprawiedliwość Nietzche Nietzsche nie w pełni sprawność Niezależna Oficyna Wydawnicza Nowa niezgoda nie żyje Ginter Grass Nighthawks Nike Nikola Sellmair Nikołaj Karamizyn Nils Petter Molvaer Nir Felder Nohawica Norah Jones normy językowe North Cape Notatki notatki na marginesie notatki z wykładów nowoczesny marketing nowy album Grzegorza Turnaua nowy cykl Nowy Rok Nowy Ślad Czarnych Stóp nuda nu jazz O.S.T.R obalanie mitów obalanie mitów na temat Marii Skłodowskiej Curie o bibliotece o bieganiu o blogu obraz obrazy Obscura Obwieszczenie obyczaje obój ocannon’s World o chodzeniu o ciszy Octave Feuillet oczekwania o czytaniu Oda do radości Oda Dytrykówna. Odczuwanie architektury Odkrycie NASA odniesienie do baśni odprężenie odznaczenia Office International d'Hygiène Publique. o grzebieniu ogłoszenia Ogłoszenie o głupocie ohn Summerson o jazzie o języku Olaf Tryggvason Olga Boczar Olga Boznańska Olga Tokarczuk Nike 2015 o mężczyznach o nudzie Opole Opole 1997 opowieści dla dzieci Opowieści o Pilocie Prixie Opowieści z Ziemiomorza opowieść o najsłynniejszym polskim himalaiście o przypominaniu opór w rozwoju Orchestre National de Lyon orkiestra orkiestra: BBC Symphony Orchestra z towarzyszeniem chóru kobiecego) Adrian Boult orkiestra AUKSO Orkiestra Dni Naszych Ornette Coleman Ornette Coleman zmarł Orygenes Orzechowski o siekierze osoby chore na SLA Osoby Głuche Osoby Niedowidzące Osoby Niewidome osoby z niepełnosprawnościami OT.TO Otto Hahn Owidiusz o wyobraźni o władzy o zapominaniu o zmianie Ołówek recenzja pacyfizm palec palimpsest Palle Danielsson - kontrabas Pamiątkowe rupiecie Pamiętniki nadzwyczajnego umysłu z zespołem Aspergera Pan Herbatka Pan Kleks Parker Paryż pasja Passaggio Patch Adams paternalizm Patrice Moret Patricia Molly Clapton Paula Cole Paul Anka Paul Appell Paul Auster Paul Celan Paul Desmound Paul Emil Breitenfeld Paulina Braiter Paul Langevin Paul Éluard Pawerewski Paweł Krawczyk) - 4:37 05. Message in a Bottle (Sting) - 7:36 06. Sleep Safe and Warm (Komeda) - 6:55 07. Three Reflections (Wasilewski) - 8:33 08. Still (Milder) - 6:45 09. Actual Proof (Hancock) - Paweł Krawczyk) - 4:37; Message in a Bottle (Sting) - 7:36; Sleep Safe and Warm (Komeda) - 6:55; Three Reflections (Wasilewski) - 8:33; Still (Milder) - 6:45; Actual Proof (Hancock) - 6:06; Largo (Ba Paweł Smoleński Paweł Wszołek Peredy y Salgado Pergolesi perkusja Perkusja– Paulinho Da Costa Piano Perpetuum Persepolis Peter Erskine Peter Gabriel Peter Paul Rubens Pete York - perkusja Pewność Philip Zimbardo Phil Knight pianino pianino ciekawostki pianist piano Piano Guys piano Larry Koonse Piano Man 1973 Piano Works II - Ringing The Luminator Picasso Picasso Kobieta niosąca chleb Pieere Bordieu Piere Soderi Pierre Boudieu Pierre Bourdieu Pierre Curie pigułka dzień po pijany jak szewc Pina Bausch Pinelo piosenka finałowa piosenka literacka Piotr Curie Piotr Czajkowski Piotr Fronczewski Piotr Frączewski Piotr i Maria Curie Piotr Millati Piotr Paleczny Piotr Skrzynecki Piotr Szczepanik Piotr W. Cholewa Piotr Witkowski pismo Breila pisz na berdyczów co to znaczy Pitagoras Pitagoras z Samos Piwnica pod Baranami Pixar piękno piętnaście pianistów pianistek jazzowych Place de la Concorde Planet of Exile pleonazm Pliniusz Starszy Po co czytamy? początki polifonii podania Pod budą Pod budą Sikorowski & Turnau podróż Pod światło poeta poezja pogoda pod psem pokój polityka polon Polska Polska wygrywa Euro 2016 Polskie Radio polski jazz pop Po pierwsze nie szkodzić. Opowieści o życiu Pora Umierać Porter Porwanie córek Leukippa postacie kobiet Powiedziała mi Maria Antonina powołanie Powstanie 44 pozytywizm pozytyw na dzisiaj prawa człowieka prawa kobiet prawda ciekawsza od fikcji Prawo do... problemy ze stawem żuchwowo skroniowym proces edukacyjny proces rehablitacji produkcja Program 3 Polskiego Radia programowanie; Tomasz Dominik--- bębny; Maciej Mąka--- gitary; Janusz Baka--- konsoleta; Prust Pruszyński i S-ka Przebudzenie Przejęzyczenie Przejęzyczenie. Rozmowy o przekładzie Przemek Dyakowski - saksofon Przemysław Dyakowski Przemysław Raminiak - fortepian Maciej Grabowski - bass Krzysztof Gradziuk - perkusja Przestrzenie i zaułki Przyboś przypowieść o stole Przysłowia nie są mądrością narodów Prószyński i S-ka psychologia psy w języku Ptaszyn Pustka w domu pyknodysostoza kto chorował pytaj_ni[c]k pytania pytanie pytanie o myślenie pytanie o niemyślenie Pyteasz płyty Queen Quiet Letters Quinto Libro Di Madrigali- Gesualdo rackę napisałam rad radio radioaktywność Radiohead radość Radziwiłłówna Rafael Santi Rainer Maria Rilke Raj Ralph Greenspan Ralph Towner Randy Brecker Randy Brecker - trąbka Nir Felder - gitara elekryczna Bob Franceschini - saxopfon Sergio Vallin - gitara elekryczna Elliot Mason - puzon Lizzy Loeb - wokal Randy Pausch Raymond Queneau Ray Tomlinson Raz Dwa Trzy realizm recenja recenzja recenzja albumu recenzja filmu recenzja książki recenzja Meditatus recenzja płyty recenzja płyty A miało być tak dobrze Recenzja płyty a miało być tak pięknie recenzja płyty muzka polska recenzja Świat Dysku recenzje recenzje książki recenzje płyty recepta na słomiany zapał reenzja reenzja albumu. reflekcja rehabilitacja funkcjonalna Reinman z Bielawy relaks relaksacja religia Rembrandt Remembrance Rene Laennec Renesans Renesans i krew Renoir reportaż Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta Reynaldo Hamn reż. Piotr Trzaskalski Richarda P.Feynmana Richard Feynman Richard P Feynaman Robert Kasprzycki Robert Luty perkusja Robert Majewski Robert Majewski - trabka Robert Proust rock rocznica blogowania rocznica blogu rocznica śmierci Witkacego Rodolphe Lindt Rodowicz Rodrigo y Gabriela rodzina muzyczna Roentgen Rogers Covey-Crump rok czasu rola lidera rola reportera Roman Jacobson romans Rosja Route 66 rower rower ciekawostki Royal Quartet ROYAL STRING rozkwit gaworzenia rozmowy rozrywka rozwój rozwój dziecka rozwój mowy rozwój osobisty rożen rożno Rubens ruch ruch to niezależność Rudyard Kipling najmłodszy laureat Nagrody Nobla Running Running Jacob Karlzon Rusell Russell Ferrante Ryczace Dwudziestki Ryczące Drake Ryszard Krynicki Ryszard Lwie Serce rytm rytuał rzecz o Stanisławie Wokulskim rzeźba Rzuć to wszystko co złe równość saga Saga o Wiedźminie Saint Simona saksofon saksofon tenorowy Salvador Dali Sambbor Dudziński samobójcza śmierć samobójstwo samobójstwo Witkacego Samuel Johnson Samuel Rohrer Sandor Maraja Sandra van Veen Santiago de Compostela sapka Sarah Bernahardt Saturday Jazz Pianist Saturday Panist Jazz Saturday Pianist Jazz Saturday Pianist Jazz Michael Petrucciani Savante Arjemius saxofon Scott Elliot Fahlman SDM Sea recenzja Sebastian Erard Sekrety Morza Sekrety Morza recenzja Seksmisja sen sen kawalera z różą sereotypy Sergio Vallin. sfera Sfera Szeptów sfurmato Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band – tytuł płyty zespołu The Beatles Shaikh ash-Shadhilem Shoe Dog: A Memoir by the Creator of Nike Siedem nowych planet siekiera Sierżant Sigmunt Freud Sigurd Rascher silna wola Silvestri Simone de Beauvoir Simon Phillips Simple Acoustic Trio Siostry Panas sir Wiliam Crookes Siula Grande Skrzek skrzypce skutki katastrofy w Czarnobylu Skłodowska --- Curie SLA Slavenka Drakulić Slawomir Kurkiewicz Slawomir Kurkiewicz - kontrabas smarkaty Smolik smutek Smutna historia Szału smutne życie psa Sofokles Sokrates solo piano. Sonety Sonnige Stube Sopot Sparta spinacz spokój sposoby słuchania muzyki Spotkanie z Marią Stanistaw Witkiewicz Stanisława Celińska Stanisława Ryster Stanisław August Poniatowski Stanisław Baczyński. Stanisław Barańczak Stanisław Barańczak nie żyje Stanisław Barańczak poezja Stanisław Hadyna Stanisław Ignacy Witkiewicz Stanisław Jerzy Lec Stanisław Jopek Stanisław Jopek i Zespół Pieśni i tańca Mazowsze Stanisław Lem Stanisław Przybyszewski Stanisław Soyka Stanisław Strójwąs Stanisław Witkacy Witkiewicz Stanisław Wokulski Stansiław Soyka stan zdrowia Stare Dobre Małżeństwo Starość status kobiet status mężczyzn stawanie się staw żuchwowy skroniowy Steen Eiler Rasmussen Stefan Banach Stefan Garczyński Stefania Baczyńska Stefania Wilczyńska Stefania Zieleńczyk Stefan Kudelski Stendhal Stendhala Stenson Bobo Stephen Hawking Steve Gadd - perkusja Steve Jobs Steven Harrold Steve Swallow Steve Woźniak Storråda Strachy na Lachy Zimne dziady listopady Straight Story RGG recenzja strarta Strzeż się tych miejsc... Klaus Mitffoch Studio Agnieszki Osieckiej substantia reticularis Super Book Susan Sontag Susie Ibarra Swen Widłobrody Swietłana Aleksiejewicz Swietłana Aleksijewicz Sygryda Storråda Sylvie Courvoisier sylwetki sylwetki kobiet sylwetki mężczyzn symbolizm symbolizm w polskim malarstwie synestezja syntezator – Russell Ferrante Szalony Język Polski szczelanie w szczęce Szczęście czy fart Szereg Fouriera Szewczyk Ola Maurer Piwnica pod Baranami szewska pasja sześciostrunowa altówka Sześć światów Hain szkice Szkoła Notre Dame Sztuczne Fiołki sztuka sztuka i absurdy Sztuka kultura sztuka o której można dyskutować sztuka składania życzeń sztuka ulicy Sztuka zwycięstwa sztuki wizualne Szubert Szymanowski Karol Szymborska Szymon Kataszek Szymon Ludwik Kamykowski--sax Szymon Madej Szymon Stochniol Katarzyna Baczewska Aleksandra Urbańska Jarosław Marzec Szymon Zychowicz Szymon Zychowicz 2014 sł. Józef Czechowicz sł: Bolesław Leśmian Słaek Jaskułke Sławek Jaskułke sławne osoby sławni Polacy Sławomir Mrożek Słonimski Słowacki słowiański kołtun słowiańszczyzna Słowo las znaczy świat słowo o termitach Tadeusz (Boy) Żeleński Tadeusz Boy Żeleński i tłumaczenie Marcela Prousta Tadeusz Dziedzic Tadeusz Gajcy Tadeusz Kalinowski Tadeusz Kożuch Tadeusz Mieczkowski Tadeusz Nowak Tadeusz Pruszkowski Tadeusz Sygietyński Tadeusz Zawieyski Tadeusz Łomnicki Tadeusz Śliwiak Tadeusz Żeleński Boy take five Tales z Miletu tantasy Tatarak Tea book tag Tears in Heaven Tea Time Boogie teksty kultury Zachodu Tennesee Williamsa Tenor: Steve Davislim tenor saxophone Teoria Wszystkiego recenzja Teresa Kotlarczyk Terri Lyne Carrington Terry Prachett tey THE the Beatles The Coln Concert The Dispossesed The Girl In The Other Room recenzja The Hilliard Ensemble The Left Hand of Darkness Theloniousa Monka The Old Woman The Penitent Magdalene The Riddle (Nik Kershaw) cover The Swingle Singers The Word for World is Forest Thich Nnat Hanh Thomasa van der Wilta Thomas Couture Thomas de Keyser Thomas Transtomer Thomas Wyck Thrill Box recenzja Théodore Géricault Tim Burton Tingvall Trio Tischner to i owo językowo Tokaj tom 6 Tomasz Cichocki Tomasz Cichocki Zew Oceanu Tomasz Mann Tomasz Stanko i New York Quartet Wislawa Tomasz Stanko — trąbka Bobo Stenson — piano Anders Jormin — kontrabas Tony Oxley — perkusja Tomasz Stań Tomasz Stańko Tomasz Stańko trąbka / David Virelles fortepian / Thomas Morgan – kontrabas / Gerald Cleaver – perkusja Tomasz Szukalski - saksofon Tomek Sowiński - perkusja To mit Tommy Crane - drums. tom pierwszy Trylogii Husyckiej Tom Waits tonacja Toni Morrison Tord Gustavsen Tord Gustavsen: piano Tord Gustavsen Trio Tore Brunborg: tenor saxophone Tornebladh Touch & go - straight to number one Toulouse lautrec Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych tożsamości tożsamości społeczne Traktat o życiu. Myśli wybrane. Czesław Miłosz traktaty muzyczne trecento trenerstwo trio Trio in Tokio Troosta Trulsa Morka truncus cerebri trzy szybkie Trójka trąbka Trąbka – Scott Wendholt tulipan tulipanologia Turnau Tuwim Twierdza Szyfrów Tycjan typuję zwycięzcę tłumaczenie tłumaczenie: Przemysław Bieliński tłumaczenie: Stanisław Kasprzysiak U.S. Route 66 U. T. Gandhi perkusja ubóstwo uczenie uczenie języka migowego uczenie się udział kobiet w wojnie Ujejski Ulisses Ulla Lindquist umarł ks. Jan Kaczkowski Umieranie uniwersalność uniwersum Uno momento mortis Upadek Ikara uprzedzenia URK urodziny Karola Wielkiego urodziny Stanisława Lema Urodziny Wisławy Szymborskiej Urodziny Witkacego Urodziłem się pewnego błękitnego dnia Urodziłem się pewnego błękitnego dnia, Daniel Tammet, Urodziłem się pewnego błękitnego dnia. Pamiętniki nadzwyczajnego umysłu z zespołem Aspergera Ursula K. Le Guin Ursula Le Guin Urszula Dudziak USA ustanowienie Nagrody Nobla Uszkodzenie Rdzenia Kręgowego Valdemar Eiberg Valery var. 4:14; varia Vassilis Tsabropoulos Vassilis Tsabropoulos fortepian Velazquez Vermeer V Hauy Viera Brandes Vijay Iyer Vilhelm Hammershøi Vincent Peirani akordeon Vincent van Gogh Virginia Woolf Virginii Woolf Vladyslav Sendecki Volodos in Vienna Wacław Krupińsk Wacław Krupiński Waits Walden Pągowski Waleria Maria Gardowska Walter Isaacson Walther von der Vogelweide Wanda Rutkiewicz waria Warszawa Wat Werner Herzog Wesele Wyspiańskiego i Marek Grechuta Whileman Whistlers Mother wiara wiara we własne siły wibrafon wiedźmin Wiedźmin opowiadania Wiedżmikołaj wieki średnie Wiek męski wiek XIX wielbłąd Wielka Gra Wielka Msza h-moll wielogłosowa muzyka Wiersze zebrane Barańczak wierzę w wiedzę wieszać na kimś psy Wiesz może jak to się dzieje Wiesław Dymny Wikingowie Wilhelma VI Orleański Wilhelm Conrad Röntgen Wilhelm IX Trubadur Wilhelm Sasnal Wiliam Harvey William H. Macy William Szekspir Will Rogers Wincentyna Karska Windows Waltz wiolączela Wisława Wisława Szymborska Wisława Szymborska Nobel Wisława Szymborska rocznica śmierci Witkacy Witkiewicz Witold Lutosławski Witold Lutosławski wcale nie jest za trudny Wit Stwosz Wittgenstein w jaki sposób chodzi człowiek w jaki sposób się rzyga w krzywym zwierciadle W malinowym chruśniaku Wocjech Orliński. Lem. Życie nie z tej Ziemi w oczekiwaniu na nowy album Grzegorza Turnaua Wojciech Kamiński Wojciech Kassa Wojciech Kukuczka Wojciech Majewski Wojciech Malajkat Wojciech Młynarski Wojciech Młynarski nie żyje Wojciech Tochman Wojciech Waglewski Wojciech Zabłocki wojna Wojna nie ma w sobie nic z kobiety wokal; Gabor Bolla - saksofon; Andi Kissenbeck - organy Hammonda; Wolfgang Schmid - kontrabas; wokal; Torsten Goods - gitara Wokulski w Paryżu Wolna Grupa Bukowina Woz w popiele wrażenia Wskrzeszenie Łazarza wspomnienia Wspomnienia twórcy Nike współczesność Wszystkie kobiety Mateusza recenzja Wybór i układ Joanna Gromek - Illg wychwalanie idei miłości dworskiej wycieraczki samochodowe Wydawnictwo Literackie Wydawnictwo Znak Wydziedziczeni wykłady wynalzaki wyobraźnia wypadki w górach wyróźnienie wytwórnia ecm wywiad wyzwania wyzwania blogowe wyścig wyścig z Messnerem Wyśpiewam Wam wszystko wzór wątp wątpliwości wątroby nie omamisz wątroby nie oszukasz Wędrówka Władysław Broniewski Władysław Halik Władysław Reymont władza Włochy Włodek Pawlik Włodzimierz Korcz Xawerego Dunikowski XI XIV wiek Yapa Yaron Herman Yaron Herman - piano (Steinway D Yuan Mei zabawa zabawa blogowa zaburzenia ze spektrum autyzmu Zaczarowana świątynia zadanie Zakazany owoc Zakopane Zamość Zapatrzenie. Myśląc o malarzach zapowiedź nowego cyklu Zarycki zarządzanie stresem zasypywać gruszki Zawinul Zbigniew Herbert Zbigniew Jaremko Zbigniew Konopczyński - trombone Zbigniew Mikolejko Zbigniew Namysłowski Zbigniew Paleta Zbigniew Preisner Zbigniew Raj Zbigniew Wodecki Zbigniew Wodecki nie żyje Zbigniew WodeckiPiwnica pod Baranami z czego biorą się zakwasy? zdrowie Zdzisław Beksiński Zeeman zejść na psy Zenon Jaskuła Zespół Aspergera Zespół Pieśni i Tańca Śląsk Ziemie obiecane recenzja płyta 8.04.2014 r Ziemiomorze Ziemiomorze recenzja Zmarł Stanisław Barańczak zmiana zmiany znane osoby znane osoby chore na dusznicę znani z notatek na marginesie Zofia Ameisenowa Zofia Komedowa Trzcińska Zofia Zaleska z przymróżeniem oka. zrozumieć Franciszka zwątpienie zwątpiwnie Zycha Zygmunt Bauman Zygmunt Freud Zygmunt Freud a Proust Zygmunt Grechuta Zygmunt Konieczny Zygmunt Stary Zygmut Freud Zygmut Konieczny Złota dama [a]Varia [IKD3] [Klasyczne korepetycje-w dobrym tonie]. [Zarys Édouard Manet Ólafur Arnalds ósma część Harrego Pottera ósmy marca Ćwiczenia z utraty ćwiczenia Łanuszka. muzyka Łapiński Łucjan Paprocki Łukasz Nicpan Łukasz Simlat Łukasz Stasiak łumacze ( Stanisław Barańczak Śląska Orkiestra Kameralna Śmierć na pięć Śmierć Witkacego Średniowiecze Świat Dysku Światowy Dzień Jazzu. Światowy Dzień Ksiażki i Praw Autorskich Świat Rocannona" Święto muzyki Świętosława Święty Augustyn śmarczeć śmierci i neurochirurgii śmierć śmierć Anki śmierć w górach śpiew śpiew) Dorota Miśkiewicz: śpiew; Robert Majewski trąbka fluegelhorn Mariusz Pędziałek; Maryna Barfuss; Cezary Konrad -perkusja Robert Kubiszyn: akustyczna gitara basowa śpiew Dorota Miśkiewicz - śpiew Marek Napiórkowski - gitara Kacper Stolarczyk - gitary Maciej Magnuski - bas Daniel Kapustka - perkusja Marek Niedźwiecki - konferansjer śpiki św. Odilon św. Tomasz świadectwo światło niebieskie a sen święty Ambroży biskup mediolanu Żenia Zielińska Życzenia Życzenia wielkanocne żałoba że chodzisz? że ubywa nam wzrostu wraz z wiekiem że wykorzystujemy 10% możliwości swojego mózgu życie życie jako marketing życie z doświadczeniem niepełnej sprawności αυτονομία Михаил Афанасьевич Булгаков

Archi_walium:Ale to już było…

[Komentowanie]

Na tym blogu obowiązuje netykieta.
Zwracamy się do siebie po imieniu.
Autorka nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi współuczestników i współuczestniczek dyskusji, opinie są prywatną kwestią Autorów i Autorek.

Nie liczę godzin i dat.

Wrzesień 2015
Pon W Śr C Pt S N
« Sier   Paźdź »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

zBLOGowani

Tu także jestem:
zBLOGowani.pl