[97+1].Krótko o tańcu II.

Porządki samotności. Jak bardzo ciążyły one na barkach Orfeusza skoro zdecydował się zejść do podziemi, do Nieznanego. albo chłopcu o jasnych włosach. Mały Książę to nie jest opowieść o Miłości, przynajmniej nie tylko, i nie na pierwszym planie. To opowieść o samotności i umieraniu, o samotnym umieraniu i o elementarnej uczciwości wobec Siebie. Odchodzeniu. O wyzwoleniu się ze swoistego tańca cieni. W 1801 roku Ludwig van Beethoven ukończył  Twory Prometeusza, kończy się on uroczystym tańcem. Motyw i wykorzystanie tańca jest bardzo popularne we wszystkich sztukach.  Agnieszka Osiecka napisała kiedyś:

Życie kochanie trwa tyle co taniec,
fandango, bolero, be-bop,
manna, hosanna, różaniec i szaniec,
i jazda, i basta, i stop

 Stop. Jazz, ma w swojej istocie coś, co każe zmierzyć się z samotnością i jest opiewany jako panaceum i nadzieja na przyszłość (wspominam o tym w Międzynarodowym Dniu Jazzu), ale tę kulturalną, bo jest również taka samotność, która mierzy się z bezsilnością nie ma skutecznego medykamentu. O takiej chociażby mówił Stanisław Przybyszewski zmagając się ze swoim stanem zdrowia, i ducha. (Wspomnienia Stanisława Przybyszewskiego. Dolna szczęka). Na które dno rozpaczy wszedł biblijny Hiob, chociaż on przynajmniej miał nadzieję na poprawę swego losu, której doświadczył. Wiele osób jednak, doprowadzonych do krańca nie ma możliwości, wiary, nadziei i środków by trwać, iść dalej, albo chociaż zastygnąć.

Utalentowana Camille nie  wytrwała,ale czy mogła? Osamotniona i opuszczona w zmarła zakładzie dla obłąkanych (jak to się drzewiej mówiło). Eliza Orzeszkowa została wyklęta ze środowiska, próbowała odpokutować swoje „winy” pisząc bogoojczyźniane książki. Życiorys ciekawy rzucony na pożarcie Historii. Marcelina Kulikowska mogłaby coś o tym powiedzieć „szarpiąc się nie w swoich dekoracjach dziejowych”.Inni tak jak Hieronimus albo Sarah Bernhardt znaleźli panaceum na smutki dziejowe, ale owa smutność, to tylko pozór, chociaż może doskwierać i jak melancholia nasycać epokę tak tak jak obrazy Caspara Davida Friedricha O czym krzyczy Mnich nad brzegiem morza, albo o czym myśli? I milczy. Może właśnie zdrapuje swoje ja z dna beznadziei? Tam gdzie samotność zastyga z bezradności. 

Malarz wychowywał się bez matki, ojciec był przesiąknięty surowymi zasadami protestantyzmu. Jako trzynastolatek zginąłby podczas zabawy na łyżwach, gdyby nie brat,który go uratował sam ginąc. To cień, który położył się na życiu artysty. Czy innym jest  Brzeg Morski  w Palavas Jeana Désiréa Gustavea Courbeta? A spojrzenie  uchwycone przez Alberto Giacomettiego   (Portret Jeana Geneta) U-ważne,którego nie można zlekceważyć, a treści, które ze sobą niesie nie można zdyskredytować. Znosi nadzieję, i nie pozostawia wątpliwościKrzyk Munka, zwany Obróconą Moną Lisą —bo jest jej lustrzanym odbiciemjest tak opatrzony, oswojony jak na ikonę popkultury przystało.

Tutaj nie ma przypadkowych dotknięć. Cierpienie jest tym dotkliwsze im fizycznej, uparcie dotyka, dotyczy ciała. Własnego. Wystawia nas na niełaskę i umiejętności liche ćwiczy tych, albo owych. Picasso zwykł mawiać, że cierpienie przemija, a sztuka zostaje, lecz są takie cierpienia, które trwają, zostają na złe i jeszcze gorsze. Ciało w XX wieku doczekało się nowej dialektyki, a i owszem, i przez zdrowych, albo takich, którzy nie noszą znamion choroby jak wierzchniego odzienia doczekało się zarządzania cierpieniem, które ćwiczone było nie tylko w Piętnie, ale i wieki wcześniej (o czym można przeczytać w Podłych ciałach). Samotność wypływająca nie tylko z cierpienia fizycznego, ale także z niemożności znalezienia ulgi, odsuwa wszystko. I nie pozostawia nic. Tylko rozpacz. I piętno. Odziera człowieka ze wszystkiego. Samotność może się zatem rozgościć, rozprawić ze światem, zamieszkać. I zamieszać. A taniec, cóż pozostaje podziwiać z oddali. Nie z własnej woli. Powoli i powoli obserwować znad przymkniętych powiek. Po wiek, ten, który właśnie rozkwita.

Zapraszam do dyskusji :):

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s